نامه معاون وزیر راه به شهردار تهران برای ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ«ثابت پاسال»

نامه معاون وزیر راه به شهردار تهران برای ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ«ثابت پاسال» 11خرداد -96
افشاگری انتقادی و روشنگرانه درفضای مجازی دولت راوادار کرد تا دستور پیگیری ممنوعیت اجرای این طرح از سوی شهرداری بدهد.
تهران- ایرنا- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به شهردار تهران با تاکید بر ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ «ثابت پاسال» بر اساس پیگیری معاونت امور ویژه دفتر رهبر معظم انقلاب، خواستار ارایه گزارش وضعیت این ملک در اسرع وقت به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نامه «پیروز حناچی» به شهردار تهران آمده است: پیرو نامه ششم مهرماه 1394 به شماره 300 / 37046 در مورد ضرورت توقف عملیات اجرایی در سایت خانه تاریخی موسوم به کاخ «ثابت پاسال» واقع در خیابان آفریقا، خواهشمند است ضمن صدور دستور توقف هرگونه اقدامات رویه ای و اجرایی، گزارش وضعیت این ملک، شامل احکام طرح تفصیلی، دستور نقشه، مجوزها و مدارک مربوطه را که تاکنون صادر و یا درخواست شده است در اسرع وقت جهت بررسی به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.
در این رابطه نظر به پیگیری معاونت امور ویژه دفتر رهبر معظم انقلاب و ضرورت ارائه گزارش اقدامات مربوطه در راستای حفظ آثار طبیعی تاریخی شهر تهران، همچنین حسب اختیارات نظارتی دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، بدیهی است از تاریخ صدور این نامه تا زمان تعیین‌ تکلیف این ملک هر اقدامی که زمینه تخریب این خانه ارزشمند را فراهم کند، ممنوع است.
به گزارش ایرنا،کاخ ثابت پاسال به عنوان بزرگترین و گران‌ترین خانه در تمام شهر تهران در خیابان جردن، با مساحت تقریبی ۱۱ هزار متر قرار دارد.
معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در ورسای ساخته شده است و به کاخ سفید یا کاخ ورسای ایرانی شهرت دارد.
این ساختمان پس از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد و پس از چند دوره نقل و انتقال به‌ گفته محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران، این خانه تاریخی توسط علی انصاری مدیرعامل بانک آینده خریداری شده است.
«
فرهاد نظری» مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور به تازگی به ایرنا گفت: موانع متعدد حقوقی از جمله انتقال مالکیت در سال های گذشته باعث تاخیر در ثبت ملی خانه ثابت پاسال شده است.
وی با بیان اینکه به دنبال حل مساله با طی مراحل و فرآیند کامل قانونی ثبت ملی هستیم اما موارد متعدد حقوقی تاکنون مانع این امر بود، افزود: مقدمات را انجام داده ایم و آنطور که رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفته، بین این دستگاه و مالک کنونی توافق هایی برای حفظ و تعریف کاربری بنا انجام شده که من تاکنون از مفاد آن آگاه نیستم.
نظری گفت: این ساختمان، دارای ارزش های تاریخی، معماری، هنری و فرهنگی منحصر به فردی است که حفظ و نگهداری آن برای تاریخ معماری مدرن ما امری لازم و ضروری است.
وی عنوان کرد: این خانه، نمونه یک طرح بدیع معماری است که با وجود داشتن ریشه در معماری کلاسیک اروپایی، اقتضائات و مولفه های معماری ایرانی در آن به کار رفته و در واقع، یک قرائت ایرانی از معماری کلاسیک اروپا است که نمونه ایرانی دیگری از این مورد نداریم.
مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر صلاحیت اظهار نظر برخی مسئولان شورای شهرتهران درباره تغییر کاربری این خانه به مسجد یا هتل تاکید کرد: صلاحیت این مساله فقط با ما است.