عرضه قلیان در 15 استان حذف شد/80 درصد تنباکوی قلیان‌ها مواد شیمیایی است

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت:

عرضه قلیان در 15 استان حذف شد/80 درصد تنباکوی قلیان‌ها مواد شیمیایی است 10خرداد-96

چنانچه جوانان مواجه با سیاست سرکوب ومحدودیت های اجتماعی مواجه نباشند و  از تفریحات  سالم و سرگرمی برخوردار باشند ومعضل اشتغال نداشته باشنددلیل ندارد روی به قلیان کشی یا مصرف مواد مخدر ومشروبات الکی وحتی خلاف های دیگر بی آورند .

تهران - ایرنا - رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عرضه قلیان در 15 استان و 30دانشگاه علوم پزشکی ممنوع و حذف شده است، 80 درصد تنباکوی قلیان ها مواد شیمیایی است و 30 درصد تنباکوهای بازار کپک زده و حاوی قارچ است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، خسرو صادق نیت روز چهارشنبه در نشست روز جهانی مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت افزود:‌ عرضه قلیان در 30 دانشگاه علوم پزشکی که تقریبا 15 استان و نیمی از کشور را شامل می شود، ممنوع و به طور کلی حذف شده است.
وی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی که توانسته‌اند؛ عرضه قلیان را در اماکن عمومی حذف کنند شامل شهرهای اصفهان، اهواز، بیرجند،؛ بجنورد، ساوه،؛‌دزفول، نیشابور، بهبهان، بم، لارستان می شود.
صادق نیت افزود: در سال های گذشته توانسته ایم تا حدی جلوی رشد مصرف سیگار را بگیریم اما نگرانی اصلی اکنون رشد شتابنده مصرف قلیان به خصوص در بین نوجوانان و زنان است.
وی گفت: در مورد قلیان نگرانی های زیادی وجود دارد اول اینکه تنباکوهای آن برای فریب مردم به نام معطر با نام میوه‌ها عرضه می شود که به هیچ وجه مواد طبیعی و حاوی میوه ها در این تنباکوها وجود ندارد.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: 70 تا 80 درصد تنباکوهای قلیان ها مواد شیمیایی از جمله بنزن است که سرطان زا بودن آن کاملا ثابت شده است؛‌ مهمترین سرطان ناشی از مصرف این ماده خطرناک نیز سرطان خون است.
وی گفت: میزان سرب در تنباکوهای عرصه شده در بازار ایران 50 برابر حد مجاز است و 20 تا 30 درصد تنباکوهای موجود در بازار نیز تنباکوهای کپک زده و حاوی قارچ هستند که اسانس میوه ها معطر می شوند تا مشتری را فریب دهند.
وی ادامه داد: گزارش هایی نیز داشته ایم که در برخی مراکز عرضه قلیان بدون اینکه مشتری بداند؛ شیشه و مواد روانگردان به تنباکو اضافه کرده اند تا مشتری را معتاد و جلب خود کنند.
صادق نیت گفت: فریب دیگری که در مورد قلیان وجود دارد این است که به دروغ می گویند عبور دور آن از آب، سموم آن را تصفیه می کند در حالی که آب فقط دود را سرد می کند و باعث می شود که فرد پک عمیق تری بکشد و به این ترتیب حجم بیشتری از دود را می بلعد.
وی افزود: بررسی های علمی نشان می دهد یک بار مصرف قلیان معادل 100تا 200 نخ سیگار سم وارد بدن می کند و اطرافیان فرد نیز حتی اگر قلیان نکشند معادل مصرف نصف پاکت سیگار دود مصرف می کنند.
صادق نیت گفت: مصرف خانوادگی قلیان باعث مصرف دود دسته دوم و دسته سوم توسط بچه ها و کودکان عضو خانواده می‌شود و باید نظارت وزارت بهداشت برای ممنوعیت عرضه قلیان اجرا شود. 

**
دیوان عدالت اداری ممنوعیت عرضه تنباکوی معطر را لغو کرد 
وی افزود: وزارت بهداشت برای حلوگیری از عرضه تنباکوهای معطر به اصناف تذکر جدی داده و نظارت را افزایش داده است،دو سال پیش نیز ممنوعیت عرصه تنباکوی معطر ابلاغ شده است اما بعد از آن با حکم دیوان عدالت اداری این ممنوعیت و برخورد جدی متوقف شده است. 
وی گفت: در مورد سیگار نیز سالانه شاهد از بین رفتن 10هزار میلیارد تومان بودجه کشور توسط سیگاری ها به طور مستقیم هستیم و هر سال دو تا سه برابر این میزان یعنی بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان برای درمان و عوارض مصرف سیگار در کشور از بین می رود. 
صادق نیت افزود: برای مبارزه با دخانیات باید همه دستگاه ها،‌وزارتخانه ها و خبرنگاران با وزارت بهداشت همکاری کنند. نه اینکه فقط به وزارت بهداشت فشار بیاورند زیرا کشورهایی که در مبارزه با دخانیات موفق بوده و توانسته‌اند میزان مصرف این ماده سمی را کاهش دهند، این حرکت آنها 40 تا 50 سال طول کشیده و با همکاری همه جانبه دولت، مردم و بازاریان انجام شده است. 
خبرنگار:‌افشین شاعری **انتشار: علی حبیبی