80 هکتارجنگل و مرتع خوزستان در آتش سوخت

80 هکتارجنگل و مرتع خوزستان در آتش سوخت 11خرداد -96
به جای اینکه کمک به رفع آلودگی محیط زیست و هوا دراستان محروم خوزستان شود جنگل سوزی دراین استان می شود تابرضریب آلودگی محیط زیست وهوا افزوده گردد.
دزفول - ایرنا - 50 هکتار از محدوده پارک ملی کرخه و نیز 30 هکتار از جنگل دست کاشت 'ام الدبس' در شهرستان دشت آزادگان دچار آتش سوزی شد.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: وزش باد آتش سوزی کاه و کلش مزارع حاشیه محدوده پارک ملی شمالی کرخه رساند و 50 هکتار از وسعت این پارک را دچار آتش سوزی کرد.
محمد الوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با انتقاد از آتش زدن بقایای مزارع گندم از سوی کشاورزان گفت: کشاورز متخلف شناسایی و با آن برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه پارک ملی کرخه به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود افزود: در این آتش سوزی مرتع و جنگل های محدوده پارک ملی شمالی کرخه که از روستای فتح المبین تا روستای سیدعدنان ادامه دارد در آتش سوخت که میزان خسارت به مرتع و درختان در برخی مناطق 50 درصد و در برخی مناطق 100 درصد بوده است.
منطقه حفاظت شده کرخه حدود 14 هزار هکتار است که هفت هزار و 500 هکتار آن را پارک ملی شامل می شود.
پوشش گیاهی این پارک ملی گز،پده،کنار،توت خودرو،بید ،کنارک و دیگر درختان است .
آتش سوزی عصر سه شنبه در پارک ملی کرخه پس از گذشت هفت ساعت مهار شد.
منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه های مختلف جانوری است.
گزارش دیگر ایرنا به نقل از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان حاکیست: حدود 30 هکتار از جنگل های منطقه 'أم الدبس' در دشت آزادگان در آتش سوزی 12 ساعته دچار خسارت شد.
احمد مطیعی اظهار کرد: جنگل های دست کاشت منطقه 'أم الدبس' در تپه های میشداغ (مشداغ) ساعت 11 صبح دوشنبه دچار آتش سوزی شد که این آتش سوزی ساعت 23 دوشنبه شب مهار شد.
وی با بیان اینکه این منطقه محل گذر کامیون ها به پایانه مرزی چذبه است، افزود: این حادثه ناشی از افروختن آتش توسط رهگذران بوده که پسد از ترک منطقه زغال آتش را خاموش نکرده بودند.
به گفته وی، وسعت جنگل های دست کاشت در این منطقه حدود 6 هزار هکتار است و خشکسالی و کاهش بارندگی و به تبع آن خشک شدن درختان و منطقه نیز به این آتش سوزی دامن زده است.
مطیعی اضافه کرد: آتش نشانی شهرهای بستان و حمیدیه و تانکرهای شرکت آبفا و امور عشایر برای همکاری در مهار آتش به منطقه آمدند، اما به دلیل اینکه آتش در تپه های شنی و سخت گذر بود، امکان استفاده از آنها نبود و در نهایت با استفاده از ماموران آتش خاموش شد.
وی خواستار همکاری نیروهای نظامی در مهارآتش جنگل ها و مراتع در خوزستان شد و گفت: باید اهرمی فراهم شود که هماهنگی برای استفاده از ظرفیت نیروهای نظامی تسریع شود تا بتوانیم آتش سوزی را در ساعات اولیه خاموش کرده و از نابودی بیشتر منابع طبیعی جلوگیری کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان همچنین گفت: از فرودین امسال تاکنون 11 مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع خوزستان رخ داده که در نتیجه آن حدود 270 هکتار خسارت دیده است.
بر اساس این گزارش، در پی وقوع آتش سوزی های متعدد از ابتدای امسال، ستاد بحران خوزستان از روز شنبه برای مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی اعلام آماده باش کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در این نشست گفت: در پنج سال گذشته آتش سوزی در جنگل ها و مراتع خوزستان روند افزایشی داشته و این استان همیشه در رده پنج استان نخست کشور در زمینه وقوع آتش سوزی بوده به طوری که 25 درصد آتش سوزی در جنگل های کشور در خوزستان اتفاق افتاده است.
خوزستان دارای 970 هزار هکتار جنگل طبیعی و 63 هزار هکتار جنگل دست کاشت است.
7151/7278/6068 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده و رقیه کردی ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی