توفان دربنگلادش/6 کشته و تخریب 20 هزارخانه

توفان دربنگلادش/6 کشته و تخریب 20 هزارخانه 10خرداد-96

دهلی نو-ایرنا- وزارت مدیریت بلایای طبیعی بنگلادش روز چهارشنبه اعلام کرد توفان 'مورا' باعث کشته شدن شش نفر و تخریب بیش از 20 هزار واحد مسکونی در مناطق کاگس بازار و رنگامتی شده است.

به گزارش ایرنا،نیروهای امدادی و ارتش بنگلادش برای کاهش خسارات و قربانیان این توفان که با سرعت 135 کیلومتر درساعت روز گذشته بنگلادش را درنوردید ، اقدام به تخلیه 2.5 میلیون نفر از ساکنان مناطق ساحلی کردند.
به گفته مقامات محلی، توفان 'مورا' علاوه بر ریشه کن کردن تعدادی درخت، باعث توقف سیستم حمل و نقل جاده ای و وارد کردن خسارت به خطوط برق و تلفن مناطق ساحلی بنگلادش شده است.
مقامات فرودگاهی اعلام کردند تمامی پروازهای فرودگاه بین المللی شهر ساحلی چیتاگونگ نیز لغو شده است .
وزارت حمل و نقل بنگلادش نیز از تعطیلی بندر چیتاگونگ و جابجایی مسافر در رودخانه های این کشور خبر داد.
به گفته مقامات محلی بنگلادش،توفان تنها در منطقه کاگس بازار که محل زندگی پناهجویان روهینگیایی در بنگلادش است بیش از 15 هزار خانه را تخریب کرده است .
براساس گزارش های منتشر شده، توفان به 70 درصد از واحدهای مسکونی در جزیره سنت مارین در 9 کیلومتری کاگس بازار خسارت وارد کرده و بیش از 200 هزار نفر نیز از این مناطق به اردوگاههای نجات منتقل شده اند.
دو کشتی نیروی دریایی بنگلادش برای امداد رسانی به مردم به جزیزه سنت مارین اعزام شده است .
توفان مورا همچنین به بیش از 10 هزار چادر پناهجویان روهینگیا در ارودگاه های 'بالوکالی' و 'کوتوپلونگ' در منطقه کاگس بازار خسارت وارد کرده است .
'شمس العالم' یک رهبر محلی پناهجویان روهینگیا گفت که توفان بیشتر چادرها را از بین برده و پناهجویان در شرایط بسیار دشواری بسر می برند.
براساس گزارش سازمان ملل پس از آغاز عملیات ارتش میانمار در استان راخیدین این کشور حدود 70 هزار نفر به بنگلادش و دیگر کشورها پناهنده شدند.
دولت بنگلادش اعلام کرده تاکنون 28 هزار مهاجر روهینگیا را در دو اردوگاه پناهندگان در بخش 'کاگس بازار ' اسکان داده است.
مهاجرت مسلمانان روهینگیا به بنگلادش از چند ماه گذشته پس از آغاز عملیات مبارزه با شبه نظامیان دولت میانمار در ایالت راخیدین افزایش یافته است.
این عملیات پس از کشته شدن 9 نیروی پلیس مرزی توسط شبه نظامیان در ایالت راخیدین آغاز شد.
بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا در ایالات راخیدین میانمار زندگی می کنند اما دولت میانمار این افراد را مهاجران غیر قانونی بنگلادشی می داند و از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند.
بیش از 18 میلیون نفر از مردم بنگلادش در 19 منطقه ساحلی این کشور زندگی می کنند.

آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد