گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم  9 خرداد - 96
    خبر ويژه 
امتيازات ملاك نبود ليست اصلاح طلبان مهندسي شد
عضو فراکسيون اميد مي گويد فهرست اصلاح طلبان براي انتخابات شوراها مهندسي شده بود و به امتيازات کاري نداشت.
    به گزارش «انتخاب» با گذشت ده روز از انتخابات شوراي شهر، طرح گسترده موضوع شفافيت ليست و شدت گرفتن انتقاداتي که به نحوه گزينش يا مهندسي ليست وارد شده است، موجب شد که محمود صادقي، نماينده تهران و عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان در گفت وگويي بخشي از پشت صحنه مهندسي ليست شوراي شهر را فاش کند.

    به گزارش سرويس سياسي «انتخاب»، پيش از اين مدافعين گزينش ليست اميد، مکانيزم انتخاب افراد تا مرحله 42 نفره را بر اساس امتيازات و معيارهاي دقيق عنوان مي کردند اما محمود صادقي مي گويد، امتيازبندي در گزينش ليست از 800 نفر به 21 نفر ملاک نبوده و صرفا بر اساس نظر برخي افراد ليست انتخاب يا مهندسي شده است.

    محمود صادقي در گفت وگويي با سايت امتداد، با صراحت از عدم اعتماد به امتيازات سخن گفته و شاخص ها را غيرکمي عنوان مي کند و به حلقه اي اشاره مي کند که ليست را انتخاب کرده است اما هويت انتخاب کنندگان را مسکوت مي گذارد.

    وي گفت: «بر استفاده از امتيازبندي ها به صورت يک شاخص قاطع تکيه نشد، در مورد امتيازبندي ها اعتراض وجود داشت و از سويي کيفي بوده و تبديل کردن آن به امتيازهاي کمي دشوار بود

    صادقي ضمن آنکه به شيوه گزينش 150 نفر از 800 کانديداي اصلاح طلب اشاره نکرده و آن را مسکوت مي گذارد به انتخاب 42 نفر توسط حلقه اي نامشخص اشاره کرده و تاکيد مي کند: اين گونه نبود که فردي که بالاترين امتياز را کسب مي کند وارد ليست شود. امتيازبندي ها چون به صورت دقيق انجام نشده بود و شاخص ها نيز اکثرا کيفي بود و امتيازبندي کار دشواري بود و در نهايت افراد امتيازدهنده نتوانستند اعتمادها را جلب کنند که امتيازدهي با رعايت دقت بالا انجام شده است.

    پيش از اين جواد امام مديرعامل بنياد باران و عضو شوراي عالي سياستگذاري از دستکاري در امتيازات کانديداها و اضافه کردن تعداد زيادي کانديداي منتسب فاقد امتياز لازم به يکي از احزاب اصلاح طلب به فهرست 150 نفره و راهيابي چند نفر از آنان به ليست اميد خبر داده بود.
خبر ويژه 
لابي وكيل الدوله ها با يك وزير درباره تركيب هيئت رئيسه مجلس
سايت تابناک جزئيات لابي چند نماينده مجلس با وزير ارتباطات درباره انتخابات هيئت رئيسه مجلس و ترکيب آن را منتشر کرد.
    تابناک نوشت: وزير ارتباطات اخيرا دخالت دولت در انتخابات هيئت رئيسه مجلس را تکذيب کرد.

    رمضان علي سبحاني فرد - که گفته مي شود، يکي از اعضايي بوده که با واعظي ديدار کرده بود - دراين باره به تابناک گفته: چند روز پيش، برخي نمايندگان درباره انتخابات هيئت رئيسه مجلس با لاريجاني ديدار داشتند و درباره نحوه انتخابات و احتمالا افراد هيئت رئيسه با رئيس مجلس رايزني هايي داشتند.

    اين نماينده مجلس ادامه داد: پس از پايان نشست و در هنگام خروج از جلسه، نمايندگان با وزير ارتباطات در لابي و در مقابل هيئت رئيسه مواجه شده و در اين ديدار کوتاه، نمايندگان مجلس از وي خواسته بودند در ديدار خود با رئيس مجلس درباره هيئت رئيسه و ترکيب آن نيز صحبت کنند.

    اين نماينده مجلس يادآور شد: خواسته کساني که واعظي را ديدند، اين بود که از قول اين افراد به لاريجاني بگويد، وضعيت موجود حفظ شود و با همين روند، مجلس به کار خود ادامه دهد، که اين موضوع با استقبال واعظي روبه رو و قرار بر اين شد، اين موضوع در جلسه خصوصي با لاريجاني مطرح شود.

    سبحاني فرد در پاسخ به اينکه کدام نماينده ها در اين ديدار با واعظي حضور داشتند، گفت: همان گونه که گفتم، واعظي براي کار ديگري در مجلس بود؛ اما آن روز، سه تن از نماينده ها که عبارت بودند از نعمتي، حضرتي و وکيلي با وي مواجه مي شوند. اين سه تن به وي مي گويند که ما الان در دفتر رئيس بوديم، شما هم که اکنون مي خواهي به ديدار رئيس بروي، به وي بگو که همين شرايط موجود را حفظ کنند.
خبر ويژه 
عبور از ميثاق نامه اصلاح طلبان قبل و بعد از انتخابات شوراها
محافل اصلاح طلب مي گويند نامزدهاي اصلاح طلب شوراي شهر به ميثاق نامه هاي امضاء شده پايبند نبوده اند.
    حسيني مرعشي در مصاحبه با روزنامه ايران و درباره حذف برخي نامزدها از ليست اصلاح طلبان و معترض شدن آنها گفت: ضرب المثلي هست که مي گويد اگر طلبکار دنبال طلب خود نرود، بدهکار مي شود. شوراي عالي اصلاح طلبان طلبکار بود، بدهکار شد چون دنبال طلب خود نرفت.

    وي افزود: همه اين دوستان فرمي امضا کردند مبني بر اينکه هر تصميمي که شوراي عالي بگيرد، به آن احترام مي گذارند و به نفع ليست نهايي کنار مي روند. 159 نفر را دعوت و گروه بندي کرديم و دور هم نشانديم. مثلاً گفتيم شما 15 نفر حقوقدان هستيد و شورا يک حقوقدان مي خواهد؛ شما به جاي يک نفر، سه نفر را ميان خود انتخاب و توافق کنيد و ما از ميان سه نفر دست به انتخاب مي زنيم. همه صورتجلسه کردند که ما نمي توانيم تصميم بگيريم و هر تصميمي شوراي عالي بگيرد، قبول داريم. وقتي ليست، نهايي شد به جاي اينکه اينها به تعهدشان عمل کنند، طلبکار شدند. افکار عمومي بايد از دوستاني که از ميثاق نامه تخلف کردند سوال کند اما از ما سوال مي کنند.

    افکار عمومي بايد به سراغ کساني مي رفت که ميثاق نامه را امضا کرده ولي تخلف کردند. نکته اين است که اصرار دوستان به بودن در شورا سوال برانگيز است.

    مرعشي مي گويد انتقادها از ليست ارائه شده در فضاي مجازي «انفجاري» بوده است.

    در همين حال روزنامه شرق در يادداشتي نوشت: اخيراً خبر جلسه و توافق منتخبان شوراي شهر تهران بر سر شهرداري محسن هاشمي، به سرعت در شبکه هاي اجتماعي منتشر و بازنشر شد.

    شرق مي افزايد: به نظر مي رسد تلاشي زيرپوستي به منظور زمينه سازي براي اين رخداد از چندي پيش توسط برخي چهره ها و رسانه ها آغاز و رو به گسترش است. در همين راستا تلاش مي شود اين گونه القا شود که «در شرايط حساس کنوني» تنها دواي دردهاي کهنه پايتخت، سپردن سکان هدايت شهرداري به منتخب نخست شوراست. اين استدلال، با هر پايه تحليلي و از سوي هر کس که مطرح شود نه تنها خطاست که داراي تبعات جبران ناپذير در آينده خواهد بود. تبعاتي که دامنه اثرات سوء آن حتي مي تواند از دايره شوراي شهر فراتر رفته و گريبانگير کل جريان اصلاحات شود. 

    اعضاي فهرست اصلاح طلبان که اکنون با راي قاطع شهروندان تهراني تمامي کرسي هاي «بهشت» را از آن خود کرده اند پاي ميثاق نامه اي امضاء گذاشته اند که بر اساس آن متعهد شده اند در صورت انتخاب و به هيچ بهانه و براي تصدي هيچ سمتي از شوراي شهر استعفا ندهند و تا پايان مهلت چهارساله، وکيل شهروندان باقي بمانند. نقض اين ميثاق نامه، نقض پيمان با دست کم يک ميليون و 400 هزار راي دهنده است.

    از ياد نبريم که در روزهاي منتهي به 29 ارديبهشت، انتقادهاي فراواني نسبت به نحوه گزينش فهرست شورا مطرح بود...

    تعداد زيادي از چهره هاي کم و بيش مقبول در جريان اصلاح طلب، به خاطر محدوديت فهرست، براي پرهيز از شکسته شدن آرا به صورت داوطلبانه اعلام انصراف کرده و از نامزدي چشم پوشيدند. اکنون استعفاي هر يک از 21 عضو منتخب نه تنها ظلم مضاعف به نامزدهاي انصرافي است، بلکه عملاً به اين معناست که تصميم سازان جريان اصلاحات، با ندانم کاري خود عملاً در زمين رقيب اصولگرا بازي کرده و براي ورود آنان به شورا فرش قرمز پهن کرده اند.
خبر ويژه 
دولت با آمار اشتغال بازي مي كند رشد اقتصادي، بي كيفيت است

«آمارهاي اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مبتني بر واقعيت نيست. آمار اشتغال بسيار کمتر از آن چيزي است که اعلام شده. به مسئولان حوزه کار هشدار مي دهم اگر اين بازي را تمام نکنند شاخص هاي کنترلي که مي تواند آمار واقعي اشتغال را بيان کند انتشار مي دهيم».
    «فرشاد مومني» استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست سازمان «ارتقاي سلامت اداري» تصريح کرد: اين رشدي که با فروش نفت و گاز حاصل شده رشد بي کيفيت اقتصادي است، زيرا رشد بايد حاصل سرمايه گذاري باشد که چنين نشده است.

    وي با بيان اينکه 60 درصد ماليات از توليدکنندگان صنعتي گرفته مي شود و دارندگان املاک و مستغلات کمتر از 6 درصد ماليات مي پردازند، افزود: افت توليد ناخالص ملي، کاهش رشد اقتصادي، انواع نابرابري ها، سقوط بهره وري، افت کيفيت توليد از جمله مسائلي است که با آن مواجهيم.

    مومني همچنين با اشاره به مطالعه اي که درخصوص نرخ بهره بانکي انجام داده است، گفت: نرخ بهره در بازار رسمي پول در 10 سال گذشته بين سه تا پنج برابر ميانگين جهاني است. در سال 1394 سود سالانه پرداخت شده به سپرده ها 14 درصد توليد ناخالص ملي بود که اين ميزان به واقع به سهم بخش هاي کشاورزي و صنعت در توليد ناخالص داخلي تنه مي زند.

    اين استاد اقتصاد گفت: در صورتي که رئيس دولت دوازدهم برخورد فعال با فساد نکند، گريبان دولت را هم خواهد گرفت. فساد اگر مهار نشود بازتوليد خواهد شد.

    او اين را هم گفته که «جايي بهتر از مجلس براي تصميم گيري در مورد درآمدهاي نفتي نيست زيرا نمايندگان مي توانند به مردم گزارش بدهند