گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم   4 خرداد - 96
اگرچه برای ترامپ در اولین دور از سفرهای خارجی‏اش میزبانان فرش قرمز پهن کرده‏اند اما به نظر می‏رسد بازگشت ترامپ به آمریکا موجب شود خوشی‏های سفرهای چندروزه‏‏اش به باد رود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که دوست مدیر سابق اف‏ بی آی می‏گوید که کومی دارای اطلاعات زیادی است و ترامپ باید از او بترسد، رئیس سابق سیا هم از دخالت روسیه و ارتباط کمپین ترامپ با روس‏ها گفت. به گزارش رویترز رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) گفت: هرگز درخواستی یا دستوری از سوی رئیس‏جمهوری کشورش برای پایان دادن به هر نوع بررسی در حال انجامی دریافت نکرده است.

جان برنان، رئیس سابق سیا در یک جلسه استماع کنگره آمریکا به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری کشورش از او خواسته که فرآیندهای بررسی جاری را متوقف کند، پاسخ داد و گفت: هرگز از من چنین چیزی خواسته نشد و البته اگر هم خواسته می‏شد، به‌طور قطع من از چنین دستوری پیروی نمی‏کردم. اظهارات برنان در حالی مطرح می‏شود که رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‏اند دونالد ترامپ از جیمز کومی، رئیس پیشین اف‏بی‏آی خواسته بود بررسی‏ها درباره ارتباط مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با روسیه را متوقف کند.

این مقام سابق آمریکایی همچنین گفت: سیا به‌طور مشخص اطلاعات خود را با اف‏بی‏آی درباره بررسی‏ها درخصوص تلاش‏های روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به اشتراک گذاشته است. وی اضافه کرد: من این موضوع را به متخصصان واگذار کردم که اطمینان حاصل کنند چه اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن با اف‏بی‏آی مناسب است. این اتفاق بر مبنای سنت دیرین موجود در سیا انجام گرفت.

این مقام ادامه داد: من اطلاعاتی به دست آوردم که تایید می‏کرد ارتباطاتی بین مسوولان روس و تیم کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ وجود داشت و این نگرانی‏ مرا برانگیخت. برنان افزود: اطلاعاتی که به من داده شد، نشان می‏داد دادوستدهایی بین مسوولان روس و افراد تیم کمپین ترامپ وجود داشت و این من را نگران کرد، چون ما می‏دانیم تلاش‏های روسیه برای خرید افرادی مثل آنها است.

وی ادامه داد: همه باید بدانند روسیه با وقاحت در انتخابات ما در سال ۲۰۱۶ مداخله کرد و به‏رغم اعتراض و هشدارهای ما این کار را کرد. برنان تاکید کرد: «من تابستان گذشته به مسکو درباره دخالت در انتخابات ریاست‏جمهوری هشدار دادم اما روسیه آنها را نادیده گرفت. همچنین من اوت ۲۰۱۶ با رئیس سازمان اطلاعات روسیه تماس گرفته و این مساله را به او هشدار دادم.»

این مقام سابق سیا گفت: «به رئیس سازمان اطلاعات روسیه گفتم آمریکایی‏ها با هر گرایشی آزادند هر که را می‏خواهند بدون مداخله انتخاب کنند اما از هر گونه مداخله‏ای عصبانی می‏شوند.»

در این راستا تری گادی، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از برنان پرسید که آیا وی به شخصه اسنادی را دیده است که شائبه همکاری روس‏ها را با کمپین انتخاباتی ترامپ تقویت کند و برنان گفت که در اسناد اف‏بی‏آی اطلاعات ارزشمندی را مشاهده کردم که در حال بررسی بود.

همچنین یکی از دوستان نزدیک کومی در آستانه حضور رئیس سابق اف‏بی‏آی در سنا گفت که ترامپ باید از شهادت کومی بترسد. به گزارش سی‏ان‏ان، بنجامین ویتس، یکی از دوستان مورد وثوق کومی می‏گوید: «بسیار جالب است که کومی نپذیرفته است که در محافل خصوصی حرفی در این رابطه بزند.» ویتس اما تاکید می‏کند که این مرد (کومی) داستان‏های زیادی برای گفتن دارد.

کومی پذیرفته است که به‌زودی در سنا حاضر شود. دوست کومی می‏گوید که یکی از مواردی که کومی قصد دارد صحبت کند، در مورد درخواست ترامپ از او بوده است. ترامپ در یک مهمانی سر میز شام از کومی خواسته بود به کاخ سفید وفادار بماند. این در حالی است که وظیفه اف‏بی‏آی مستقل عمل کردن است و نباید حزبی یا جناحی عمل کند.

ترامپ بارها از نهادهای مختلف خواسته است که در کنار کاخ سفید بمانند اما کومی نسبت به این مساله بی‏تفاوت بوده است. حتی در روزی که ترامپ شخصیت‏های مختلفی را دعوت کرده بود تا پس از مراسم تحلیف در اتاق آبی حضور پیدا کنند، رئیس سابق اف‏بی‌آی اشتیاقی برای حضور نداشت و تلاش کرده است هیچ مکالمه شخصی با ترامپ نداشته باشد.
پس از 30 سال اتفاق افتاد
موسسه اعتبارسنجی «مودی» چهارشنبه برای نخستین بار در حدود 30 سال گذشته، رتبه اعتباری چین را کاهش داد. این موسسه با اشاره به چالش‌های مالی، کاهش رشد چین و ادامه رشد بدهی‌های ملی، رتبه اعتباری دومین اقتصاد بزرگ جهان را از وضعیت «پایدار» به «منفی» تنزل داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازارهای جهان روز گذشته نشان دادند که هنوز از این غول اقتصادی ناامید نشده‌اند. با این همه، روندهای میان‌مدت و بلندمدت ممکن است تحت‌تاثیر قرار بگیرند. وضعیت اقتصاد چین بر بسیاری از اقتصادها و کل اقتصاد جهان اثرگذار است.

مهم‌ترین خبر روز چهارشنبه کاهش رتبه اعتباری چین توسط موسسه «مودی» پس از 30 سال بود. این خبری نسبتا غیرمنتظره بود، اما واکنش بازارها به آن نیز دور از ذهن بود. نخستین کاهش رتبه اعتباری چین از سال 1989 میلادی ابتدا بازارهای سهام چین و همچنین یوآن را تحت فشار قرار داد، اما هر دو روند به زودی خنثی شدند. در بازار فلزهای گرانبها نیز گرچه داده‌های بد اقتصادی از بزرگ‌ترین وارد‌کننده طلا در جهان نگرانی‌ها را تشدید کرد، نگرانی‌های آمریکایی خرید طلا را بالا نگه داشت. با این همه، داستان‌های چینی پایان نیافته است.

باید دید در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه اخبار و داده‌هایی از دومین اقتصاد بزرگ جهان منتشر خواهد شد و حاضران و ناظران بازارها چه واکنشی به آن نشان خواهند داد. فعلا وزارت دارایی چین گفته که این موسسه اعتبارسنجی، توانایی دولت این کشور برای تعمیق اصلاحات و افزایش تقاضا را دست کم گرفته است. با کاهش رتبه چهارشنبه، رتبه اعتباری چین مانند ژاپن، عربستان سعودی و استونی شده است اما گویا بازارها فعلا اعتماد خود را به چین از دست نداده‌اند.

اژدهای بیمار
موسسه «خدمات سرمایه‌گذاران مودی» چهارشنبه رتبه اعتباری چین، اژدهای آسیا را برای اولین بار در سه دهه گذشته کاهش داد. مودی می‌گوید قدرت مالی این غول اقتصادی در سال‌های آینده به‌دلیل کاهش رشد و ادامه رشد بدهی، تحلیل خواهد رفت. رتبه اعتباری چین از
A1 به Aa3 تنزل پیدا کرده، درست در زمانی که چین با چالش افزایش خطرات مالی به‌دلیل سال‌های استفاده از محرک‌های مالی روبه‌رو است. به گزارش رویترز، مودی با تغییر چشم‌انداز چین از پایدار به منفی، می‌گوید: «این کاهش رتبه بازتاب‌دهنده انتظار مودی برای فرسایش قدرت مالی چین در سال‌های پیش‌رو است؛ چراکه بدهی سرسام‌آور کشور به رشد ادامه می‌دهد و رشد نیز کاهش می‌یابد.»

وزیر دارایی چین در واکنش به این کاهش رتبه گفته که خطرات پیش‌روی اقتصاد چین دست بالا گرفته شده و مودی از «روشی نامناسب» استفاده کرده است. کمیسیون اصلاح و توسه ملی (NDRC) نیز گفته خطرات بدهی چین عموما قابل‌کنترل است.

رهبران چین پیش‌تر اعلام کرده‌اند که مهار خطرات مالی و حباب‌های دارایی، اولویت آنها در سال‌جاری است. با این حال، مقام‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان محتاطانه حرکت می‌کنند تا رشد کشور آسیب بیشتری نبیند. آنها در ماه‌های گذشته در حال افزایش آرام نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و از سوی دیگر، تشدید نظارت و قانون‌گذاری بوده‌اند.

با همه اینها، مودی می‌گوید اینکه رسیدن به رشد هدف رسمی برای پکن بسیار مهم است باعث می‌شود که کشور به گونه فزاینده‌ای به محرک‌ها وابسته بماند: «در حالی که پیشرفت مداوم اصلاحات احتمالا اقتصاد چین و نظام مالی آن را در طول زمان دگرگون خواهد کرد، جلوگیری از رشد بدهی و افزایش متعاقب دیون دولتی بعید است. »

چین در حال حاضر حدود 70 هزار میلیارد یوآن معادل حدود 10 هزار میلیارد دلار بدهی دارد. اقتصاد چین در سال گذشته میلادی 7/ 6‌درصد رشد داشت که نسبت به سال ۲۰۱۵حدود دو دهم درصد کاهش داشت. در واقع اقتصاد این کشور در سال گذشته کمترین رشد خود را از سال ۱۹۹۰ میلادی تجربه کرد. افزایش نسبت بدهی چین در مقایسه با تولید ناخالص ملی این کشور ممکن است تبعاتی از جمله بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر، چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و تحولات اقتصادی در این کشور سایر کشورهای جهان را هم متاثر خواهد خواهد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، موسسه اعتبارسنجی مودی در حالی رتبه چین را کاهش داده است که دولت این کشور ماه آوریل با انتشار آمارهای رسمی از شتاب آهنگ رشد اقتصادی در این کشور خبر داد. بر این اساس اقتصاد چین در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی (۲۰۱۷) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۷ درصد رشد داشته است. این رقم فراتر از تخمین تحلیلگران اقتصادی بوده است.

اداره ملی آمار چین در اطلاعیه‌ای گفته بود: «اقتصاد ملی رشد معقول و ثابت خود را از اواسط سال گذشته میلادی حفظ کرد و سال ۲۰۱۷ را بسیار خوب شروع کرد. این آغاز، مبنایی برای رسیدن به اهداف اقتصادی در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است.» سرمایه‌گذاری‌های دولتی در امور زیربنایی و افزایش تقاضا در بخش مسکن از جمله عوامل رشد اقتصادی در این مدت عنوان شده‌اند.

بر اساس داده‌های اقتصادی در ماه فوریه امسال میزان فروش کالاها و خدمات در چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۱۱‌درصد افزایش داشته است. بلومبرگ ازکریستوفر بالدینگ نقل می‌کند: «این ضربه‌ای روانی به چین است که به راحتی پذیرفته نخواهد شد و قطعا به فشارهای مالی خواهد افزود.» البته بالدینگ که استاد مدرسه کسب‌و‌کار «اچ‌اس‌بی‌سی» در دانشگاه پکینگ در شنزن چین است، می‌افزاید: «این مساله اهمیت حیاتی ندارد، چراکه بیشتر بدهی چین مربوط به بازیگران دولتی و نیمه دولتی است.» نباید فراموش کرد که با وجود آنکه این کاهش رتبه، هزینه استقراض را برای دولت چین و نهادهای دولتی بالا می‌برد، بازه اعتباری مناسب برای سرمایه‌گذاری کم و بیش دست‌‌نخورده باقی‌می‌ماند. واکنش بازارها به این رکورد 30 ساله را می‌توان با توجه به همین نکته تفسیر کرد.

روندهای خنثی
بازارهای جهان مانند تمام روزها کار خود را از اقیانوسیه و آسیا شروع کردند، جایی که مرکز مهم‌ترین خبر روز چهارشنبه بود. بورس‌های چین در آغاز کار حدود یک درصد سقوط کردند، اما بعد روز خود را با رشد به پایان بردند. همین اتفاق برای یوآن چین نیز افتاد. پول چین که ابتدای روز تحت فشار اخبار قرار گرفته بود، در ادامه روز ارزش از دست رفته خود را پس گرفت. جالب اینجاست که دلار استرالیا، به‌دلیل وابستگی اقتصاد این کشور به چین، چهارشنبه افت کرد. همزمان، آهن نیز ارزان شد.

با وجود این، فلز زرد همچنان برابر افت مقاومت می‌کرد. اونس طلا چهارشنبه تحت فشار اخبار چین بود؛ چراکه این کشور بزرگ‌ترین وارد‌کننده و مصرف‌کننده این کالای گرانبها در جهان است. با این همه، نگرانی‌های وابسته به کاخ سفید همچنان خرید طلا را بالا نگه داشته است. دونالد ترامپ با آنکه در سفر دوره‌ای خاورمیانه و اروپاست، همچنان از سوی منتقدان به‌دلیل اخراج رئیس «اف‌بی‌آی» تحت حملات شدید قرار دارد. گفته شده که دلیل اخراج رئیس پیشین اف‌بی‌آی، تلاش او برای تحقیق درباره روابط گروه کاری ترامپ با روسیه بوده است.

براساس برخی گزارش‌ها، رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا از جیمز کومی خواسته بوده به تحقیقات در این زمینه خاتمه دهد. اونس طلا که سه‌شنبه تحت فشار سودگیری معامله‌گران، 9 دلار افت کرده و به قیمت 1251 دلار رسیده بود، چهارشنبه را با بهای 1252 دلار آغاز کرد. اونس صبح روز گذشته تا قیمت 1247 دلار هم پایین رفت، اما بعد به محدوده 1250 دلار بازگشت. با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی دامنه نوسان‌ها افزایش یافت.

بهایی که تا ساعت 6 عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1251 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز سوم هفته آخر ماه مه رقم خورده باشد، به‌ویژه از آن رو که اواخر شب گذشته، صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو آمریکا نیز منتشر شد.

افت 9 دلاری روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران از قیمت 1260 دلاری دوشنبه و تقویت شاخص دلار بود. شاخص دلار صبح سه‌شنبه رو به ضعف داشت، اما بعد تقویت شد. این شاخص که دوشنبه روی عدد 98/ 96 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تحت‌تاثیر جهش اصلاحی تا عدد 35/ 97 واحد رشد کرد.

بازارها در کل در این روز واکنش چندانی به حمله تروربستی به یک کنسرت در بریتانیا نشان ندادند. با ثبات نسبی بازارهای سهام، اونس بیشتر از بازار ارز و داده‌های فنی داخلی تاثیر گرفت. نفت خام که دوشنبه تا اوج 4 هفته‌ای بالا رفته بود، سه‌شنبه رشد اندکی داشت. شاخص دلار چهارشنبه صبح هم رشد داشت تا طلا تحت فشار بازارهای ارز بماند. با این همه، نگرانی‌های آمریکایی باعث شد خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد.

چین هم با‌ آنکه اخبار بدی برای بازار فلزهای گرانبها داشت، به سرعت کاهش نگرانی‌ها را تجربه کرد، گرچه این به آن معنا نیست که نگرانی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت هم خنثی خواهد شد. بازار انرژی روز گذشته عمدتا در انتظار نشست امروز اوپک بود. اعضای کشورهای صادر‌کننده نفت، امروز پنج‌شنبه در وین گرد هم می‌آیند، نشستی که احتمالا تصویب‌کننده ادامه کاهش سطح تولید خواهد بود.

در توافق 30 نوامبر 2016 کشورهای اوپک و غیراوپک توافق کردند که به مدت 6 ماه از ابتدای سال 2017 تولید خود را 8/ 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این هفته هم وزیر انرژی عربستان در کنفرانس مشترک خبری با همتای عراقی خود گفت که عراق برای طرح تمدید 9 ماهه توافق اوپک چراغ سبز نشان داده است.
قهرمان سابق کشتی و عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از تمسخر، افترا، مطالب فضای مجازی و ... طی سه سال اخیر که پیرامون ورزشکاران مطرح شد ابراز گلایه کرد.

به گزارش ورزش سه، عباس جدیدی بعد از دوران طلایی و درخشان در کشتی چهار سال گذشته را در شورای اسلامی شهر تهران سپری کرد که حضور او در این عرصه حواشی بسیار زیادی به دنبال داشت، به گونه‌ای که بدون شک همین مسائل در عدم رای‌آوری او برای شورای پنجم تاثیر گذاشت.

جدیدی اخیرا هم در جلسه شورای شهر تهران با علیرضا دبیر، دیگر قهرمان کشتی ایران و عضو شورای چهارم درگیری پیدا کرد که با وجود ختم به خیر شدن آن، حواشی زیادی به وجود آورد تا روزهای پایانی او در شورا نیز بدون اتفاق جنجالی همراه نباشد.

عباس جدیدی درباره حواشی که طی حضورش در شورای شهر تهران با آن دست و پنجه نرم کرد، به "ورزش سه" گفت: ما ورزشی‌ها دیگر از شورای شهر رفتیم؛ چه چیزی از جان ما می‌خواهند؛ سه سال فشار روحی، هجمه‌های سیاسی، مطالب مختلف در فضای مجازی و ... اطراف ما بود؛ ما ورزشکاران از شورای شهر می‌رویم و ان‌شاالله در دوره بعد شاهد باشیم تهران گلستان و بهشت موعود بعضی آقایان شود.

او با بیان اینکه هنوز نفهمیدیم ورزشکار بودن ما حُسن است یا عیب، اظهار کرد: اصلا رشته تحصیلی ما مرتبط با مدیریت شهری است، حالا اگر یک آدم مهندس می‌شدیم و روی به ورزش نمی‌آوردیم ولی در عوض آن معتاد بودیم، چه اتفاقی می‌افتاد؛ ورزشی بودن یک حُسن است، نه عیب.

این قهرمان کشتی و عضو شورای چهارم تهران عنوان کرد: یک خط فکری و جریان بود که ورزشکاران شورای شهر را از میدان خارج کنند؛ وقتی سه سال فشار روی اعصاب یک عده بیاورند، آنها را تمسخر و تحقیر کنند، بزنند، شایعه و افترا بسازند و موضوعات مختلف شکل دهند، آدم چه کاری می‌تواند کند؟

جدیدی اضافه کرد: همه مردم به ما محبت دارند؛ ما می‌رویم و فضا را خالی می‌کنیم تا این عزیزان بیایند و ان‌شاالله آرزو می‌کنیم در شورای شهر موفق شوند.

او درخصوص عدم حضورش در لیست‌های سیاسی برای شورای پنجم گفت: من پنجاه و دومین نفر شورای شهر در انتخابات شدم، مستقل آمدم و در هیچ لیستی نبودم؛ من عضو مردم و مستقل هستم؛ هدف ما خدمت گزاری است ولی حالا چه داخل شورا و چه بیرون شورا باشیم.

جدیدی یادآور شد: انصاف نبود با ورزشکاران چنین برخوردی کنند و واقعا دور از انصاف است؛ ما آبرو و افتخار آوردیم و فقط خدا را داریم.

عضو شورای چهارم تهران درمورد درگیری اخیر با علیرضا دبیر ابراز کرد: یک سوء تفاهمی بود و اخباری منتشر شد که آقای دبیر فکر می‌کردند از طرف من اتفاق افتاده در صورتی که چنین چیزی نبوده و موضوع بین ما حل شد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم بزرگ ایران در 29 اردیبهشت ماه حرکت بسیار معنی داری انجام دادند، گفت: این انتخابات، بلوغ و رشد مردم ایران را در بالاترین سطح جهانی به نمایش گذاشت.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در دهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر که در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ملت ایران با حضور در انتخابات اوج مردمسالاری و دموکراسی ایران را به نمایش گذاشت، افزود: شما در سالی پیروزی خرمشهر را جشن می گیرید که کشور در اوج امید، نشاط و اقتدار است و کشور بر قله اقتدار خود ایستاده است.

معاون اول رئیس جمهوری خطاب به ملت ایران گفت: شما مردم بزرگ ایران در 29 اردیبهشت ماه حرکت بزرگ و معنی داری را انجام دادید چرا که خیلی ها منتظر بودند یک حضور کم رونق را در انتخابات ببینند که بگویند به دلیل فشارهایی که بر ملت ایران وارد شده است، آنها دیگر از نظام، انقلاب و رهبری فاصله گرفته اند.

جهانگیری ادامه داد: انتخابات به کشور و نظام عزت و قدرت داد و خواست رهبر انقلاب که حضور گسترده مردم بود را محقق کرد و بلوغ و رشد مردم ایران را در بالاترین سطح جهانی به نمایش گذاشت.

وی در ادامه گفت: ما در منطقه پرآشوب و ملتهبی هستیم. کشورهای خارجی و قدرت های نادان بین المللی گاهی اوقات برای ایران دندان و چنگ می کشند.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: همین روزها بود که درست بعد از انتخابات با شکوه رییس جمهوری در ایران، رییس جمهوری آمریکا با حضور در عربستان واسراییل برای ملت ایران خط و نشان کشید که به تعبیر من ملت ایران با حضور بی سابقه خود در انتخابات به همه این حرف ها پاسخ داد.

جهانگیری یادآور شد: دشمنان می دانند ما امروز در منطقه ای قرار داریم که اوج ناامنی است و امن ترین منطقه اش ایران است. در منطقه ای قرار داریم که در کشورها خصوصا کشورهای خلیج فارس از قدرت مردم و دمکراسی شان می ترسند. از این که رای مردم شان را پای صندوق رای بگیرند که چه کسی برکشورشان حاکم باشد وحشت زده هستند.

وی اضافه کرد:یک کشور در این منطقه است که سرآمد مردمسالاری است و با خیال راحت یک ماه دهها و صدها اجتماعات چند ده هزارنفری برگزار شد و اتفاق ساده ای نیفتاد.

نامزدها در اوج رقابت قرار گرفتند و حتی گاهی اوقات از حد و مرزها عبور کردند ولی آرامش در کشور حاکم بود و نهایتا با رای گیری در پای صندوق های رای، یک نفر که اکثریت آرا را آورد منتخب ملت شد. اوج مردم سالاری و دموکراسی را ایران به نمایش گذاشت.

معاون اول رییس جمهوری گفت: ما به پشتیبانی ملت و حضور قدرتمند آنها، نیروهای مسلح امروز می توانیم با صراحت بگوییم که از هیچ قدرتی در دنیا هراسی نداریم. تصمیم بگیریم موشک بسازیم ، می سازیم. تصمیم بگیریم آزمایش کنیم، آزمایش می کنیم. اصلا اهمیتی ندارد که چه کسی مخالف یا موافق است.

وی ادامه داد: آنچه نیازمند باشد که بنیه دفاعی کشور تقویت شود آن را انجام می دهیم. مگر ما یادمان رفته که وقتی همه شهرها و حتی پایتخت ایران را موشک باران می کردند. مدرسه های ما را موشک می زدند ، سلاح شیمیایی به کار می بردند. ما در دنیا دنبال این می گشتیم که یک موشک پیدا کنیم و جواب بدهیم که هیچ کس به ما نمی داد.

جهانگیری با بیان این پرسش که 'این کشور در شرایط منطقه ای این گونه مهمترین ابزار دفاعی خود را کنار بگذارد؟' گفت: نه چنین چیزی نیست. تاریخ ملت ایران هم نشان می دهد که علیه هیچ کشوری اقدام نظامی و تجاوز نکرده است و فقط از خودش دفاع کرده است.

وی تاکید کرد: با همت شما مردم حتما روز به روز جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به آرمان امام (ره) و شهدا و ایثارگران و رهبری نزدیکتر می شود و تلاش می کنیم طوری این کشور اداره شود که فردای قیامت در برابر شهدا سربلند باشیم.

جهانگیری در ادامه به سوم خرداد و فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: خرداد ماه بسیار بزرگی برای ملت ایران است. ماهی است که در آن شاهد شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی، رخ دادن حوادث و اتفاقات تاریخی و تاریخ ساز در تاریخ ایران هستیم.

وی خاطر نشان کرد:خرداد 42، 61، 68 و همین طور خردادها یکی پس از دیگری برای ملت ایران همراه با خاطره ها و درس ها است که باید همیشه به یاد آن‌ها باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد:‌ سوم خرداد سالگرد حماسه بزرگ در تاریخ ایران و قله افتخارات ملت در دفاع مقدس است. در این روز عزت و اقتدار در جنگی نابرابر برای ملت و جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

جهانگیری با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعین حرم و به ویژه شهدای خرمشهر بر لزوم ادای احترام به مقام شهدا و ایثارگران تاکید کرد.

وی گفت: همواره باید به سرمایه عظیم شهدا و ایثارگران ادای احترام کرد و این ادای احترام هیچ‌گاه یک ادای احترام رسمی و اداری محسوب نمی‌شود بلکه یک وظیفه و ضرورتی است که بر عهده همه مسئولان و مردم قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: وظیفه زنده نگهداشتن ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه بزرگترین سرمایه‌ای است که می‌تواند به عنوان سرمایه ارزشمند در اختیار مسئولین قرار بگیرد و آن‌ها با تکیه بر آن بتوانند از بسیاری از موانع پیش رو عبور کنند.

جهانگیری ادامه داد: گرامیداشت و احترام به این سرمایه ضرورتی است که هر ایرانی مسئول که دل در گروی کشور دارد باید تاریخ انقلاب را بداند و نگذارد که این تاریخ به فراموشی سپرده شود.

وی با یادآوری این که «عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود»، ‌گفت: عملیات فتح خرمشهر نقطه‌ای است که در آن نگاه دنیا به جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌کند و ایران نیز قدرت دفاعی و نظامی خودرا به رخ جهانیان می‌کشاند.

جهانگیری اضافه کرد: در این حادثه امام خمینی(ره) نقشی بسیار تعیین کننده بر عهده داشتند و رهبری پیامبرگونه ایشان در کنار ایفای نقش مردم باید همواره مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه گفت: ملت ایران ایام دفاع مقدس را با بزرگی به نام خود ثبت کردند. باید همواره به یاد داشته باشیم که در دوران تنگناهای اقتصادی و مالی و فشارهای بین‌المللی، در جنگی نابرابر کشورهای منطقه با تمام قدرت در برابر انقلاب نوپای اسلامی ایران ایستادند.

وی به علاقه ملت ایران به سپاه پاسداران در ایام جنگ اشاره کرد و گفت: نقش سپاه و ارتش در ایام دفاع مقدس نقشی بسیار ستودنی است. سپاه برای ملت ایران یک نهاد تاریخ ساز است و علاقه ملت ایران به این نهاد در جنگ شکل گرفت که در نهایت با تمام مقاومت ها و ایثارگری‌هایی که همه نهادها درکنار مردم داشته اند و با به شهادت رسیدن شهدا و باقی ماندن جانبازان به عنوان نمادهای ایثار و مقاومت، ملت ایران پیروز شد.

جهانگیری بر لزوم زنده نگهداشتن فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ ایثار و شهادت و یاد و خاطره کسانی که به کشور ما عزت و آبرو دادند و با ایثار، ‌صبر و حوصله خود قدرت را برای ایران اسلامی آوردند گرامی داشته شود که این وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران است که فرهنگ عظیم ایثار و شهادت زنده نگه داشته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه افزود: سرمایه فرهنگی بزرگترین تقویت کننده سرمایه اجتماعی است. ایثار و مقاومت نیز بزرگترین سرمایه فرهنگی است بنابراین باید سرمایه فرهنگی تقویت شود. ما حتی برای غلبه بر مشکلات مختلف کشور نیازمند تقویت زیرساخت‌هایی هستیم که این کار با تکیه بر فرهنگ فرهنگی و به تبع آن ایثار و شهادت امکان‌پذیر است بنابراین می توانیم با اتکا به این ارزش کشور را به جلو پیش ببریم.