خُرد كردن دهان كارگران پاسخ شايسته اي به مشكلات آنان نيست

اوین نامه ی کیهان 12 اردیبهشت - 96
خُرد كردن دهان كارگران پاسخ شايسته اي به مشكلات آنان نيست
گزارش اوین نامه ی كيهان از متن و حاشيه سخنراني رئيس جمهور در روز كارگر


چطور  به تعویق انداختن دستمزد ناچیز   و بیکار کردن وبه فقر وفلاکت وحاشیه نشینی ودست فروشی و.... زندانی کردن و وادار به خودکشی کردن کارگران  مجاز است .چون این محرومان وزحمت کشان که قرار بود بنا برقول خمینی شیاد صاحب حکومت شوند برای 38 سال است که دربدترین شرایط طاقت فرسا قرارداشته اند .چرا سربازجوشریعت نداری بطور عمد عملکرد 38 ضدکارگری حاکمان عوامفریب وغارتگر ودرغگوی رژیم  ولایت فقیه را نادیده گرفته است و فقط تهدید مجری  مراسم روز جهانی کارگر برسرگور خمینی شیادرا برجسته کرده ومانورت بلیغاتی داده است؟
در برنامه تبليغاتي ديروز رئيس جمهور که در مرقد مطهر حضرت امام(ره) برپا شده بود، در حالي که عده قابل توجهي از کارگران حاضر در اين جلسه نسبت به شرايط کاري و معيشتي خود اعتراض کرده و انتظار داشتند به درد دل آنها رسيدگي شود، مجري برنامه با لحني بي ادبانه و تحريک آميز وعده خرد کردن دهان را به آنها داده و آنان را مزدور خطاب کرد!
    حاميان تشکيلاتي و ستادي روحاني از مدتها قبل تلاش زيادي کرده بودند تا به بهانه «روز کارگر» يک ميتينگ انتخاباتي براي وي برگزار کنند و از روزهاي قبل به هر نحوي به دنبال پر کردن مرقد امام راحل بودند و هر تدبيري انديشيدند تا از ورود رسانه هاي غيرهمسو به اين مراسم ممانعت بعمل آورند و همچنين از حضور فرزند مرحوم هاشمي و نوه حضرت امام(ره) نيز نهايت بهره برداري را براي فيلم انتخاباتي رئيس جمهور صورت دهند.

    حجت الاسلام روحاني رئيس جمهور روز گذشته در حالي براي سخنراني تبليغاتي خود به بهانه گراميداشت روز کارگر در مرقد مطهر حضرت امام (ره) رفت که با اعتراض جدي هزاران کارگري که اغلب به صورت اجباري به اين مراسم برده شده بودند مواجه شد .کارگراني که در شعارهاي اعتراضي خود «روز کارگر» را «روز عزا» ناميدند و ادامه شعارهاي آنها مانع از سخنراني آقاي روحاني شد.

    صدها کارگرِ از کار بيکار شده کارخانجات تعطيل و نيمه تعطيل نيز با حمل پارچه نوشته هايي با مضمون «به داد ما کارگر ها برسيد» به حضور تبليغاتي رئيس جمهور در جمع کارگران واکنش نشان دادند .

    روحاني در اين مراسم در سخناني بدون اشاره به دوره مسئوليتي 4 ساله خود، تمامي مشکلات کارگران را بار ديگر به دولت قبل نسبت داد و گفت: متاسفانه سالها در زمينه بهبود زندگي کارگران تلاش لازم انجام نشد. وقتي به هشت سال قبل از 92 نگاه مي کنيم، مي بينيم که در طول اين هشت سال، فقط 76 هزار اشتغال خالص به وجود آمده است.

    روحاني با بيان اينکه معنا و مفهوم ايجاد فقط 76 هزار شغل در طول هشت سال روشن است، اظهار داشت: وقتي مي بينيم چراغ صدها و هزاران بنگاه توليدي خاموش شده، براي ما روشن است که چه مشکلاتي براي قشر کارگران جامعه پيش آمده است. در برابر اين وضعيت يا بايد راه و مسير شعار و وعده دادن را برگزينيم و مدام به مردم وعده و شعار بدهيم که فردا چنين و چنان خواهيم کرد، يا اينکه با ديدن واقعيتها براي بهبود و پيشرفت پايدار زندگي مردم به ويژه کارگران ،طراحي و برنامه ريزي کنيم.

    وي ادامه داد: اولين بخش از آزادي که ما از آن سخن مي گوييم، ايجاد فضاي کار و شغل است، تا کارگران امکان انتخاب داشته باشند. از شما کارگران عزيز مي پرسم که آيا امروز در مقايسه با سال 91، کارگاهها، بنگاههاي اقتصادي و مزارع ما در مسير گشايش و فعاليت بيشتر است يا در مسير بسته شدن و بيکار شدن کارگران؟

    رئيس جمهور در حالي مدعي شد وضعيت بنگاههاي اقتصادي کشور در 4 سال گذشته رو به گشايش بوده است که در طول اين 4 سال و بدليل ناکارآمدي و سوءمديريت در دولت وي اقتصاد ايران به چنان رکودي دچار شد که به گواه اکثر اقتصاددانان و فعالان برجسته اقتصادي و همچنين آمار نهادهاي رسمي در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بي سابقه بوده است که تنها يکي از اثرات آن تعطيلي حداقل ۳۰ برند و کارخانه از معروف ترين برندهاي اقتصادي کشور از جمله ارج، داروگر، آزمايش، پارس الکتريک، پلي اکريل اصفهان، کاشي ايرانا، ماشين سازي تبريز، ايستک، دوچرخه سازي ايساک، قند ورامين، روغن نباتي قو، چيت سازي ري و ايران چوب بوده و تعطيل شدن اين برندها به بيکار شدن حدود يک ميليون نفر طي چهار سال گذشته انجاميده است.

    همچنين تعطيلي قريب ۶۰ درصد از کاخانجات کشور و فعاليت ۴۰ درصد کارخانجات با ۳۰ درصد ظرفيت در چهار سال گذشته از يک سو و اخراج 20 تا 25 درصدي پرسنل کارخانجات نيمه تعطيل از سوي ديگر مشکلات و مشقات زندگي کارگران را دو چندان نموده است. 

    روحاني در ادامه اظهارات خود افزود: شعار و وعده دادن، کار آساني است در اين دولت 2 ميليون شغل جديد براي جوانان و ميان سالان ايجاد کرديم، اما غصه و رنج ما تمام نشده است، اگر امروز 2 ميليون شغل ايجاد شده هنوز بيش از 3 ميليون نفر بيکار هستند و درد و رنج بيکاران بايد خواب را از چشم ما بربايد.

    اين در حالي است که رئيس جمهور در جريان تبليغات انتخاباتي خود شعار ايجاد 4 ميليون شغل داده بود که در جريان مناظرات اخير انتخاباتي ابتدا از اساس آن را منکر شد و وقتي هم که با سند اظهارات خود از سايت رياست جمهوري روبرو شد سعي در توجيه کردن آن نمود .

    روحاني در ادامه سخنان خود خطاب به کارگران با اشاره به اينکه 29 ارديبهشت روز امتحان بزرگ و سرنوشت سازي است، گفت: در اين روز بايد بين «وعده و شعار» و «تدبير و عمل» انتخاب صورت بگيرد.

    در حين سخنراني رئيس جمهور اما، کارگران اعتراض شديدي به وضعيت اقتصادي و معيشتي خود کرده و از عملکرد دولت انتقاد کردند.

    کارگران در اين مراسم با شعارهاي «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز زندگي کارگر رو به فناست امروز» و «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز جامعه کارگري صاحب عزاست امروز»، اعتراض خود را به عملکرد دولت يازدهم اعلام کردند.

    پس از اين شعارها مجري برنامه تبليغاتي روحاني که از اعضاي سازمان اصلاح طلب «خانه کارگر» بود، به اين اعتراض کارگران واکنش نشان داد و با ادبياتي سخيف آنان را تهديد کرد، و گفت؛ کارگراني که شعار مي دهند «مزدور» هستند و پول اندکي گرفته اند که در اين مراسم اخلال ايجاد کنند و از «خرد کردن دهان» آنها سخن گفت. «خرد کردن دهان» کارگري که پيامبر اکرم (ص) سفارش به بوسيدن دستانش را کرده بود و در مرقد امامي که حيات جامعه را مرهون کار آن دانسته بود.

    پيش از اين نيز بارها شاهد بوديم که آقاي روحاني مخالفان خود را با «تعابير ناشايستي» نظير بي سواد و بي شناسنامه و بريد به جهنم و ... مورد خطاب قرار مي داد.

    روحاني چندي قبل و در جريان سفر به کرمانشاه و سخنراني در استاديوم ورزشي اين شهر نيز هنگامي که با اعتراض گسترده مردم نسبت به وضعيت معيشتي، فساد اداري و شعار «بيکاري- بيکاري» مواجه شد، مطالبه به حق مردم را به «شعر و شعار» تنزل داد و گفت: «خب... گوش نمي کنيد و مدام شعار مي دهيد. با اين شعارها که مشکلات حل نمي شود. با شعر که مسائل برطرف نمي شود».