گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت  چهارم 1 خرداد - 96
رئیس‌جمهور فیلیپین در مصاحبه‌ای گفت، دونالد ترامپ را دوست خود می‌داند و هیچ ضدیتی با آمریکا ندارد.

به گزارش ایسنا، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوست من است اما فیلیپین تصمیم گرفته سیاست خارجه خود را از مسیر غرب‌گرایی به سمت دیگری ببرد.

دوترته گفت: من هیچ ضدیتی با آمریکا ندارم. ما کاملا با هم خوب هستیم و ترامپ دوست من است.

دوترته تاکید کرد که مانیل به دنبال تنوع بخشیدن به روابطش است.

وی افزود: سیاست خارجه دولت من مسیرش را از غرب‌گرایی تغییر داده است. من اکنون ائتلافی کاری با چین دارم و امیدوار هستم روابط کاری خوبی نیز با روسیه داشته باشم. چرا؟ چون جهان غرب، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی حرف‌های دوگانه‌ می‌زنند.

دوترته همچنین هشدار داد، بالاگرفتن جنگ با چین تبدیل به یک "کشتار" خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر فیلیپین وارد درگیری نظامی با چین بر سر مناقشه‌های ارضی در دریای چین جنوبی شود این تبدیل به یک کشتار خواهد شد.

او ادامه داد: آیا شما از من انتظار دارید با چین بجنگم؟ آیا من موشک کروز برای حمله به آنها دارم؟ اگر چنین جنگی بالا بگیرد تنها یک کشتار حاصل آن خواهد بود.

همچنین دوترته گفت، فیلیپین دیگر از آمریکا تسلیحات نخواهد خرید چون طرف آمریکایی شرایطی افراطی مطرح کرده است.

وی اظهار کرد: روسیه نیز سلاح می‌فروشد اما هیچ شرطی برای آن نمی‌گذارد. وقتی روسیه سلاح می‌فروشد فقط به دنبال فروش سلاح است و رویکردش این است که اگر شما به آن نیاز دارید من به شما سلاح می‌دهم. اما آیا با آمریکا نیز وضعیت این چنین است؟ خیر! چون رئیس‌جمهور آمریکا به زبان می‌گوید که سلاح می‌دهد اما وزیر امور خارجه این کشور در عمل پاسخ منفی می‌دهد و پس از آن کنگره نیز با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید که رئیس‌جمهور فیلیپین حقوق بشر را نقض می‌کند و بنابراین باید فاصله خود را با او حفظ کنیم! اگر آنها می‌خواهند اینطور رفتار کنند، بگذارید رفتار کنند. من دیگر از آنها تقاضای لطف برای فروش تسلیحات نمی‌کنم و می‌توانم به سراغ روسیه بروم.
شورای عالی اصلاح طلبان با صدور بیانیه ای رای قاطع به لیست را امید نشان جایگاه والای گفتمان اصلاح طلبی در میان مردم دانست.

به گزارش ایسنا، متن این پیام به این شرح است :

مردم بزرگوار تهران بار دیگر حماسه ماندگاری خلق کردند. حضور باشکوه مردم تهران در پای صندوقهای رای و اعتماد به لیست امید شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان و رای قاطع به این لیست به مانند انتخابات اسفند ۹۴ نشان از جایگاه والای گفتمان اصلاح طلبی در میان مردم دارد. باید در برابر این اعتماد گرانسنگ که سرمایه ارزشمندی محسوب می شود سر تعظیم فرود بیاوریم و قدردان مردم شریف تهران باشیم.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با تبریک پیروزی لیست امید به منتخبین مردم و ملت بزرگوار ایران از همراهی همه بزرگان اصلاح‌طلب بویژه جناب آقای سید محمد خاتمی که با پیام راهگشای خود زمینه ساز این پیروزی شدند تشکر و قدردانی می کند.

مطمئنا منتخبین مردم در شورای شهر باید از ظرفیت ایجاد شده در جریان ثبت نام در انتخابات دور پنجم شوراهای شهر و روستا که خواهان حضور در لیست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان بودند استفاده لازم را ببرند.

نهاد شوراها که میراث ارزشمند دولت اصلاحات است باید بیش از گذشته  در بحث مدیریت شهری کارامدی خود را نشان دهد. متاسفانه در ادوار گذشته شوراهای شهر در برخی کلان شهرها از جمله تهران آنگونه که شایسته این نهاد مدنی بود نتوانستند چالش‌های متعدد شهر را سامان دهی کنند. مردم شهر تهران از مشکلات متعددی رنج می برند شایسته است شورای شهر پنجم با اولویت بندی، چالش‌های مهم شهر را احصا کرده و با همراهی نهادهای ذی ربط در رفع این مشکلات و در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بار دیگر با قدردانی از حضور چشم گیر مردم بزرگوار کشورمان در انتخابات شوراها یاد و خاطره آیت‌الله سید محمود طالقانی که پایه گذار شوراها در قانون اساسی بودند را گرامی می‌دارد و از منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌خواهد به پاس اعتماد مردم بزرگوار به آنها از هیچ تلاشی برای خدمت‌گزاری به این ملت وظیفه شناس کوتاهی نکنند.
غلامحسین دوانی در شرق نوشت:

بیماری گرفتارشدن چند‌باره اقتصاد در دام شعارهای سیاسی بدون پشتوانه اقتصادی موجب بدترشدن وضعیت فعلی اقتصاد خواهد بود.

مبارزه انتخاباتی اخیر و طرح شعارهایی بدون پشتوانه اقتصادی باعث شده مردم فکر کنند چرا برخی کاندیداها شعار ایجاد پنج تا ١٠ میلیون شغل را در یک سال یا یک‌ دوره چهار‌ساله می‌دهند؛ پشتوانه این شعارها کجاست.

واقعیت آن است که مؤسسه بین‌المللی مکنزی گزارشی را با عنوان «ایران فرصت‌های‌ هزار‌ میلیارد دلاری» پس از برجام منتشر کرده که در آن گفته شده چنانچه مديران کشور یک راهبرد عقلایی اقتصادی فارغ از خرد‌ستیزی و بیگانه‌هراسی را دنبال کنند، می‌توان امیدوار بود که در یک‌ دوره ١٠ساله ٩‌ میلیون شغل ایجاد شود.

البته مفروضات این گزارش بر پایه صدها اما و اگر است که حداقل از عهده این کاندیداهای معترض بر‌نمی‌آید. این گزارش عملا توانمندی بالقوه اقتصاد ایران را به بحث و جدل کشانیده؛ نه توانمندی بالفعل جاری را که عملا حداکثر آن ٤٠٠ تا ٥٠٠‌ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی است.
نمایه شماره یک وضعیت تولیدات داخلی کشور را نمایش می‌دهد. از طرف دیگر با وجود مزیت منابع طبیعی متأسفانه رتبه‌بندی شاخص‌های کسب‌وکار چندان امیدبخش نیستند؛ به‌طوری‌که براساس آخرین شاخص‌های کسب‌وکار وضعیت رتبه‌بندی ایران در جهان در نمایه دوم نمایش داده شده است.

 این وضعیت نشان‌دهنده ناپایداری کسب‌وکار و در نتیجه اقتصاد متزلزل ایران است که ریشه در رانت، بهره‌جویی دولتی ناکارآمد، نبود بهره‌وری مناسب نیروی انسانی به دلیل فقدان آینده‌نگری و تأمین‌نشدن معاش اولیه نیروی کار، بی‌انضباطی شدید مالی و فساد نهادینه در امور اجرائی کشور و در نتیجه به‌هدر‌رفتن همه منابع انسانی و منابع طبیعی است.

از طرف دیگر رشد پایدار تولید نفت و گاز شیل در آمریکا باعث افزایش ساخت داخل و افزایش عرضه بیشتر گاز به‌ صورت‌ ال‌ان‌جی با قیمت‌های رقابت‌پذیر به آسیا و فراهم‌سازی ظرفیت عرضه جایگزین گاز به اروپا شده که نتیجه آن از‌بین‌رفتن مزیت نسبی منابع گازی در ایران و قطر شده؛ بنابراین طرح شعار واحدهای نفتی و پتروشیمی به‌منظور استقلال وسیع اساسا غیرممکن و شعاری است.

بررسی اقتصادی عوامل فوق به‌ویژه در دوره انتخابات و طرح شعارهای غیرعقلانی برای اقتصاد بیمار کشور بدون توجه به علت بیماری گرفتارشدن چند‌باره اقتصاد در دام شعارهای سیاسی بدون پشتوانه اقتصادی و بدترشدن وضعیت فعلی خواهد بود.
پرونده 3 پسر تبهکار که با راه‌اندازی یک باند گروگانگیری، زورگیری و باج‌خواهی می‌کردند، برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان البرز ارسال شد. کارآگاهان زمانی موفق به شناسایی تبهکاران شدند که پی‌بردند اعضای باند از طریق یک سایت اینترنتی، نقشه سرقت یک خودرو را طراحی و اجرا کرده‌اند.

به گزارش ایران، پرونده این ماجرا بامراجعه مرد 30 ساله‌ای به‌کلانتری باغستان کرج در دستور رسیدگی قرار گرفت. مالباخته به پلیس گفت: من صاحب فروشگاه کاشی و سرامیک در شاهین‌ویلا هستم. شب گذشته برای فروش خودرویم، در یک سایت اینترنتی آگهی دادم که چند نفر تماس گرفتند.

بعد هم 2 پسرجوان برای بازدید و خرید خودرو با من قرار گذاشتند. ساعتی قبل آنها به محل کارم آمدند اما چون سرم شلوغ بود، شاگردم را با آنها فرستادم تا با ماشین دوری بزنند، اما درکمال ناباوری، شاگردم با سر و وضعی آشفته به فروشگاه برگشت و متوجه شدم آنها با تهدید چاقو، خودرو را به سرقت برده‌اند.

با اعلام خبر سرقت خودروی پژو پرشیا به واحدهای گشت پلیس، شماره تماس ربایندگان فراری نیز برای بررسی هویت‌شان در اختیار کارشناسان قرار گرفت، از سوی دیگر مأموران پلیس با حضور در محل قرار سارقان و مالک خودرو متوجه شدند در آن نزدیکی یک جایگاه سوخت قرار دارد. در بازبینی فیلم دوربین‌های پمپ‌بنزین، مشخص شد سارقان با یک دستگاه پژو 405 در محل قرار حاضر شده‌اند. پس فرد سومی نیز همراهشان بوده است.

بدین‌ترتیب با به‌دست‌آمدن تصویر چهره متهمان شیک پوش، تجسس برای شناسایی هویت و کشف مخفیگاه سارقان در دستورکار پلیس آگاهی البرز قرار گرفت. این در حالی بود که همزمان چند شکایت آدم‌ربایی و زورگیری علیه 3 سرنشین همین خودروی پرشیای سفید در اداره آگاهی ثبت شده بود.

آدم‌ربایی‌های سریالی
پلیس ضمن تحقیق پی برد 3 پسر تبهکار ابتدا مرد جوانی را در میدان آزادی سوار خودرو کرده‌اند و پس از سرقت اموالش و اخاذی، او را در منطقه «شهران» رها کرده‌اند. مأموران دریافتند آدم‌ربایان سپس مرد میانسالی را هم در خیابان پاسداران تهران به‌عنوان مسافر سوارکرده اما به‌طرف کرج تغییر مسیر داده و با تهدید چاقو 700 هزار تومان پول نقد او را به سرقت برده‌اند. آنها پس از خرید 10 میلیون تومان سکه طلا با کارت بانکی مسافر ربوده شده، وی را در حوالی محله کلاک رها کرده بودند.

چند روز بعد به‌کارآگاهان خبر رسید سارقان خشن مرد 30 ساله‌ای را ربوده و در تماس تلفنی از مادرش خواسته‌اند 5 میلیون تومان به کارت پسرش واریز کند اما فرد ربوده شده وقتی گفته که کارت بانکی همراهش نیست، بشدت هدف ضرب و جرح قرار گرفته و در بیابان رهایش کردند. اعضای باند سپس یک کارگر جوان را به‌عنوان مسافر سوار کردند و با تهدید چاقو از او خواستند شماره کارت عابر بانک خود را به‌همراه رمز آن در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند نقشه سرقت پول‌هایش را عملی کنند.

همچنین در پیگیری این تبهکاری‌ها روشن شد که آنها چند نفر دیگر را نیز ربوده بوده‌اند، اما در اجرای نقشه‌شان ناکام مانده‌اند. به‌همین خاطر مسافران وحشتزده را در بیابان‌های اطراف محمدشهر رها کرده و گریخته‌اند.

سرنخی برای دستگیری تبهکاران
در حالی که دستور توقیف 2 خودروی پژو پارس و 405 صادر شده بود، ساعت 11 یک شب زمستانی سال 95 مأموران کلانتری چمران متوجه شدند یک دستگاه پژو پارس که هر دو پلاک‌اش به سرقت رفته، در کنار بلواری رها شده است. در بازرسی‌از این خودرو، کارت سوخت مالک‌اش پیدا شد و پلیس پی برد این خودرو متعلق به مالک فروشگاه کاشی و سرامیک است که دستور توقیف‌اش صادر شده بود، اما مأموران در بررسی خودروی سرقتی متوجه شدند ربایندگان در این چند روز 3 پلاک مختلف روی آن نصب کرده‌بودند.

از سوی دیگر با مشخص شدن هویت مالک خودروی پژو 405 و در اختیار قرار گرفتن تصویر اعضای باند، دو تیم پلیسی در عملیاتی هماهنگ در دو منطقه از شهرستان فردیس موفق به دستگیری هر 3 متهم فراری شدند.

بازپرس شعبه 13 دادسرای کرج پس از بازجویی متهمان «سیروس» 31 ساله و «حامد» 28 ساله را به اتهام مشارکت درآدم‌ربایی با وسیله نقلیه، سرقت و زورگیری مجرم شناخت و همچنین «میلاد» 22 ساله که به قصد فریب مسافران نقش مسافر ناشناس را در صندلی جلوی ماشین داشت، به اتهام معاونت در جرایم همدستانش گناهکار شناخته شد. سپس پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه عالی جنایی کرج فرستاده شد تا قاضی «هدایت رنجبر» و 2 قاضی مستشار شعبه اول دادگاه کیفری (1) کرج متهمان را محاکمه کنند.