دانش‌آموز میهمان از پاکستان در میان کشته‌شدگان تیراندازی دبیرستان تگزاس

دانش‌آموز میهمان از پاکستان در میان کشته‌شدگان تیراندازی دبیرستان تگزاس 30 اردیبهشت – 97

سبیکا شیخ
 سبیکا شیخ فقط چند ماهی بود که به دبیرستان سنتافه می‌رفت
نام یک دختر نوجوان پاکستانی که به عنوان دانش‌آموز میهمان به آمریکا آمده بود در میان نخستین اسامی اعلام شده از قربانیان تیراندازی روز گذشته در دبیرستان سنتافه تگزاس است.
او یکی از ۱۰ قربانی است که روز جمعه (۱۸ مه) دیمیتریوس پاگورتیزس، مظنون اصلی، با شلیک مستقیم کشت. در جریان این تیراندازی ۱۷ نفر دیگر هم مجروح شدند.
سفارت پاکستان در آمریکا مرگ سبیکا را به عنوان یکی از قربانیان تیراندازی دیروز تایید کرده است.
همچنین نام یک معلم ذخیره در میان کشته‌شدگان است؛ خانواده سینسیا تیسدل که تنها به عنوان معلم جانشین دیروز در دبیرستان سنتافه حاضر شده بود مرگ او را تایید کرده‌اند.
سبیکا شیخ، ۱۸ ساله، در قالب یک طرح دولتی که پس از یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ پایه‌گذاری شده بود به آمریکا آمده بود.
این طرح که به پروژه تعویض دانش‌آموز کندی-لوگر (YES) شهرت دارد و از سوی دولت فدرال آمریکا حمایت مالی می‌شود پس از حملات یازدهم سپتامبر آغاز شده و هدفش "مبادله فرهنگی" میان نسل جوان با هدف "آشنا کردن دانش‌آموزان کشورهای مسلمان" با آمریکا تعریف شده است.
والدین سبیکا، عبدالعزیز و فرح شیخ به بی‌بی‌سی گفتند خبر تیراندازی را ابتدا از طریق تلویزیون شنیدند.
به گفته آنها خبر مرگ دخترشان با فاصله یک ساعت پس از تیراندازی و از طریق مدیر دبیرستان سنتافه به آنها گفته شده است.
قرار است پیکر این دختر نوجوان هفته آینده به کراچی پاکستان، زادگاهش، بازگردانده شود.
پلیس تگزاس گفته اسامی سایر قربانیان را هم به زودی اعلام خواهد کرد.
دیمیتریوس، ۱۷ ساله، مظنون اصلی این کشتار است
 دیمیتریوس، ۱۷ ساله، مظنون اصلی این کشتار است
دیمیتریوس پاگورتیزس، مظنون اصلی این کشتار بازداشت شده و در نخستین حضورش در برابر قاضی با اتهام قتل عمد روبرو و روانه بازداشتگاه شده است.
آن طور که فرماندار تگزاس گفته دیمیتریوس، ۱۷ ساله، از یک اسلحه دو لول و یک کلت کمری روولور که هر دو به طور قانونی متعلق به پدرش بوده برای این کشتار استفاده کرده است.
کشتار چگونه آغاز شد؟
آن طور که دانش آموزان نجات یافته توصیف کرده‌اند، دیمیتریوس تنها چند دقیقه مانده به ساعت ۸ صبح وارد کلاس هنر می شود و با نشانه گرفتن اسلحه خود به سوی یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: "آمده‌ام که تو را بکشم."
در زمان آغاز تیراندازی ۱۴۰۰ دانش‌آموز در دبیرستان سنتافه بودند.
دو مامور پلیس مستقر در داخل دبیرستان به سرعت با دیمیتریوس درگیر شدند که یکی از آنها به شدت زخمی شد و به گفته کلانتر منطقه، جان برنز، به علت وخامت حالش مستقیم به اتاق عمل برده شد.
بیشتر بخوانید
پلیس همچنین می‌گوید در کامپیوتر، تلفن همراه و یادداشت‌های دیمیتریوس یافته که او نقشه این حمله را از پیش کشیده بود و بنا داشت پس از کشتن دانش‌آموزان خودش را هم بکشد اما در آخر به راحتی تسلیم پلیس شد چرا که نتوانسته بود به خودش شلیک کند.
گرئگ ابوت، فرماندار تگزاس هم روز گذشته گفته بود که علاوه بر دو اسلحه، چند وسیله انفجاری در داخل و اطراف مدرسه پیدا شده است.
دبیرستان سنتافه در ۶۵ کیلومتری جنوب شهر هیوستون قرار داد. منطقه هریس کانتی که این دبیرستان بزرگ در آنجا واقع شده به لحاظ وسعت، بزرگترین ناحیه از تقسیمات ایالتی در تگزاس است.
با احتساب کشته‌شدگان تیراندازی دیروز شمار قربانیان تیراندازی در آمریکا ظرف چهار ماه و ۲۰ روز گذشته به بیش از ۵۰۰۰ نفر رسید.

صدها نفر شب گذشته به یاد قربانیان این تیراندازی در اطراف دبیرستان سانتافه شمع روشن کردند از جمله کودکانی که ممکن است با اضطراب بیشتری به سر کلاس‌های درس بازگردند
 صدها نفر شب گذشته به یاد قربانیان این تیراندازی در اطراف دبیرستان سانتافه شمع روشن کردند از جمله کودکانی که ممکن است با اضطراب بیشتری به سر کلاس‌های درس بازگردند