عراقچي تاييد كرد: روحاني قبل از خروج آمريكا به اروپا تضمين داده بود در برجام مي مانيم!


عراقچي تاييد كرد: روحاني قبل از خروج آمريكا به اروپا تضمين داده بود در برجام مي مانيم 8   خرداد-97
روحانی به دفعات اعتراف کرده است که با اجازه ومشورت خامنه ای وگزارش دادن به وی  پروسه مذاکره هسته و برجام  دنبال  شد وموردی بدون موافقت  وی انجام نشد . درحالی که اکنون که  پاسداران با مخالفت برجام موجب خروج ترامپ از برجام و بحرانی  شدن  شرایط برجام  شده است   مطبوعات ورسانه های حامی خامنه ای وپاسداران تلاش می کننذ نقش کلیدی خامنه ای را پاک کنند تاروحانی ودولت را مسئول ومقصر بدانند.

معاون سياسي وزير امور خارجه تاييد کرد که روحاني قبل از خروج آمريکا به اروپا تضمين داده بود که در برجام مي مانيم.
    
    
سرويس سياسيعباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه يکشنبه شب در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما به تشريح آخرين وضعيت مذاکرات با اروپا پرداخت.
    
عراقچي گفت: موضع ما اين بود که تصور نمي کنيم با خروج آمريکا منافع ما تامين شود. به اروپا هم همواره بي اعتماد بوديم لذا خيلي روشن بود که بگوييم اگر آمريکا از برجام خارج شود ما فکر نمي کنيم که منافعمان در برجام تامين شود. طبيعي است که ما هم به دنبال آن خارج خواهيم شد. وقتي خروج آمريکا از برجام قطعي شد و مشخص شد ترامپ قصد دارد از برجام خارج شود اروپايي ها از ما خواستند به آنها فرصتي بدهيم که تلاششان را بکنند بلکه بتوانند خواسته هاي ايران را تامين کنند. اين پيام در سطوح عالي منتقل شد و رئيس جمهوري محترم تصميم گرفتند اين فرصت را در حد چند هفته در اختيار اروپا قرار بدهند و به همين خاطر است که ما الان مشغول مذاکره هستيم.
    
    
تاييد اظهارات موگريني
    
با توجه به اين اظهارنظر عراقچي، مشخص مي شود که اظهارات چندي پيش موگريني مبني برآنکه از ايران تضمين گرفته شده تا از برجام خارج نشود صحت داشته و عراقچي رد و بدل شدن اين صحبت ها را رسما تاييد کرد.
    
لازم به ذکر است که در هفته هاي گذشته، روزنامه کيهان در گزارشي با عنوان «قرار بود از اروپا تضمين بگيريم،روحاني تضمين داد؛دولت بدهکار را جاي طلبکار نشاند» به اين موضوع اشاره کرد و نوشت:«پايگاه تحليلي «پوليتيکو» به نقل از «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشت: «از حسن روحاني رئيس جمهور ايران تضمين گرفته که اين کشور علي رغم تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي خروج از برجام و وضع مجدد تحريم ها عليه ايران، همچنان در توافق مي ماند».
    
بزک کنندگان برجام پس از خروج آمريکا از توافق مدعي شدند که اين اقدام واشنگتن، نشان دهنده اين است که ايران در برجام دست برتر را داشته است. حالا با تاييد اظهارات موگريني توسط عراقچي براي چندمين بار ثابت شد که علت اصلي خروج آمريکا از برجام، تضمين روحاني به ماندن ايران در توافق و اطمينان واشنگتن از بي هزينه بودن اقدامش بوده است.
    
علاوه بر اين در روزهاي گذشته رسانه هاي منطقه اي محتواي مذاکرات اخير دولت آمريکا با اروپا را فاش کردند که نشان مي دهد آمريکا قبل از خروج از برجام از اروپا براي ادامه فشار به ايران تضمين گرفته است.
    
عراقچي در اظهاراتي مبهم و کليشه از انتقال پيام اروپا در سطوح عالي نظام سخن گفته است. پيش از اين نيز مقامات ارشد دولت بارها ادعا کرده بودند که تمام جزييات مذاکرات هسته اي با هماهنگي رهبري انجام شده است، ادعايي که صراحتا از سوي رهبر معظم انقلاب رد شد و ايشان تاکيد کردند که مطلقا به جزييات مذاکرات ورود نکرده اند. همچنين تاييد برجام توسط مقام معظم رهبري الزاما منوط به حل وفصل شروط نه گانه اي بود که ايشان در نامه اي خطاب به رئيس جمهور-مهر 94- اعلام کرده بودند. متاسفانه دولت آقاي روحاني با عبور از خطوط قرمز هيچ گاه به شروط 29 گانه ابلاغ شده از سوي رهبر معظم انقلاب، شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي عمل نکرد و خسارت محض برجام نيز نتيجه اين رويکرد غلط است.
    
گفتني است اظهارات موگريني درخصوص اخذ تضمين از روحاني، هيچ گاه از سوي مقامات دولت تکذيب نشد.
    
متاسفانه علي رغم اظهارات مقامات دولتي درخصوص واکنش پشيمان کننده ايران به دولت آمريکا، ترامپ بدون کوچک ترين هزينه اي، خروج اين کشور را بعد از دوسال و نيم بدعهدي و البته اجراي تمام تعهدات ايران، از برجام اعلام کرد و در کمال تعجب و علي رغم صحبت هاي پيشين، رئيس جمهور در اقدامي منفعلانه باقي ماندن ايران را در برجام اعلام کرد!
    
    
در يک جبهه
    
عراقچي در ادامه گفت وگوي ويژه خبري گفت: اروپايي ها بايد تضمين هايي را بدهند که تعهداتشان را در عمل اجرا کنند و ما مواجه با بدعهدي، تاخير و... نباشيم و در چند هفته بايد به آن برسيم و مشغول هستيم.
    
وي افزود: اروپايي ها براي همکاري با ايران در برجام بدون آمريکا با دو مشکل اساسي مواجهند، مشکل اول سياسي است و اروپا و آمريکا با هم شراکت سياسي دارند و اتحاد راهبردي دارند، البته در دو سال اخير شکاف هايي ايجاد شده ولي اتحاد استراتژيک آنها هست و آنها در يک جبهه در کنار هم هستند، اينکه اروپا بخواهد از شريک استراتژيک خود فاصله بگيرد و در کنار ايران و روسيه و چين قرار بگيرند يک مقدار کار را براي آنها سخت کرده و اظهارات ضد و نقيض آنها در همين راستاست. هم تحت فشار آمريکا هستند و مهلت ايران و فشار ايران نيز وجود دارد که اين فضاي سياسي سختي است. به لحاظ فني هم مشکلاتي دارد.
    
معاون وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: در اروپا سيستم سرمايه داري و شرکت ها مستقلند و براساس تصميمات هيئت مديره عمل مي کنند و خيلي شرکت ها بازارهاي بزرگ در آمريکا دارند و اين بازارها برايشان مهم است.
    
عراقچي تصريح کرد: اين شرکت ها دچار ترديد مي شوند و مي خواهند شرايطي در ايران داشته باشند که بازارهايشان در آمريکا ضربه نخورد. اين اروپايي ها هستند که اگر مي خواهند ايران در برجام بماند، بايد اين چالش ها را حل کنند. اينکه ما مذاکره مي کنيم اين است که آيا اروپا مي تواند اين چالش ها را حل کند، اينکه مذاکره مي کنيم اينگونه نيست که يک تفاهمي کنيم تمام شود، بايد ببينيم اروپا اين چالش ها را چطور مي تواند حل و فصل کند.
    
وي با بيان اينکه سيستم دلار سيستم غالب در عرصه بين الملل است، عنوان کرد: آيا اروپا مي تواند سيستم يورو را جايگزين کند؟ ما جديت اروپايي ها را براي حفظ برجام شاهديم، ولي درباره توانايي آنها مطمئن نيستيم. اينکه توانا هستند در مذاکرات مشخص مي شود.
    
معاون وزير خارجه در ادامه گفت: سقف ما در مذاکره با اروپا همان چند هفته اي است که رئيس جمهور اعلام کرد و اگر تمديد شود يا نشود به تصميم سطوح عالي نظام بستگي دارد و بستگي به پيشرفت مذاکرات دارد.
    
عراقچي صراحتا اعلام کرده است که اتحاد اروپا با آمريکا راهبردي است و اين دو در يک جبهه قرار دارند. اما با اين وجود در اظهارنظري متناقض تاکيد کرده است که بايد باز هم چند هفته مذاکره کنيم!
    
اين فرصت سوزي در حالي است که در نشست اخير ايران و 1+4 در وين يکي از مقامات ايراني در جمع خبرنگاران تاکيد کرد که ايران تا پايان ماه مي (10 خرداد) به اروپا فرصت داده است.
    
در روزهاي گذشته «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پاسخ به سوالي درخصوص ارائه تضمين از سوي اروپا به ايران براي اجراي تعهدات برجامي گفت:«تضمين نمي دهيم»!. علاوه بر اين «امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفت:«به خاطر مسئله ايران، عليه شرکت هاي آمريکايي جنگ تجاري يا راهبردي راه نخواهيم انداخت. اين کار منطقي نيست. ثانيا، شرکت هاي فرانسوي را به ماندن در ايران مجبور نخواهيم کرد». همچنين «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشيه نشست غيررسمي سران اروپا در بلغارستان گفت:«نبايد اين توهم را ايجاد کرد که مي توانيم تمام خسارات ناشي از تحريم ها را جبران کنيم».
    
اروپا در پي آن است تا با مذاکرات فرسايشي، براي آمريکا زمان بخرد. هدف اصلي و مشترک تروئيکاي اروپايي و آمريکا، تعليق و معطل نگه داشتن اقتصاد و تعميم خسارت محض برجام به ديگر مولفه هاي قدرت کشورمان است. اما متاسفانه دولتمردان همچنان به توجيه تراشي مشغولند!
    
    
مذاکرات موشکي
    
عراقچي در ادامه گفت و گوي ويژه خبري درباره برخي اظهارنظرها مبني بر اينکه اروپايي ها مذاکرات منطقه اي و موشکي را با ايران آغاز کرده اند، بيان کرد: مذاکرات موشکي به هيچ وجه تا الان انجام نشده و مذاکرات منطقه اي فقط در يک مورد يمن وقتي تصميم گرفته شد با چهار کشور اروپايي گفت وگوهايي درباره يمن داشته باشيم به دلايل انساني و مشکلات انساني حاد در اين کشور و محاصره اقتصادي و رنج مردم اين کشور از رژيم آدمکش سعودي و کمبود غذا و دارو مي برند، تصميم گرفتيم براي برخورد با اين مشکلات با اروپا براي اين قضيه گفت وگو کنيم و مکانيسمي جدا از برجام است و با چهار کشور آلمان، فرانسه، انگليس و ايتاليا وارد گفت وگو شديم و جابري انصاري دستيار ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي آن مذاکرات را انجام مي دهد. در ساير مسائل منطقه ما گفت وگويي نداريم و موشکي خط قرمز ماست و به هيچ وجه وارد آن نمي شويم.
    
وي افزود: اگر از برجام خارج شويم همه چيز به حالت قبل برمي گردد و تمام محدوديت هاي هسته اي به حالت قبل برمي گردد و اروپا هم تحريم هاي يکجانبه خود را برمي گرداند و تحريم هاي شوراي امنيت هم برمي گردد.
    
گفتني است پس از امضاي برجام نه تنها تحريم ها کم نشد بلکه با قوانيني همچون آيسا و کاتسا 2017(مادر تحريم ها) دامنه آن نيز گسترده تر شد.
    
متاسفانه دولتمردان علي رغم آگاهي از اين مسئله در اظهارات جداگانه به هراس افکني درخصوص عواقب وحشتناک خروج ايران از برجام مي پردازند!
    
    
تضمينِ امضاي کري!
    
عراقچي با بيان اينکه برجام براساس بدبيني و عدم اطمينان شکل گرفته، گفت: ما در برجام به نقطه اي رسيديم که آمريکا احساس کرد دارد ضرر مي کند، و لذا خارج شد.
    
وي افزود: ما براساس اعتماد با اروپا حرکت نمي کنيم، براساس تضمين هايي که بايد بدهند، عمل خواهيم کرد. اگر تعهداتي که اروپايي ها مي دهند در صحنه عمل اجرا نکنند، مکانيسم هاي برگشت برنامه خودمان را پيش بيني خواهيم کرد.
    
عراقچي مدعي شده است که برجام براساس بدبيني و عدم اطمينان شکل گرفته است. اين در حالي است که وي همزمان با عهدشکني آمريکا و بدون توجه به سابقه اين کشور در زيرپاگذاشتن توافقات بين المللي، گفت «امضاي کري تضمين است؛ اطمينان تهران از اجراي برجام» و اين اظهارنظر تامل برانگيز تيتر يک روزنامه زنجيره اي شرق شد. بعدها مديرمسئول اين روزنامه زنجيره اي گفت که براي عبور از سد افکار عمومي ناگزير بوديم تا برجام را بزک کنيم! همواره تاکيد شده است که «انسان عاقل از يک سوراخ دو بار گزيده نمي شود»؛ اما متاسفانه دولتمردان و رسانه هاي زنجيره اي اصرار دارند که تجربه پرهزينه برجام ناديده گرفته شده و خسارت محض توافق هسته اي به ديگر مولفه هاي قدرت کشورمان نيز تعميم يابد.
    
    
يک چهارم تحريمها!
    
عراقچي با بيان اينکه مشکلات بانکي ما تقريبا يک چهارم آن به تحريم هاي هسته اي مربوط مي شود، اظهار داشت: بعد از برجام يک چهارم مشکلات بانکي ما رفع شد، ولي بسيار گره گشا بوده و از بن بست هاي بانکي خارج شديم، مشکلاتي داريم ولي در بن بست نيستيم. سوئيفت دوباره برقرار شده بود و بانک هاي ايراني در اروپا فوق العاده فعال شدند، شعب بانک هاي ايراني در اروپا، بانک ملي و تجارت در لندن، فرانکفورت و پاريس فوق العاده کار کردند.
    
عراقچي گفته است که يک چهارم تحريم ها با برجام برداشته شده است. اين در حالي است که وي اسفند 96 در انديشکده چتم هاوس در انگليس گفته بود:«ايران برجام را داستاني موفق نمي داند چرا که از آن بهره مند نشده و تحريم ها برداشته نشده است». علاوه بر اين ظريف مهرماه 96 صراحتا اعلام کرد که هنوز نمي توانيم يک حساب بانکي در انگليس باز کنيم.
    
اينها در حالي است که روحاني پس از امضاي برجام گفته بود که در دي ماه 94 تمامي تحريم هاي ضدايراني يکباره لغو مي شود و نه تعليق!
    
    
فروش نفت
    
عراقچي درباره فروش نفت گفت: قبل از تحريم هاي نفتي فروش نفت ما حدود دو و نيم ميليون بشکه بود، بعد از اعمال تحريم هاي نفتي آمريکا براي اينکه به بازار شوک وارد نشود گفت تمام خريداران نفت ايران بايد هر شش ماه شش درصد کاهش دهند، ما از دو و نيم ميليون به يک ميليون و هشتصد هزار بشکه رسيديم تا زمان مذاکرات ژنو. در توافق ژنو که موقت بود قرار شد تحريم ها همان جايي که هست برداشته نشود و متوقف شود و فروش نفت يک ميليون و هشتصد هزار بشکه ثابت ماند و بعد از برجام نفت ما شروع کرد به فروش رفتن و وزارت نفت توانست بازارهاي از دست رفته را احيا کند و الان دو و نيم ميليون بشکه نفت مي فروشيم و پول آن را دريافت کرديم و اين پول از مسيرهاي بانکي بازگشته است.
    
برخلاف ادعاي آقاي عراقچي، ايران نمي تواند از پول هاي حاصل از درآمد نفتي خود غير از واردات استفاده ديگري کند.
    
بر اساس برجام قرار بود تحريم هاي اصلي (به ويژه بانکي) برداشته شود اما در حال حاضر حتي يک دلار ناشي از فروش نفت عايد کشور نمي شود.