گزیده ها قسمت ششم


گزیده ها قسمت ششم 13 اردیبهشت -97
با راي يك دادگاه در نيويورك خيز آمريكا براي سرقت 6 ميليارد دلاري از ايران اين بار به بهانه 11 سپتامبر!
دادگاهي در آمريکا در حکمي غيابي و بدون ارائه مستندات، ايران را به پرداخت بيش از 6 ميليارد دلار به خانواده هاي قربانيان کشته شده در حملات تروريستي 11 سپتامبر ۲۰۰۱ محکوم کرد.
    
يک قاضي آمريکايي که سال هاي گذشته نيز احکامي غيابي را عليه ايران صادر کرده بود، اين بار نيز درحالي که هيچ مدارک مستندي درباره ادعاي دخالت ايران در ماجراي 11سپتامبر وجود ندارد، مقرر کرد تا ايران به بازماندگان و خانواده هاي قربانيان ماجراي يازده سپتامبر 2001 و حمله به مرکز تجارت جهاني درشهر نيويورک و پنتاگون، بيش از 6 ميليارد دلار پرداخت کند.
    
به نوشته وبگاه شبکه خبري «الجزيره»، «جورج. بي. دنليز» قاضي دادگاهي در جنوب نيويورک روز دوشنبه دولت ايران، سپاه پاسداران و بانک مرکزي را مسئول کشته شدن بيش از هزار نفر در حمله تروريستي يازده سپتامبر دانست.
    
قاضي دنليز چندين حکم غيابي را نيز در سال هاي 2011 و 2016 عليه ايران صادر کرده بود.
    
بر اساس اين گزارش، در حکم غيابي دادگاه آمريکا آمده است که ايران بايد دوازده و نيم ميليون دلار به ازاي هر همسر بازمانده از اين ماجرا، هشت و نيم ميليون دلار به هر اولياي قرباني، هشت و نيم ميليون دلار به ازاي هر فرزند و نيز چهار ميليون و دويست و پنجاه هزار دلار به ازاي هر برادر يا خواهر قربانيان اين ماجرا پرداخت کند.
    
ايران هنوز هيچ واکنش رسمي به اين حکم غيابي دادگاه آمريکا نشان نداده است.
    
    
مذاکره مجدد
    
به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا در کنفرانس خبري مشترک با «محمد بوهاري»همتاي نيجريايي خود، درخصوص مسائل مختلف و از جمله تصميمش درخصوص برجام، سخن گفت.
    
رئيس جمهور آمريکا گفت: آنها (ايراني ها) بيکار ننشسته اند. دارند موشک آزمايش مي کنند. بعضي ها مي گويند هدف آنها از اين کارها نمايش تلويزيوني است. من اينطور فکر نمي کنم.
    
ترامپ در ادامه گفت که قصد راه انداختن مذاکراتي جديد با ايران را در سر دارد.
    
    
اصلاح برجام
    «
دني ياتوم» رئيس پيشين سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي «موساد» با بيان اينکه خروج آمريکا از توافق هسته اي اشتباه است، از واشنگتن خواست که در برجام باقي بماند اما آن را اصلاح کند.
    
ياتوم افزود: موضوع برنامه موشکي بالستيک ايران بايد به مواد برجام اضافه شود تا بازرسان سازمان هاي بين المللي بتوانند به کورترين نقاط غيرقابل دسترسي نظامي رفته و آنها را بررسي کند.

خبر ويژه 
ديروز بر شهرداري محسن هاشمي اصرار داشتند امروز مخالفت مي كنند
نظرسنجي يک سايت حامي دولت نشان مي دهد 70 درصد مخاطبان، هيچ يک از 7 نامزد تصدي شهرداري تهران را داراي صلاحيت براي اين سمت نمي دانند.
    
نتايج نظرسنجي «انتخاب» نشان مي دهد 70 درصد از مخاطبان اين پايگاه خبري در سايت و تلگرام، هيچ يک از 7 گزينه نهايي براي شهرداري تهران را مناسب اين سمت نمي دانند.
    
براين اساس، از ميان 29222 شرکت کننده در نظرسنجي مذکور در «سايت»، 68/25 درصد از مخاطبان به گزينه «هيچکدام» راي داده اند. پس از گزينه هيچکدام، پيروز حناچي با 9/85 و محمود حجتي با 9/66 درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
    
در نظرسنجي کانال تلگرامي «انتخاب» نيز، از ميان 5687 شرکت کننده، 80 درصد گزينه «هيچکدام» را انتخاب کرده اند.
    
براين اساس در مجموع شرکت کنندگان نظرسنجي کانال و سايت، 70/16 درصد شرکت کنندگان گزينه هيچکدام را انتخاب کرده اند.
    
در همين حال روزنامه آرمان از قول محمدمهدي تندگويان عضو شوراي شهر چهارم تهران نوشت: مردم بايد شفاف بدانند چرا محسن هاشمي انتخاب نشد؟
    
تندگويان گفت: اتفاقي که دوره قبل در انتخاب شهردار افتاد اين بود که ما در انتخاب شهردار با طرف مقابل مبارزه کرديم و حتي مردم به ياد دارند که براي راي به آقاي محسن هاشمي چه دردسري کشيديم و اگر آن اتفاق ناميمون خانم راستگو رخ نمي داد حتما موفق مي شديم. ما با تمام دردسرهاي موجود و مواجهه با حضور 14 ساله اصولگرايان در شوراي چهارم عملکرد مثبتي داشتيم و اگر آن يک نفر به جريان اصلاحات خيانت نمي کرد، نتيجه اين عملکرد بيشتر مشخص مي شد. اکنون نيز انتظار مردم درست است، زماني که يک جريان بدون هيچ رقيبي در موضوعي مشخص حاکم مي شود انتظار مي رود که قدرت و سرعت تصميم گيري بهتر باشد و روند حاضر اين پرسش را پديد مي آورد که اگر اصلاح طلبان اين تعداد گزينه نداشتند و مشخص نبود که درباره چه گزينه هايي مي خواهند تصميم بگيرند، چرا براي رسيدن به اين جايگاه بدين حد تلاش کردند؟
    
وي درباره مخالفت شوراي شهر با شهرداري محسن هاشمي مي گويد: بحث انتخاب شخص آقاي هاشمي مسئله اي است که جاي تامل دارد چون اعضاي شورا بحثي را مبني بر ميثاق نامه و تعهداتي که داده اند مطرح مي کنند. به هر حال گزينه ما در دوره قبل آقاي هاشمي بود و خيلي تلاش کرديم که اين اتفاق رخ دهد. اکنون نيز نيز مقداري براي ما سخت است، در دوراني که جريان اصلاحات بر شوراي شهر حاکم است چرا آقاي هاشمي از گزينه ها حذف مي شود؟ ميثاق نامه مسئله اي درون جرياني است که جريان اصلاحات به راحتي مي تواند در راستاي مصالحي که دارد تصميم بگيرد و اعلام نظر کند. از اين جهت به نظر من استناد به ميثاق نامه اتفاق درستي نيست، مگر اينکه موضوعات ديگري مطرح باشد که بايد براي مردم شفاف باشد تا بدانند چرا آقاي هاشمي انتخاب نشد. من به عنوان کسي که در شورا بوده و سال ها کار شهري کرده آقاي هاشمي را براي حوزه شهرداري و تعاملات خارج سازماني گزينه مناسبي مي بينم. شهرداري جايگاهي است که نياز به جواني کاملا مسلط و فردي اهل جسارت، فکر و توانايي عملکرد دارد. شهرداري شغلي کاملا خدماتي است و نياز به ليدر سياسي و جمع بندي حزبي ندارد بلکه بايد شخصي روي کار بيايد که در سر هواي رئيس جمهور شدن يا عمليات آينده نداشته باشد.
خبر ويژه 
مقصر اصلي بن بست كابينه خود روحاني است

«
وزرا، چکيده مديراني هستند که آقاي روحاني آورده؛ مجلس هم به وزرا کاري ندارد. آقاي روحاني نقش بزرگي در بن بست کابينه دارد؛ نمونه اش همين بازار ارز
    
نعمت احمدي از عناصر اصلاح طلب در گفت وگو با انتخاب، با انتقاد از بدگويي چندباره روحاني عليه وزراي خود گفت: آقاي روحاني از نقش اپوزيسيون خارج شود. من به آقاي روحاني درهر دو دوره راي دادم و براي پيروزي ايشان هم هرجا توانسته ام سخنراني کرده ام و مطلب نوشته ام. به عنوان همکلاسي دوره ليسانس خودم به صورت تمام قد هرچه توانسته ام براي ايشان فعاليت کرده ام. اما امروز نقد دارم.
    
آقاي روحاني کم کم مثل آقاي احمدي نژاد منتقد خودش مي شود. چرا آقاي روحاني در نقش اپوزيسيون صحبت مي کند؟ آقاي روحاني رئيس دولت و مسئول کابينه است
    
احمدي ادامه داد: متاسفانه در اين اواخر به گفتاردرماني رسيده ايم. يعني به جاي اينکه عمل کنيم، مشغول گفتاردرماني هستيم.
    
وي اضافه کرد: اين مديران چکيده مديراني هستند که آقاي روحاني آورده بود. در مورد بسياري از آنها حتي کسي متعرضشان نشده، مگر از چند وزير روحاني سوال کرده اند و چند نفر از آنها استيضاح شده اند؟ کسي کاري به بقيه وزرا ندارد. اينها کساني هستند که مورد وثوق مجلس، روحاني هستند.
    
احمدي گفت: خود کابينه در کل، در گوشه رينگ قرار گرفته؛ در واقع کل کابينه به حالت انفعالي رسيده که مسئولش آقاي روحاني است و نقش بزرگي هم در اين بن بست ها دارد. نمونه اين بن بست ها مسائل اقتصادي و ارزي است. ببينيد چه تصميماتي درباره ارز گرفته اند؛ آقاي روحاني گفت هرچه ارز بخواهيم داريم. من نمي دانم تيم اقتصادي آقاي روحاني عدد 4200 تومان را از کجا آوردند که همه چيز را با آن قفل کردند.
    
او گفت: متاسفم بگويم که در حال ورود به عرصه دوره دوم رياست جمهوري خاتمي هستيم. آقاي خاتمي در اواخر دوره خود به گونه اي بود که دوست داشت شب بخوابد و صبح دوران رياست جمهوري او تمام شو. اما در مورد روحاني سه سال ديگر باقي مانده است. اکنون براي او خيلي زود است.
خبر ويژه 
پاسخ چند باره آمريكا و انگليس به روياي «امضاي كري تضمين است»
وزير خارجه انگليس گفت برجام بر اساس اعتماد به ايران بسته نشده است.
    
به گزارش اينديپندنت، بوريس جانسون گفت: «توافق هسته اي ايران بر اساس اعتماد و باور به نيت ايران حاصل نشده بلکه اين توافق بر اساس راستي آزمايي هاي شديد شامل اقداماتي است که به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازرسي از برنامه هسته اي ايران را مي دهد
    
مشابه اين سخن را قبلا اوباما و جان کري و وندي شرمن بارها مورد تاکيد قرار داده بودند مبني بر اينکه توافق منعقد شده بر اساس اعتماد به ايران نيست بلکه بر اساس راستي آزمايي و سخت گيري است.
    
متاسفانه در مقابل، کساني چون آقاي عراقچي معاون وزير خارجه مي گفتند «امضاي کري تضمين است» يا امثال روحاني و هاشمي و ظريف معتقد بودند آمريکا تعهدات خود را زير پا نمي گذارد، چون براي آبرو و حيثيت آمريکا بد مي شود که زير تعهد خود بزند!
    
اين خوش گماني و سهل انديشي در حالي بود که همين طيف بارها عهدشکني و خلف وعده آمريکا را به چشم ديده بودند.
    
تفاوت اين دو نگاه موجب شد طرف ايراني همه تعهدات انبوه خود در زمينه برچيدن 15 هزار سانتريفيوژ (از مجموع 19 هزار سانتريفيوژ)، انتقال 9700 کيلوگرم اورانيوم غني شده به خارج و بسنده کردن به سقف 300 کيلوگرمي، بتون ريزي در قلب رآکتور اراک و... را ظرف کمتر از 2 ماه به انجام برساند و پس از آن به مدت 27 ماه به اميد پايين آمدن آمريکا از خر شيطان و عمل به تعهداتش بنشيند؛ حال آنکه آمريکا در اين 27 ماه مشغول شيطنت، افزايش تحريم ها و فشار پنهان به کشورها براي عدم همکاري اقتصادي با ايران بود!