گزیده ها قسمت هشتم

گزیده ها قسمت   هشتم    16 اردیبهشت -97
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برجام ساعت ها و ماه ها در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و نتیجه آن در مجلس به تصویب رسید.
فرارو- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برجام ساعت ها و ماه ها در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و نتیجه آن در مجلس به تصویب رسید.
علی لاریجانی در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی این مطلب را در پاسخ به تذکر احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی و از اصولگرایان مجلس در واکنش به این که برجام در کوتاه مدت از سوی نمایندگان تصویب شد گفت: برجام دوماه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعت ها فراکسیون های مختلف دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مورد آن بحث کردند. نتیجه تمامی این اتفاقات در مجلس رای گیری شد، همه بحث ها شده بود، پس مانور ندهید چون ما مجبوریم توضیح بدهیم که دو ماه آن کار انجام شده بود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکری گفت: قانون پولشویی در 11 سال قبل تصویب شد و ما در مجلس آن را مورد بررسی قراردادیم، ما این قانون را قبل از آن که الزام دشمنان از بیرون به ما دستور دهند که قانون پولشویی را تغییر دهند، در مجلس بررسی کردیم.
اهم اظهارات سالک به شرح زیر است:
براساس، اصول 67 و 121 قانون اساسی هم مجلس و هم رییس جمهور قسم خوردند استقلال کشور را رعایت کنند.
سالک خطاب به لاریجانی اظهارداشت: شما در جایگاهی هستید که نباید اجازه دهید استقلال کشور از بین رود، یادمان باشد برجام درمدت یک ربع تصویب شد، این برای مجلس خوب نبود از این رو امروز هم اجازه چنین مساله ای داده نشود.
چرا باید یک نهاد خصوصی وابسته به سازمان بین المللی به جمهوری اسلامی ایران با این همه اقتدار تکلیف کند، اعتراض ما به این مساله است که چرا یک بخش خصوصی باید برای ما تعیین تکلیف کند، چرا وزیر خارجه قول حل مسائل و این لایحه ها را می دهد؟ ما سردمدار مبارزه با پوشویی و مخالف فساد اقتصادی هستیم، ما تحت فرمان یک بخش خصوصی نباید عمل کنیم، ما مقتدریم.
اگر این لایحه تصویب شود، تمام معاملات و تبادلات مالی ما تحت نظر و فرمان دشمن خواهد بود، وقتی تمام اطلاعات ما را داشته باشند اسرائیل، آمریکا واروپا از آن استفاده می کنند و علیه ما حرکت می کنند. آنان دنبال فلج کردن استقلال ما هستند، وقتی همه اطلاعات را در کف دست دشمنان می گذارید، مقدمه حمله آنان به ما را فراهم می کنید، چرا دلار و سکه چنین وضعیت نابسامانی یافت، این نابسامانی به دو دلیل بی عرضگی مدیران اقتصادی داخلی توطئه های بین المللی بود.
تعریف تروریسم در نگاه جمهوری اسلامی ایران با تعریف تروریسم از نگاه آمریکا، اروپا و اسرائیل اختلاف فاحش دارد، ما می گوییم سازمان های آزادی بخش تروریسم نیستند، ما پنهانی در این مساله نداریم و از مردم فلسطین و انصارالله یمن، حزب الله لبنان حمایت معنوی می کنیم، استکبار می خواهد به ما فشار آورد که ما نباید این خواست آنان را مورد توجه قرار دهیم.
ما نباید اجازه دهیم استقلال کشور ضربه بخورد، ما با تبادل مالی مشکل نداریم، ولی نکته این جاست که چرا باید اطلاعات بانکی ما در کف دست دشمنان باشد. چرا عجله دارید قبل از 22 اردیبهشت که آمریکا موضعش را مشخص میکند، این لوایح مطرح شود، بگذارید به کمیسیون برود و در آن جا بررسی شود. این لوایح در کمیسیون حقوقی مجلس بررسی شده است.
هميشه اين جمله امام علي(ع) را بايد در سياست نصب‌العين قرار داد كه: «ابزار رياست و سروري، سعه‌صدر يا دريادلي و شكيبايي است.» سعه‌صدر در تضاد با لجاجت و يكدندگي است. مرغ سياست يك پا ندارد، اتفاقا چند پا دارد. انعطاف‌پذيري سياستمدار به معناي بي‌پرنسيبي و عدول كردن از ارزش‌ها و اصول نيست. جمله مذكور از امام علي است كه مشهور به حفظ اصول بود. مخاطبان سياستمدار متوجه مي‌شوند كه مواضع او مربوط به حفظ اصول است يا ناشي از لجاجت و يكدندگي است. نمونه روشن آن برجام بود كه پذيرش آن با گفتارها و ادعاهاي قبلي ساختار رسمي تطابق و همخواني نداشت، ولي كسي آن را به بي‌اصولي تعبير نكرد.
عباس عبدي در یادداشتی با عنوان "شكيبايي؛ لازمه سياست" در روزنامه شرق نوشت:
سياست‌ورزي و حكومت‌داري موضوع بسيار پيچيده‌اي است. هرچند در نظر مردم يا حداقل بخشي از مردم ساده مي‌نمايد. هركس بدون اندك تاملي دستور يا نظر مي‌دهد كه بهتر است يا بهتر بود كه فلان اقدام صورت گيرد يا نگيرد و تعهدي هم به‌تبعات سخن خود در آينده ندارد. ولي سياستمدار كاركشته بايد فراتر از امور روزمره نگاهي به آينده داشته باشد. از جمله موارد اين است كه او بايد بداند، هر دشمن امروزي، بالقوه يك دوست در آينده است و برعكس، هر دوست متحد امروزي، ظرفيت تبديل شدن به دشمن خطرناك را دارد. در جهان متلاطم و به‌شدت متغير امروز، هر لحظه ممكن است جاي دوست و دشمن عوض شود...
از اين رو نبايد دوستي‌ها را چنان پايدار و قطعي تعريف كرد كه در هنگام ضرورت نتوان آن را ناديده گرفت، همچنان كه دشمني‌ها را نيز نبايد چنان عميق و تاريخي معرفي كرد كه حتي نتوان با آنها گفت‌وگو كرد! خيلي از افراد و گروه‌هايي كه امروز حاشيه‌اي محسوب مي‌شوند و موافقت و مخالفت آنان براي سياستمدار واجد اهميت تعيين‌كننده نيست، چه‌بسا در آينده نه‌چندان دور ممكن است سياستمدار به حمايت آنان نيازمند باشد. فرض كنيد كه در يك كفه ترازو ١٠ كيلو وزنه و در كفه ديگر ٣ كيلو است. سياستمدار ١٠ كيلويي نيازي نمي‌بيند كه سياستمداران مثلا دو كيلويي بيرون از ترازو را به حمايت خود فرا‌بخواند، چون در اصل موازنه ترازو به نفع او تغييري نمي‌دهند ولي روزي كه كفه ترازو ١٠ در مقابل ٩ مي‌شود، حضور آن ٢ كيلوگرم بيروني در كفه مقابل، موازنه را به كلي عليه سياستمدار ١٠ كيلويي تغيير مي‌دهد. در حالي كه اضافه شدنش به سياستمدار ١٠ كيلويي او را از خطر مي‌رهاند. بنابراين نبايد اجازه داد كه كينه و نفرت در سياست ريشه دوانده و روابط را سياه و سفيد كند و در آينده نه‌چندان دور محروم از حمايت ديگران شد.
هميشه اين جمله امام علي(ع) را بايد در سياست نصب‌العين قرار داد كه: «ابزار رياست و سروري، سعه‌صدر يا دريادلي و شكيبايي است.» سعه‌صدر در تضاد با لجاجت و يكدندگي است. مرغ سياست يك پا ندارد، اتفاقا چند پا دارد. انعطاف‌پذيري سياستمدار به معناي بي‌پرنسيبي و عدول كردن از ارزش‌ها و اصول نيست. جمله مذكور از امام علي است كه مشهور به حفظ اصول بود. مخاطبان سياستمدار متوجه مي‌شوند كه مواضع او مربوط به حفظ اصول است يا ناشي از لجاجت و يكدندگي است. نمونه روشن آن برجام بود كه پذيرش آن با گفتارها و ادعاهاي قبلي ساختار رسمي تطابق و همخواني نداشت، ولي كسي آن را به بي‌اصولي تعبير نكرد.
اين مقدمه بيان شد تا به موضوعي مهم پرداخته شود. يكي از مواردي كه در سياست ايران به عنوان يك زخم همچنان باقي مانده، موضوع حصر آقايان موسوي و كروبي و خانم رهنورد است. اگر از منظر سياست واقع‌گرايانه و فارغ از ارجاع به حقوق و عدالت و اين‌گونه مفاهيم به مساله حصر نگاه و چرايي وقوع آن را در سال ١٣٨٩ مي‌توانيم درك كنيم. ادامه آن تا سال ١٣٩٢ نيز از همين منظر قابل پيش‌بيني بود. ولي با اتفاقي كه در سال ١٣٩٢ رخ داد، بايد تمهيداتي از سوي دو طرف ماجرا انديشيده مي‌شد كه در يك فرآيند زماني قابل قبول به موضوع حصر خاتمه داده شود. اگر چنين مي‌شد بخش مهمي از كينه‌هاي گذشته از چهره سياست ايران زدوده مي‌شد. توجه كنيم كه در سياست برخلاف عدالت، هدف محكوم يا تبرئه كردن افراد نيست، هدف اصلي حل مساله است. در موضوع كوشش براي رفع حصر و در فاصله سال‌هاي ١٣٩٢ تا ١٣٩٦، برخي از انتقادات من متوجه دوستان اصلاح‌طلب بود، همچنان گمان مي‌كنم كه بايد سياست‌هاي مناسب‌تري را در اين زمينه اتخاذ مي‌كردند تا زودتر رفع حصر صورت گيرد. ولي از سال ١٣٩٦ و پس از انتخابات ارديبهشت سال گذشته، هيچ محملي جز آنچه گفته شد يعني يكدندگي بي‌مورد، بر ادامه حصر وجود ندارد.
سازمان نظارت بر اینترنت روسیه که نزدیک به یک ماه پیش پیام‌رسان تلگرام را فیلتر کرد، حالا به فیلترینگ اپلیکیشن‌های فیلترشکن روی آورده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت the verge، تقریبا یک ماه پیش بود که سازمان رگولاتوری و نظارت بر اینترنت در روسیه با تحویل لایحه‌ای به دادگاه عالی مسکو، حکم فیلترینگ و مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام را در صورت عدم همکاری با این کشور، اعلام کرد.
دولت روسیه بارها به بهانه استفاده نادرست کاربران و همچنین رد و بدل شدن پیام‌های تروریست‌های داعش در پلت‌فرم پیام‌رسان تلگرام، این اپلیکیشن را در کشورش مسدود و فیلتر کرد. چراکه روسیه بارها از تلگرام درخواست کرده بود که سرورهایش را به این کشور منتقل کند.
دولت این کشور پس از عدم همکاری این پیام‌رسان جهت انتقال سرورهایش، آن را به پرداخت جریمه‌های هنگفت و سنگین و همچنین مسدودسازی آن در این کشور پهناور تهدید کرد تا بتواند تلگرام را برای همکاری با خود متقاعد کند. اما پس از آنکه تلگرام خواست روسیه برای همکاری با این کشور را رد کرد، حکم فیلترینگ این پیام‌رسان آبی رنگ صادر شد. هرچند که به گفته بسیاری از رسانه‌ها، در جریان فیلترینگ تلگرام، دسترسی برخی از مردم به وب سایت‌ها، بانک‌ها و کارهای اینترنتی دیگر هم در روسیه مسدود شده و موجب نارضایتی‌های بسیاری شده است.
حالا به نظر می‌رسد دولت روسیه در اقدام بعدی خود در راستای مسدودسازی و قطع دسترسی مردم به تلگرام، به فیلترینگ فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن های وی پی ان (vpn) که فیلترینگ را دور می زنند، روی آورده است.
فرارو- رهنورد هنوز از حصر خارج نشده است. اسماعیل دوستی، عضو حزب اعتماد ملی مدعی رفع حصر زهرا رهنورد شده است. او در گفت وگویی که با روزنامه اعتماد داشته می‌گوید: مشکل خانم رهنورد حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند، رفت‌وآمد ایشان عادی شده و می‌توانند بروند و بیایند. بر همین اساس به نظر من رفع حصر رو به بهبود است.

قاسم میرزایی نکو، از اعضای کمیته رفع حصر مجلس هم خبر رفع حصر زهرا رهنورد را تایید کرده است. این نماینده مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته حکم رفع حصر خانم رهنورد را شورای عالی امنیت ملی صادر کرده است و ابلاغ این حکم به ایشان صحت دارد.

او به سایت انتخاب نیز گفته: «بیش از ۲ ماه است، شاید هم از قبل از عید، خانم رهنورد آزاد بودند و می‌توانستند هر جایی از جمله خانه دخترشان بروند. با این حال، خانم رهنورد مراعات مهندس موسوی را می‌کردند و کنار ایشان بوده اند. اما در نهایت هر جا بخواهند می‌توانند بروند.»

شنیده‌های فرارو حاکی از آن است که زهرا رهنورد هنوز در محل حصر است. آن گونه که فرارو خبردار شده است زهرا رهنورد گفته حاضر نیست بدون میرحسین موسوی از حصر خارج شود. ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز در حد بستگان درجه یک است.

فرارو تلاش کرد صحت و سقم اخبار منتشر شده و شنیده خود را از یکی از اعضای خانواده موسوی جویا شود که البته این تلاش‌ها تا کنون بی ثمر مانده است.