گزیده ها قسمت هفتم

   گزیده ها قسمت هفتم 7 خرداد-97
دبير شوراي عالي امنيت ملي: ثابت كرده ايم كه در مقابل عربده كشي هاي آمريكا تسليم نمي شويم
شمخاني گفت: در طول سال هاي بعد از پيروزي انقلاب به کرات ثابت کرده ايم که هرگز تسليم اين نوع ياوه گويي ها و زياده طلبي ها نمي شويم و اقدامات اخير آمريکا هم ناشي از تسليم نشدن ايران در برابر خواست آنهاست.
    
علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت وگو با شبکه الجزيره در پاسخ به سوالي مبني بر ارزيابي استراتژي جديد آمريکا عليه ايران گفت: «اين طرح نه استراتژي است و نه جديد است، اين روزها گنده گويي و ياوه گويي مقامات آمريکايي کمي زياد شده و فکر مي کنند با اين اظهارات و اقدامات مي توانند موانع زياده خواهي شان را کنار بزنند و حرف ناحق خودشان را اعمال کنند
    
وي افزود : «جمهوري اسلامي ايران در طول سال هاي بعد از پيروزي انقلاب به کرات ثابت کرده که هرگز تسليم اين نوع ياوه گويي ها و زياده طلبي ها نمي شود. اصولا اگر به ريشه بيان اين حرفها و حتي دلايل خروج آمريکا از برجام توجه کنيم خواهيم ديد که همه اين اقدامات به تسليم نشدن ايران در برابر خواست آمريکا برمي گردد
    
شمخاني با بيان اينکه اين گونه رفتار صرفا مربوط به رئيس جمهور فعلي آمريکا نيست و اوباما هم همين حرفها را مي زد گفت: «اوباما هم براي توجيه افکار عمومي آمريکا به دروغ مي گفت که بدون شليک يک گلوله ايران را به مسير مورد نظر آمريکا هدايت کرديم.
    
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: «آمريکايي ها با تحليل عملکرد ايران در 8 سال دفاع مقدس بخوبي مي دانند با اهرم حمله نظامي امکان محدودسازي ايران وجود ندارد، علاوه بر اين توان هسته اي صلح آميز ايران نيز که کاملا بومي است، قابل انهدام نيست. تحريم هم نه تنها به محدودسازي توان هسته اي ايران منجر نشد بلکه شتاب توسعه آن را شدت بخشيد، لذا به اين نتيجه رسيدند چاره آنان جنگ و تحريم نيست و از اين رو به مذاکره رو آوردند
    
    
تازمان تهديد تروريسم با تاييد دولت سوريه در اين کشور مي مانيم
    
شمخاني در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درباره ادعاهاي آمريکا مبني خروج ايران از سوريه گفت: «حضور ايران در سوريه به دعوت دولت قانوني سوريه و صرفا براي مبارزه با تروريسم بوده است. تا زماني که تهديد تروريسم در سوريه وجود داشته باشد و دولت قانوني اين کشور بر حضور مستشاري ايران در سوريه تاکيد کند، ما در سوريه حضور خواهيم داشت. اين راهبرد غير قابل تغيير جمهوري اسلامي است و صرفا مربوط به سوريه هم نيست. دفاع ما از فلسطين در برابر تجاوز رژيم صهيونيستي، حمايت ما از کويت در برابر تهاجم صدام حسين و حضور مستشاري در عراق براي کمک به سرکوب داعش نيز با همين رويکرد انجام شد
    
    
هيچگاه از سياست هاي اصولي خود در موضوع فلسطين عقب نمي نشينيم
    
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين درباره اينکه وزارت خارجه آمريکا حماس و جهاد اسلامي و حزب الله لبنان را گروه هاي تروريستي مي داند، آيا ايران حاضر است سياست هاي خود را در قبال اين گروه ها تغيير دهد افزود: «ما دفاع از فلسطين را دفاع از عزت اسلامي مي دانيم. حماس تشکيلات مورد تائيد مردم فلسطين است، حزب الله اخيرا در انتخابات لبنان به اتفاق همپيمانانش مقام اول را کسب کردند. حشدالشعبي بر اساس قانون مصوب پارلمان منتخب مردم عراق بخشي از نيروهاي مسلح اين کشور است. آمريکا برخلاف مصوبات سازمان ملل سفارت خود را به قدس شريف منتقل کرد و زمينه کشتار ده ها نفر از مردم بيگناه فلسطين توسط رژيم کودک کش اسرائيل را مهيا کرد.به طور قطع کشوري که بايد سياست هايش را بر مبناي خواست و اراده مردم کشورها تغيير دهد، آمريکاست و نه ايران. بر اين اساس ما هيچگاه از سياست هاي اصولي خود در موضوع فلسطين و نفي تجاوزگري رژيم صهيونيستي عقب نشيني نخواهيم کرد
    
    
براي توسعه توان دفاعي متعارف از هيچکس اجازه نمي گيريم
    
وي در مورد امکان مذاکره ايران با آمريکا درباره موضوع موشکي تصريح کرد: «دليلي عقلاني براي مذاکره با کشوري که به تعهدات خود پايبند نيست وجود ندارد. آمريکا به هيچ وجه براي مذاکره قابل اعتماد نيست. توان موشکي ايران کاملا بومي و دفاعي است. ما براي توسعه توان دفاعي متعارف از هيچکس اجازه نمي گيريم و حاضر به مذاکره در اين حوزه نيستيم. رژيم صهيونيستي از سوي آمريکا به جنگنده هاي دور پرواز اف35 و انواع موشک ها و سلاح هاي پيشرفته مجهز مي شود. علاوه بر اين کشورهاي منطقه بويژه سعودي و امارات عربي متحده نيز با خريدهاي تسليحاتي سر سام آور به بزرگترين زرادخانه سلاح هاي غربي تبديل شده اند. بر اين اساس درخواست ايجاد محدوديت در توانمندي هاي دفاعي ايران چه پيامي به غير از تلاش براي از ميان بردن قدرت بازدارندگي ايران مي تواند داشته باشد؟»
    
    
اروپايي ها قبل از خروج آمريکا از برجام سکوت کردند
    
شمخاني در پاسخ به اين سوال که آيا اروپا در حال حاضر قادر است در مقابل آمريکا و تحريم هايش بايستد و از برجام دفاع کند؟ گفت: «ما تجربه کار با اروپايي ها را قبلا داشتيم مذاکرات اوليه ايران در دهه هشتاد شمسي با تروئيکاي اروپايي انجام شد. اروپايي ها قبل از خروج آمريکا از برجام سکوت کردند و اين يک نوع پيام همراهي با آمريکا را تداعي مي کرد ما علاقه مند نيستيم تجربيات قبلي را تکرار کنيم. اگر اروپا قصد دارد به برجام حيات تازه ببخشد بايد تعهدات کاملي که در برجام به ايران داده شده است را تضمين کند. اما اگر اروپا نتواند و يا نخواهد در اين مسير گام بردارد، طبيعتا ما نيز تعهدي به تداوم حضور در برجام نخواهيم داشت، سياست هاي مستقل خودمان را دنبال خواهيم کرد
    
    
به سياست هايمان ادامه مي دهيم
    
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين درباره اينکه آيا در صورت شکست توافق هسته اي ايران سياست هاي خودش در منطقه ادامه مي دهد يا اينکه شاهد تغييراتي در سياست هاي ايران خواهيم بود؟ افزود: «آمريکا قبل از برجام و بعد از برجام سياست هايش تغيير نکرده است. سياست هاي آمريکا در قبال ايران همواره خصمانه بوده است. ايران هرگز در سياست هاي منطقه اي خودش تا زماني که تامين کننده مصالح مردم منطقه است و مردم خواهان آن هستند و حکومت هايي مثل عراق و سوريه خواهان آن هستند تجديدنظر نخواهد کرد، حتما به اين سياست ها ادامه خواهد داد، دليلي بر تغيير نمي بينيم
    
شمخاني درباره ادعاي آمريکا مبني بر ايجاد ائتلاف عليه ايران نيز تصريح کرد: «اين ائتلاف بر مبناي حقه بازي طراحي شده و هدف آن دوشيدن ثروت هاي منطقه است. به طور قطع راهبرد اين ائتلاف تجزيه سوريه است
    
    
اگر کسي به آب هاي سرزميني ما تعدي بکند حتما با او مقابله مي کنيم
    
وي همچنين درباره ادعاي ديگر آمريکايي ها مبني بر تغيير سياست هاي ايران در خليج فارس عليه تحرکات آمريکا و تکرار بازداشت تفنگداران اين کشور افزود: «نظاميان آمريکايي وقتي مي خواهند وارد خليج فارس بشوند در بيسيم به يکديگر اعلام مي کنند که در حال ورود به دره وحشت هستيم. آمريکايي ها از خليج فارس به دليل حضور ايراني ها به شدت هراس دارند، ولي واقعيت اين است که راهبرد ما در خليج فارس، دفاع از آب هاي سرزمينيمان است. اگر کسي به آب هاي سرزميني ما تعدي بکند حتما با او مقابله مي کنيم، اما سياست ما تغيير پيدا نکرده است.سياست دفاع و مقابله با تجاوز از قبل بوده و هنوز ادامه دارد

    

    
سود واردات ۲۰۰ درصد سود توليد حداكثر ۲۰ درصد!
يك كارشناس اقتصادي مطرح كرد
يک کارشناس اقتصادي گفت: سود توليد پنج و نهايتا 20 درصد و سود واردکننده از محل واردات 200 درصد است.
    
ابراهيم رزاقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس درباره دليل ترجيح واردات بر توليد در کشور اظهار داشت: سود توليد پنج و نهايتا 20 درصد است اما واردکننده از محل واردات 200 درصد سود مي کند.
    
وي افزود: تحريم شدن به منزله ورود به جنگ اقتصادي است و با تحريم، فرصتي براي ما پيش مي آيد، تا روي پايمان بايستيم و ضعف را به نقطه قوت تبديل کنيم. برخي مسئولان مي گويند همه چيز ما به تحريم ها و برجام وصل است. ما بايد از هر تحريمي خشنود شويم، زيرا اين محدوديت ها باعث مي شود، تا کالاهاي مورد نيازمان را خودمان توليد کنيم و در آن زمينه بي نياز شويم.
    
اين کارشناس اقتصادي با طرح اين پرسش که عمده ترين آسيب استقلال اقتصادي ايران چيست، گفت: در اين مورد دلايل زيادي عنوان مي شود و توليدکنندگان عدم وجود مواد اوليه و قطعات و همچنين پرداخت ماليات را عنوان مي کنند، اما نکته مهم اين است که توليدکننده داخلي در مقابل واردات توان دفاعي ندارد. برخي مسئولان به توان داخلي توجه ندارند.
    
رزاقي با بيان اينکه اکنون همه چيز به واردات وابسته شده است، افزود: اين در حالي است که با ديد استقلال خواهانه و روحيه جهادي، همه چيز در داخل قابل توليد است.
    
وي با اشاره به سفرهاي خارج از کشور گفت: نيازي نيست که هر ساله هفت ميليون نفر با دلار ارزان قيمت از کشور خارج شوند، بلکه متقاضيان اين بخش مي توانند دلار را با قيمت واقعي خريداري کنند، مگر اينکه خروج آنها از کشور براي شرايط خاصي مانند بيماري و يا... باشد. به هر فردي که يک دلار بدهند سه برابر سرمايه ايراني را به خارج منتقل مي کند.
    
اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه مخارج ارزي کشور سالانه حدود 50 تا 60 ميليارد دلار است، بيان داشت: با جلوگيري از خروج بيهوده ارز، مخارج کشور نصف مي شود و ديگر نياز به مفت فروشي نفت نداريم.
    
رزاقي درباره حمايت از توليد پيشنهاد کرد: براي حمايت از توليد در ابتدا بايد تمام واردات کالاهاي اساسي و قطعات مورد نياز کارخانجات موقتا با دلار ارزان انجام شود. بايد از تمام فعاليت هايي که توليدي نيست و دلالي محسوب مي شود، ماليات اخذ شود.
    
وي با بيان اينکه بايد به توليد يارانه پرداخت کرد، گفت: با پرداخت يارانه به توليد، اين بخش رشد مي کند و به نسبت افزايش يارانه توليد، يارانه براي کالاهاي ضروري وارداتي کاهش مي يابد.
    
اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اينکه از هر گونه فعاليت سفته بازي بايد ماليات اخذ شود، گفت: با اين روش سرمايه دار براي کسب سود به سمت توليد مي آيد و واردات کم مي شود.
    
وي با اشاره به اينکه در دوران سازندگي بزرگ ترين خيانت به کشور صورت گرفت، گفت: در آن دوران مديران جهادي خانه نشين شدند، در حالي که اين افراد حاضر بودند جان خود را براي حفظ آرمان هاي انقلاب نثار کنند.

فواد ايزدي: خروج آمريكا از برجام تقلا براي گرفتن امتياز بيشتر در حوزه هاي موشكي و منطقه اي بود
کارشناس مسائل آمريکا گفت: دليل خروج آمريکا اين بود که احساس کرد توافق بهتري را مي تواند داشته باشد؛ در واقع توافق خوب را به توافق بهتر تبديل کند. يعني امتيازهاي گسترده اي که در رابطه با هسته اي جمع شد و دستاورد هسته اي که براي طرف مقابل داشت اين ها باشند بعد در حوزه موشکي و منطقه هم امتيازهايي گرفته شود؛ اينکه قابليت امتياز در حوزه هاي ديگر وجود دارد را باز مقامات دولت دوازدهم گفتند.
    
فواد ايزدي، کارشناس مسائل آمريکا در گفت وگو با فارس با بيان اينکه در سياست خارجي دولت در رابطه با برجام ما دو مشکل راهبردي داشتيم، اظهار داشت: در زماني که برجام مذاکره مي شد، طرف مقابل به اين يقين رسيد که تيم ايراني از پاي ميز مذاکره بلند نمي شود؛ اين موضوع را از کجا فهميدند؟ از اظهارات برخي از مقامات ارشد دولت و اينکه آقاي روحاني در همان زمان که مذاکرات داشت انجام مي شد، گفت حتما به توافق مي رسيم. وي تصريح کرد: حتماً به توافق مي رسيم، در نگاه طرف مقابل يعني دولت ايران به شدت به برجام نياز دارد و از اين گره زدن وضعيت اقتصادي کشور به برجام، طرف مقابل پيامي را دريافت کرد.
    
ايزدي بر همين اساس به تعريف هاي اغراق آميز و بسيار گسترده نسبت به برجام در آن دوران اشاره کرد و افزود: طرف مقابل احساس کرد با توجه به اين سرمايه گذاري و اهميتي که دولت روي برجام دارد که ايران حتما بايد به توافق برسد، از اين جهت ايران امکان اين را ندارد که از پاي ميز مذاکره بلند شود و يا اگر از پاي ميز مذاکره بلند شود، دوباره بازمي گردد. کارشناس مسائل آمريکا يادآور شد: اين پيامي که داده شد که حتما ما به توافق خواهيم رسيد، نتيجه اش اين شد که طرف مقابل احساس کرد ايران از ميز مذاکره بلند نمي شود و اين مشکل راهبردي اصلي در زمان مذاکره بود. وي در ادامه اين گفت وگو به يک مشکل راهبردي ديگر در ماه هاي گذشته اشاره کرد و گفت: در دوره ترامپ و زماني که طرف مقابل تهديد به خروج کرد دولت و باز هم آقاي روحاني در راس اين ادبيات بود که اعلام کرد اگر آمريکا از برجام خارج شود ايران در برجام مي ماند و با اروپا ادامه مي دهد؛ آقاي روحاني در سفر به خراسان رضوي و در کنفرانس مطبوعاتي گفت که ايران با اروپا برجام را ادامه مي دهد و روز بعد ترامپ اعلام خروج کرد و چند روز هم زودتر نظرش را بيان کرد.
    
ايزدي در پاسخ به اين سوال که چرا اينگونه شد؟ اظهار داشت: چون گزينه مطلوب براي آمريکا اين بود که ايران در برجام باشد و آنها نباشند تا دستش براي تحريم، فشار و گسترش فعاليت هاي ضدايراني باز باشد؛ برجام در نهايت توافق خوبي براي آمريکا بود اما مي خواست مطمئن شود که اگر از برجام خارج شود تا به آن گزينه مطلوبش برسد، ايران مي ماند. کارشناس مسائل آمريکا با تاکيد بر اينکه هدف آمريکا اين بود که ايران در برجام بماند، محدوديت هسته اي بماند و نظارت هاي گسترده بماند، تصريح کرد: وقتي اين را مطمئن شدند که ايران در برجام مي ماند آنها از برجام خارج شدند؛ اين دفعه از کجا مطمئن شدند اين را هم باز آقاي رئيس جمهور گفت. وي با تاکيد بر اينکه در نهايت اينکه برجام توافق خوبي براي آمريکايي ها بود، گفت: دليل خروج آمريکا اين بود که احساس کرد توافق بهتري را مي تواند داشته باشد در واقع توافق خوب را به توافق بهتر تبديل کند. ايزدي در پاسخ به اين سوال که منظور از توافق بهتر چيست؟ بيان داشت: يعني امتيازهاي گسترده اي که در رابطه با هسته اي جمع شد و دستاورد هسته اي که براي طرف مقابل داشت اين ها باشند بعد در حوزه موشکي و منطقه هم امتيازهايي گرفته شود؛ اينکه قابليت امتياز در حوزه هاي ديگر وجود دارد را باز مقامات دولت دوازدهم گفتند.
    
کارشناس مسائل آمريکا ادامه داد: در واقع زماني که گفته شد برجام 2 و 3 مي خواهيم و برجام منطقه اي مي خواهيم، تفسيري که طرف مقابل از برجام 2 و 3 دارد اين است که ايران امتياز بيشتر را هم در اين حوزه ها مي دهد چون برجام يعني مذاکره و مذاکره يعني بده بستان، بده بستان يعني قابليت امتياز دادن هم داريم و اين منطقي براي طرف مقابل يعني آمريکايي ها است که دولت رسماً اعلام مي کند من مي توانم امتياز بيشتر به شما بدهم. وي با بيان اينکه ادبيات براندازي و سرنگوني توسط مقامات آمريکايي ارائه مي شود، اظهار داشت: از اين رو تفکر منطقي اين است که فشار را افزايش مي دهند، دشمني براندازانه که صحبت هاي رهبري هم بود اينجا سنديت پيدا مي کند؛ اگر جمهوري اسلامي در يکي دو سال آينده سرنگون شد مسئله حل شده و اگر هم سرنگون نشد ايران پاي ميز مذاکره مي آيد و امتياز بيشتر با توجه به ضعفي که وجود دارد مي توان گرفت.
    
ايزدي افزود: پس طرف مقابل از خودش يک منطقي دارد؛ منطق خروج اين بود که آمريکا از برجام خارج شود و ايران مي ماند و توافق بهتري حاصل مي شود، اينکه ايران مي ماند را هم مقامات دولتي ما گفتند، اينکه دادن امتياز بيشتر قابليتش وجود دارد را هم باز مقامات دولت گفتند. کارشناس مسائل آمريکا خاطرنشان کرد: هم در زمان مذاکرات و هم بعد از مذاکرات و در دوره ترامپ ما دو اشتباه راهبردي داشتيم که نياز هست اين اشتباهات با توجه به شرايطي که در کشور وجود دارد اصلاح شود؛ اينکه دولت ادبيات خودش را نتواند کنترل کند در برابر طرف مقابل و اشتباهات اين چنيني داشته باشد به نفع منافع ملي کشور نيست.

وی با تأکید بر اینکه این بیماری ربطی به مصرف قارچ ندارد، گفت: تیم بهداشت محیط و واحد بیماری‌ها، مدیر بهداشت محیط، معاونان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی‌ها بیشتر در این بیمارستان مستقر می‌شوند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش تعداد مسمومان کلاردشت خبر داد و گفت: از شب گذشته تاکنون 200 نفر در کلاردشت با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کردند.
فرزاد گوهردهی امروز در گفت‌وگو با فارس در ساری از افزایش تعداد مسمومان کلاردشت خبر داد و اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون 200 نفر در کلاردشت با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کردند.
وی با بیان اینکه این بیماران با علائم عمومی مثل تهوع، استفراغ و اسهال به مراکز درمانی مراجعه کردند، افزود: 5 نفر به دلیل داشتن علائم حادتر بستری شدند که از این تعداد سه نفر با رضایت شخصی ترخیص شدند که دو کودک در حال حاضر بستری هستند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه منشا این بیماری ویروسی به نظر می‌رسد، تصریح کرد: تیم پزشکی در حال بررسی است تا علت این بیماری که احتمالا دارای منشا ویروسی است را به صورت دقیق اعلام کند.
گوهردهی با بیان اینکه هنوز بحث آلوده بودن آب به نتیجه نرسیده است، خاطر نشان کرد: چون بیماری با اسهال همراه نیست و احتمال آلودگی ویروسی وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه این بیماری ربطی به مصرف قارچ ندارد، گفت: تیم بهداشت محیط و واحد بیماری‌ها، مدیر بهداشت محیط، معاونان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی‌ها بیشتر در این بیمارستان مستقر می‌شوند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه نمونه‌های از رستوران‌ها و اغذیه‌های عمومی گرفته شده است، افزود: بیشتر بیماران بومی هستند و از روستا شهر کلاردشت هستند.