گزیده قسمت سوم


گزیده   قسمت سوم 13 اردیبهشت - 97
"پسته" موجب تقویت حافظه می‌شود
کارشناس ارشد گیاهان دارویی مصرف روزانه پسته را برای تقویت حافظه بسیار مفید دانست.
هانیه ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مصرف پسته در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی تاثیر بسزایی دارد، گفت: پسته همچنین برای آرامش و تنظیم ضربان قلب و آرام کردن اعصاب مفید است و کلسترول بد را کاهش می‌دهد.
 وی افزود: مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته مصرف کنند.
ناصری تصریح کرد: خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند و علاوه بر این موجب تقویت ذهن و مغز می‌شود.
وی پسته را بسیار مفید برای تقویت معده دانست و افزود: همچنین برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می شود.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به مقدار بالای مواد مغذی، ویتامین‌ها و کالری بالا در پسته، گفت: در همین راستا مصرف پسته برای ورزشکاران، دانش آموزان و نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.
ناصری با بیان اینکه پسته طبیعتی گرم و خشک دارد، گفت: این نوع خشکبار حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی و مواد معدنی‌ نظیر پتاسیم و منیزیم است که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند.
وی افزود: علاوه بر اینها وجود کلسیم و آهن در پسته سبب شده که این نوع خشکبار نقش بسیار مهمی در استحکام‌بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی‌های ناشی از فقرآهن داشته باشد.
ناصری خاطرنشان کرد: برای رفع طبیعت گرم پسته که باعث ایجاد کهیر یا دانه‌های قرمز رنگ پوستی می‌شود، بهتر است افراد آن را با برگه زردآلو، هلو یا انار ترش مصرف کنند تا گرمی آن قدری خنثی شود.
وی یادآور شد: برخلاف خود پسته، پوست آن خاصیت سرد و خشک دارد و مصرف آن برای تقویت معده و قلب توصیه می‌شود.
ناصری تصریح کرد: علاوه بر اینها برای خوشبو شدن دهان و تقویت لثه‌ها می‌توان پوست تازه پسته را جویده و برای مدتی در دهان نگه داشت.
وی با اشاره به مفید بودن مصرف پسته جهت افزایش حافظه و تقویت ذهن، گفت: باتوجه به خاصیت چاق‌کنندگی پسته توصیه می شود افرادی که رژیم دارند در حد اعتدال از آن استفاده کنند.
تارنمای شبکه تلویزیونی «بی بی سی» انگلیسی نوشت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ برجام شد و از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا از توافق هسته ای ایران که یک توافق بین المللی است، خارج نشود.
به گزارش ایرنا، گوترش در مصاحبه با بی بی سی گفت که اگر توافق هسته ای حفظ نشود خطر واقعی جنگ وجود دارد. گوترش همچنین توافقنامه ایران را یک 'پیروزی مهم سیاسی' خواند و بر حفظ آن تاکید کرد.
وی با اشاره به مواجهه با شرایط خطرناک در آینده، افزود: نباید آن را از بین ببریم مگر یک جایگزین خوب داشته باشیم.
بی بی سی نوشت که اظهارات گوترش دقیقا چند روز پس از طرح ادعای رژیم صهیونیستی در مورد گرایش ایران به داشتن تسلیحات هسته ای، بیان شد.
به نوشته بی بی سی، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز مدعی شده فایل های ارائه شده ثابت می کند که توافق هسته ای شکل گرفته در زمان اوباما 'بر پایه دروغ بنا شده است'.
رئیس جمهوری آمریکا با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام شده است.
ترامپ 22 دی سال گذشته (12 ژانویه) تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام در 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) تاکنون دستکم 10 بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته ‌ای را تائید کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA ) روز سه شنبه در واکنش به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد: آژانس چنانکه در گزارش سال 2015 بیان کرده، پس از سال 2009هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.
متهمی که برای انتقام‌گرفتن از مردی که به خواهرشان علاقه‌مند بود، او را ربوده بود، به 10 سال حبس محکوم شد.
به گزارش شرق، پرونده این آدم‌ربایی چهار سال قبل باز شد؛ زمانی‌که مردی جوان به پلیس خبر داد ازسوی چند نفر ربوده‌ شده و آدم‌ربایان بعد‌از‌اینکه او را به روستایی بردند به‌شدت کتکش زدند و ماشین او را هم خراب کردند. این مرد گفت: من داشتم از خانه به‌سمت محل‌ کار می‌رفتم و سوار ماشین پرایدم بودم که یک‌دفعه دیدم چند ماشین من را تعقیب می‌کنند، سرعتم را زیاد کردم که به من نرسند اما آنها من را محاصره کردند و مجبور شدم توقف کنم بعد هم دو نفر سوار ماشینم شدند و روی سرم چیزی کشیدند و من را به روستایی بردند و چندین ساعت من را کتک زدند و دست‌و‌پایم را بستند. آنها با چوب ماشینم را تخریب و بعد هم من را رها کردند و رفتند.
مرد شاکی گفت: آنها هیچ‌چیز از من نگرفتند ولی قصد داشتند من را بکشند که یکی از آنها مخالفت کرد.
مرد شاکی مدعی شد می‌داند چه‌ کسی این کار را کرده ‌است. او گفت دو برادر به نام‌های سعید و وحید که از هم‌محلی‌های ما هستند و سال‌هاست که با هم سلام‌علیک داریم، این کار را کرده‌اند من نمی‌دانم هدفشان چه بود.
وقتی مأموران با شکایت این مرد سعید و وحید را بازداشت کردند، آنها منکر دست‌داشتن در آدم‌ربایی شدند و گفتند اصلا مرد شاکی را در روز حادثه ندیده‌اند. این در حالی بود که اهالی روستایی که مرد شاکی به آنجا برده شده‌ بود، تأیید کردند وحید را در روستا دیده‌اند که با مرد شاکی درگیر شده و دو نفر دیگر هم همراهش بودند اما از آنجایی که وحید مدعی شده دعوا ناموسی ‌است، آنها جلو نرفتند.
در تحقیقات بیشتر مشخص شد مرد شاکی از مدت‌ها قبل با وحید و سعید درگیری‌هایی داشته و آنها پیش از این هم تهدید کرده ‌بودند مرد جوان را خواهند زد و از او انتقام خواهند گرفت.
همچنین مشخص شد در آدم‌ربایی صورت‌گرفته وحید با دو نفر از دوستانش در روستا قرار گذاشته و مرد جوان را به‌شدت کتک زده ‌است. با توجه به این یافته‌ها بود که از وحید بازجویی شد و او گفت: من با مرد شاکی درگیر شدم و او را کتک زدم و با دو دوستم هم این کار را کردم اما مرد شاکی را ندزدیدم. او مدتی بود که مزاحم خواهر ما می‌شد و آبروی او را برده ‌بود. او ادعا کرده ‌بود خواهر ما را دوست دارد اما بعد فهمیدیم این مرد همسر دارد و برای اینکه از لاله، خواهرم، سوءاستفاده کند ادعا کرد لاله را دوست دارد. بعد از اینکه خواهرم متوجه این موضوع شد ارتباطش را با او قطع کرد اما این مرد دست‌بردار نبود و مزاحم می‌شد، به‌همین‌‌دلیل او را گوشمالی دادم، این مرد به دروغ می‌گوید که او را دزدیده‌ام.
بعد از اعترافات این مرد، از دو متهم دیگر هم بازجویی شد و آنها به جرم خود اعتراف کردند. این در‌حالی بود که سعید، برادر وحید، مدعی شد چنین کاری نکرده‌ است و همه اتهامات را رد کرد. با‌این‌حال، کیفرخواست علیه متهمان صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد. متهمان در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفتند و تحقیقات از آنها انجام شد. سعید همه اتهامات را انکار کرد و گفت نه در آدم‌ربایی و نه در درگیری نقشی نداشته و اصلا در محل حادثه نبوده‌ است. سپس نوبت به وحید رسید او گفت: اتهام را قبول ندارم ما مرد جوان را ندزدیدیم و این یک برنامه از‌‌پیش‌تعیین‌شده‌ نبود ما او را در خیابان دیدیم و کتکش زدیم و من این موضوع را قبول دارم اما اینکه آدم‌ربایی کرده‌ باشیم را قبول ندارم.
در ادامه دو متهم دیگر نیز مدعی شدند در آدم‌ربایی نقشی نداشتند و فقط مرد شاکی را کتک زده‌اند. در این هنگام مرد شاکی ادعای متهمان را رد کرد و گفت: من با خواهر سعید و وحید ارتباط خاصی نداشتم و آنها دچار سوءتفاهم شده‌اند. من به لاله علاقه‌ داشتم اما علاقه‌ من به او قبل از ازدواجم بود و رابطه‌ای هم بین ما نبود، بعد از ازدواج هم کاری با لاله یا برادرانش نداشتم و با همسرم زندگی خوبی دارم. متهمان دروغ می‌گویند آنها من را از وسط جاده دزدیدند و بعد هم در روستایی به‌شدت کتک زدند و قصد کشتن من را داشتند.
بعد از این گفته‌ها متهمان برای بیان آخرین دفاعیات خود در جایگاه حاضر شدند و اتهام آدم‌ربایی را یک‌بار دیگر رد کردند.
با توجه به دفاعیات متهمان، هیئت‌قضات سعید را از اتهامات تبرئه کردند اما وحید را به 10 سال حبس و دو هم‌دستش را به تحمل پنج سال حبس محکوم کردند. این رأی مورد اعتراض متهمان قرار گرفت اما دیوان عالی کشور این اعتراض را رد کرد و رأی صادره عینا ‌تأیید شد.
زن خیانتکار وقتی فهمید مادرشوهرش به رابطه شیطانی او پی برده است نقشه قتل او را با همدستی یک مرد اجرا کرد.
به گزارش ایران، این زن و مرد جنایتکار صبح سه‌شنبه در حالی در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند که هر یک دیگری را عامل جنایت معرفی کرد.
رسیدگی به این پرونده از سال 92 به‌ دنبال ناپدید شدن زنی سالخورده در قزوین آغاز شد.
کارآگاهان جنایی در تحقیقات پلیسی به عروس خانواده ظنین شدند. بدین ترتیب مریم دستگیر شد و در بازجویی‌های فنی منکر اطلاع از سرنوشت مادرشوهرش شد اما سرانجام لب به اعتراف گشود و پرده از راز جنایتی هولناک برداشت.
وی در اعترافاتش گفت: چند ماهی بود که با مرد متأهلی به نام سیروس رابطه پنهانی داشتم تا اینکه مادرشوهرم فهمید. از ترس اینکه او این موضوع را به شوهرم خبر دهد نقشه قتلش را با سیروس طراحی کردیم. بنابراین او را از قزوین به تهران کشاندیم و پس‌ از کشتن مادرشوهرم، جسدش را درون چاهی در خیابان اشرفی اصفهانی انداختیم.
باتوجه به اعتراف‌های زن جوان، سیروس هم دستگیر شد و متهمان نخستین بار در شعبه پنجم دادگاه کیفری به ریاست قاضی بابایی و قاضی تولیت - مستشار دادگاه - محاکمه و به اتهام مشارکت در قتل مادرشوهر به قصاص محکوم شدند. این حکم از سوی قضات دیوان عالی کشور تأیید نشد بنابراین صبح روز سه‌شنبه بار دیگر این دومتهم از زندان به شعبه چهارم دادگاه کیفری به ریاست قاضی اصغر عبداللهی و با حضور قاضی واعظی منتقل شدند وپای میز محاکمه ایستادند.
در آغاز جلسه، فرزندان مقتول خواستار قصاص هر دو متهم شدند.عروس خیانتکار در جلسه محاکمه گفت: من با سیروس رابطه داشتم و مادرشوهرم از این قضیه باخبر شد. سیروس سه میلیون تومان از مادرشوهرم قرض گرفته بود اما پول را پس نداد وقتی هم که متوجه شد مادرشوهرم به رابطه ما پی برده نقشه قتلش را طراحی کرد. بعد هم او را به بهانه‌ای به تهران کشاندیم وداخل یک چهاردیواری در اشرفی اصفهانی او را خفه کرده و جسدش را درون چاه انداختیم.پس از پایان اظهارات این زن، سیروس نیز به دفاع از خود پرداخت و سناریوی دیگری را برای قضات تعریف کرد وگفت: من مرتکب قتل نشدم . من آنقدر مریم را دوست داشتم که اگر او ازمن می‌خواست شوهرش را هم بکشم این کار را انجام می‌دادم.
سیروس گفت: مادرشوهرش از رابطه من با او خبردار شده بنابراین او را از قزوین به تهران آوردیم اما قبل از اینکه من به محل حادثه برسم دیدم مریم مادرشوهرش را خفه کرده است، می‌خواستم با سنگ ضربه‌ای به سر مادرشوهرش بزنم که متوجه شدم او مرده است بعد جسدش را داخل چاه انداختیم. من اتهام قتل را قبول ندارم.
پس از پایان اظهارات متناقض دو متهم قضات برای صدور حکم وارد شور شدند و بزودی حکمشان را صادر خواهند کرد.
نگاه کارشناس
منصور فتحی – پژوهشگر علوم اجتماعی- در همایش ملی بررسی مسائل اجتماعی زنان که چند روز قبل در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد درباره موضوع خیانت گفت: افزایش آمار مراجعه‌کنندگان به دادگاه خانواده به‌دلیل بی‌وفایی و خیانت و همچنین پرداختن فیلم‌ها و سریال‌ها به این موضوع و بروز قتل‌های ناموسی نشان می‌دهد که بی‌وفایی، زنگ خطر امنیت سلامت خانواده است. بی‌وفایی اگر چه در نگاه اول، پدیده فردی به نظر می‌رسد اما امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد و می‌توان این مقوله را در زمره آسیب‌های اجتماعی پنهان و جدی به شمار آورد.
تصور می‌شود که بی‌وفایی با نیت قبلی انجام می‌شود اما هر چند شرایط زن، آسیب‌زا است اما اگر اصرار و اغواگری مردان نبود شاید این اتفاق نمی‌افتاد.
نحوه آشنایی اغلب زنان درگیر روابط خارج از ازدواج با شرکای جنسی به صورت اتفاقی بوده است. به طور مثال در راه بازگشت به خانه و سوار شدن به خودرو و زبان بازی مرد یا آشنایی در محل کار بوده است. رابطه با همکار خیلی ربطی به نارضایتی زناشویی ندارد و رعایت نکردن حریم شخصی و فرصت تعامل می‌تواند رابطه ایجاد کند.
مشکلات عاطفی و رفتاری در روابط زناشویی، نارضایتی جنسی و خصوصیات فردی مانند هیجان خواهی و تنوع طلبی از عوامل آسیب‌پذیری زنان در برابر اغواگری مردان است واین عوامل، زنان را در معرض رابطه خارج از ازدواج قرار می‌دهد.نگرش جامعه به مردان سهل گیر است و با اغماض به بی‌وفایی مردان نگاه می‌کند و این مسأله در کنار مسائلی مانند تعدد زوجات موجب می‌شود که مرد خود را مجاز بداند که به زن پیشنهاد بدهد و اغواگری کند.