گزیده ها 27 تیر - 97

گزیده ها 27 تیر - 97
خبر ويژه 
عراقچي: ديوان لاهه صلاحيت ندارد ظريف: به ديوان لاهه شكايت كرديم(!)
سوالات مهمي مطرح مي شود که ظريف چرا شکايت از آمريکا را به دادگاه لاهه، برده است؟ اين شکايت چه دردي را از مشکلات تحريمي چاره مي کند؟!
    
به گزارش جهان نيوز، پس از آنکه آمريکا از برجام خارج شد، بسياري اين انتقاد را از تيم ديپلماسي کشورمان مطرح مي کردند که چطور شد که ترامپ بدون هيچ هزينه اي از يک توافق بين المللي خارج شد؟
    «
محمدجواد ظريف»، قبل از اينکه آمريکا از برجام خارج شود، بيان مي کرد سه سناريوي احتمالي براي اين موضوع متصور است. سناريوي اول اين است که ايران نيز از توافق هسته اي خارج شود، به پايبندي خود به مفاد توافقنامه پايان دهد، و غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد. گزينه دوم، از مکانيسم اختلاف و منازعه در توافق هسته اي استخراج مي شود، که به هر طرف اجازه مي دهد تا شکايت رسمي را در کميسيوني که براي رسيدگي به نقض مفاد توافقنامه تشکيل شده، ارجاع دهد. گزينه سوم که جدي ترين و شديدترين اين موارد بود آن است که ايران براي خروج از پيمان NPT تصميم گيري کند.
    
اين موارد هيچ کدام پس از برجام عملي نشد و حالا وزير خارجه در توئيتي مطرح مي کند که ايران از آمريکا در دادگاه لاهه شکايت کرده است. ظريف در توئيت خود نوشت: «امروز ايران به ديوان دادگستري بين المللي شکايت کرد تا آمريکا را به دليل اعمال مجدد تحريم هاي يکجانبه و غيرقانوني پاسخگو کند
    
اين درحالي است که منتقدين برجام مي گفتند در صورت بدعهدي طرف ديگر، ايران طبق توافق نمي تواند به کميسيون مشترک شکايت کند و در صورت شکايت، تحريم ها به صورت خودکار باز مي گردد. ظريف اين ادعا را رد مي کرد. اما او امروز به جاي کميسيون به لاهه پناه مي برد!
    
اين درحالي است که عراقچي در مردادماه سال گذشته با اشاره به اينکه يکي از بحث ها در زمان مذاکرات اين بود که اگر با طرف مقابل به اختلاف برخورديم، براي حل اختلاف به کجا بايد برويم، گفت: «در اين شرايط از خود پرسيديم، بين ما و 1+5 که اعضاي دائم شوراي امنيت هستند، چه کسي بايد قضاوت کند! و چون ديديم شوراي امنيت خودشان هستند، و دادگاه لاهه هم دو سال طول مي کشد تا تصميم بگيرد، گفتيم، اصلا اينها در صلاحيت بررسي شکايت هست يا خير
    
رئيس ستاد پيگيري برجام با اشاره به اينکه ما ديديم، هيچ جايي براي حل اختلاف ما و 1+5 وجود ندارد، گفته بود: «در اين شرايط ما دريافتيم که بايد به خودمان مراجعه کنيم، لذا بايد برجام به گونه اي چيده شود که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما بتوانيم برگرديم، تعهدات خود را متوقف کنيم و برنامه هسته اي خودمان را از سر بگيريم
    
با اين اوصاف بايد پرسيد که حالا شکايت ايران به دادگاه لاهه چه موضوعيتي دارد. از يک طرف طبق صحبت هاي عراقچي دو سال براي اينکه به زمان بررسي موضوع تحريم هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران برسيم، وقت و زمان هدر مي رود و از سوي ديگر نيز بازهم با توجه به صحبت هاي معاون ظريف اين دادگاه صلاحيت بررسي شکايت ايران را ندارد.
    
بنابراين سوالات مهمي در اين عرصه مطرح مي شود که ظريف چرا به دادگاه لاهه شکايت ايران را برده است؟ اين شکايت چه دردي از مشکلات تحريمي ايران را برآورده مي کند. مي توان اين سوال را پرسيد که آيا اين شکايت تنها مصرف داخلي دارد يا تاثيرات خارجي هم براي سرنوشت بين المللي ايران خواهد گذاشت.
خبر ويژه 
چرا زبان شما در اعلام برائت از دشمنان نظام بند آمده است؟!
عضو مرکزيت مجمع روحانيون مي گويد چرا بايد رابطه اصلاح طلبان با رهبري کمرنگ يا قطع باشد؟!
    
مجيد انصاري در گفت وگو با روزنامه ايران گفته است: معتقدم که بايد دلسوزانه مشکلات کشور را رصد کنيم و به مسئولان منتقل کنيم. چرا بايد رابطه اصلاح طلبان با رهبري انقلاب کمرنگ يا قطع باشد؟ (الان قطع است؟) عملا همين است.
    
وي مي افزايد: نمي خواهم آسيب شناسي کنم اما شخصيت بزرگ و متفکر و محبوب اصلاحات مثل آقاي خاتمي مي تواند با دنيا حرف بزند. ايشان ظرفيتي براي نظام است و هشت سال رئيس جمهوري بود. جمعيت زيادي از اصلاح طلبان افرادي تحصيلکرده، توانا و باتجربه هستند که براي حل مشکلات کشور طرح و برنامه دارند. اينها عملا ارتباطشان با حاکميت قطع است. بايد اين امکان وجود داشته باشد که دور هم بنشينند و اوضاع کشور را آسيب شناسي کنند، راه حل ارائه دهند و آنها را با رهبري انقلاب در ميان بگذارند. چه در ملاقات حضوري و چه در نامه هاي دلسوزانه. نمي گويم که نامه سرگشاده بنويسند و فضاي تبليغاتي درست کنند. ولي حداقل بايد ارتباط وجود داشته باشد.
    
اظهارات مغلوط و توام با مغالطه مجيد انصاري در حالي است که اولا شمار زيادي از اصلاح طلبان در چند ديدار رهبر معظم انقلاب طي يک سال گذشته با مسئولان نظام و چهره هاي سياسي حضور داشته اند و حتي برخي از آنها درخواست وقت براي ملاقات چند نفره با رهبري داشته و ملاقات کرده اند.
    
ثانيا پاسخ سوال مغلوط آقاي انصاري نزد برخي عناصر فتنه گر و خيانتکار لانه کرده در مجمع روحانيون ( و برخي عناصر حزب منحله مشارکت و نظاير آنها) است. روشن است که وقتي نظام به طيف هاي مختلف اعتماد مي کند و يا آغوش باز، آنها را در فضاي سياسي عمومي و انتخابات مي پذيرد، توقع خيانت و همسويي و هم داستاني و همراهي با دشمنان انقلاب را ندارد. اما اين خيانت و جنايت در برخي سالهاي دوره موسوم به اصلاحات و سپس فتنه 78 و خيانت هاي افراطيون در مجلس ششم و سپس با ابعادي بزرگ تر در فتنه 88 و پس از آن (بزک کردن آمريکا و متهم وانمود کردن امام و نظام) مکررا اتفاق افتاده و کار به جايي ختم شد که کساني چون تاج زاده و سحرخيز و... صراحتا گفتند اصلاح طلبان اعتقاد و علاقه اي به آيت الله خميني و جمهوري اسلامي ندارند. امثال مجيد انصاري، خاتمي و موسوي خوئيني ها لالماني گرفته بودند که حتي در لفظ نيز به دهان اين اراجيف گويان نزدند و برائت نجستند؟! يا کدام « آتو» و گير نزد دشمنان داشتند که در 8 ماهه فتنه و آشوب 88 با آنها تا آخر مسير بي بحث همراهي کردند و حتي يک بار زبان به اعلام برائت و مرزبندي نسبت به شعار «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است»، «نه به جمهوري اسلامي»، «نه غزه، نه لبنان» و... نگشودند بلکه خود ترتيب دهندگان و تحريک کنندگان همين آشوب هاي مطلوب دشمن بودند؟! معلوم است که نشان شده هاي سرويس هاي جاسوسي آمريکا و انگليس و اسرائيل، در مظان اتهام نظام باشند؛ به ويژه اينکه دروغ بزرگ تقلب را با وجود اذعان به دروغ بودن آن در پستوها، بزرگ کردند و کوشيدند مردم را به نظام بدگمان و متهم به خيانت در امانت کنند؛ حال آن که خود عليه اسلاميت و جمهوريت شوريده بودند.

من به همراه دو همولایتی‌ام سوار ماشین مینا شدیم. مینا به سمت پارک جنگلی چیتگر حرکت کرد و در نزدیکی پارک توقف کرد. چون آشنایی زیادی با مینا نداشتم، من داخل ماشین ماندم و دو دوستم به همراه زن جوان وارد پارک شدند. ساعتی از رفتن آنها گذشته بود که دوستانم هراسان از پارک خارج شده و از من خواستند که حرکت کنم. سراغ مینا را که گرفتم آنها گفتند او را به قتل رسانده‌اند. بعد از طی مسافتی آنها از ماشین پیاده شده و به سمت کرج رفتند و من نیز با ماشین مینا در خیابان پرسه می‌زدم که دستگیر شدم.به گزارش عصر ایران عصر یکشنبه 24 تیر مرد جوانی به کلانتری 181 عوارضی رفت و از ناپدید شدن همسرش خبر داد. او گفت: ساعت 11 همسرم سوار بر خودروی پرایدش خانه را به قصد خرید ترک کرد. چند ساعتی از رفتن همسرم گذشته بود که نگران شدم و با تلفن همراهش تماس گرفتم. اما گوشی او در دسترس نبود. با این تصور که شاید به خانه دوستان و اقوام رفته باشد با آنها تماس گرفتم اما آنها هم خبری از همسرم نداشتند. سابقه نداشت که همسرم مدت زمان طولانی دخترم را در خانه تنها بگذارد و بی‌خبر جایی برود. تصور می‌کنم که برای او اتفاقی رخ داده باشد.با شکایت مرد جوان تحقیقات برای یافتن مینا آغاز و شماره پلاک خودروی او به کلیه واحدهای گشت اعلام شد.
ساعتی بعد ماموران کلانتری خودروی پراید زن جوان را درحالی که یک مرد افغانی راننده آن بود مشاهده کردند. با دستور ایست ماموران، راننده 25 ساله دستگیر شد.وی در بازجویی‌ها بسرعت لب به اعتراف گشود و گفت: من به همراه دو همولایتی‌ام سوار ماشین مینا شدیم. مینا به سمت پارک جنگلی چیتگر حرکت کرد و در نزدیکی پارک توقف کرد. چون آشنایی زیادی با مینا نداشتم، من داخل ماشین ماندم و دو دوستم به همراه زن جوان وارد پارک شدند. ساعتی از رفتن آنها گذشته بود که دوستانم هراسان از پارک خارج شده و از من خواستند که حرکت کنم. سراغ مینا را که گرفتم آنها گفتند او را به قتل رسانده‌اند. بعد از طی مسافتی آنها از ماشین پیاده شده و به سمت کرج رفتند و من نیز با ماشین مینا در خیابان پرسه می‌زدم که دستگیر شدم.با اعتراف مرد افغانی موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد و تحقیقات برای یافتن جسد مینا و دستگیری دو متهم دیگر به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران ادامه یافت. بدین ترتیب ماموران وارد پارک جنگلی شده و از ساعت 9 تا 12 شب به جست و جوی جسد پرداختند. درنهایت جسد مینا را داخل پارک جنگلی چیتگر درحالی که با شال خودش خفه شده بود یافتند.به دستور بازپرس مرادی، جسد زن جوان برای مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد. همچنین کارآگاهان جنایی موفق به دستگیری دومین مرد افغان شدند. بررسی‌ها برای دستگیری متهم سوم این پرونده ادامه دارد.

رئیس کلانتری 144 جوادیه تهرانپارس از دستگیری سارقانی که درحال مونتاژ یک خودروی مسروقه در کنار خیابان بودند، خبر داد.سرهنگ منصور حشمتیان در این باره گفت: بامداد یکشنبه ماموران گشت کلانتری 144 جوادیه تهرانپارس درحال گشت زنی در حوزه استحفاظی خود بودند که در محدوده خیابان زهدی با دو نفری مواجه شدند که درحال باز کردن لوازم و قطعات موتوری یک دستگاه سواری پراید سفید رنگ با شماره انتظامی معلوم بودند.وی با بیان اینکه در استعلام شماره پلاک خودرو مشخص شد که این پلاک متعلق به این خودرو نیست، گفت: در ادامه ماموران شماره شاسی و شماره موتور خودرو را استعلام کردند و متوجه شدند که خودرو سرقتی است.
حشمتیان با بیان اینکه فرد دیگری از داخل یکی از منازل سیم برقی را برای تامین روشنایی به بالای موتور خودرو کشانده بود، گفت: اموران در بازدید از محل، یک دستگاه خودروی پراید را نیز که متعلق به این افراد بود کشف کردند که در تحقیقات اولیه خود متوجه شدند این افراد قصد داشتند قطعات خودروی سفید رنگ را روی خودروی سرمه‌ای رنگ مونتاژ کنند.رئیس کلانتری 144 جوادیه تهرانپارس با اشاره به اخذ مجوز قضایی برای ورود به خانه اظهار کرد: ماموران با دستور قضایی وارد خانه این افراد شده و در بازرسی از آن تعداد قابل توجهی لوازم داخل خودرو از جمله رادیاتور، رینگ، فن، گیربکس و... را کشف و ضبط کردند.وی با اشاره به انتقال دو متهم به کلانتری افزود: با انتقال خودروها به پارکینگ نیز مشخص شد که یکی از خودروها نیز مسروقه بوده و پلاک نصب شده بر روی آن خودرو نیز مسروقه است که مالکان آن شناسایی و با حضور در کلانتری شکایت خود را از این سارقان اعلام کردند.حشمتیان از تشکیل پرونده برای این افراد خبر داد و گفت: متهمان برای ادامه روند رسیدگی به جرم با پرونده تشکیل شده به دادسرا معرفی شدند.