گزیده ها 29 تیر -97


 گزیده ها 29 تیر -97
خبر ويژه 
كشف ديرهنگام مكانيسم ماشه و انصراف از شكايت به كميسيون مشترك برجام
«وزارت خارجه در حالي به ديوان لاهه شکايت کرد که مکانيزم شکايت در سند برجام وجود دارد، مکانيزمي که دولتي ها آن را به نفع ايران معرفي مي کردند و منتقدان از آن با عنوان مکانيزم ماشه ياد مي کردند که کاملا به ضرر ايران است
    به گزارش رجانيوز، محمدجواد ظريف در توييتر نوشت: «امروز ايران به ديوان دادگستري بين المللي شکايت کرد تا آمريکا را به دليل اعمال مجدد غيرقانوني تحريم هاي يکجانبه پاسخگو کند

    اين رخداد در حالي است که مکانيزم شکايت در سند برجام وجود دارد، مکانيزمي که دولتي ها آن را به نفع ايران معرفي مي کردند و منتقدان از آن با عنوان مکانيزم ماشه ياد مي کردند که کاملا به ضرر ايران است.

    در ايام بررسي برجام در کميسيون ويژه مجلس، يکي از اصلي ترين نقدهاي منتقدين دلسوز اين بود که طبق مکانيزم حل اختلاف توافق هسته اي- بند 36 و 37- اگر آمريکا يا هر کشور ديگري به تعهداتش عمل نکند، ايران حتي نمي تواند نسبت به اين مسئله شکايت کند چون نهايتا تحريم ها عليه خود ايران بر مي گردد اما تيم مذاکره کننده هسته اي اين مسئله را رد مي کرد و در تريبون هاي مختلف با اعتماد به نفس کامل به تمجيد از مکانيزم حل اختلاف موجود در برجام مي پرداخت.

    به عنوان يک نمونه از دفاع تيم مذاکره کننده از اين مکانيزم، مي توان به اظهارات عباس عراقچي اشاره کرد که بهمن ماه سال گذشته در برنامه جهان آرا چشم در چشم ميليون ها بيننده تلويزيوني حاضر شد و گفت: «در بند 36 اگر ادعا کنيم طرف مقابل نقض تعهدات کرده، مکانيسمي وجود دارد که کميسيون مشترک را در سطح معاونين و در قدم بعدي در سطح وزرا فعال مي کنيم و اگر قانع نشديم دوباره برنامه مان را فعال مي کنيم. به همين آساني! در صورتي که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، ناظر و مجري خودمان هستيم

    محمدجواد ظريف هم در ادعايي رويايي، به تمجيد از مکانيزم شکايت (بخوانيد مکانيزم خودزني ماشه) در برجام پرداخته و گفته بود: «من بر خلاف خيلي هاي ديگر اطمينان دارم که بحث بازگشت پذيري، بزرگ ترين تضمين اجراي برجام است. چرا که اين بند با ديدگاه کاملاً بي اعتمادانه نوشته شده است! دو طرف نسبت به هم بي اعتماد بودند و بحث اعتماد در هيچ جاي مذاکرات وجود نداشت، اين را طرف مقابل هم بارها گفته است و ما هم کاملاً به طرف مقابل بي اعتماد بوديم. نکته جالب اينجاست که وزنه بازگشت پذيري به نفع ماست، چرا که بازگشت پذيري برجام براي ما فقط منوط به تصميم خودمان است. اينکه مي بينيد برجام اجازه مي دهد که ايران هر زمان که خواست مي تواند به شرايط گذشته بازگردد اما طرف مقابل بايد روندي را طي بکند تا به شرايط گذشته بازگردد به اين دليل است که طرف مقابل براي بازگرداندن آنچه سرمايه خود مي دانست، يعني تحريم ها، نياز به يک روند دارد. اما براي ما چنين روندي لازم نيست، ما کافي است تصميم داخلي بگيريم و برگرديم به شرايط قبل. ايران در بازگشت پذيري برجام مزيت دارد و نه مشکل

    اما گذشت زمان نشان داد که صحبت هاي وزير خارجه و معاونش کم ترين شباهتي به واقعيت ندارد و تکرار افسانه هاي قديمي است چرا که آمريکا نه تنها برجام را نقض و تحريم ها را بيشتر کرد بلکه درنهايت به راحتي آب خوردن هم از آن خارج شد! اما در مقابل دولت دوازدهم حتي جرات شکايت از آمريکا بر طبق مکانيزم موجود در برجام را نداشت و اعلام کرد که برجام را بدون آمريکا ادامه مي دهد!

    با اين تفاسير واقعاً جاي سوال دارد که کدام دولتي چنين توافقي را امضا کرده که حتي امکان شکايت از نقض عهد طرف مقابل را هم نداشته باشد؟
واعظي تغيير كابينه با توجه به شرايط جنگ اقتصادي را تاييد كرد
رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: در سفر سال پيش حجت الاسلام روحاني به نيويورک، ترامپ ۸ بار درخواست گفت وگو و ملاقات با رئيس جمهور را از تيم ايراني کرده بود.
    به گزارش فارس، محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور ظهر ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره تغييرات کابينه اظهار داشت: امروز با شرايط جديدي مواجه هستيم که بعد از خروج آمريکا از برجام و برخي تحريم ها ي به وجود آمده و مهم تر از آن جنگ رواني که به ملت ايران تحميل مي شود. رئيس جمهوري در حال بررسي اسامي مختلف هستند تا در فرصت مناسب برخي تغييرات انجام شود. وي افزود: نيازمند آن هستيم اعضاي کابينه با شرايط جديد وضعيت را تنظيم کنند؛ رئيس جمهور برخي از اعضاي کابينه را که در شرايط عادي انتخاب کردند بررسي مي کنند تا برخي از تغييرات انجام شود. اسامي و تعداد تغييرات در دولت را شخص آقاي رئيس جمهور اعلام خواهد کرد. رئيس دفتر رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا تغيير در تيم اقتصادي دولت خواهد بود، گفت: تغيير در تيم اقتصادي هم خواهد بود.

    واعظي همچنين بيان داشت: در سفر سال پيش حسن روحاني به نيويورک، ترامپ 8 بار درخواست گفت وگو و ملاقات با رئيس جمهور را از تيم ايراني کرده بود.

    
    
سه نقشه راه براي عبور از وضعيت کنوني
    رئيس دفتر رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت برنامه اي براي برون رفت از وضعيت فعلي دارد يا نه، گفت: گروهي با محوريت سازمان برنامه و بودجه به دستور رئيس جمهور سه نقشه راه را براي عبور از وضعيت فعلي آن هم پيش از آنکه ترامپ به شکل رسمي اعلام کند که از برجام خارج مي شود، در نظر گرفتند که به تدريج مطرح خواهند شد.

    وي همچنين با اشاره به نامه اي که به امضاي محسن رضايي درباره FATF منتشر شده بود گفت: نامه اي که آقاي محسن رضايي امضا کرده را ما بررسي کرديم و بخش هايي از آن ربطي به مجمع تشخيص ندارد و به شوراي عالي امنيت ملي مربوط مي شود که در هر حال به نظرم کار عجولانه اي صورت گرفته، ولي در نهايت پاسخ به اين نامه نيز از سوي آقاي روحاني اعلام خواهد شد.

    
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اين خبر که «مذاکره ولايتي با پوتين بنا بر درخواست روحاني از رهبر انقلاب انجام شده است»، گفت:ولايتي ماموريتي از جانب رئيس جمهور را اجرا کرد.
    ابوالفضل حسن بيگي، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر که «مذاکره ولايتي با پوتين بنا بر درخواست روحاني از رهبر انقلاب انجام شده است»، اظهارداشت: رئيس جمهور با توجه به شرايط فعلي از مقام معظم رهبري کمک خواستند که با توجه به مذاکرات پيچيده و شرايطي که وجود دارد، از شخصيت هايي که تجربيات خوبي دارند براي کمک به دولت استفاده شود. بنا به درخواست آقاي روحاني، رهبر انقلاب اجازه دادند که آقاي ولايتي به کمک دولت بيايد.

    عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت و گو با مهر با تاکيد بر اينکه آقاي ولايتي در سفر به روسيه ماموريتي از جانب رئيس جمهور را اجرا کرد، گفت: آقاي ولايتي پيام رسمي و کتبي رئيس جمهور را به آقاي پوتين تسليم کرد. از سوي ديگر چون رئيس جمهور روسيه علاقه مند به مقام معظم رهبري است، بنابراين آقاي ولايتي پيام شفاهي مقام معظم رهبري را نيز به رئيس جمهور روسيه رساند.
خبر ويژه 
ارزيابي كارشناسان از تذكرات اقتصادي رهبري به دولت
يکي از اتفاقات تلخي که در دولت روحاني رخ داد، معطل نگه داشتن اقتصاد بود.
    روزنامه فرهيختگان از قول دکترمحمد کهندل اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه نوشت: شرايط اقتصادي کشور در ماه هاي اخير به دليل سوء مديريت دولت و عدم برنامه ريزي خيلي مناسب ارزيابي نمي شود، يکي از اتفاقاتي که در دولت آقاي روحاني رخ داد و از همان ابتدا نيز بسياري از کارشناسان اقتصادي و حتي رهبر معظم انقلاب نيز به آن ايراد گرفتند، معطل نگه داشتن اقتصاد بود. متاسفانه دولت از همان ابتداي دوران مديريتش کشور را معطل برجام و اروپا و آمريکا نگه داشت. همه منتظر بودند. حتي فعالان اقتصادي کشور براساس توصيه هاي دولتي ها دست نگه داشته بودند ببينند دولت در برجام چه خواهد کرد.

    وي افزود: «حالا سه سال از برجام گذشته است، متاسفانه از معطل ماندن هيچ چيز عايد ما نشد و فقط ضرر کرديم.» وي تصريح کرد: «آنچه امروز اقتصاد ايران را به اين روز انداخته است، برنامه نداشتن و عدم نقشه راه براي ادامه مسير است. امروز کشور از برنامه نداشتن رنج مي برد وگرنه مگر چه اتفاقي افتاد که دلار يک دفعه دو، سه برابر شد. مگر از ابتداي فروردين که قيمت دلار رو به افزايش گذاشت، تحريم هاي جديدي اعمال شد. حتي به فرض اعمال شديدترين تحريم ها هم نبايد قيمت دلار يک دفعه به هفت يا هشت هزار تومان مي رسيد. به نظر من برخي تصميمات اقتصادي اشتباه کشور را به اينجا کشانده است

    همچنين دکتر عبدالمجيد شيخي، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه گفت: «ديدار رهبرمعظم انقلاب با اعضاي دولت دوازدهم نشان مي دهد ايشان از وضعيت اقتصادي رضايت ندارند، به همين دليل نيز تصميم گرفتند هشدارها و تذکرات لازم را به مسئولان کشور به خصوص در حوزه اقتصاد بدهند.

    وي با بيان اينکه قسمت اعظمي از نابساماني هاي اقتصادي ناشي از سوءمديريت و بي تدبيري است، اظهار کرد: «مطمئنا اقتصاد در برهه کنوني اسير مديراني شده که به هيچ وجه نمي توانند درست مديريت کنند.» دکتر ساسان شاه ويسي، اقتصاددان و کارشناس اقتصادي نيز در گفت وگو با «فرهيختگان» با اشاره به دغدغه هاي اقتصادي رهبر انقلاب گفت: «اين نگراني ها ناشي از برخي بي تدبيري هاست، چرا که بسياري از اتفاقات اخيري که در اقتصاد رخ داده ناشي از اشتباهات دولتمردان است نه اتفاقات ديگر.» وي افزود: «اگر بخش خصوصي مورد حمايت قرار مي گرفت امروز خيلي از مشکلات اقتصادي ما حل مي شد

    اين اقتصاددان گفت: «رهبري بارها درباره مبارزه با فساد تذکر و هشدار دادند، اما متاسفانه تذکرات و حرف هاي ايشان شايد روي کاغذ مورد استقبال دولتي ها بوده، و در عمل اين چنين نبوده است.

    دکتر ابراهيم رزاقي، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران نيز گفت: «آنچه از وضعيت موجود پيداست اين است که رهبري از شرايط موجود در حوزه اقتصاد ناراضي هستند. مي توان وضعيت اقتصادي را سروسامان داد، اما به نظر مي رسد تا نگاه ها تغيير نکند اين کار صورت نخواهد گرفت. وقتي دولتي همه نگاهش به خارج و اروپا است نمي تواند دست به اصلاحات ساختاري در اقتصاد بزند. همين اتفاق امروز رخ داده است. رهبر نيز دراين باره به دولت هشدار دادند که معطل اروپايي ها نمانيد»
.
 مهلت 48 ساعته دادستان كل كشور به بانك مركزي براي تحويل ليست گيرندگان ارز دولتي
دادستان کل کشور گفت: عصر سه شنبه به رئيس بانک مرکزي گفتم ظرف 48 ساعت بايد ليست گيرندگان ارز دولتي را کامل تحويل دهيد.
    به گزارش فارس، محمدجعفر منتظري در بخشي از سخنراني خود در اولين دوره مشترک تعالي اساتيد و نخبگان بسيجي حوزه هاي علميه استان هاي خراسان رضوي، قم، تهران و اصفهان در مجتمع امامت مشهد، با اشاره به اين که مبارزه با فساد با شعار نمي شود، تصريح کرد: با برخي مديراني که داريم نميتوانيم با فساد مبارزه کنيم. جنگ، سياسي و اقتصادي است. مردان اقتصادي بايد جنگي باشند. تيم اقتصادي ما جنگي نيستند.

    منتظري در بخش ديگري از سخنانش گفت: عده اي آمدند ارز دولتي با مبلغ 4200 تومان اخذ کردند نصف ليست آن را تحويل گرفتيم اما کامل نبود. عصر سه شنبه جلسه شوراي پول و اعتبار بود به رئيس بانک مرکزي گفتم ظرف 48 ساعت بايد ليست را کامل تحويل دهيد. به دادستان تهران نيز سپرديم اين ليست ها را به درستي مورد بررسي قرار دهد. 14 هزار نفر کساني هستند که ارز را با قيمت 4200 تومان خريداري کردند و بعد چپه کردند، بايد تنبيه شوند.

    وي درباره حکم اعدام بابک زنجاني گفت: اين حکم صادر شده و اعدام خواهد شد اما بايد بيت المال را بازگرداند.

    دادستان کل کشور درخصوص ماجراي دو تن سکه نيز اظهار داشت: در بحث دو تن سکه نيز بايد بگويم زماني که رئيس پليس تهران اين مسئله را مطرح کرد و وقتي از تلويزيون شنيدم تعجب کردم. حساب کرديم اين دو تن چه تعداد و قيمت مي شود؟ فردا پيگيري کرديم که اين دو تن را که ضبط کرديد کجاست؟ شما به عنوان نيروي انتظامي ضابط ما هستيد. گفتند هنوز نگرفتيم. پس آنچه اعلام کرديد چيست؟ گفتند ما اسناد و مدارک را ديديم اين فرد از سه سال قبل که سکه خريد و فروش کرده دو تن مي شود.

    منتظري گفت: ما گفتيم اين چه خبري است که داديد و گفتند تصحيح مي کنيم. شب دوباره اين خبر اعلام شد. اين يک فرد دلال است که در بازار سکه خريد و فروش مي کرد. چند روز گذشته دوباره خبر دادند که رئيس پليس تهران گفته که اين فرد محکوم به اعدام شده است. دوباره زنگ زديم که کجا محکوم به اعدام شده، حکم او اعدام ندارد. گفتند ببخشيداشتباه شده است. من عليه اين فرد که دوبار تخلف کرده به دادسراي نظامي شکايت خواهم کرد.

    وي بيان کرد: اگر بانک مرکزي اعلام کرد که من سکه مي فروشم و هر کسي که مي خواهد بخرد؛ آيا من که اين سکه ها را از يک مرکز رسمي خريدم، مجرم هستم؟ مگر اين که معلوم شود خريدار به دنبال اخلال نظام بانکي و پولي کشور است. به بانک مرکزي گفتيم که شما با چه ملاکي اين مقدار سکه را در معرض فروش مي گذاريد؟ از 8 ميليون سکه اي که فروختند تنها حدود 800 هزار را تحويل دادند اما آثار سوءاجتماعي و اقتصادي خود را گذاشت.

        
بسياري از افرادي بدحجاب،غيرمعتقد نيستند
    دادستان کل کشور با اشاره به کليپ پخش شده از سخنان سردار سليماني درباره حجاب، گفت: «ايشان گفته بودند که دختري که بدحجاب است دختر من و شماست. چرا نبايد آنها را زير بال و پر بگيريم و تربيت کنيم؟» در مبارزه با بدحجاب برخورد قضايي جواب نخواهد داد. چند کار بايد همزمان انجام شود؛ بسياري از افراد بدحجاب،غيرمعتقد نيستند؛ منتها در فرهنگ خانوادگي خيلي برايش حجاب مهم نيست. عده اي هم اعتقادي به اسلام ندارند و عده اي معاند هستند. بايد برخورد شود اما قبل از برخورد، مسئولين فرهنگي مسئول هستند. ستاد امر به معروف و نهي از منکر، نيروي انتظامي اقداماتي مي کنند تا اين وضعيت را سروسامان دهند اما اينکه انتظار برخورد خشن داشته باشيد، محقق نمي شود.

    منتظري خاطرنشان کرد: برخورد خشن با بدحجابي جواب نخواهد داد. نيروي انتظامي در تهران، با زنان بدحجابي که پشت فرمان مي نشينند، کاري نداشتند و شماره ماشين را برداشته و از طريق تلفن به او پيامک مي زدند و تذکر مي دادند. اين کار اثر خوبي داشت. بار دوم و سوم ماشين را توقيف مي کردند. راه ها بايد مسالمت آميز، آرام و پاسخگو باشد.

    وي عنوان کرد: ما در دستگاه قضايي با هر کسي که مرتکب رشوه شود، برخورد مي کنيم. ما در طول دو هفته گذشته با 6 نفر از قضات به دليل رشوه برخورد کرديم. چرا فردي که مي گويد رشوه دادم را معرفي نمي کنيد؟ رشوه دو طرف دارد. از 11 هزار قاضي ما اکثر آنها پاکدست هستند. قوه قضائيه در اطلاع رساني بسيار ضعيف است.