بیم ها و امید ها در راه خودکفایی شال و روسری

 بیم ها و امید ها در راه خودکفایی شال و روسری   28 تیر -97
 چون حجاب پارامتر مهم دین ابزاری شده است .بنابراین مدام یکی از موضوعات مهم روز بوده است .زیرا مخاطب زنان هستند که  حق وحقوق این نیمی از جمعیت کشور آشکارا پایمال شده است .مشروط بر اینکه برای حاکمان دین فروش مقابل مردم    حجاب نقش یک  اهرم مهم سیاست چماق ورعب و وحشت درجامعه ایفا کرده است .
تهران- ایرنا- تولید کنندگان و طراحان شال و روسری در نشست هم‌اندیشی خودکفایی در محصولات پوشش سر از ترس ها و امیدهای خود گفتند تا چراغ راهی برای خودکفایی محصولات داخلی کشور در آینده ای نزدیک شود.
**تمایل به مصرف کالای خارجی با محدودیت از بین نمی رود
محمد مظاهری تولید کننده شال و روسری در نشست هم‌اندیشی خودکفایی در محصولات پوشش سر از «نخ» به عنوان یکی از مشکلات عمده درتولیدات نساجی کشور نام برد و افزود: کیفیت پارچه هایی که در داخل کشور تولید می شود ضعیف است و قدرت رقابت با نمونه خارجی خود را ندارد و در بسیاری از موارد تولید کنندگان داخلی پارچه پس از جذب مشتری پاسخ گویی لازم را ندارند و کیفیت پارچه ها مدام بالا و پایین شده و درحال تغییر است.
وی افزود: حساس ترین بخش نساجی روسری است واین بخش به دلیل نگاه ظریف و باریک بین بانوان بسیار با وسواس خریداری می شود و شاید بالا رفتن دلار و سخت گیری در قوانین واردات بتواند بازار را برای تولید کننده داخلی سودآور کند ولی اگر به کیفیت پارچه ها توجه نشود تمایل مصرف کالای خارجی قطع نخواهد شد.
مظاهری در بخش دیگر از صحبت هایش به ضرورت برندسازی ایرانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از برندهای داخلی به اسم کالای ترک فروخته می شود و مردم کالاهای ایرانی را نمی شناسند، چرا که برای تبلیغات ناگزیر است مبالغ میلیونی به صدا و سیما و شهرداری پرداخت شود.

**
ماشین آلات نساجی چهارماه در گمرک سردرگم است
حسین محمودی تولید کننده با سابقه شال و روسری با انتقاد از رویه جدید گمرک گفت: حدود چهار ماه است که در ترخیص ماشین‌آلات سرگردان هستم و با توجه به اینکه خریداری برای قبل از اختلافات ارزی بوده است هنوز موفق به ترخیص آن نشدم.
وی افزود: جلوگیری ازکالای قاچاق به رونق تولیدات داخلی بسیار کمک کرده است و اگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیتی ارائه دهند مردم از آنان حمایت خواهند کرد.
محمودی از قطعی برق انتقاد کرد و گفت: حدود پنج هزار متر پارچه ما در دستگاه‌ها از بین رفت و اگر از قطعی برق باخبر بودیم برای آن چاره ای در نظر می گرفتیم.

**
قوانین گمرک و تولید دائم در حال تغییر است
محمود لاجوردی تولید کننده شال و روسری با اشاره به ضرورت شناخت بازارگفت: طرح ها در روسری به سرعت درحال تغییراست و اصطلاحا شبیه گوشت، سریع فاسد می شود و اگر طراح و تولید کننده از بازار شناخت نداشته باشند با شکست مواجه خواهند شد.
وی افزود: روسری معمولا پس از خرید لباسهای دیگر خریداری می شود وتولید کننده باید از بازار مد با خبر باشد و آن را پیش بینی کنند.
وی با طرح این سوا ل که چرا بعد از گذشت چهل سال از مصرف روسری هنوز در کشور به خودکفایی نرسیدیم گفت:قوانین در کشور بسیاردست و پا گیر است و هر روز قوانین گمرک و تولید دائم در حال تغییر است و واقعا نمی شود برای آینده برنامه ریزی کرد و ایده جدیدی ارائه داد.
لاجوردی با اشاره به قدرت طراحی در افزایش تولید و بازار گفت: طراحی یک زنجیره است و یک بخش صنعتی ویک بخش کاملا هنری است و تلفیق هنر و صنعت کار بسیار پیچیده ای است.
وی افزود: عمده طرح های در بازار کپی برداری از کشورهای دیگراست و فضای دانشگاه با صنعت غریبه است و طراحان سنتی باشیوه های جدید و نرم افزارها آشنایی ندارند.

**
پارچه سفید در کشور تولید نمی شود
حسین بهرامی طراح و تولید کننده محصولات پوشش سرگفت: افراد غیر متخصص درحوزه طراحی در حال کار هستند و اکثرا با آزمون و خطا و کپی برندهای خارجی کار را شروع می کنند است.
وی افزود: نظارت بر طرح های تولید شده وجود ندارد و عموما طرح ها با فرهنگ ما مغایرت دارد و از نظر دینی آموزه های مذهبی ما را نمایندگی نمی کند.
بهرامی اظهار کرد: کارهای بی کیفیتی به تولید ملی ضربه می زند و هنوز پارچه سفید عرض مناسب هم در داخل کشور وجود ندارد و ما مجبور هستیم آن را وارد کنیم.

**
استقبال از روسری خارجی مشکل مردم نیست
مجید اخوان تولید کننده دیگرازفقدان تحقیق و توسعه درصنعت ریسندگی انتقاد کرد وگفت: صنعت نساجی کشوربه صورت گسترده رشد نکرده است و ماشینهای ما به روز نیستند و وقتی کیفیت کار در یک بخش را بالا می بریم بقیه بخش ها نمی توانند خود را تطبیق دهند و در آن بخش ها با مشکل مواجه می شویم.
اخوان افزود: استقبال ازکالای خارجی نساجی مشکل مردم نیست، زیرا ما نتوانستیم کیفیت خود را ارتقاء دهیم.
وی افزود: شاگرد مغازه روسری فروشی نیاز بازار را از طراحان بیشتر می شناسد و ما اگر طراحی و کیفیت پارچه را افزایش ندهیم نمی توانیم با کالاهای خارجی رقابت کنیم.

**
ظرفیت های طراحی ایرانی ارائه نشده است
غزاله بهمنی طراح و تولیدکننده شال و روسری در ادامه این نشست بیان داشت: روسری برای کشورهای غیرمسلمان یه تکه تزیینی و غیرکاربردی است و برای ایرانی ها و مسلمانان یکی از پوشش های مهم است که بر روی سر ساعت ها گذاشته می شود.
وی با اشاره به اهمیت طراحی روسری در صادرات گفت: زمانی که صحبت از طراحی ایرانی می شود نگاه ها به سمت رنگ فیروزه ای و خطوط نستعلیق و فضاهای تکراری می رود، درحالی که هنر ایرانی ظرفیت های بسیاری دارد که هنوز ارائه نشده است.
نشست هم‌اندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر با خبرنگاران صبح امروز 27 تیرماه با حضور تولید کنندگان، طراحان و کارشناسان در معاونت هنری برگزار شد.
فراهنگ **9031** 1418