نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


    نگاه بازجویانه اوین نامه  کیهان  سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي حناح رقیب 27 تیر – 97
شما روزنامه نگاريد يا سخنگوي ترامپ و نتانياهو؟!
    روزنامه زنجيره اي بهار در يادداشتي پيشنهاد داده است که ايران در مذاکره با اروپا علاوه بر آنچه که در برجام از دست داده امتيازات ديگري در حوزه هاي حقوق بشر، موشکي و منطقه اي بدهد چراکه امتيازات قبلي کافي نبوده است، روزنامه هاي زنجيره اي خود را در قامت سخنگوي ترامپ و نتانياهو ديده و مصالح و منافع ملت ايران را فراموش کرده اند.

    
    
سرويس سياسيروزنامه زنجيره اي بهار در مطلبي به نقل از يک به اصطلاح کارشناس اصلاح طلب نوشت: «متاسفانه ما در تمام اين سال ها هيچ گاه استراتژي مستقل نداشته ايم و هميشه وابسته بوديم و اين نابساماني هايي که امروز در سياست خارجي ايران مشاهده مي شود صرفا نتيجه همين عدم وجود استراتژي مشخص و ثابت است. متاسفاته ما در 40 سال گذشته با توجه به مصالح ديني، استراتژي هاي خود را در مسائل سياسي پايه گذاري کرديم و نتيجه آن هم همين وضع موجود است... الان يک ماه است که اروپايي ها، ديگر درباره ما صحبت نمي کنند و جلسه اخير ايران با ۱+۴ هم هيچ دستاوردي نداشت. زيرا در آنجا سه مسئله حقوق بشر، آزمايش موشکي و حضور در سوريه و يمن مطرح شد و آقاي ظريف هيچ پاسخي براي آن نداشت و اعلام کرد که با مقامات عالي رتبه بايد صحبت کند و به ايران بازگشت اما هنوز هيچ خروجي ما نديديم...نبايد فراموش کرد که در اين مسير ما بايد امتيازاتي هم به غربي ها بدهيم. آنها سه شرط مشخص دارند و ما اگر انتظار داريم روابطمان بهبود پيدا کند بايد يک سري امتياز بدهيم تا بتوانيم يک سري امتياز دريافت کنيم. نمي توان صرفاً انتظار داشت که آنها به ما امتياز بدهند و هيچ خواسته اي نداشته باشند».
    اين روزنامه در ادامه نوشت: «در حوزه سياست خارجي بايد اقدامات عملي را در دستور کار قرار دهيم. ابتدا به ساکن بايد پاي تهران از پرونده يمن خارج شود. در مرحله بعد هم وضعيت سوريه بايد به يک تعادل برسد و نيروهاي خود را کاهش دهيم. در اين راستا ما اکنون نزديک به يک سال است که آزمايش موشکي انجام نداده ايم که اين اقدام مثبتي است و تا به اندازه اي حساسيت ها را کاهش مي دهد».

    گفتني است آمريکا و اروپا براي تشديد فشار بر ايران با هدف تسليم سازي ما قطعا به کمک بازواني در داخل ايران نياز خواهند داشت، که پيشتر انديشکده کاتو در گزارشي مفصل به دولت کنوني آمريکا تقويت اين جريان در داخل ايران را شديدا توصيه کرده بود که يکي از محوري ترين آن بحث کمک به بالندگي جريان هواخواه غرب در داخل ايران يا همان اصلاح طلبان بوده است.

    اهميت اين عناصر داخلي يا شبکه اقتصادي - رسانه اي همکار غرب در داخل کشور از آنجاست که اين جريان که تا ديروز با دادن آدرس هاي غلط به افکار عمومي و با بزک کردن آمريکا، کليد حل مشکلات را در تعامل گسترده با غرب نشان دهد، اکنون و پس از نقض عهدهاي مکرر آمريکا و عدم دستيابي ايران به منافع حداقلي در برجام در پهنه گسترده اي از رسانه هاي داخلي با هراس افکني و مهندسي ترس، به دنبال زمينه چيني براي امتياز دهي به اروپايي ها هستند تا اين بار قدرت موشکي و منطقه اي ايران قرباني شود.

    به واقع آمريکا به اين جريان اميد بسته تا بتواند با کمک آنها دوران جديدي از فشار را دوباره آغاز و کشور را به موافقان سازش و امتيازدهي بيشتر و مخالف آن دو پاره کند. جرياني که آمريکا طمع کرده که دوباره تلاش خواهند کرد تسليم را تئوريزه کنند و آنها مهم ترين سرمايه هاي ترامپ در ايرانند.

    ادعاي مضحک اين کارشناس اصلاح طلب در حالي است که در برجام، دولت آقاي روحاني در اقدامي عجولانه و شتابزده- به گونه اي که تعجب رسانه هاي غربي را در پي داشت- در ۲ ماه همه تعهدات خود را به صورت يک طرفه و برگشت ناپذير انجام داد. مقامات دولت تاکيد داشتند که در ازاي اين اقدامات، تمامي تحريم هاي ضدايراني در دي ماه ۹۴ به يکباره لغو خواهد شد و نه تعليق. اما نه تنها تحريم ها لغو نشد بلکه زيرساخت و دامنه گسترده تري نيز پيدا کرد.هسته اي رفت ولي معيشت مردم بهبود پيدا نکرد چون اساساً دوگانه «هسته اي-معيشت»، دروغي بيش نبود.

    هسته اي بهانه بود، موشکي و حقوق بشر و قدرت منطقه اي نيز صرفاً بهانه هايي براي گرفتن امتيازات نقد از ايران و در مقابل، دادن وعده هاي پوچ و نسيه است.

            
عصبانيت اصلاح طلبان از کار براي محرومان
    روزنامه زنجيره اي اعتماد در اقدامي قابل تامل از اينکه براي محرومان و روستائيان کاري انجام شود گلايه کرده و عصبانيت خود را در اين زمينه بروز داد!

    روزنامه اعتماد در شماره ديروز خود نوشت : «صادق مفرد، مسئول جهادسازندگي سازمان بسيج دانشجويي به فارس گفته: «آستان قدس در حوزه محروميت زدايي چندسالي است كه ورود جدي داشته و معاونت مستضعفان را راه اندازي كرده است. با اين حال الان يك تفاهمنامه جدي تر امضا شده است كه بر اين اساس در سال جاري ١٠٠٠ گروه جهادي با حمايت آستان قدس رضوي به مناطق محروم اعزام خواهند شد و بخشي از حمايت ها از سوي ما به عنوان بسيج دانشجويي و بخشي هم توسط آستان قدس رضوي انجام خواهد شد. تعدادي از اين گروه ها در دهستان هاي «هدف آستان قدس رضوي» در كشور فعاليت خواهند كرد

    اين روزنامه پس از نقل اين خبر از فارس به القاء هدف ناصواب خود مي پردازد و مي نويسد: « پيش تر حسن روحاني در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت كه در تاريخ ششم تيرماه برگزار شده بود نسبت به فعاليت هاي انتخاباتي برخي افراد در استان ها هشدار داد و از استانداران خواسته بود حقايق را با مردم بازگو كنند.

    روزنامه هاي جريان اصلاحات چنان همه چيز را در اهداف حزبي و جناحي غرق کرده اند که هر عملي از جناح مقابل ببينند به حاشيه سازي در مورد آن مي پردازند. اينکه بسيج دانشجويي مي خواهد براي محرومين کارهاي جهادي انجام دهد چنانکه سال هاست اين کارها را انجام مي دهند و مدرسه و حمام و جاده و... براي روستائيان مي سازند و گاه خانه هاي آسيب ديده ايشان را بازسازي مي کنند، اين باعث عصبانيت طيف اصلاح طلب شده است.

    در سال ها و دهه هاي قبل برخي از تئوريسين هاي اصلاح طلب يکي از عمده ترين اشکالات اين جريان را فاصله بسيار زياد آنان با طبقات محروم و دهک هاي پايين جامعه دانسته بودند و اين طيف را به کعبه آمال بخشي از قشر متوسط شهرهاي بزرگ تشبيه کردند. اين به آن خاطر بود که جماعت اصلاح طلب عمدتا در پي چيزهايي بوده اند که دغدغه عموم مردم يا اکثريت قابل توجه آنها نيست. چنانکه الان نيز مي بينيم درحالي که تورم به اين اوج خود رسيده دغدغه نمايندگان اين طيف در مجلس مثلا برگزار نشدن يک مورد کنسرت در فلان شهر است!

    در پايان بايد گفت اي کاش طيف موسوم به اصلاح طلب نيز به ياري محرومين بشتابد، حتي اگر آشکارا هم بگويند اين کار را به منظور تبليغ انتخاباتي انجام مي دهيم باز هم از آن استقبال مي کنيم؛ البته اگر نگران خاکي شدن کفش هايشان نيستند!

            
برداشت واژگونه حاميان دولت از يک ديدار
    روزنامه هاي حامي دولت در نگاهي واژگونه به ديدار اخير هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب پرداخته و اين گونه القا کردند که بيانات رهبري پاسخ محکمي بوده به منتقدين دولت تا از اين پس کسي حرفي نزند و سخني نگويد!

    روزنامه زنجيره اي شرق در اين زمينه طي يادداشتي به قلم «حسين مرعشي » نوشته است: «در يک سال و اندي اخير که از تشکيل دولت دوم دکتر روحاني مي گذرد، از همه تريبون ها و امکانات براي سياه نمايي شرايط کشور و زيرسوال بردن سياست هاي دولت بهره گيري کرده اند. آنان در تخريب دولت تا جايي پيش رفتند که اساسا مرزهاي دولت و نظام را هم درنورديدند و مي توان گفت خط قرمزهاي نظام را زير پا گذاشتند که در پاره اي از موارد با واکنش جدي مقامات عالي نيز مواجه شده اند. چنين رفتاري از سوي رقيب نيرومند و قدرتمندي که دولت با آن مواجه است، در شرايط بسيار حساس فعلي قابل دوام نيست و حتما زمان مناسبي بود که مقام معظم رهبري با دعوت از دولت ضمن راهنمايي و تاکيد بر نقش آفريني، تحرک و جديت بيشتر در پيشبرد امور، با حمايت واضح و روشن از مجموعه حرکت کشور، نيروهاي وفادار به نظام را براي شکل گيري فضاي مثبت در جامعه راهنمايي کنند

    مرعشي همچنين بر اين نکته تاکيد کرد که: « در زمينه ديدارهاي مقام معظم رهبري که عمومي و علني نيست و با نهادهاي مختلف برگزار مي شود، مهم ترين سندي که براي قضاوت درباره محتواي اين نوع جلسات در اختيار ماست، خبري است که پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري با صلاحديد ايشان منتشر مي کند

    روزنامه ايران نيز ديروز در مطلبي به قلم مدير مسئول درباره ديدار اخير رهبر معظم انقلاب با اعضاي محترم هيئت دولت نوشت: «نکته جذابي که مصور از اين ديدار منتشر شد، نشستن آقاي ظريف در صدر مجلس بود. چيدمان نشستن شخصيت ها در اين گونه ديدارها از روي تصادف نمي تواند باشد. درست يا غلط، از نگاه من روزنامه نگار جايگاه نشستن آقاي ظريف در اين ديدار يعني رضايتمندي از عملکرد رفتار بين الملل دولت و اعتبار وزير امور خارجه دولت روحاني نزد رهبر معظم انقلاب

    گفتني است رهبر معظم انقلاب اسلامي در نشستي که با دعوت ايشان از رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت برگزار شد، با تاکيد بر توانايي کشور براي عبور از مشکلات اقتصادي با برخورداري از روحيه انقلابي و مجاهدت، کار و تلاش شبانه روزيِ مسئولان و همکاري و همراهي آحاد مردم، شرايط و الزامات استمرار پيشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بيان کردند.

    «جدي گرفتن سياست هاي اقتصاد مقاومتي»، «اقدام به هنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» و «مبارزه واقعي با فساد» محورهاي بعدي مورد تاکيد رهبر انقلاب اسلامي در اين نشست بود. ايشان با تاکيد بر اينکه در مبارزه با مفاسد ابتدا بايد با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به طور شفاف اطلاع رساني شود، گفتند: البته مسئله برخورد با مفاسد در وهله اول به عهده مسئولان دستگاه ها است و پس از آن بايد موضوع به قوه قضائيه واگذار شود.

    ايشان همچنين به نمونه هايي از تخلفات برخي دستگاه ها و افراد در مسائل اخير سکه و ارز اشاره و تاکيد کردند: بايد با متخلفان در هر سطحي که هستند برخورد شود.

    رهبر انقلاب اسلامي همچنين صداوسيما و دستگاه هاي تبليغاتي را به انتقال تصوير درست از اقدامات دولت توصيه کردند و افزودند: البته بيان انتقادهاي منطقي اشکالي ندارد، ضمن اينکه بخش عمده اي از تصويرسازي درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است، يعني مسئولان بايد به ميان مردم، کارگران و صنايع بروند و از نزديک با آنها ارتباط برقرار کنند.

    حال بايد از نويسندگان روزنامه هاي زنجيره اي و حامي دولت پرسيد آيا منتقدين دولت در نزديک 5 سال گذشته غير از مطالبات رهبر معظم انقلاب را مطرح و از دولت خواستار عملي شدن آنها شده اند؟!

    نکته ديگر اينکه روزنامه ايران به عنوان ارگان رسانه اي دولت به جاي عمل به منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر تصويرسازي درست از دولت در يک تحليل سطحي خط کش برداشته و نزديکي و دوري مسئولين در محل نشست هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب را اندازه گيري مي کند و با اين تحليل مسئولي که دير به محل جلسه رسيده و يا دورتر نشسته است عملکرد ناموفقي داشته و بايد برکنار شود؟!