يك مسئول: سد گتوند نقشي در شوري آب كارون ندارد


يك مسئول: سد گتوند نقشي در شوري آب كارون ندارد 27 تیر – 97
حتماً این مسئول عضو قرارگاه خاتم پاسداران احداث کننده سد غیر کارشناسانه و بس مخرب و زیان بار گتوند است که نقش این سد در شور کردن آب سد گتوند و کاروت و شهرهای استان خوزستان را رد کرده است.
سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: ميزان شوري آب رها شده از سد گتوند طي تيرماه در حد استانداردهاي تکليف شده بوده و شوري کارون ربطي به اين سد ندارد.
    به گزارش وزارت نيرو، بهروز مرادي با بيان اينکه آب رها شده توسط سد گتوند، به فاصله مکاني اندکي توسط ايستگاه هاي هيدرومتري به لحاظ کيفيت مورد پايش دائم قرار مي گيرد، اظهار داشت: بر اساس داده هاي حاصل از اين دستگاه ها، کيفيت آب عبوري از سطح مقطع اين سد، به نسبت زمان هاي پيش از آبگيري سد، شاهد بهبود و پايداري است، به گونه اي که تقريبا تمامي اراضي مشروب از سد گتوند، از جمله کشتزارهاي گياهان حساس به کيفيت آب، شاهد رشد و بعضا جهش در ميزان توليد و افزايش شاخص عملکرد در واحد سطح بوده اند.

    وي تصريح کرد: ميانگين ميزان هدايت الکتريکي آب رها شده توسط سد گتوند طي ماه هاي گذشته در حد استانداردهاي تکليف شده بوده، حال آنکه همين شاخص که بيانگر ميزان شوري و آلودگي آب است، در فاصله رها شدن از دريچه هاي اين سد تا رسيدن به آبادان و خرمشهر، حدودا ۱۲ برابر شده و از مرز ۱۰ هزار واحد گذر مي کند. ميزان شوري آب رها شده از سد گتوند طي تيرماه در حد استانداردهاي تکليف شده بوده، حال آنکه ميزان شوري آب«رودخانه دز»از پاي سد دز تا هنگام ورود به کارون به بيش از سه هزار واحد افزايش مي يابد.

    اين مقام مسئول با اشاره به اينکه در اولين اراضي کشاورزي که آب سد گتوند را دريافت مي کنند، محصولات زراعي با حساسيت بالا به شوري آب، کشت مي شود، افزود: شايسته است تا با پرهيز از پيش داوري، مبتني بر داده هاي حقيقي و عيني به مشکلات ناشي از رودخانه کارون پرداخته شود تا عزم عمومي جهت بهبود شرايط، صرف امور نامرتبط با مشکل نشود.

    در همين حال وزارت نيرو وضعيت موجودي آب سدهاي کشور را اعلام کرد. سد زاينده رود در مقايسه با سال گذشته کاهش 15 درصدي داشته و عملا 74 درصد اين سد خالي است. سد استقلال به عنوان منبعي مهم براي تامين آب شرب بندرعباس، در سال آبي جاري (ابتداي مهرماه) در مقايسه با سال گذشته کاهش 100 درصدي داشته و در حال حاضر 92 درصد حجم مخزن آن خالي است. در شرايط فعلي با توجه به عدم ورود آب به مخزن سد استقلال که تقريبا در حدود صفر بوده، آب مورد نياز منطقه از طريق سدهاي شميل و نيان و چاه هاي پايين دست آن در حال تامين است.

    82 درصد حجم سد دوستي در مرز ايران و ترکمنستان هم خالي است. همچنين ورودي آب به سدهاي شهيد عباسپور، گتوند، مسجد سليمان و کارون 3 و 4 و... به عنوان تامين کننده آب شرب شهرها و روستاهاي استان خوزستان در مقايسه با سال گذشته کاهش 40 درصدي را در اين بخش به ثبت رسانده است.

    ورودي سد درودزن که نقش مهمي را در تامين آب شرب شهرهاي شيراز، مرودشت و روستاهاي مسير به عهده دارد در مقايسه با سال گذشته کاهش 53 درصدي داشته و 65 درصد حجم اين سد هم خالي است. ورودي آب سد کوثر به عنوان منبع تامين کننده آب شرب شهرهاي بوشهر، گناوه، هنديجان، بندرلنگه، لامرد و گچساران در سال آبي جاري در مقايسه با سال گذشته با افت 42 درصدي داشته است.

    ورودي آب سد لار به عنوان يکي از سدهاي پنجگانه تامين کننده آب استان تهران در سال آبي جاري در مقايسه با سال گذشته کاهش 33 درصدي داشته و90 درصد آن نيز خالي است.