اروپا با تحميل FATF اقتدار و نفوذ منطقه اي ايران را نشانه رفته است


اروپا با تحميل FATF اقتدار و نفوذ منطقه اي ايران را نشانه رفته است 27 تیر – 97
نان توی سفره محرومان ربودن ودستمزد ناچیز کارگران محروم وزحمتکس ندادن و.... دزآمد فروش نفت را هزینه جنگ برون مرزی وعملیات تروریستی کردن نه نفوذ واقتدار نیست که ناشی از عدم مشروعیت داخلی و نیاز مبرم به دستآویز  دربرون خانه به جای درون خانه با دشمن به خوان مردم جنگیدن است.
روزنامه وال استريت ژورنال نوشته است که فرانسه، انگليس و آلمان طرح هايي را در جريان مذاکرات خود با طرف ايراني در وين مطرح کردند و در ادامه به نقل از قول مقامات اروپايي متذکر شده که ايران هم نياز دارد قوانين مربوط به پولشويي که از سوي FATF ارائه شده است را تصويب کند و استانداردهاي آن را پاس کند.
    ديدار سران و روسيه در حالي به پايان رسيد که همچنان که انتظار مي رفت توافق هسته اي موسوم به برجام يکي از محورهاي اصلي مذاکرات ترامپ و پوتين بود.

    رئيس جمهوري روسيه پس از ديدار ترامپ و گفت و گو با وي درباره ايران تاکيد کرد موضع مسکو در قبال توافق هسته اي تغييري نکرده است. او همچنين گفت که درباره خروج آمريکا از برجام ابراز نگراني کرده است.

    از سوي ديگر رئيس جمهور آمريکا ساعاتي بعد از ديدارش با پوتين در مصاحبه اي به شبکه «فاکس نيوز»، گفت: «پوتين احتمالا دوست داشت که برجام پابرجا بماند، چون اين توافق براي روسيه خوب بود، چون روسيه با آنها تجارت مي کرد. اين [توافق] براي بسياري از کشورها، که با ايران تجارت مي کردند، خوب بود

    
    
اروپا از ما سوءاستفاده مي کند
    ترامپ در بخش ديگري از اين مصاحبه بار ديگر به انتقاد از اتحاديه اروپا و پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) پرداخت و گفت اعضاي اين سازمان ها از آمريکا سوءاستفاده مي کنند.

    وي درباره نشست اخير سران ناتو که در بروکسل برگزار شد، گفت: «من خيلي محترمانه برخورد کردم، اما گفتم بسيار غيرمنصفانه است که ممکن است تا ۹۱٪ هزينه بر عهده ايالات متحده باشد. مي تواند اينطور باشد. دست کم ۷۰ ٪ است. خوب، ما داريم ۹۱ ٪ هزينه امن نگه داشتن شما را مي پردازيم

    به نظر مي رسد تقابل اروپا و آمريکا پس از رياست جمهوري ترامپ در موضوعات مختلف شدت يافته اما گستردن اين تقابل به مبحث برجام ساده لوحي است. چنانکه حدود يک هفته پيش يکي از مقامات خزانه داري آمريکا در پاسخي درباره اختلاف ميان اين کشور و کشورهاي اروپايي در مسئله ايران، گفت: «هرقدر هم که رسانه ها از بروز شکاف فراآتلانتيک بنويسند، در مسئله ايران، اتفاق نظر ما بيش از اختلاف نظرهايمان است

    اختلاف ها تنها بر سر شيوه رسيدن به مقصود است و در اين رابطه قطعا اروپا در برابر تعهداتش در برجام و خاصه اکنون که آمريکا از اين توافق خارج شده از شرايط به وجود آمده به چشم يک فرصت استثنايي نگاه مي کند و براي يک سوءاستفاده بزرگ همه بسترها را آماده کرده است.

    
    
فرصت رويايي براي سوءاستفاده بزرگ
    اروپا مدعي است که موافق حفظ برجام است و در اين باره با آمريکا مخالف است. همه چيز گوياي اين است که اروپا مي خواهد با تحميل يک کنوانسيون مالي- بانکي به ايران پروژه اي را که با برجام آغاز شده را تکميل کند. برجام اگر توانست با حيله و نيرنگ آمريکا و اروپا در مسير صلح آميز هسته اي کشورمان خلل ايجاد کند و تا حدودي از شتاب علمي و فناوري در اين زمينه بکاهد اما براي آنکه اهداف سلطه جويان را محقق کند به مکملي نياز دارد. مکملي که به صورت برجام منطقه اي عمل کرده و عمق نفوذ استراتژيک کشورمان را هدف بگيرد.

    روزنامه «وال استريت ژورنال آمريکا» در گزارشي به نقل از چندين مقام اروپايي درباره توافق هسته اي نوشت؛ دولت هاي انگليس، آلمان و فرانسه به دنبال فعال کردن حساب هايي براي بانک مرکزي ايران و ارتباط آنها با بانک هاي مرکزي کشورهاي اروپايي در راستاي تلاش ها براي باز گذاشتن کانال هاي مالي و زنده نگه داشتن برجام هستند.

    
    
به نام حفظ برجام؛ به کام FATF
    اين روزنامه آمريکايي مي گويد که اين اقدام، اولين نشانه مستحکم از عمل به وعده هاي کشورهاي اروپايي در راستاي حفظ برجام است که مستقيما دولت هاي اروپايي را در مقابل سياست تحريم و انزواي آمريکا عليه ايران قرار خواهد داد.

    مقامات درگير در اين موضوع همچنين گفته اند که گزينه فعال کردن حساب هاي بانک مرکزي ايران در بانک هاي مرکزي(اروپايي) و يا بازفعال کردن آنها بعد از سال ها سکون، يکي از چندين راهکاري است که دولت هاي اروپايي فعالانه درحال پيگيري آن هستند.

    فرانسه، انگليس و آلمان اين طرح ها را در جريان مذاکرات خود با طرف ايراني در مذاکرات اوايل ماه جاري در وين مطرح کردند با اين حال آنها گفته بودند که روي جزئيات آن بايد هنوز کار کنند.

    براساس گزارش وال استريت ژورنال، اين مقامات اروپايي مي گويند که ديگر کشورهاي اروپايي نظير سوئد و اتريش نيز چنين ملاحظاتي(باز کردن کانال هاي مالي) را در نظر خواهند گرفت.

    اين مقامات همچنين تاکيد کردند، درحالي که مذاکره با بانک هاي مرکزي اروپا را آغاز کرده اند اما هنوز تاييديه اي دريافت نکرده اند. اين مقامات همچنين مي گويند که به خاطر بازگشت تحريم هاي آمريکا عليه ايران اين بانک ها نسبت به ارتباط مالي با ايران بي ميل هستند.

    
    
حرکت خزنده اروپا براي تحميل بزرگ
    اروپا مدعي است براي حفظ برجام روبروي آمريکا ايستاده است اما آنچه مشخص است اين است که آنها حرکتي موذيانه را آغاز کرده اند که ظاهرا به نام حفظ برجام است اما در نهان حرکت در مسير «تحميل بزرگ» است؛ به عبارتي تحميل چيزي فراتر از برجام به نام FATF. اين يعني اروپا عملا اقدامي براي حفظ برجام نکرده بلکه موذيانه در حال تحميل چيزي به غير از برجام به ايران است.

    وال استريت ژورنال در ادامه به نقل از همين مقامات اروپايي نوشت؛ ايران هم نياز دارد قوانين مربوط به پولشويي که از سوي FATF ارائه شده است را تصويب کند و استانداردهاي آن را پاس کند.

    اين روزنامه در پايان نوشت که بانک انگليس در اين زمينه اظهارنظر نکرد و بانک هاي آلمان و فرانسه نيز به درخواست ما براي اظهارنظر پاسخ مثبت نداده اند.

    «فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه بعد از نشست شوراي وزيران خارجه اين اتحاديه گفت: «امروز، شورا درخصوص توافق هسته اي ايران با به روز رساني قوانين مسدودساز موافقت کرد. اين گام بسيار مبارکي از سوي شورا است و از لحاظ تدابيري که اتحاديه اروپا براي اطمينان از پابرجايي مزاياي اقتصادي برجام اتخاذ کرده، گامي استوار رو به جلو محسوب مي شود

    اشاره اين مقام اتحاديه اروپا به اقدام وزيران خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا است که در نشست خود در بروکسل رسما عدم مخالفت خود را با به روزرساني قوانين مسدودساز با هدف محافظت از شرکت هاي اروپايي در برابر تحريم هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران، اعلام کردند.

    بنا بر اعلام شوراي اروپا، اين تصميم بدون بحث در جلسه امروز شوراي امور خارجي اتحاديه اروپا که در شهر «بروکسل» برگزار شد، اتخاذ شده است. با تصويب اين تصميم در شوراي خارجي اتحاديه اروپا، اين اتحاديه يک گام ديگر به تجديد قوانين مسدودساز نزديک شده است.

    محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران نيز روز دوشنبه در يک سخنراني در تهران، با بيان اينکه اقدامات عملياتي گروه 1+4 شروع شده، گفت: در سفر به وين ريز اقدامات در حوزه بانکي و نفت و اقداماتي که قرار است براي تضمين روابط بانکي و تضمين ادامه فروش نفت ايران انجام دهند را با ما در ميان گذاشتند.

    
    
اشتياق بانک هاي داخلي براي به دام افتادن ايران!
    آنچه اروپا انجام مي دهد چندان عجيب نيست و آنها مطابق سابقه و ماهيت استعمارگرانه خود عمل مي کنند. به عبارتي اروپا همان اروپاي قرن 18 و 19 است تنها روش هاي استعماري آنها تغيير کرده و خود را با شعارهاي حقوق بشري تزيين کرده اند.

    اما در اين ميان اقدام برخي نهادها و ارگان ها در داخل که تلاش مي کنند تا به صورت چراغ خاموش باب دل FATF عمل کنند دردناک است. طي چند روز گذشته در فضاي مجازي نامه اي از اداره کل مبارزه با پولشويي و تطبيق بانک کشاورزي منتشر شده که موضوع آن اخذ استعلام از سامانه اشخاص و کالاهاي تحريمي است.

    در اين نامه تاکيد شده است که شعب بانک کشاورزي موظف هستند تا طبق ليستي که از افراد و شرکت هاي تحريم شده توسط اتحاديه اروپا، ملل متحد، وزارت امور خارجه آمريکا و خزانه داري آمريکا عمل کنند. اين يعني براي بانک جمهوري اسلامي ايران ليست تحريم هاي ظالمانه وزارت خارجه آمريکا ملاک عمل است.

    جالب است اگر مديران بانک کشاورزي به اين نکته توجه کنند که مطابق آن ليست ها اعضا و سران گروهک منفور منافقين که تنها در ايران 17000 ترور انجام داده اند منعي ندارند اما فرماندهي که جان بر کف گرفته و به عراق و سوريه رفته و با تروريست هاي داعشي جنگيده بايد تحريم شود!