گزیده ها 13 بهمن - 97


گزیده ها 13 بهمن - 97
 آمریکا را در مورد فرمان خروج کشورش از برجام، بیش از پیش منزوی می‌کند. این اقدام اتحادیه اروپا از جهاتی حائز اهمیت است که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.
1-
راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای ایران، نشان دهنده تعهد عملی اروپا به برجام است. از اردیبهشت امسال که ترامپ اعلام کرد آمریکا از برجام خارج شده، همکاران او تلاش زیادی کردند تا اروپا را به پیروی از وی وادار به خارج شدن از برجام نمایند ولی موفق نشدند و این شکست ترامپ اکنون به صورت رسمی با شروع به کار این کانال مالی اروپا با ایران، به صورت عملی تجسم یافته است.
2-
با فعال شدن این کانال مالی اتحادیه اروپا، شکست دیگری برای رئیس‌جمهور بی‌منطق و افراطی آمریکا به ثبت رسیده است. جالب این است که در خود آمریکا اکثر فعالان سیاسی و دولتمردان و مردم با خروج کشورشان از برجام مخالفند و ترامپ را به خاطر این اقدام سرزنش می‌کنند. به عبارت دیگر، اکنون ترامپ در زمینه برجام در دو جبهه شکست خورده و به اهدافی که در نظر داشت با خروج از برجام محقق نماید نخواهد رسید.
3-
اتحادیه اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها که یکی از نتایج آن راه اندازی سازوکار مالی ویژه با ایران (اینستکس) است، علاوه بر بی‌اعتنائی به خواست ترامپ، توانسته گام مهمی برای استقلال اروپا بردارد. آمریکا همواره در تلاش بود اروپا را به دنباله روی از خود وادار نماید و استقلال کشورهای اروپائی را نادیده بگیرد و در بعضی مقاطع موفق به این کار به ویژه در مورد انگلیس شده بود ولی اکنون در ماجرای برجام به بن بست رسیده و این یک موفقیت برای تمام کشورها به ویژه کشورهای اروپائی و یک تنبیه برای آمریکای ترامپ است. نکته جالب این است که حتی انگلیس نیز در ماجرای برجام در مقابل آمریکا قرار گرفته است.
4-
رژیم صهیونیستی و دولت عربستان که برای شکستن شیشه عمر برجام تلاش زیادی کرده بودند نیز با اعلام رسمی تاسیس سازوکار مالی اروپا برای ایران، با شکست مواجه شده‌اند. نتانیاهو و بن سلمان بارها به زبان آورده بودند که برای از بین بردن برجام تلاش زیادی کرده و حتی پول زیادی خرج کرده‌اند و مشوق اصلی ترامپ برای خارج ساختن آمریکا از برجام بودند. اکنون که برجام کاملاً تثبیت شده، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب و در راس آنها آل سعود احساس ناکامی شدیدی می‌کنند. قطعاً آنها از پای نخواهند نشست و برای ضربه زدن به برجام از راه‌های دیگر نیز وارد خواهند شد ولی با اعلام رسمی موجودیت سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای ایران، خطر اصلی از برجام رفع شده و از این پس نیز تیرهای آنها به سنگ خواهد خورد.
5-
هر چند مخالفان داخلی برجام، هماهنگ با مخالفان خارجی آن، از روز پنجشنبه که اتحادیه اروپا سازوکار مالی خود برای ایران را اعلام کرد، با این پیروزی ایران برخورد سردی کردند و درباره آن به منفی بافی متوسل شده‌اند، ولی خود آنها هم می‌دانند نجات برجام که اکنون تحقق یافته، به نفع منافع ملی مردم ایران است و هر ایرانی با غیرتی باید از این واقعه استقبال کند و خوشحال باشد که رئیس‌جمهور ضد ایرانی آمریکا در ماجرای برجام شکست خورده و نتوانسته به اهدافش برسد. به مخالفان داخلی برجام توصیه می‌کنیم به جای هماوائی با ترامپ و رژیم صهیونیستی و آل سعود، با کسانی که برای به ثمر رسیدن برجام و حفاظت از آن تلاش کرده‌اند همکاری کنند و شکست‌های بیشتری را بر ترامپ و صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب تحمیل نمایند.
6-
و آخرین نکته اینکه به خاطر خارج شدن غیرقانونی ترامپ از برجام باید او را سرزنش کرد که به تعهد رئیس‌جمهور قبل از خود پای بندی نشان نداد و دولت آمریکا را بی‌اعتبارتر کرد. متاسفانه عده‌ای در داخل به جای سرزنش کردن دشمنان، تمام وقت و امکانات خود را صرف سرزنش کردن متصدیان سیاست خارجی کشورمان می‌کنند! درحالی که این افراد دلسوز و زحمتکش برای خارج ساختن کشورمان از تهدید رسمی نظامی در سطح بین‌المللی و ابطال قطعنامه‌های ضد ایرانی سازمان ملل تلاش موفقی کردند و در ماه‌های اخیر نیز برای ناکام کردن ترامپ در از بین بردن برجام نیز زحمات زیادی متحمل شدند. این، ناسپاسی است که افرادی از تریبون‌های مختلف از جمله تریبون نماز جمعه مطالب نادرستی علیه برجام و کسانی که برجام را به ثمر رسانده‌اند می‌گویند و خواسته یا ناخواسته دشمنان این کشور را خوشحال می‌کنند.
در ایام‌الله دهه فجر چهلمین سال عمر انقلاب اسلامی، به میمنت پیروزی برجام و شکست آمریکای ترامپ، از مردان سیاست خارجی کشورمان به ویژه دکتر محمد جواد ظریف تقدیر می‌کنیم و توفیق آنان را در خدمت بیشتر به ملت بزرگ ایران از خدای متعال مسا‌لت می‌نمائیم.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز (13 بهمن ماه) گفت: از امروز بارش برف و باران و وزش باد در کشور آغاز می‌شود.
احد وظیفه در گفت‌وگو یی، با اشاره به اینکه براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی اظهار کرد: طی امروز (13 بهمن ماه) با ورود سامانه بارشی از شمال غرب شاهد افزایش ابر، بارش باران و برف و وزش باد در شمال غرب و دامنه‌های البرز غربی خواهیم بود.
وی ادامه داد: از بعد از ظهر امروز (13 بهمن ماه) با شمالی شدن جریان‌ها در غرب سواحل دریای خزر بارش باران همراه با کاهش نسبی دما در استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران آغاز می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه طی امروز با گسترش جریان‌های جنوبی برای مناطقی از جنوب و جنوب شرق کشور رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: روز یکشنبه (14 بهمن‌ماه) با تقویت سامانه بارشی گستره فعالیت آن اکثر مناطق کشور به جز جنوب غرب را در بر می‌گیرد.
به گفته وظیفه طی روز یکشنبه (14 بهمن‌ماه) دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.
وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده، گفت: آسمان تهران امروز (13 بهمن‌ماه) کمی ابری تا نیمه‌ابری در اواخر وقت افزایش ابر و بارش پراکنده و وزش باد با حداقل دمای سه و حداکثر دمای 14 درجه سانتیگراد و روز یکشنبه (14 بهمن‌ماه) نیز آسمان تهران نیمه ابری همراه با وزش باد در بعضی ساعات بارش باران با حداقل دمای سه و حداکثر دمای 13 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
ورود "هوای سرد برفی" سیبری به ایران از 16 بهمن
پدر علم هواشناسی ایران با پیش‌بینی ورود "هوای سرد برفی" از شمال سیبری به ایران از 16 بهمن ماه جاری گفت: به احتمال زیاد این توده هوای سرد همراه با برف و یخبندان متوسط تا نسبتاً شدید خواهد بود.
استاد حسین اردکانی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره پیش‌بینی پدیده‌‌های خاص جوی مربوط به نیمه دوم بهمن ماه جاری اظهار کرد: در انتظار دومین هجوم هوای سرد سیبری به‌صورت mild or severe cold spell هستیم.
وی در توضیح پدیده جوی Mild or severe cold spell تصریح کرد: با گذر از بازه زمانی "چهارچهار" هوای گرم، مرطوب و بارانی، به‌تدریج از 15 بهمن ماه جاری هوای سردی از بسط و توسعه فشار زیاد سیبری از طریق شمال و شمال شرق کشور وارد ایران می‌شود.
این پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان خاطرنشان کرد: بر این اساس، منتظر دومین دوره "هوای سرد برفی" در کشورمان هستیم که در ماه فوریه اتفاق می‌افتد و این توده هوای سرد برخلاف قبل که از شمال اسکاندیناوی به طرف مرکز اروپا، دریای سیاه، ترکیه و شرق دریای مدیترانه وارد کشورمان شده بود،‌ این توده هوای سرد این بار از طریق شمال سیبری در امتداد سلسله کوه‌های اورال و دریاچه اورال وارد کشورمان می‌شود.
استاد اردکانی: متذکر شد: به احتمال زیاد این توده هوای سرد همراه با برف و یخبندان متوسط تا نسبتاً شدید خواهد بود.
وی درباره زمان ورود و فعالیت این توده هوای سرد به کشورمان گفت: فعالیت آن در ایران از روز 16 بهمن ماه جاری به تدریج آغاز می‌شود و تا چندین روز ادامه خواهد داشت؛ این توده هوای سرد از شمال کشورمان به بیشتر استان‌های غرب، شمال غرب، شمال شرق و تمام استان‌های شمالی و جنوبی سلسله کوه‌های البرز نفوذ خواهد کرد.
پدر علم هواشناسی ایران یادآور شد: به واسطه ورود و فعالیت این توده هوای سرد لازم است کشاورزان کشورمان به‌ویژه کشاورزان و باغداران مرکبات‌ شمال کشور تمهیدات لازم برای مواجهه با این پدیده جوی را داشته باشند.
*
سیل، برف و کولاک 22 استان را در نوردید
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع سیل، برف و کولاک در 149 شهر و روستای کشور گفت: بیش از 17 هزار نفر به دلیل این حادثه امدادرسانی شده‌اند.
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با خبرن فارس، در ارتباط با آخرین جزئیات سیل، برف و کولاک در کشور اظهارداشت: 22 استان مازندران، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس، سمنان، زنجان، خوزستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، آذربایجان شرقی و غربی طی 3 روز متاثر از سیل، طوفان برف و کولاک شده است.
وی افزود: 17 هزار نفر در 149 شهر، روستا و محور کوهستانی امدادرسانی شده و تعداد 1300 نفر نفر اسکان اضطراری یافته‌اند.
سلیمی از انتقال 14 مصدوم به مراکز درمانی خبرداد و گفت: 12 مسافر نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.
رئیس سازمان امداد و نجات اضافه کرد: 312 واحد مسکونی تاکنون از آب تخلیه شده و 473 خودروی گرفتار در برف و 16 دستگاه گرفتار در مسیر سیلاب نیز رهاسازی شده‌ است.
وی گفت: نیروهای امدادی تعداد زیادی پتو، موکت، نایلون، بسته‌های غذایی و کنسروجات میان حادثه‌دیدگان توزیع کردند و امدادرسانی درحال حاضر در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد.
*
وضعیت آرام در جاده‌های کشور
رئیس مرکر اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور را تشریح کرد.
سرهنگ نادر رحمانی در مورد آخرین وضعیت جاده‌های کشور گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی تا این لحظه بارش برف، باران، مه گرفتی، گردوخاک و ترافیک نیمه سنگین در جاده‌های کشور گزارش نشده است و محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.
وی در مورد محورهای مسدود نیز با بیان اینکه محور چمستان فرعی در کاپی در استان مازندران به علت عدم ایمنی کافی مسدود است گفت: در استان خوزستان محور رامهرمز-بهبهان کیلومتر 20 به علت ریزش پل و محورهای فرعی سویدانی و روستای حاجیه از توابع شهرستان سوسنگرد به علت طغیان رودخانه مسدود شده است.
رحمانی ادامه داد: در استان لرستان نیز محور الیگودرز _ شولی آباد تا اطلاع ثانوی مسدود است و در استان ایلام نیز محور روستایی نسار شهرستان چرداول به علت رانش زمین مسدود است.
وی با بیان اینکه محور پونل _خلخال در استان گیلان نیز به علت ریزش کوه پل مسدود است، گفت: همچنین محور دیزین-شمشک در استان‌های تهران و البرز و در استان کردستان محورفرعی سروآباد -پاوه به (کردنه ته‌ته) به علت یخ زدگی و عدم ایمنی کافی مسدود شده است.
*
بهبود وضعیت هوای تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از بهبود وضعیت هوای تهران خبر داد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پیش بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده برای برخی ساعات وزش باد موثر با بزرگی سه تا پنج متر بر ثانیه انتظار می‌رود که سبب کاهش غلظت آلاینده‌های تجمع یافته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این شرایط جوی کمابیش ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: برخی ساعات به ویژه بعد از ظهر همراه با وزش باد موثر از سمت نواحی غربی شمال غربی خواهد بود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه توضیح داد: براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت در شرایط بهتری قرار گیرد و احتمال می‌رود وزش باد در برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال داشته باشد.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که برای تداوم انقلاب، نیازمند وحدت کلمه و انسجام هستیم، اظهار داشت: در 22 بهمن ملت ایران با حضور گسترده در راهپیمایی باعث مایوس شدن دشمن خواهند شد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در جمع نمازگزاران در مصلای امام خمینی(ره) باگرامیداشت و تبریک سالروز ورود امام راحل (ره) در روز 12 بهمن سال 57، اظهار داشت: ایشان با توکل به خداوند و ملت ایران توانست جریان انقلاب را به این مرحله برساند.
وی افزود: اگر قیام امام راحل(ره) انجام نمی‌شد، حکومتی به مراتب بدتر و کثیف‌تر از حکومت آل‌سعود از نظر حقارت، عقب افتادگی و کوچکی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی یعنی نظام شاهنشاهی وجود داشت.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به شجاعت، توکل و ایثار وفداکاری ملت ایران در انقلاب، خاطرنشان کرد: قیام و استقبال مردم از امام راحل به یک حقیقت باز می‌گردد و آن هم اینکه ایشان نائب امام زمان(عج) بودند.
امام کاشانی حرکت مردم ایران را متفاوت از هر حرکت و قیامی در جهان دانست و افزود: عقیده مردم باعث حرکت جامعه و برپایی انقلاب اسلامی شد که انشالله زمینه‌ای برای ظهور حجت بن الحسن المهدی باشد.
وی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انسجام و وحدت کلمه در قیام سال 57 به دلیل ارتباط ایشان با خداوند بود و بر این اساس ملت مومن و منسجم شد.
خطیب امام جمعه تهران تاکید کرد: اگر این حرکت همین گونه به پیش برود می‌تواند دشمن را به زانو در بیاورد که تاکنون نیز چنین بوده است.
امام کاشانی با اشاره به زبونی آمریکا در دنیا، تصریح کرد: آبروی این کشور با تمام جنایاتی که انجام می‌دهد، در دنیا رفته است و این به دلیل عظمت رهبری کشور و ولات فقیه یعنی نماینده نایب حجت خدا بر روی زمین است.
وی با بیان این که برای تداوم این انقلاب، نیازمند وحدت کلمه و انسجام هستیم، اظهار داشت: امیدوارم همه با یک هدف حرکت کنیم و در 22 بهمن با حضور گسترده ملت از همه مکتب‌ها و سلیقه‌ها در خیابان‌ها به حرکت درآیند و باعث مایوس شدن دشمن شوند.
خطیب نماز جمعه با اشاره به وجود سه ضلع مثلث شوم رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا و عربستان اضافه کرد: هم‌اکنون این سه نقطه در چاه‌هایی که ایجاد کردند دست و پا می‌زنند و امید است که خداوند ذلت شان را بیش از پیش کند.
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری زنی خبر داد که با ورود به مدارس استثنایی پایتخت و شهرستان‌های اطراف، اموال معلمان این مدارس را سرقت می‌کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ اظهار کرد: از مدتی پیش بود که سرقت‌های سریالی توسط خانمی جوان از مدارس استثنائی در تهران و شهرستان‌های حومه در جنوب تهران گزارش می‌شد.
وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار قرار گرفت و با توجه به شیوه سرقتی متهم تصاویر به دست آمده از او بین مدارس تهران و شهرستان‌ها نیز پخش شد درحالیکه تمامی واحد‌های گشتی نیز در جریان این موضوع قرار داشتند.
سرهنگ ظهیری تصریح کرد: روز گذشته طی گزارشی که از طریق تماس با سامانه‌های پلیسی به عمل آمد، تیمی از ماموران عملیات کلانتری 176 حسن آباد در جریان حضور متهم در مدرسه‌ای قرار گرفتند که سریعا وارد عمل شده و با حضور در این مدرسه متهم را دستگیر کردند.
وی افزود: مدیر مدرسه که در محل حضور داشت، مدعی بود این خانم با بهانه بازرسی از مدرسه به اینجا آمده و از سرایدار مدرسه خواسته بود تا او را به مدرسه راه بدهد و خانم مدیر که به متهم مشکوک شده، ماجرا را به سامانه 110 پلیسی اطلاع داده بود.
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: با انتقال متهم به کلانتری، او صراحتا به ارتکاب 25 فقره سرقت اعتراف کرد و مدعی شد شگرد سرقت‌اش را از خانمی دیگر در زندان آموزش دیده است، او همچنین مدعی گوشی‌های سرقتی را به قیمت 100 ال 200 هزار تومان در مولوی به فروش رسانده است.
وی افزود: این متهم سابقه‌دار با ورود به مدارس استثنائی و معرفی خود به عنوان اولیای دانش‌آموزان یا بازرس آموزش و پرورش وارد مدرسه می‌شد و در فرصت مناسب به دست آمده از محل سرقت می‌کرد.
سرهنگ ظهیری خاطرنشان کرد: متهم انگیزه خود را نیز، بی‌پولی عنوان می‌کند که در بررسی‌های اولیه مشخص شده است خانواده او پس از اعتیادش وی را طرد کرده‌اند و همین مسئله موجب شده او برای کسب هزینه موادش به سرقت روی آورد.