سازمان بهداشت جهانی: شیوع کرونا در ایران، ایتالیا و کره جنوبی عمیقا نگران‌کننده است

سازمان بهداشت جهانی: شیوع کرونا در ایران، ایتالیا و کره جنوبی عمیقا نگران‌کننده است  8اسفند-98
تدروس ادهانوم روز چهارشنبه گفت که هیئت سازمان جهانی بهداشت چند روز دیگر به ایران خواهد رفت
تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه ۷ اسفند گفت افزایش ناگهانی مرگ و موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایتالیا، ایران و کره جنوبی «عمیقا نگران کننده» است ولی هنوز می‌توان گسترش این ویروس را کنترل کرد و وضعیت فعلی به معنای همه گير شدن نیست.
به گزارش خبرگزاری رویترز در روزهای اخیر مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای بحرین، عراق، کویت، لبنان و عمان شناسایی شده که منشا همه آنها ایران بوده است.
کیانوش جهانپور

همزمان مواردی از ابتلا به این بیماری در الجزایر، اتریش، کرواسی، آلمان، اسپانیا و سوئیس نيز شناسایی شده‌اند که به گفته دبیرکل سازمان بهداشت جهانی منشا آنها ایتالیا بوده است.
طبق گفته‌های دبیرکل سازمان بهداشت جهانی و آمارهایی که سخنگوی این سازمان ارائه داد در روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا تعداد موارد ابتلا در این روز در خارج از چین بیشتر از خود چین گزارش شده است.
طبق آمارهای رسمی که چین و کشورهای دیگر ارائه داده‌اند موارد جدید ابتلا در ۳۷ کشور دیگر ۴۲۷ مورد ولی در داخل چین ۴۱۱ مورد بوده است.
تدروس ادهانوم گفت: «نباید بدون یک بررسی دقیق در اعلام همه گير شدن جهانی عجله کرد
سازمان بهداشت جهانی روز ۱۱ بهمن در رابطه با شیوع ویروس کرونا وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرد و آقای ادهانون در ژنو گفت: «این بالاترین درجه هشداری است که تاکنون صادر کرده‌ایم
او افزود: «کاربرد سهل انگارانه مفهوم همه‌گیری جهانی هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه جتی خطر به وجود آمدن هراس غیرضروری و غیرموجه، انگ زدن به افراد و حتی از کارافتادن سیستم بهداشت را افزایش می‌دهد. درعین حال می‌تواند این تصور را به وجود بیاورد که ما قادر نیستیم این ویروس را کنترل کنیم، در صورتی که این حقیقت ندارد
آقای ادهانوم افزود، هیئت سازمان جهانی بهداشت چند روز دیگر به ایران خواهد رفت. ابتدا قرار بود سفر این هیئت روز پنجشنبه انجام شود.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه در تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد تاکنون در ایران ۱۹ نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده و ۱۳۹ مورد ابتلا نیز شناسایی شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن