جو بایدن در مراسم یکصدمین سالگرد کشتار «وال‌استریت سیاهان» سخنرانی کرد

 جو بایدن در مراسم یکصدمین سالگرد کشتار «وال‌استریت سیاهان»  سخنرانی کرد۱۳-خرداد-۱۴۰۰

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، شامگاه سه‌شنبه در مراسم صدمین سالگرد قتل عام ۱۹۲۱ که در «وال‌استریت سیاهان» رخ داد، سخنرانی کرد.

در سال ۱۹۲۱، در طول بیش از دو روز در ۳۱ ماه مه و اول ژوئن، گروه‌هایی از سفیدپوستان به کسب‌وکار مرفه‌ترین جامعه سیاه‌پوستان آن زمان آمریکا در محله گرین‌وود شهر تولسا در ایالت اکلاهما حمله کرده و دست به کشتار زدند. در این حمله همچنین ۱۹۱ محل پردرآمد کسب‌وکار آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نابود شد.

جو بایدن با یادآوری این قتل عام گفت، ایالات متحده باید یکی از بدترین شورش‌های نژادی قرن بیستم آمریکا را به خاطر بسپارد و از آن بیاموزد.

آقای بایدن در جمع حاضران در محله گرین‌وود در تولسا، با بیان این که «این شورش نبود، قتل عام بود»، خشونت نژادی را «یکی از بدترین گوشه‌های تاریخ آمریکا توصیف کرد.»

در سال ۲۰۰۱، کمیسیون ایالتی اکلاهما تعداد رسمی جان‌باختگان این وقایع را ۳۶ کشته، شامل ۲۶ آفریقایی-آمریکایی و ۱۰ سفیدپوست اعلام کرد.

اما برخی از مورخان تعداد کشته‌شدگان تولسا در ۱۹۲۱ را ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند که بیشتر آن‌ها آفریقایی-آمریکایی بودند. شش هزار نفر از ساکنان سیاه‌پوست محله گرین‌وود نیز زخمی شدند.

حدود ۱۰ هزار تن در جریان این رخداد بی‌خانمان شدند و این حمله ضربه بزرگی به آینده اقتصادی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در این کشور زد.