بایدن با همتای اسرائیلی خود درباره ایران و سامانه دفاعی اسرائیل گفت‌وگو می‌کند

 بایدن با همتای اسرائیلی خود درباره ایران و سامانه دفاعی اسرائیل گفت‌وگو می‌کند۷-تیر-۱۴۰۰

این آخرین سفر خارجی رئوون ریولین در مقام رئیس جمهور اسرائیل خواهد بود

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ۷ تیر با رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل که در آستانه کناره‌گیری از سمت خود است، در کاخ سفید دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران دو کشور ایالات متحده و اسرائیل در این دیدار موضوعات گسترده‌ای را به بحث خواهند گذاشت که از جمله آنها اقدامات واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و نیز تشکیل دولت جدید اسرائیل است.

این دیدار تنها چند هفته پس از روی کار آمدن نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل انجام می‌شود که به دوران طولانی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو پایان داد. مقامات آمریکا در صدد برگزاری نشستی نیز میان آقای بایدن و آقای بنت در هفته‌های آتی هستند.

اسرائیل و برخی از کشورهای عربی نسبت به بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند که این امر در نهایت برای ایران امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌آورد و چنین امری آنها را در برابر ایران آسیب‌پذیر می‌سازد.

دولت جو بایدن تلاش می‌کند بار دیگر به توافقی بازگردد که دولت دونالد ترامپ آمریکا را از آن خارج ساخته بود، اما روند بازگشت به آهستگی پیش می‌رود چرا که تهران اصرار دارد ایالات متحده تمام تحریم‌های اقتصادی را لغو کند.

یک منبع مطلع از نشست بایدن و ریولین به رویترز گفت که انتظار می‌رود آقای بایدن به همتای اسرائیلی خود بگوید دو کشور هدف مشترکی دارند و آن هدف این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد. به گفته این منبع مطلع، بایدن همچنین بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید خواهد کرد.

یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگوی آقای بایدن و آقای ریولین نیز جنگ یازده روزه اسرائیل با غزه خواهد بود. ایالات متحده وعده داده که بار دیگر تسلیحات لازم برای سامانه دفاعی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» را فراهم خواهم آورد. اسرائیل در طول این جنگ از تسلیحات سامانه «گنبد آهنین» استفاده سنگینی کرد.

دوره هفت ساله ریاست جمهوری رئوون ریولین چهارشنبه هفته آینده، ۱۷ تیر، به پایان می‌رسد و او جای خود را به اسحاق هرتسوگ می‌دهد. این آخرین سفر خارجی آقای ریولین در مقام رئیس جمهور اسرائیل خواهد بود. وی در نیویورک با مقامات سازمان ملل متحد و نیز در واشینگتن با قانون‌گذاران ایالات متحده دیدار خواهد کرد.

ریاست جمهوری در اسرائیل ظاهرا یک مقام تشریفاتی است و «نماد اتحاد ملی» محسوب می‌شود، اما در عین حال، اختیاراتی وسیع از جمله در مکلف کردن یک سیاستمدار به تشکیل دولت، بعد از هر انتخابات، را دارد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن