دیدار نخست وزیر امارات و وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بغداد

 دیدار نخست وزیر امارات و وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بغداد۷-شهریور-۱۴۰۰

مقامات و رهبران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بغداد؛ نخست وزیر امارات و وزیر خارجه ایران در سمت راست تصویر کنار یکدیگر ایستاده‌اند

نخست وزیر امارات از دیدار با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد خبر داد و اظهار امیدواری کرد که روابط ایران با کشورهای همسایه بهبود یابد.

محمد بن راشد آل مکتوم روز شنبه با انتشار توئیتی گفت که برای آقای امیر عبداللهیان در پست جدید خود آرزوی موفقیت می‌کند و امیدوار است که توسعه مثبت روابط با همسایه‌های ایران بر پایه «خرد و منافع ملت‌ها» بینجامد.

وی در ادامه نوشته است: «و درود همیشگی ما به ملت دوست و همسایه ایران».

خبرگزاری ایرنا نیز همزمان با پوشش خبر دیدار نخست وزیر امارات و وزیر خارجه ایران گزارش داده است که در این دیدار «دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌ها و گسترش روابط بین همسایگان تاکید کردند».

روابط ایران و امارات طی سال‌های گذشته، به‌ویژه بعد از پیوستن امارات متحده عربی به ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه گروه شیعه حوثی در یمن، و همچنین همراهی امارات با افزایش فشارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی به وخامت گرایید.

اردیبهشت سال ۹۸ چندین کشتی و نفتکش در سواحل امارات مورد حمله قرار گرفت، اما طی ماه‌های گذشته روابط دو کشور رو به تنش‌زدایی بوده است.

روزنامه فایننشال تایمز خرداد ماه امسال از قول منابع آگاه گزارش داده بود که امارات بعد از خیزش‌های مردمی در خاورمیانه، موسوم به بهار عربی، تصمیم گرفت تا پا پیش گذاشته و مانع افزایش نفوذ ایران در منطقه شود و در همین راستا در جنگ عربستان با حوثی‌ها نیز شرکت کرد، اما اکنون به مذاکرات پشت پرده با ایران در راستای تنش‌زدایی ادامه می‌دهد.

با استفاده از صفحه توئیتر محمد بن راشد، و گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن