نگاه بازجویانه اوین نامه به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب مغلوب

 نگاه بازجویانه اوین نامه کیهان سربازجوشریعت نداری به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب مغلوب  ۱۲- دی -۱۴۰۰

اگر امتیاز ندهیم و هسته‌ای را پلمب نکنیم جنگ می‌شود!

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد به نقل از ناصر‌هادیان، فعال اصلاح‌طلب نوشت: «در بحث مذاکرات موشکی ایران می‌تواند این گزینه را روی میز بگذارد که ما حاضر به گفت‌وگو درباره توانمندی موشکی خود هستیم به‌شرط آنکه این گفت‌وگو در سطح منطقه‌ای و میان بازیگران منطقه‌ای باشد. ما باید به‌هرحال در یک حوزه امتیازی بدهیم که طرف مقابل بتواند آن را در داخل کشورش بفروشد
این فعال اصلاح‌طلب که با روزنامه اعتماد به گفت‌وگو نشسته، در ادامه گفته است: «من چند پیشنهاد (دیگر هم) دارم یکی از آنها اضافه کردن به بندهای غروب (تاریخ انقضای تعهدات ایران در برجام) است. دیگری در حوزه نظارت است که مثلاً دسترسی‌هایی را که تاکنون نداده‌ایم روی میز قرار بدهیم... موضع ایران تاکنون رفع همه تحریم‌ها بود و حالا می‌تواند مطالبه رفع تحریم‌های صرفاً برجامی را روی میز قرار دهد».
وی در بخش دیگری افزوده است: با توصیف این شرایط ببینید که اگر شما در واشنگتن، تل‌آویو یا ریاض نشسته باشید کدام‌یک را انتخاب می‌کنید: اینکه مواد و ماشین‌های هسته‌ای مازاد برجام در ایران تحت پلمب آژانس بماند یا در آستانه یک جنگ قرار بگیرید؟ در چنین شرایطی رهبران سیاسی همواره هزینه‌ها را سبک و سنگین می‌کنند. این سناریو برای ایران هم خوب نیست و به همین دلیل است که نه از روی عقل و نه از روی علاقه بلکه از روی اجبار همه به سمت حفظ برجام می‌روند چراکه گزینه‌های جایگزین بسیار سخت است.
مدعیان اصلاحات که طی 8 سال گذشته همواره با رویکرد انفعالی در مذاکرات حاضر شده‌اند و نتیجه اقدامات آنها تشدید تهدیدها و تحریم‌ها علیه کشور بوده بازهم ساز سازش کوک کرده‌اند و با مهندسی ترس در افکار عمومی، بلندگوی بایدن در داخل کشور شده‌اند. حال‌آنکه نگرانی اصلی مدعیان اصلاحات نه برجام بلکه رفع تحریم‌ها و پیروزی تیم دیپلماسی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و تبعاً مرگ سیاسی اصلاحات است و لاغیر.
صداقت و یک بام و دوهوای مدعیان اصلاحات!
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «صداقت، محور حکمرانی سالم» به قلم حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول نوشت: در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای کشور، یک کشاورز از من پرسید بااینکه روشن است دولت سیزدهم تصمیم گرفته با طرف‌های غربی بر سر برجام و رفع تحریم‌ها به توافق برسد، چرا مسئولان ما این خبر خوش را اعلام نمی‌کنند و مردم را در حول و ولا نگه می‌دارند؟
در ادامه این مطلب آمده است: برایم خیلی جالب بود که یک کشاورز روستایی این‌قدر در مهم‌ترین مسئله سیاسی کشور، دقیق است. صحبت ما وقتی ادامه پیدا کرد، قضیه برایم جالب‌تر هم شد. به‌جای اینکه جواب سؤال او را بدهم، از او پرسیدم از کجا فهمیده‌ای که دولت سیزدهم تصمیم گرفته با طرف‌های غربی بر سر برجام و رفع تحریم‌ها به توافق برسد؟ بدون معطلی گفت: از صحبت‌های میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین فهمیدم. او گفته است: در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد. ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته توسط دولت قبلی ایران تنظیم شده بود آغاز کنند.
جمهوری اسلامی نوشت: سخنان این روستایی کشاورز، مرا به یاد سیره شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی‌انداخت که صداقت در رفتار و گفتار را محور اصلی برنامه زندگی اجتماعی و سیاسی خود قرار داده بود و لحظه‌ای از آن فاصله نمی‌گرفت. هم او بود که می‌گفت: «صداقت و راستی و ایمان، مسائل اول هستند در رابطه میان امت و زمامداران. چون مردم می‌خواهند به زمامداران اعتماد کنند و شرط اعتماد این است که به دینش و تقوایش و به راست بودنش اعتماد داشته باشد.» این، یعنی صداقت باید محور حکمرانی باشد. حکمرانی سالم بدون صداقت امکان‌پذیر نیست.
مسئله انتقادی جناب مسیح مهاجری این است که تیم دیپلماسی دولت سیزدهم می‌خواهد با طرف‌های غربی به توافق برسد ولی نمی‌خواهد این خبر را اعلام کند! و این یعنی بی‌صداقتی! اولاً) باید پرسیده شود که بر فرض صحت این ادعا، دولت چه سودی از این ماجرا می‌برد؟ اساساً چرا باید اعلام نکند که به دنبال توافق هستیم؟
ثانیاً) وزیر خارجه کشورمان و معاون ایشان بارها اعلام کرده‌اند که به دنبال توافق و رفع تحریم‌های ظالمانه هستیم و رویکرد و ادبیات ایشان هم تابه‌حال نشان داده که روش‌ها و تاکتیک‌های مذاکره در این دوره دستخوش تغییر شده و مواضع اصولی و محکم تیم دیپلماسی کشورمان باعث عقب‌نشینی طرف‌های برجام هم شده است. بنابراین در این خصوص هیچ تناقضی در رویکرد و عملکرد دولت سیزدهم دیده نمی‌شود.
ثالثاً) کسانی حرف از صداقت می‌زنند که دولت موردحمایتشان به دولت وعده‌ها و دولت دروغ مشهور شد. گویا روزنامه جمهوری اسلامی و سایر مدعیان اصلاحات بی‌صداقتی‌های رئیس‌جمهور و دولتمردان قبلی را فراموش کرده‌اند! روحانی می‌گفت آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم.... یا می‌گفت سرمایه مالی خود را به بورس بسپارید یا آنکه از پشت شیشه ماشین نظرسنجی می‌کنم و ده‌ها وعده اقتصادی دیگر. مدعیان اصلاحات که بیفتک ایتالیایی می‌خورند و آروغ پرولتاریایی! بایستی امروز پاسخگوی 8 سال بی‌صداقتی دولتی باشند که ظهور و بروزش ماحصل حمایت‌های تمام‌قد آنها بود.
وقتی بانیان وضع موجود، ژست طلبکاری می‌گیرند!
روزنامه آرمان ملی در گزارشی با عنوان «از هتل کوبورگ تا مراغه، حال مردم خوب نیست!» نوشت: در شرایطی نگاه اکثر مردم ایران به هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر و هتل کوبورگ در کشور اتریش و شهر وین است و آنها امیدوارند با توافقات برجامی، وضعیت معیشت و زندگی آنها مقداری بهتر شود، انتشار ویدئویی از فریادهای «یا حسین» یک پیـرمرد معلول بر ویرانه‌های محل کسب و درآمدش، دل میلیون‌ها ایرانــی که خود درگیر تورم و گسترش فقر هستند، به درد آورد و برای لحظاتی مشکلات خود را فراموش کرده‌اند
در ادامه مطلب آمده است: طبق یک بررسی میدانی، حدود 300 شغل، که برگرفته از فقر و آسیب‌های اجتماعی است، به کشور اضافه شده؛ از دلالی برای خرید کلیه و کبد گرفته، تا فروش مو، شاهد برای دادگاه و طلاق و حتی قاتل اجاره‌ای!... همین چند روز پیش بود که [یک پایگاه خبری] گزارشی در مورد افزایش اجیر کردن افراد برای قتل خبر داد، پدیده‌ای که از آن با عنوان «قاتلان اجاره‌ای» هم یاد می‌شود.
آرمان ملی نوشت: کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ۷۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر نسبی زندگی می‌کنند و ۲۰ میلیون نفر بیکار در کشور داریم، جمعیتی که از 10 درصد آنها به آسیب‌ها و سرقت‌های خرد و کلان روی بیاورند، معلوم نیست که چه وضعیتی در کشور حاکم خواهد بود. البته نباید به مشکلات کرونا نیز در این زمینه اشاره‌ای نکرد. برای مثال از هر ۱۰۰ نفری که در بهار ۹۸ شاغل بودند، تنها ۷۶ نفر همچنان در بهار ۹۹ نیز شاغل هستند و این در حالی است که این مقدار برای سال‌های ۹۸ و ۹۶ به ترتیب ۸۰ و ۷۹ بوده است. در نتیجه کرونا بیشتر شاغلان غیر بیمه را متأثر کرده است. در این شرایط امید میلیون‌ها نفر به اقدامات دولت مردمی است که با وعده بهبود شرایط اقتصادی به میدان آمده و بدون تردید شرایط اقتصادی منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. مأموریت غیرممکنی که تأثیر آن از وین آغاز شده و در صورت تحقق وعده‌های آیت‌الله رئیسی، دیگر مغازه و فریادهای پیرمرد مراغه‌ای دل مردم را خون نخواهد کرد.
روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در حالی به برجسته‌‌سازی مشکلات اقتصادی کشور پرداخته که سراغی از بانیان و مقصران وضع کنونی کشور نمی‌گیرد. مدعیان اصلاحات سعی دارند با آسمان ریسمان به هم بافتن همه مشکلات را بر سر دولت رئیسی آوار کنند حال‌آنکه هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که زندگی ۷۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر نسبی و بیکار شدن 20 میلیون نفر و... نتیجه عملکرد دولت رئیسی باشد! چه آنکه همه این‌ها ماحصل نگاه توسعه غربی دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان و اقدامات آنها در 8 سال گذشته بوده است.
اگر مردم بگویند کاش روحانی نرفته بود
رئیس‌جمهور سابق به مجمع دعوت می‌شود!
روزنامه آفتاب یزد در گزارش تیتر 1 خود با عنوان «حسن روحانی به مجمع دعوت نشد» به دیدار اخیر حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب و بررسی آینده سیاسی رئیس‌جمهور سابق پرداخت.
علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی دراین‌باره به آفتاب یزد گفت: «تا جایی که من شنیدم از دفتر مقام معظم رهبری با ایشان [حسن روحانی] تماس می‌گیرند و جویای حال ایشان می‌شوند و این موضوع منجر به دیدار آقای روحانی و مقام معظم رهبری شده است. از ابتدا هم ظاهراً تأکید بر این بوده که دیدار کاملاً دوستانه و غیر کاری باشد و حتی وارد بحث‌های مهم سیاسی نشوند. با این اوصاف من بعید می‌دانم آقای روحانی چنین درخواستی از مقام معظم رهبری کرده باشند
نمازی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چقدر امکان دارد آقای روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام بروند گفت: «من احتمال این موضوع را خیلی کم می‌بینم. هم خود ایشان تقاضای این موضوع را نخواهند کرد و هم مقام معظم رهبری پیشنهادی به ایشان ندادند، بعدازاین هم بعید می‌دانم این پیشنهاد داده شود. واقعیت این است که تلاش‌ها به این سمت رفت که نابسامانی‌های موجود را بر گردن دولت آقای روحانی بیندازند. البته در یک صورت احتمال آن وجود دارد و آن‌هم اینکه آقای رئیسی مانند صد روز گذشته نتواند در حل مشکلات چاره‌‌سازی کند و این رویه که معمولاً در کشور ما باب شده که وقتی کسی می‌رود و مدیر جدیدی می‌آید مردم می‌گویند کاش نرفته بود؛ اگر چنین قضاوتی شکل بگیرد جایگاه آقای روحانی در کشور اصلاح خواهد شد و آن‌وقت ممکن است دعوت همکاری ایشان با مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مطرح شود. اما فعلاً علامتی از اینکه خواسته شود آقای روحانی در مجمع همکاری کند وجود ندارد
خیانت اصلاح‌طلبان به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی
روزنامه شرق در چند ماه گذشته دست‌کم هرچند روز یک‌بار تیتر یک یا یکی از تیترهای اصلی روزنامه خود را به موضوع یک طرح مجلس اختصاص داده و هفته گذشته در یکی از این دست مطالب روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب به هجمه و حمله به نماینده مردم تهران در مجلس پرداخت و نماینده مردم تهران جوابیه‌ای را برای این روزنامه فرستاده که طبق قوانین مطبوعات شرق باید آن را منتشر کند. بخش‌هایی از این جوابیه حاوی نکات قابل‌تأملی است: «روزنامه شرق از ابتدای مطرح‌شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، موسوم به «صیانت» با درج تیترهای دوپهلو و مغرضانه تلاش به تخریب این طرح همچون تمام اقدامات مثبت مجلس شورای اسلامی کرده است که منافع جریان سیاسی حامی روزنامه شرق را تأمین نمی‌کرد! روزنامه‌ای که تیترهای پروپاگاندایی آن همچون «امضای کری تضمین است» امروز در محافل به‌عنوان لطیفه‌های تلخ مطرح می‌شود...»
در ادامه این پاسخ آمده است: «روزنامه شأنی برای مخاطبان خود قائل نیست و تصور می‌کند که حافظه تاریخی ملت ایران به‌قدری ضعف دارد که طی مدت کوتاهی فراموش کرده‌اند که «شرق» و دیگر روزنامه‌های حامی دولت گذشته و جریان غرب‌گرا بارها برای رهایی از فشار افکار عمومی در قضایایی مانند افزایش بهای سوخت، برجام و... از اعتبار مقام معظم رهبری هزینه کردند، درحالی‌که برای مثال در مسئله برجام هیچ‌یک از شروط ۹ گانه رهبر انقلاب را رعایت نکرده بودند، اما بازهم داعیه داشتند که مطابق مشی ایشان حرکت می‌کنند
مهم‌ترین بخش این جوابیه آنجاست: «پرسشی که در این مقطع قابل‌تأمل به نظر می‌رسد؛ میزان منافع رسانه‌هایی مانند شرق و جریان حامی آن از رها بودن فضای مجازی است که حاضر می‌شوند با استفاده از تمام ابزارهای مشروع و غیرمشروع به مصاف آن بیایند تا حاکمیت سایبری جمهوری اسلامی به فضای سایبر تسری پیدا نکند! این رسانه و جریان حامی آن قائل به این هستند که ایران اسلامی در مسائل سیاسی و اقتصادی باید دهکده جهانی را بپذیرد و مانند کشورهایی چون ترکیه حق آمریکا برای ریاست آن را به رسمیت بشناسد یا اگر منافعشان اقتضا کند، از لزوم الگو گرفتن از شرق صحبت می‌کنند اگر هم لازم باشد می‌گویند الگوبرداری کار نادرستی است، ما باید مدل حکمرانی مختص به خود را داشته باشیم؛ اما در فضای مجازی قائل به هیچ‌یک از این موارد نیستند
نماینده مردم تهران در ادامه آورده: «کشور آمریکا ده‌ها قانون جامع و سخت‌گیرانه درباره فضای مجازی دارد و آژانس امنیت سایبری این کشور (NSA) وظیفه مدیریت اینترنت را بر عهده‌دارد، کشورهای اروپایی با قانون GDPR به مصاف ولنگاری با فضای سایبر رفته‌اند، شرقی‌ها مانع فعالیت بی‌ضابطه شرکت‌های چندملیتی در کشور خود می‌شوند، اما روزنامه «شرق»، رسانه‌های همسو و جریان حامی آن به‌طور تلویحی از دستگاه اجرائی و تقنینی کشور می‌خواهند که شرکت‌های چندملیتی بدون مجوز در کشور فعالیت کنند، درحالی‌که رقبای ایرانی قواعد حضور در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور را پذیرفته‌اند، پلتفرم‌های خارجی هیچ مالیاتی به دولت ایران پرداخت نکنند اما شرکت‌های رقیب ایرانی مقید به نظام مالیاتی کشور باشند، سالانه هزاران ترابایت داده از مردم ایران را بدون هیچ تعهدی برای دیتاماینینگ از کشور خارج کنند اما به هیچ نهادی پاسخ‌گو نباشند، ۱۳ میلیون محتوای تولیدشده با برچسب HERO را بدون هیچ توضیحی از پلتفرم خود حذف کنند، اما آموزش ساخت مواد منفجره، فروشگاه‌های مواد مخدر، اسلحه، داروهای غیرمجاز، محتوای غیراخلاقی و مغایر با فرهنگ اسلامی و انسانی، تراوشات ذهن جریان نفاق، سلطنت‌طلب و... به‌طور گسترده در اختیار مردم قرار بگیرد، گویی این روزنامه فراموش کرده است که یک پلتفرم آمریکایی برخلاف معاهدات حقوق کودک و نوجوان، حتی برخلاف قوانین ایالات‌متحده بدون هیچ تعهدی اسباب وایرال‌شدن موزیک ویدئوی یک خواننده لس‌آنجلسی را به‌وسیله هوش مصنوعی فراهم آورد، همه این‌ها در حالی است که کشوری مانند ترکیه با وجود عدم رویارویی با ایالات‌متحده اما پلتفرم‌های آمریکایی را مجبور به پذیرش قوانین داخلی این کشور کرد