متقاضیان بازار ارز و سکه را بشناسید.دلار 2930 تومان شد/ بازار روی دست دلالان می چرخد.خبرگزاری فارس: قیمت دلار که صبح امروز تا مرز 2980 تومان افزایش یافته بود، در حال حاضر به 2930 تومان کاهش یافت. سکه هم امروز به حدود یک میلیون و 160 هزار تومان رسید.9 مهر-91
شتر با بارش می رود آنگاه لنگه پشه کوره گرفته می شود .چون یک فلم  رقم اختلاس 3 هزار میلیارد بانکی فاش می شود .از سوی دیگر گزارش شد در زمان کوتاه در سال گذشته  که منجر به گران شدن دلار وارز وسکه های طلا وعرضه آن از سوی بانک ملی  انجام می گرفت. سپس خرید و فروش آن از سوی صرافان ودلال وواسطه ها دنبال شد که گزارش شد معادل مبلغ اختلاس 3 هزار میلیارد تومان بانکی در خرید وفروش ارز جا به جا شد . اما اکنون گزارش شده است که خریداران ارزها کارمند دولتی وموتوری هستند که بدلیل بی ثباتی قیمت های  دلار وارز و سکه طلا وبی ارزش شدن  مستمر ارزش ریال روی به خرید دلار وارز وسکه طلا  آورده اند.  البته رئیس جمهور گفته بود که باور به تئوری های اقتصادی ندارد .در صورتیکه در سیستم اقتصاد آزاد عرضه وتقاضا مکمل ومترادف هم هستند وکم وزیاد شدن شان موجب افزایش وکاهش تورم وقیمت کالا ها می شود . بنابرابن وقتی بانک مرکزری مقابل متقاضیان ارز وسکه ودلار عرضه محدود ارائه می کند تا ازطریق سیستم صرافی ودلالی بطور سیستماتیک خرید وفروش آن دنبال می شود . بنابراین چون متقاضی خیلی بیش ازعرضه می باشد. لذا مشخص است که  افزایش قیمت ها ی ارز وسکه طلا روند صعودی دارند .به ویژه اینکه بدلیل وابستگی اقتصاد به واردات که تبدیل به ا قتصادی واسطه گری شده است که موازی کاهش شتاب دار شدن  ارزش ریال  و منجر به رشد منحی نرخ تورم وگرانی وفقر وبیکاری شده است .بنابراین چون بازار اقتصادی ثبات ندارد وتحریم ها به خصوص تحریم نفت موجب نگرانی واضطراب مردم از روند رشد افزایش قیمت ها  شده است .بنابراین روی به خرید وفروش ارز خارجی وسکه طلا آورده شده است. البته از سوی دیگر مردم عادی وکم در آمد نگرانی از کاهش قیمت ارز وسکه دارند چونکه به جای سود بردن دچار زیان می شوند .لذا از ارائه فروش خود داری می کنند به امید آنکه قیمت ها افزایش ادامه داشته باشد. اما گزارشگر خبر گزاری دروغ پرداز پاسداران فارس به جای آنکه به ریشه اصلی گرانی ارز  وسکه طلا به پردازد .که یکی سیستم آلوده به فساد از صدر تاذیل وفاصله عمیق طبقاتی است . دیگری  پیگیری از اهداف نظامی هسته ای  وزیر بار تحریم ها به ویژه  تحریم نفت وتحمیل کردن به مردم ایران است که مکمل بی مدیریتی وعدم لیاقت سیاست پولی وبانکی دولت شده است .ولی برای پاک کردن صورت مسأله و منحرف کردن اذهان عمومی خریداران ارز وسکه طلا کارمندان وموتوری و خانم مسن باز نشسته ودانشجو معرفی شده اند که عامل کمبود ارز وسکه طلا شده اند چون بدلیل نگرانی از کاهش ریال وافزایش بی رویه ارز وسکه طلا روی آورده اند وجمع آوری می کنند وخود داری از فروش می کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، امروز مشتریان متعدد صرافی‌ها و متقاضیان خرید و فروش ارز قابل توجه بود و دقیقه ای نبود که حجره صرافی‌ها از مشتری خالی باشد.در این راستا به سراغ خریداران ارز و سکه رفتیم. یکی از خریداران ارز در این باره به خبرنگار فارس، گفت: من یک کارمند هستم که مقداری پول نقد به عنوان سرمایه جمع‌آوری کرده‌ام. با افزایش نرخ ارز و سکه هر روز ارزش پول من کمتر می‌شد؛ بنابراین تصمیم گرفتم برای حفظ ارزش پول خود ارز خریداری کنم زیرا شنیده‌ام قیمت آن باز هم افزایش می‌یابد.همچنین یکی دیگر از صرافان می‌گوید: من سال‌هاست که به صورت غیر رسمی خریدار و فروشنده ارز هستم. شغل اصلی من پیک موتوری است اما مدت‌هاست پس از بالا و پایین شدن قیمت ارز، صبح‌ها با موتور به میدان فردوسی می‌آیم. موتور خود را گوشه‌ای پارک کرده و دلار خرید و فروش می‌کنم. درآمدم خیلی بیشتر از زمانی است که در پیک موتوری کار می‌کردم.خانم احمدی: یکی دیگر از خریداران این روزهای ارز است این خانم مسن بازنشسته می‌گوید: زمانی که سکه 520 هزار تومان بود هر روز در صف‌های طولانی بانک ملی منتظر می‌ایستادم و روزانه 5 تمام سکه خریداری می‌کردم. هم‌اکنون هم سکه زیادی در خانه دارم اما پسرانم می‌گویند همه این سکه‌ها را نگه دار زیرا قیمت آن افزایش می‌یابد.خانم احمدی می‌گوید: اول مهر ماه یکی از واحدهای آپارتمانم را رهن کامل دادم و با 40 میلیون تومانی که به دست‌آوردم هر روز از صرافی‌ها دلار خریداری می‌کنم زیرا اگر خانه را رهن و اجاره هم می‌دادم درآمدش از خرید دلار کمتر بود.مصطفی دانشجوی 22 ساله دانشگاه آزاد است. وی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: هر بار که پول‌های خود را جمع‌آوری می‌کنم و به حدود یک میلیون تومان می‌رسد سعی می‌کنم یک سکه خریداری و آن را ذخیره کنم.یکی از صرافی‌های خیابان فردوسی در این باره به فارس، می‌گوید: اغلب افرادی که بیشتر برای خرید و یا فروش دلار مراجعه می‌کنند مردم عادی هستند و ارقام پایین تا حد 10 تا 20 میلیون تومان اقدام به خریداری دلار می‌کنند. این افراد اغلب مردم عادی بوده که سرمایه ناچیزی در دست دارند و برای حفظ ارزش آن اقدام به خرید سکه و دلار می‌کند.وی ادامه می‌دهد: در حالی که تا چندی پیش مردم عادی هیچ اطلاعی از آخرین نرخ‌های دلار و سکه نداشتند و آگاهی از این مسائل را ضروری نمی‌دانستند. در حالی که این روزها با بروز نوسانات در قیمت ارز مردم به تکاپو و تلاش برای تبدیل دارایی خود به ارز و سکه افتاده‌اند.وی که معتقد است این نرخ‌ها حتما کاهش خواهد یافت، می‌گوید: البته پیش‌بینی این روزهای بازار بسیار مشکل شده است و دلالان نرخ‌ها را بالا و پایین می‌برند.وی ضمن انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و عدم نظارت بر بازار جلوگیری از دلالی ارز، گفت: امیدوارم با اقدامات بانک مرکزی هر چه زودتر قیمت ارز کاهش یابد.