پيشگيري از ديابت با خوراكي‌ها

پيشگيري از ديابت با خوراكي‌ها
برخي مواد غذايي داراي ويژگي‌هاي خاصي هستند كه مي‌توانند از بروز برخي بيماري‌ها جلوگيري كنند. در اين مقاله تعدادي از خوراكي‌هايي را كه قادر به پيشگيري از بروز ديابت در افراد هستند براي شما نام مي‌بريم و نحوه تاثير آنها را شرح مي‌دهيم.
پيشگيري از ديابت با فلفل تند 
پژوهشگران در مطالعات خود دريافته‌اند كه فلفل تند در پيشگيري از ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي كه مهم‌ترين عوامل مرگ و مير در كشورهاي رو به توسعه هستند، مفيد و موثر است. محققان مي‌گويند، اين احتمال وجود دارد كه روزي فلفل جايگزين آسپيرين شود و يا با آسپيرين به عنوان دارويي براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي تركيب شود. آسپرين به تنهايي عوارض جانبي نامطلوب و مضري دارد كه باعث خونريزي معده در بيماران مصرف‌كننده مي‌شود. محققان روي دو ماده فعال در فلفل به نام‌هاي "كاپسايسين" و "دي هيدروكاپسيايسين" مطالعه و آزمايش كردند. اين آزمايشات نشان داد كه اين مواد شيميايي، قابليت پايين آوردن قند خون و سطح انسولين، كاهش تشكيل چربي‌ها در ديواره‌هاي سرخرگي و جلوگيري از تشكيل لخته‌هاي خوني را دارند. علاوه بر اين كه برخي از عوارض جانبي داروهاي رايج و قديمي را نيز ندارند. 
پيشگيري ازديابت با مغز بادام 
متخصصان تغذيه در آمريكا تاكيد كردند، افرادي كه نتايج آزمايش انسولين آن‌ها غير عادي بوده و در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند، مي‌توانند با افزودن بادام به رژيم غذايي خود، از بروز ديابت پيشگيري كنند. مطالعات ديگري نيز نشان داده بود كه مغز بادام در زمينه‌هاي ديگر سلامتي از قبيل: سلامت قلب و عروق و متابوليكي مفيد است. متخصصان پس از شش هفته آزمايش روي دو گروه از شركت كنندگان دريافتند: در گروهي كه در رژيم غذايي آنها بادام گنجانده شد، از نظر حساسيت انسوليني بهبودي چشمگيري حاصل گرديد. در اين افراد هم چنين سطح كلسترول بد خون كاهش پيدا كرد. 
پيشگيري از ديابت با قهوه 
پژوهشگران ايتاليايي در بررسي‌هاي خود نشان دادند كه نوشيدن يك فنجان قهوه پس از ناهار مي‌تواند خطر ابتلا به ديابت را كاهش دهد. محققان موسسه ملي تحقيقات غذايي با انجام تحقيقاتي بر روي مكانيزم عملكرد قهوه در پيشگيري از ديابت كشف كردند كه "فنول هاي" موجود در قهوه مكانيزمي شبيه به برخي از داروهاي ضد ديابت دارند و مي‌توانند سطح گلايسمي خون را كاهش دهند.تحقيقات متعدد گذشته تائيد مي‌كردند كه مصرف مداوم قهوه معمولي يا بدون كافئين مي‌تواند منجر به كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 شود. اما تا كنون اين مكانيزمي واضح نبود.اكنون محققان نشان دادند، افرادي كه به طور مرتب پس از ناهار، يك فنجان قهوه مي‌نوشند، احتمال كمتري دارد كه به ديابت مبتلا شوند. به گفته اين دانشمندان، تركيبات فنوليكي موجود در قهوه از جمله: اسيد كلروژنتيك، اسيد فروليك و اسيد كافئيك مي‌توانند موجب توقف برخي آنزيم‌هاي مرتبط با هضم كربوهيدرات‌ها شود. در حالي كه كافئين هيچ فعاليت بازدارنده‌اي در مقابل اين آنزيم‌ها نشان نمي‌دهد. كافئين يكي از موثرترين تركيبات ضد ديابت موجود در قهوه است.
پيشگيري از ديابت با آبليمو و چاي سبز 
شواهد پيشين نشان داده است كه مواد سودمند درون چاي سبز در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي، سرطان و ديابت تاثير بسزايي دارد. شواهد جديد حاكي از آن است كه با چكاندن آب ليمو ترش درون چاي سبز يا نوشيدن آب مركبات بلافاصله پس از نوشيدن چاي سبز، تاثير سودمند اين نوع چاي دست كم سه برابر مي‌شود. به گفته محققان ويتامين C موجود در آبليمو و مركبات، موجب خارج شدن هر چه بيشتر مواد سودمند آنتي اكسيدان از برگ‌هاي چاي سبز مي‌شود. 
پيشگيري از ديابت با اسفناج و كلم 
محققان اعلام كرده‌اند كه رژيم غذايي سرشار از سبزيجات برگ‌دار سبز، مي‌تواند خطر ابتلا به ديابت را كاهش دهد. بررسي شش مطالعه در مورد مصرف سبزيجات و ميوه‌ها نشان مي‌دهد كه تنها مصرف كلم و اسفناج در پيشگيري از ديابت موثر است. بر اساس نتايج اين مطالعه كه در نشريه BMJ منتشر شده، مصرف يك و نيم وعده (معادل 106 گرم) از اين سبزيجات در روز، خطر بروز ديابت نوع 2 را 14 درصد كاهش مي‌دهد. طي اين بررسي مشخص شد مصرف زياد ميوه و سبزي به طور كلي در كاهش خطر بروز ديابت تاثيري ندارد. اما گل كلم و كلم بروكلي در گروه سبزيجات كاهنده خطر ديابت هستند.علت تاثير مثبت اين سبزيجات هنوز مشخص نشده است، اما برخي محققان ميزان بالاي آنتي اكسيدان و گروهي ديگر منيزيم اين سبزيجات را موثر مي‌دانند. 
پيشگيري از ديابت با چربي لبنيات 
يك مطالعه جديد نشان داده است كه چربي موجود در لبنيات، براي كاهش خطر ابتلا به ديابت مفيد است. اسيد ترانس پالمي تولئيك نوعي اسيد چرب است كه در شير، پنير، ماست و كره يافت مي‌شود، اما بدن قادر به ساخت آن نيست. اين اسيد خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را به ميزان 60 درصد كاهش مي‌دهد. اين يافته به معني خوردن لبنيات پرچرب و پركالري نظير بستني نيست، اما مصرف مقدار مناسبي از ماست و شير با ميزان چربي سالم براي سلامتي بدن مفيد است. 
پيشگيري از ديابت با ديگر مواد غذايي 

آرتيشو (كنگر)، كاسني، شنبليله، پياز، ليمو، محصولات سويا، برنج قهوه اي، جو و لوبيا نيز از خوراكي‌هايي هستند كه مي‌توانند در پيشگيري از ابتلا به ديابت موثر باشند.