سئوال است وقتی جنگ خانمانسوز 8 ساله ی ایران وعراق که منجر به 1000 میلیارد دلار خسارات اقتصادی
شد و میلیون ها نفر کشته تلفات انسانی و مجروح وآواره و بی خانمان در برداشت. ولی
اکنون گزارش از آمار تلفات مرگ ومیر جاده
های کشور در بیش از 3 دهه ی گذشته شده که معادل 3 برابر کشته های جنگ خانمانسوز می
باشدت و در بعد خسارات مالی واقتصادی اگر بیش از هزینه ی جنگ نباشد کمتر از آنهم نیست.
بنابراین باید چه برایش نام نهاد ؟
لابد باید گفت موهبت الهی بتوان 3 است که
بخشی از عملکرد بیش از 34 ساله ی حاکمان رژیم جنگ افروز و عوامفریب و وارونه گوی
ایران ویران کن وملت بد بخت کن وگورستان آباد کن می باشد.
سالانه هزار ميليارد تومان بابت بيمه كشتهشدگان سوانح جادهاي هزينه
ميشود و براساس گزارشها و تحقيقات انجام شده تبعات تصادفات جادهاي از نظر آماري
طي 30 سال گذشته سه برابر شهداي هشت سال دفاع مقدس است! "حسينعلي بهروزيفر"
- كارشناس حمل و نقل - در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران درباره مهمترين
عوامل سوانح جادهاي گفت: نبود جادههاي استاندارد و طراحي بدون كارشناسي برخي
جادهها از مهمترين عوامل سوانح جادهاي است چون كار كارشناسي و مطالعات لازم
براي طراحي جادهها انجام نميشود و در برخي مواقع شاهد اتفاقاتي هستيم كه دليل آن
نبود طراحي مناسب و صحيح جادهها است. بهروزيفر افزود: به عنوان مثال در برخي جادهها ميتوان به جاي تونل كه هزينه زيادي
به همراه داشته و معمولا تلفات جاني نيز به همراه دارد، پل احداث كرد و عبور و
مرور را براي خودروها راحتتر و ميزان سوانح را بسيار كاهش داد. اين كارشناس گفت: جمعيت روزبهروز در حال افزايش
است و به دنبال آن آمار سفر نيز افزايش مييابد لذا فرهنگسازي، توجه بيشتر به
زيربناها، طراحي استاندارد جادهها و نصب صحيح و به موقع علائم راهنمايي و رانندگي
ضروري است.
*طراحي جادهها در كشور مربوط به 30 سال قبل است!
وي با بيان اينكه طراحي جادهها در كشور مربوط به 30 سال قبل است كه
حداكثر سرعت ماشين نيز 80 كيلومتر در نظر گرفته شده بود، اظهاركرد: تكنولوژي روز
به روز در حال پيشرفت است و بايد با آن پيش رفت؛ بنابراين طراحي جادهها نيز بايد
متناسب با شرايط روز دنيا باشد. بهروزيفر تاكيد كرد: بايد اقدامات پيشگيرانه
و آمادگيهاي لازم براي تصادفات جادهاي صورت گيرد و به موضوع فرهنگ سازي
رانندگاننيز توجه شود. اين كارشناس با بيان اينكه فرهنگسازي و آموزش به
رانندگان موضوعي بسيار مهم است كه بايد بيش از پيش به آن توجه كرد، اظهار كرد: با
ابزار جريمه و كنترل بسيار شديد نميتوان در اين زمينه آنچنان كه بايد و شايد
موفق عمل كرد. گفتني است از ابتداي سال تاكنون بيش از 14 هزار فقره تصادف در جادههاي كشور رخ
داده كه استانهاي گيلان، گلستان و آذربايجان غربي بيشترين ميزان وقايع را داشتهاند.