راه اندازي 62هزار واحد توليدي با حمايت بسيج

راه اندازي 62هزار واحد توليدي با حمايت بسيج
ظرفيت بالاي بسيج براي فعال سازي اقتصاد مقاومتي 9 شهریور -94
باوجود اینکه بحران اقتصادی همچنان ادامه دارد .ولی  دولت روحانی باج دادن به بسیج را همچون احمدی نژاد ادامه داده است .چون گزارش شده بررسي ها نشان مي دهد بسيج سازندگي ظرفيت بالايي براي فعال سازي اقتصاد مقاومتي دارد تاحدي که بيش از 62 هزار واحد توليدي در کشور فقط طي دوسال با حمايت بسيج ايجاد شده است. معلوم است که این ارگان شبه نظامی از حمایت کامل خامنه ای برخوردار است .برای همین اقتصاد مقاومتی خامنه ای را یدک می کشد.
بررسي ها نشان مي دهد بسيج سازندگي ظرفيت بالايي براي فعال سازي اقتصاد مقاومتي دارد تاحدي که بيش از 62 هزار واحد توليدي در کشور فقط طي دوسال با حمايت بسيج ايجاد شده است.
    
به گزارش سايت بسيج سازندگي، با حمايت بسيج از عناصر داوطلبِ با انگيزه و داراي تخصص در عرصه هاي توليدي مربوطه، طي سال هاي 90 تا 92، 62 هزار و 778 واحد توليدي در زمينه پرورش قارچ، شيلات، مرغ بومي، ماكيان، زنبور عسل، گلخانه، ورمي كمپوست، كشت زعفران، صنايع تبديلي، دام سبك و سنگين، شترمرغ، صنايع دستي و ... در سراسر كشور راه اندازي شده است. 
    
ارتباط بسيج سازندگي با اين واحدهاي اقتصاد مقاومتي با ارائه تسهيلات پايان نمي يابد، بلكه رده هاي استاني و شهرستاني بسيج سازندگي نظارت بر اين واحدها و در عين حال حمايت مستمر از آنها را به صورت دائم بر عهده دارند. براساس پايش به عمل آمده از اين واحد ها در سراسر كشور، ميزان انحراف تسهيلات دريافتي كمتر از 5 درصد بوده است. پس از راه اندازي واحدهاي توليدي، بسيج سازندگي حمايت خود از اين واحدها را در قالب بازاريابي حرفه اي و ميداني و كمك به فروش محصولاتشان عملياتي مي كند.
    
تسهيلات لازم براي واجدين شرايط توسط بانك مهر اقتصاد تامين مي شود و طي سال هاي 90 تا 92 در مجموع يك هزار و 208 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است، پيش بيني مي شود تسهيلات پرداختي توسط بسيج سازندگي تا پايان سال 94 به نزديك 2 هزار ميليارد تومان برسد. 
    
در طرح هاي توليدي و اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي در سال هاي 92 و 93، بالغ بر 93 هزار شغل به صورت مستقيم ايجاد شده و پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال 94 به 166 هزار شغل در كشور برسد. اين در حالي است كه آمار دقيقي درباره ميزان اشتغال غير مستقيم پديد آمده در حاشيه اين واحدهاي اقتصاد مقاومتي در دسترس نيست.
    
بر اين اساس بسيج سازندگي براي ايجاد هر شغل در كشور كمتر از 12ميليون تومان هزينه كرده است. اين در حالي است كه به گفته دكتر علي ربيعي، وزير امور كار و رفاه اجتماعي هزينه ايجاد هر شغل در كشور براي دولت در حال حاضر رقمي بين 20 تا 70 ميليون تومان است.
        
روستا و صنايع تبديلي
    
از جمله دلايل كاهش و افزايش ناگهاني قيمت محصولات كشاورزي، سرازير شدن همزمان آنها به بازار در فصل برداشت و ناياب شدن اين محصولات در ساير فصول است. از يك سو افزايش ناگهاني عرضه در بخشي از سال موجب كاهش شديد قيمت محصولات كشاورزي و وارد آمدن زيان شديد به كشاورزان مي شود و از سوي ديگر كاهش ناگهاني عرضه در ساير فصول سال موجب افزايش قيمت و وارد آمدن فشار اقتصادي به مردم مي شود. 
    
همچنان كه رهبر معظم انقلاب در ديدار با هيئت دولت اشاره كردند، گاهي اوقات افت قيمت محصولات كشاورزي تا اندازه اي زياد است كه هزينه برداشت محصول از قيمت فروش فراتر مي رود و كشاورزان قيد برداشت محصول را مي زنند. بررسي هاي علمي و مطالعه تجربه كشورهاي ديگر نشان مي دهد تنها راه حل اين معضل، بسط صنايع تبديلي در روستاهاست. صنايع تبديلي به روستائيان كمك مي كند تا با فرآوري محصولات، علاوه بر خلق ارزش افزوده بتوانند توليداتشان را در فصول گوناگون ارائه كنند، ره آورد اين مسئله افزايش سودآوري براي روستائيان و اشتغالزايي در روستاست.
    
بسيج سازندگي در اين عرصه نيز وارد شده و قصد دارد 6 تا 10 هزار ماشين آلات صنايع تبديلي از قبيل دستگاه بسته بندي، خشك كن، پودر كن، روغن گيري، اسانس گري، رب و عصاره، ترشي و شوريجات، شربت و مربا، فرآوري لبنيات، ريسندگي و بافندگي، گوهرتراشي و توليد محصول از ضايعات كشاورزي و دامي را در اختيار روستائيان قرار دهد. 
    
پيش بيني مي شود در صورت ايجاد پيوند صحيح و تنگاتنگ بين صنايع تبديلي با محصولات توليدي در واحدهاي اقتصاد مقاومتي، جهشي قابل توجه در ارزش افزوده واحدهاي تحت حمايت بسيج سازندگي پديد آيد.
    اردوهاي جهادي و اقتصاد مقاومتي
    وجود 3 هزار گروه جهادي شناسنامه دار در كشور متشكل از اقشار گوناگون مردم يكي از مهمترين ظرفيت هاي بسيج براي محروميت زدايي از مناطق محروم كشور بوده است. اين گروه هاي جهادي بطور طبيعي بيشتر با ارائه خدمات عمراني به نقاط محروم كشور شناخته شده اند چرا كه از زمان تشكيل سازمان بسيج سازندگي در سال 79 تا امروز بيش از 110 هزار پروژه عمراني از قبيل ساخت مسجد، مدرسه، منزل مسكوني، آب رساني، برق رساني، راهسازي، خانه عالم، حوزه علميه، كتابخانه، فضاهاي ورزشي، منابع طبيعي و ... به بهره برداري رسيده است.     هم اكنون به موازات فعاليت گروه هاي جهادي عمراني، با هدايت سازمان بسيج مستضعفين گروه هاي جهادي تخصصي در عرصه پزشكي، دندان پزشكي، كشاورزي، دامداري و... نيز راه اندازي شده اند تا ظرفيت هاي تخصصي اقشار نخبه بسيجي نيز در خدمت اقتصاد مقاومتي به كار گرفته شود. به عنوان نمونه در تابستان سال جاري گروه جهادي منتظران ظهور متشكل از 130 دندان پزشك در روستاهاي مرزي گيلانغرب حضور يافتند و باصرف هزينه 100 ميليون توماني، بالغ بر يك ميليارد تومان خدمات دندان پزشكي نظير ترميم، جراحي، ساخت دندان مصنوعي، ايمپلنت و ... را به صورت رايگان به مردم محروم ارائه دادند كه خود تجلي عيني اقتصاد مقاومتي است.     ترويج كشاورزي و دامداري علمي در ميان روستائيان موجب افزايش توليد، افزايش سود آوري، كاهش مصرف آب، كاهش ضايعات محصولات و كاهش مرگ و مير دام ها و در نهايت جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهر مي شود، پايگاه هاي مقاومت بسيج در دانشكده هاي كشاورزي و دامپزشكي پس از تشكيل گروه هاي جهادي با حضور اساتيد و دانشجويان بسيجي به روستاهاي كشور اعزام مي شوند تا به ترويج دانسته هاي علمي خود در ميان كشاورزان و دامداران بپردازند.
    موج اجتماعي كه بسيج با آن روبروست

    در حقيقت بسيج توانسته است براي اقتصاد مقاومتي كه بيشتر به مثابه يك مفهوم انتزاعي و آرماني شناخته شده، ما به ازاي عيني و ملموس بيافريند. نكته قابل تامل ديگر، بار شدن انگيزه هاي اعتقادي و ايدئولوژيك بر انگيزه هاي مادي و كسب سود در واحدهاي اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي است كه حاصل جمع آن موجب افزايش كوشش و جنب و جوش صاحبان واحدهاي توليدي و نهايتا افزايش بازده اين واحد ها شده است.     بسيج سازندگي هم اكنون با يك واقعيت مهم اجتماعي روبروست كه عبارت است از برخاستن موج روي آوردن به فعاليت توليدي در ميان لايه هاي اجتماعي مذهبي و ميهن دوست. عناصر مومن، انقلابي و ميهن دوست از يك سو با مشاهده تاكيدات سال هاي اخير رهبر معظم انقلاب بر مسئله اقتصاد مقاومتي و ارتقاء جايگاه امر توليد و كارآفريني تا سر حد جهاد و از سوي ديگر با مشاهده زورگويي هاي دشمنان كه با تكيه بر ضعف هاي اقتصاد ملي صورت مي گيرد، براي كمك به مسئله توليد ملي و اشتغال آفريني به صورت جدي احساس تكليف مي كنند. در اين زمينه نمونه هاي بيشماري از تغيير شغل و حرفه و روي آوردن به امر توليد به خصوص توليد مرتبط با امنيت غذايي وجود دارد.