حجم بالای
تصادفات رانندگی در چند روز اخیر
کدام روز جاده های
مرگ آفرین جهنمی نبوده است جزا ینکه برخی روزها جهنمی تر بوده است? آخر .جاده های غیراستانداری
که پیمانکاران سپاه و بسیج ساخته باشند با خودروهای غیر استاندارد که ناامن هستند و
عدم نصب علایم رانندگی وحضورو کنترل پلیس راه مشخص است که بهتر ازا ین نمی شود تا جاده ها تبدیل به قتلگاه برای
شهروندان راننده ها وسرنشینان خودروها شوند.
فرارو - اتوبوس در سراشیبی
قرار میگیرد، راننده مدام ترمز میکند. چهلنفر مسافر درون اتوبوس هنوز متوجه
نشدهاند که چرخهای اتوبوس آتش گرفته. پس از مدتی آتش به بدنه اتوبوس میرسد و
چیزی نمیگذرد که کل اتوبوس به آتش کشیده میشود.
به گزارش فرارو، دو روز گذشته برای
جادههای داخل شهری و میان شهری کشور، دو روز پرحادثهای بود. رخ دادن چند حادثه
در حوزه رانندگی جان تعدادی از شهروندان را گرفت. چنانچه سید جلال ملکی –سخنگوی
سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- روز گذشته را روز تلخی خواند.
در دو روز گذشته چه شد؟
ساعت 8:40 دقیقه 6 شهریور –جمعه- خودروی
سوزوکی در شمال به جنوب گردنه قوچک به دلیل عدم توجه به جلو با عابرپیادهای 25
ساله برخورد و این عابر در دم فوت میکند.
چندساعت بعد یعنی ساعت 4 بعدازظهر، یکی
از سه موتورسیکلتی که در جاده زنجان-دندی با یکدیگر کورس گذاشته بودند، به ماشین
پژوه پارس برخورد میکند و دو جوانی که بر پشت آن سوار بودهاند جانشان را از دست
میدهند.
باز هم در همین روز و در ساعت 21:25
جمعه شب، خودروی پیکان که در مسیر جنوب به شمال بزرگراه تهران-قم حرکت میکرده، نرسیده
به عوارضی از مسیر منحرف میشود. در پی آتشگرفتن خودرو 4 نفر از 6 سرنشین آن
جانشان را از دست داده و دو نفر از آنها نیز مصدوم میشوند.
حادثه دیگر درون اتوبان نیایش تهران رخ
میدهد. ساعت 22:52 جمعه، پرایدی که در بزرگراه نیایش در حرکت بوده با یک پراید
دیگر برخورد میکند و واژگون میشود. راننده این ماشین از شدت حادثه از شیشه جلو
ماشین به برون پرتاب شده بوده که جانش را از دست میدهد.
با سپریشدن روز جمعه و رسیدن به شب،
حادثه دیگری در جاده ورامین، سهراه تقیآباد، رخ میدهد. در این حادثه یک پراید
با دو سرنشین با شدت زیاد به عقب کامیونی که پارک کرده بوده میخورد. هر دو سرنشین
این حادثه نیز فوت میکنند.
اما ساعت 5:30 بامداد همین روز حادثه
خطرناکی رخ میدهد که خوشبختانه با مرگ و صدمه همراه نمیشود. در این حادثه اتوبوس
بنزی در مسیر مشهد به تهران و در محدوده سمنان آتش میگیرد. گفته میشود آتشگرفتن
اتوبوس بهدلیل استفاده بیش از حد راننده از ترمز در سرازیریها بوده است که منجر
به آتشگرفتن چرخهای اتوبوس و سپس بدنه آن میشود.
وقوع 418 حادثه جادهای و شهری در هفته
گذشته
حوادث مربوط به رانندگی و تصادفان داخل
و خارج از شهری در این دو روز مسلما به این موارد ختم نمیشود و موارد بیشتری رخ
دادهاند. اما بههرحال چند روز گذشته، روزهای پرحادثه و ناراحتکنندهای بودهاند.
حسین درویشی –سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر- گفته
بود در هفته گذشته 787 حادثه رخ داده که 418 مورد از آنها به حوادث جادهای و 65
مورد نیز به حوادث شهری بازمیگردد.
سوانح مربوط به رانندگی در ایران بسیار
زیاد است. طبق آمار سال 93 این سوانح 16 هزار و 872 نفر کشته برجای گذاشتند. بخشی
از سوانح به به سوانح جادهای و بخشی نیز به درون شهرها بازمیگردد. تهران بهدلیل
جمعیت بالایی که دارد در سوانح درون شهری رتبه اول را دارد. هرچند بنابر اعلام
پزشکی قانونی مرگهای ناشی از تصادفات رانندگی در تهران و در سه ماه نخست، نسبت به
سال قبل 12 درصد کاهش داشتهاند، اما با این وجود مرگ 292 نفر در سه ماه نخست در
تهران رقم بزرگی است.
چرا تصادف در ایران زیاد است؟
پیرحسن کولیوند –مدیر بیمارستان خاتمالانبیاء
و دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی بینالمللی ایمنی راهها- گفته 60 تا 70 درصد
افرادی که در تصادفات جان خود را از دست میدهند افراد 18 تا 49 سالهاند. اما چرا
این درصد از افراد که نیروی تاثیرگذار جامعه نیز به حساب میآیند در پی حوادث
رانندگی باید جان خود را از دست بدهند.
وحید پورقاسم –از اعضای کمپین نه به
تصادف- در رابطه با علل تصادف در ایران میگوید "ازمیان دلایل تاثیرگذار در
تصادفات رانندگی در کشور دو عاملِ انسانی خوابآلودگی و انحراف به چپ و عوامل
غیرانسانی ایمنی خودروها و راهها عواملی مهم هستند".
بهگفته وی این عوامل در افراد، خودروها و جادههای مختلف متفاوتاند. از نظر وی ضعف خدمات بیمارستانی برای حوادث مربوط به جادهها در ایران نیز در بیشتر شدن تلفات موثرند.
بهگفته وی این عوامل در افراد، خودروها و جادههای مختلف متفاوتاند. از نظر وی ضعف خدمات بیمارستانی برای حوادث مربوط به جادهها در ایران نیز در بیشتر شدن تلفات موثرند.
مهدی نجفیخواه –عضو دیگر این کمپین-
نیز با اشاره به رتبه پنجم ایران از نظر میزان بالای تصادفات و رتبه سوم تصادفات
در مرگ و میر در ایران، عوامل انسانی را در حوادث رانندگی بیشتر از همه موثر میداند.
او همچنین میگوید"تعطیلات نوروزی و تابستانِ هر سال دو دورهای هستند که بهدلیل افزایش حجم مسافرتها و جابجاییها حوادث بیشتری را به خود میبینند".
او همچنین میگوید"تعطیلات نوروزی و تابستانِ هر سال دو دورهای هستند که بهدلیل افزایش حجم مسافرتها و جابجاییها حوادث بیشتری را به خود میبینند".
نجفیخواه علاوه بر این با ذکر نکاتی
اصولی در راننده میافزاید "تمام کسانی که راننده هستند، باید پیش از استفاده
از ماشین، از سلامت خودرو مطمئن شوند. همچنین باید هشیاری در هنگام رانندگی را جدی
گرفت. بستن کمربند ایمنی، همچنان در میان تعداد زیادی از افراد دیده نمیشود؛ این
در حالی است که حجم زیادی از آسیبها و مرگومیرهای ناشی از تصادفات به همین موضوع
مرتبط است.
بستن کمربند ایمنی برای تمام کسانی که در بدنه خودرو قرار دارند لازم و ضروری است. یکی دیگر از توصیههای مهم مربوط به حفظ ایمنی کودکان میشود؛ استفاده از صندلی کودک، به این دلیل که کودکان توان پایینتری دارند".
بستن کمربند ایمنی برای تمام کسانی که در بدنه خودرو قرار دارند لازم و ضروری است. یکی دیگر از توصیههای مهم مربوط به حفظ ایمنی کودکان میشود؛ استفاده از صندلی کودک، به این دلیل که کودکان توان پایینتری دارند".