بررسي توافق وين بدون حضور منتقدان؟!

اوین نامه ی کیهان 19 مرداد -94
بررسي توافق وين بدون حضور منتقدان؟!
گزارش خبري تحليلي  اوین نامه ی كيهان
 شاکی ومعترض شدن سربازجو شریعت نداری  که چرا نشست بررسی متن توافق هسته ای در محیط دربسته و دور از حضور خبرنگاران منتقد برگزار شده است؟ البته سربازجوشریعت نداری اشاره نکرده که 37 سال است که به دلیل نامحرم بودن مردم  دانستن حق شان نیست . همچنین فراموش کرده است تا دو سال پیش هرگونه نظر دادن و خبررسانی پیرامون برنامه ی هسته ای ومذاکرات هسته ای  بمنزله ی عبور از خط ترسیم شده  ی قرمز است . ولی اکنون ازموضع انتقادی گزارش کرده است   روز گذشته جلسه بررسي توافق وين با حضور تيم مذاکره کننده   در حالي برگزار شد که نه تنها خبري از منتقدان نبود بلکه سيلي از اتهامات و نسبت هاي ناروا نيز نثار آنان شد!
 
سربازجو شریعت نداری  در ادامه ی گزارش افزوده  پس از جلسه وزير امور خارجه با شوراي راهبردي روابط خارجي و جلسه تيم مذاکره کننده هسته اي با کميسيون امنيت ملي مجلس ارتجاع بازارمکاره در هفته هاي گذشته، ديروز نشست بررسي توافق هسته اي وين با حضور ظريف، صالحي،عراقچي، تخت روانچي و صادق خرازي از سوي موسسه ديپلماسي ايراني برگزار شد.     جلسه اي باز هم يکطرفه و بدون حضور منتقدان که نمايندگان دولت صرفاً به تعريف و تمجيد از توافق وين پرداختند، به خود تبريک گفتند، توافق را شايسته جشن دانستند و در نهايت به جاي پاسخگويي به نقدهاي فني به منتقدان حمله کرده و تلويحاً آنان را به خيانت متهم کردند.

روز گذشته جلسه بررسي توافق وين با حضور تيم مذاکره کننده کشورمان در حالي برگزار شد که نه تنها خبري از منتقدان نبود بلکه سيلي از اتهامات و نسبت هاي ناروا نيز نثار آنان شد!
    سرويس سياسي-

    پس از جلسه وزير امور خارجه با شوراي راهبردي روابط خارجي و جلسه تيم مذاکره کننده هسته اي با کميسيون امنيت ملي مجلس در هفته هاي گذشته، ديروز نشست بررسي توافق هسته اي وين با حضور ظريف، صالحي،عراقچي، تخت روانچي و صادق خرازي از سوي موسسه ديپلماسي ايراني برگزار شد. 

    جلسه اي باز هم يکطرفه و بدون حضور منتقدان که نمايندگان دولت صرفاً به تعريف و تمجيد از توافق وين پرداختند، به خود تبريک گفتند، توافق را شايسته جشن دانستند و در نهايت به جاي پاسخگويي به نقدهاي فني به منتقدان حمله کرده و تلويحاً آنان را به خيانت متهم کردند!

         
ظريف: متن توافق متوازن است! 
    «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان در نشست بررسي توافق هسته اي وين گفت: فرصتي به لطف خدا با حضور مردم در انتخابات ايجاد شده و اين حضور بود که مذاکرات را به ثمر رساند.

    ظريف افزود: تحريم هاي شوراي امنيت هميشه به جنگ يا تغيير رژيم منتهي شده است، اما نتوانستند مردم ايران را از حاکميت جدا کنند.

    وي در ادامه گفت: متن نهايي متن متوازني است، در اين متن ما تمام خواسته هايمان را به طرف مقابل تحميل نکرديم؛ طرف مقابل هم نتوانست چنين کاري بکند. زيرا اين ديگر توافق نيست بلکه سند تسليم است. در داخل متن هم توازن قابل توجهي حتي از نظر تناظر زماني اقدامات وجود دارد.

    متوازن خواندن متن برجام در حالي است که امتيازات داده شده کاملاً روشن و صريح هستند و اندک وعده هاي حريف به هزار و يک اما و اگر روبرو بوده و هرلحظه اراده کنند قابل پس گرفتن است.

    وزير امور خارجه در ادامه تصريح کرد: در فاصله ده ساله پرونده ايران در شوراي امنيت به صورت کامل رفع مي شود و از دستور کار خارج خواهد شد.

    اظهارات ظريف در حالي است که براساس آنچه در قطعنامه آمده است ايران با استناد به ماده 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل، «تهديدي عليه صلح» تلقي شده است! و با پذيرش توافق وين نه تنها از دستور کار شوراي امنيت بيرون نمي رود، بلکه دست کم براي مدت 10 سال ديگر تحت ماده 41 فصل هفتم باقي مي ماند. و اين نيز تحقير ديگري و به مفهوم آن است که ايران مقتدر و پيشتاز را که تهديدي عليه صلح جهاني و منطقه اي است، به بند کشيده! و فعلا! حداقل براي 10سال مهار کرده ايم!

    ظريف در ادامه گفت: در قطعنامه جديد محدوديت داريم اما در قطعنامه هاي قديم ممنوعيت داشتيم. کشورها مجاز نبودند که در برنامه هسته اي ايران حضور داشته باشند اما اکنون کشورها تشويق مي شوند که در برنامه هسته اي ايران حضور يابند.

    وي افزود: قطعنامه 1929 هر نوع فعاليتي در حوزه موشک هاي بالستيک که توانايي حمل کلاهک هسته اي داشتند را ذيل فصل هفت ممنوع مي کرد و تمام کشورها موظف بودند هر اقدامي را انجام دهند تا اين نوع فعاليت هاي ايران را متوقف کنند. اکنون اين تبديل شده به يک خواسته غير الزام آور از ايران که نه موشک هايي که قابليت حمل کلاهک هسته اي را دارند بلکه براي اين منظور طراحي شده اند را به مدت هشت سال متوقف کنند، در حالي که ايران هيچ موشکي با اين توانايي طراحي نکرده و نمي کند.

    وزير امور خارجه تصريح کرد: در برجام هيچ ممنوعيت و محدوديت موشکي وجود ندارد. اعلام کرده ايم در برجام که توان دفاعي ما ادامه خواهد داشت. 

    اين اظهارات وزير امور خارجه نيز در حالي است که سامانه دفاع نظامي پيشرفته جمهوري اسلامي ايران که برخورداري از موشک هاي بالستيک ميان برد از جمله اين تسليحات مدرن است، يکي ديگر از پايه هاي قدرت جمهوري اسلامي ايران است که بند 3 از ضميمه B قطعنامه 2231 به گونه اي آشکار- و نه پنهان- مي تواند کشورمان را از داشتن اين تسليحات پيشرفته و کارساز محروم کند. ضمن آن که اجازه بازرسي از مراکز نظامي و بازجويي از دانشمندان هسته اي و نظامي در پوشش ظاهر فريب «ديدارهاي فني و کارشناسي»! و موارد مشابه ديگر در صورت پذيرش توافق وين، مي تواند ايران اسلامي را در عرصه توان نظامي و دفاعي به کشوري ضعيف و دست چندم تبديل کند!

    ظريف افزود: اين قطعنامه دستاورد بسيار بزرگي است و بزرگ ترين خيانت اين است که به مردم ما بگويند شما شکست خورديد!

    اين اظهارات ظريف در حالي است که تا کنون هيچ کس مدعي شکست مردم در اين آزمون نشده و از قضا اين مردم بوده اند که بارها و بارها به روش هاي مختلف اين پيام را به دشمن رسانده اند که به هيچ قيمتي حاضر به دست کشيدن از دستاوردهاي هسته اي نيستند. حتي منتقدان تيم مذاکره کننده کشورمان را نيز هرگز شکست خورده خطاب نکرده اند و آنچه مي گويند مباحثي کاملاً فني است که به جاي فرافکني و طرح مسائل کلي، نياز به پاسخگويي روشن و صريح دارد.

    ظريف در ادامه گفت: مهم ترين تضمين برجام در هم تنديدن برجام با روابط اقتصادي است.

    وزير امور خارجه تصريح کرد: ما مبناي برنامه مان را بر اين اساس گذاشتيم که بايد بازي برد- باخت را کنار بگذاريم. بازي برد- باخت براي هيچ کس منفعت ندارد که حتي براي بزرگترين قدرت نظامي دنيا را به ۱۱سپتامبر کشاند. در اين معادله همه بازيگران جز جنگ طلبان شکست خوردند.

         
صالحي: ما ظاهرا محدوديت را پذيرفتيم!
    به گزارش فارس،در ادامه اين نشست، «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: مبناي فعاليت ما بعد از توافق وين، تجاري سازي است.

    صالحي افزود: ملت بزرگوار مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز عمل کرده ايم.

    وي در ادامه گفت: ما ظاهرا محدوديت را پذيرفتيم ولي در واقع اين گونه نيست؛ ما به راه خود ادامه مي دهيم.

    رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: به ما گفتند فلز پلوتونيم نسازند و ما نيز قبول کرديم اما در واقع ما تا 10 يا 15 سال آينده اصلانمي توانستيم به اين فلز دست يابيم.

    صالحي اظهار داشت: آن قدر که شهادت شهيد شهرياري (شهداي هسته اي) برايم سنگين و سخت بود، از دست دادن پدرم اين قدر سنگين و سخت نبود.

    وي افزود: براي اولين بار يک کشور در حال توسعه در عرصه ديپلماسي در جايگاه کشورهاي توسعه يافته قرار گرفت.

         
تا زماني که نظم جهاني اين گونه است بازرسي ها وجود دارد
    رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه گفت:ما به عنوان آژانس و معاهده ان پي تي بايد بازرسي آژانس را بپذيريم و سه دهه است که اين کار را دنبال مي کنيم و تا زماني که نظم جهاني اينگونه است بازرسي ها هم براي همه کشورها وجود دارد.    
صالحي تصريح کرد: يک بازرسي ديگر تحت عنوان راستي آزمايي داريم که بعد از توافق وين بايد اقدامات کمي را انجام دهيم. يعني تعداد سانتريفيوژها و ذخاير کم شود و بازرسان نيز اين اقدامات کمي را چک ليست کنند.    وي افزود: يا بايد مانند ليبي عمل مي کرديم که همه چيز را واگذار کرد يا مانند کره شمالي و ما هيچ گاه چنين خواسته هايي را نداشتيم.    رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه گفت: دانشمندان و سياستمداران طرف مقابل مي دانند که ما چه داريم و فشار مي آوردند تا نداشته باشيم، اما برخي از داخلي هاي ما نمي دانند!
         
عراقچي: به خودمان تبريک مي گويم و بايد براي اين توافق جشن گرفت! 
    «عباس عراقچي» عضو تيم مذاکره کننده نيز در ادامه نشست بررسي برجام گفت: در يک دعواي ۱۲ ساله حرف ما به کرسي نشست و با مجموعه غرب و شوراي امنيت بر سر غني سازي به پيروزي رسيديم و من تمام قد از اين توافق دفاع مي کنم.    
عراقچي افزود: محدوديت هاي ما در فاصله اي معقول که مورد نظر مقام معظم رهبري بود، برداشته مي شود.
    وي در ادامه گفت: در حال حاضر در اثر توافق، هر کسي از ليست تحريم ها خارج شود از ليست تحريم سوئيفت هم خارج مي شود.    
عضو تيم مذاکره کننده با تکرار اظهارات ظريف تاکيد کرد: توافق متوازن است چون هر دو طرف به خواسته خود رسيدند.    عراقچي تصريح کرد: خواسته اول ما خارج شدن از فضاي امنيتي و ايران هراسي و تهديد معرفي کردن ايران بود؛ خواسته دوم ما تثبيت و مشروعيت بخشي از ديد حقوق بين الملل به فعاليت هسته اي بود که محقق شد و خواسته سوم ما اين بود که تحريم ها برداشته شود که اين گونه نيز شد.    وي با تاکيد براينکه تمام قد از توافق وين حمايت مي کند، گفت: به خودمان تبريک مي گويم و بايد براي اين توافق جشن گرفت!
         
شکاف عميق ميان رژيم صهيونيستي و حاميان غربي
    «مجيد تخت روانچي» معاون وزير امور خارجه و عضو تيم مذاکره کننده هسته اي در ادامه نشست بررسي برجام گفت: کميسيون مشترک متشکل از 7 کشور به مشکلات احتمالي در روند اجراي برجام رسيدگي مي کند.

    تخت روانچي افزود: در توافق بندي وجود دارد که براي دولت آمريکا تعهد ايجاد مي کند که تحريم ها را به صورت مستمر در همه دولت هاي آمريکا لغو کند و بر اساس اين بند تمامي دولت هايي که در آمريکا روي کار خواهند آمد، ملزم به پايبندي به اين توافق هستند.