گزیده ها 24 دی - 94

گزیده ها 24 دی - 94
خبر ويژه 
نيويورك تايمز: تحريم هاي جديد در راه است اما بعد از آن كه ايران برجام را اجرا كرد
يک روزنامه آمريکايي مي گويد تحريم هاي جديد عليه ايران لازم است اما نه آن قدر محکم و يکجا که باعث شود ايران از خير توافق هسته اي بگذرد!
    
نيويورک تايمز با بيان اينکه آمريکا هم بايد تحريم هايي را براساس برجام بردارد و هم تحريم هاي تازه اي عليه ايران اعمال کند نوشت: تحريم ها به اين دليل اعمال شد تا ايران را براي محدود ساختن برنامه هسته اي اش پاي ميز مذاکره بکشاند. اينک اين تحريم ها همانگونه که وعده داده شده است هر زمان که توافق هسته اي اجرايي شود بايد از ميان برداشته شود امکان دارد اين زمان، هفته آينده باشد.
    
نيويورک تايمز افزود: دولت «باراک اوباما» در اقدامي سنجيده مشغول طراحي دور جديدي از تحريم ها در پاسخ به آزمايش هاي اخير موشک هاي بالستيک ايران است.
    
نيويورک تايمز خاطرنشان کرد: «حسن روحاني» رئيس جمهور ايران شتابان در حال گام برداشتن به سمت اجراي توافق هسته اي است. انتخابات حساس فوريه (7 اسفند) پيش روست و روحاني هيچ اميدي به پيشرفت اقتصادي کشور که با از ميان برداشته شدن تحريم ها محقق خواهد شد، ندارد.
    
به موجب توافق، ايران موجودي انبار اورانيوم غني شده خود را به روسيه فرستاد. هر گاه ايران ساير الزامات توافق را هم عملي سازد از جمله پياده کردن بيش از 14 هزار سانتريفيوژ، قدرتهاي بزرگ جهان طبق توافقي که به عمل آورده اند بخشي از دارايي هاي توقيف شده ايران را آزاد خواهند کرد.
    
در ماه اکتبر رهبر عالي ايران آيت الله «علي خامنه اي» در سخناني اعلام کرد که اگر تحريم ها از همه نوع؛ عليه ايران اعمال شود، ايران از توافق هسته اي کناره گيري خواهد کرد.
    
نيويورک تايمز در ادامه نوشت: اوباما گفته که حتي بعد از آنکه سخت ترين تحريم هاي ايران هم به موجب توافق هسته اي لغو شود؛ تحريم هايي که مربوط به اقدامات ايران در راه توليد موشک، حمايت از تروريسم و نقض حقوق بشر است همچنان به قوت خود باقي خواهد ماند و اجرا خواهد شد.
    
نيويورک تايمز در عين حال تصريح مي کند: مقطع حساسي است و شايد معنايش اين است که بايد منتظر ماند، زيرا ايران در آستانه اجراي توافق هسته اي قرار دارد. حول اين محور يک مقام ايراني هفته گذشته به خبرگزاري «رويترز» اعلام کرد که مذاکرات در خصوص احتمال آزادسازي «جيسون رضاييان» خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» و ساير آمريکايي هاي زنداني در ايران مجدداً به جريان افتاده است.
    
اين روزنامه همچنين نوشت: افراد و آژانس هايي که بيشترين مسئوليت را در راه اندازي و پيشبرد برنامه هسته اي ايران داشته اند سالها قبل هدف تحريم قرار گرفته اند، اقدامات جديددر نظر گرفته شده 11 موجوديت جديد حقيقي و حقوقي ايران را به اين فهرست قطور اضافه کرده است. اما اين حرکت نبايد آنقدر طاقت فرسا باشد که ايران از توافق هسته اي چشم پوشي کند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي: نقدينگي تا پايان سال به هزار تريليون تومان مي رسد
يک عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي پيش بيني کرد حجم نقدينگي تا پايان امسال به هزار تريليون تومان مي رسد.
    
ابوالقاسم حکيمي پور عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با مهر گفت: تا پايان مهر ماه امسال نقدينگي به 860 هزار ميليارد تومان رسيد و پيش بيني مي شود که اين رقم تا بهمن ماه امسال به هزار تريليون تومان برسد، در واقع نقدينگي به اين ميزان رشد داشته است و تاثيرگذاري آن بر روي افزايش تورم موضوعي قديمي است که همواره مورد انتقاد و هشدارهاي کارشناسان اقتصادي قرار گرفته است.
    
وي با اشاره به دفاع مسئولان بانک مرکزي از رشد نقدينگي و دلايلي که براي آن مطرح شده است، افزود: در علم اقتصاد رشد نقدينگي بستر و شاخصي براي افزايش تورم محسوب مي شود؛ اين در حالي است که بسياري از کشورها با رشد نقدينگي مواجه هستند، اما اين رشد نقدينگي في نفسه بد نيست و در اصل مثبت تلقي مي شود، به شرط اينکه در جهت تزريق به بخش توليد باشد و به اين مسير هدايت شود.
    
اين اقتصاددان با اظهار تاسف از اينکه در حال حاضر اين رشد وجود دارد، اما در جهت تزريق به بخش توليد کشور نيست، تصريح کرد: اين در حالي است که هم اکنون با وضعيت نامناسبي در بخش اشتغالزايي مواجه هستيم و بيکاري در کشور افزايش يافته است، اما حدود 150 هزار بنگاه توليدي از سال 93 تاکنون از کار افتاده و تعطيل شده اند، تنها به اين دليل که نقدينگي که بايد نظام بانکي به آنها تزريق مي کرد، تزريق نشد.
    
وي با انتقاد از اينکه نقدينگي فعلي در جهت توليد نيست و به همين دليل هم زيانبار است، عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر وضعيت نامناسب اشتغال در کشور با تورم هم مواجهيم اما آنچه در اين شرايط نگران کننده است و در بودجه سال آتي دولت هم ديده مي شود، افزايش هزينه هاي جاري دولت و کاهش هزينه هاي عمراني در کشور است.
    
وي ادامه داد: در حالي که به بخش توليد کشور توجهي نمي شود اما همچنان با واردات بي رويه کالاو خدمات مواجهيم و از کشورهايي مانند چين واردات گسترده اي داريم؛ در حالي که پيش از اين در توليد برخي از کالاها خودکفا بوديم و نيازي به واردات آن وجود نداشت اما هم اکنون همان کالاها را با کيفيت پايين تر و با قيمت گران تر از کشوري مانند چين وارد مي کنيم. کالاهايي همچون شکلات، پوشاک، سيگار خارجي و غيره با افزايش واردات همراه بوده اند. با واردات هر 200 ميليون تومان کالا، 5 شغل از بين مي رود.به گفته اين اقتصاددان، بهبود شرايط فعلي نيازمند، اعمال يک سياست منسجم انضباط مالي شديد در دولت ومشاهده اين انضباط مالي در بودجه و کاهش هزينه هاي جاري و افزايش هزينه هاي عمراني است. در عين حال جلوگيري از واردات بي رويه کالاها به کشور نيز اهميت دارد.حکيمي پور افزود: شاخص بورس، آئينه تمام نماي اقتصاد کشور است که در حال حاضر با سقوط مواجه شده و حدود 180 هزار ميليارد تومان معادل بودجه عمومي کشور ضرر کرده است. در اين اوضاع وخيم لازم است که بين ديدگاه کارشناسان و مسئولان و خط مشي گذاران اقتصادي هماهنگي حاصل شود.
سردار صفوي: سعودي ها با به كارگيري تروريست ها امنيت اسرائيل را تامين مي كنند
مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا گفت: سياست سعودي ها در امتداد و همسو با سياست صهيونيست ها در منطقه است.
    سرلشکر پاسدار سيديحيي رحيم صفوي ديروز در مراسم بزرگداشت سردار علي اصغر فولادگر از جانباختگان فاجعه منا در اصفهان تصريح کرد: امروز جنوب غرب آسيا شرايط بسيار پيچيده اي دارد که نقش سعودي ها در آن کليدي است.

    وي خاطرنشان کرد: ائتلاف آمريکايي، سعودي عربي و اسرائيلي پنج سال است که سوريه، عراق و يمن را به آتش کشيده اند.

    صفوي تاکيد کرد: آنها در کشور مسلمان سوريه به دنبال سرنگوني بشار اسد و جايگزين کردن رژيمي حامي اسرائيل هستند. فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: در اين بين نقش سعودي ها در تجهيز و تشکيل گروه هاي تروريستي و ايجاد فتنه در ديگر کشورها محوري است و در مقابل ما به دنبال حفظ آرامش در منطقه و کشور و حل مشکلات اقتصادي داخلي هستيم.

    وي تاکيد کرد: آل سعود پس از پيروزي انقلاب اسلامي بيشترين خباثت ها و شيطنت ها را عليه کشورمان داشته که بيشترين آن در جنگ هشت ساله در کمک به صدام و غربي ها عليه ايران بود.

    سرلشکر رحيم صفوي ادامه داد: در پنج سال اخير بيش از 250 هزار سوري به شهادت رسيده اند و 9 ميليون عراقي وسوري آواره شدند. دستيار رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: سعودي ها ماهانه دو تا 10 هزار دلار به تروريست هايشان حقوق مي دهند تا منطقه را در ناامني نگه دارند و امنيت اسرائيل تامين شود.

    وي تصريح کرد: تنها در چهار سال گذشته آمريکايي ها و غربي ها بيشتر از 50 ميليارد دلار سلاح و ادوات جنگي به کشورهاي عربي فروخته اند که 30 ميليارد دلار آن از سوي عربستان بوده است.

    وي نقش سعودي ها در اين جنگ نيابتي آمريکايي صهيونيستي را محوري برشمرد و افزود: به آنها توصيه مي کنيم سرنوشت صدام را فراموش نکنند و بدانند آمريکا و غربي ها نجات دهنده و وفادار نيستند.

    مشاور عالي رهبر معظم انقلاب با اشاره به دستگيري 10 تفنگدار آمريکايي در نزديکي جزيره فارسي، بيان داشت: فعلادر کشور نياز به آرامش داريم و قصد داريم قضيه شناورهاي توقيف شده آمريکايي را هم در همين راستا حل کنيم.

    صفوي تصريح کرد: در مقابل ائتلافي متشکل از آمريکا، آل سعود و اسرائيل در منطقه، ائتلافي به رهبري ايران، روسيه، لبنان، سوريه و عراق تشکيل شده است.

    وي با گريز به سياست هاي آل سعود در منطقه گفت: اينکه آل سعود نه تنها در سوريه و عراق، بلکه مردم مظلوم يمن را مدت ها است به خاک و خون کشانده، بي شک ناشي از تاثيرپذيري آنها از سياست رژيم صهيونيستي و بايد مراقب اين سياست ها و اين تاثيرپذيري بود.

    مشاور عالي مقام معظم رهبري در ادامه اضافه کرد: بيشترين نفرات را رژيم سعودي براي داعشي ها به سوريه فرستاد و باعث کشته و زخمي شدن هزاران نفر از مردم سوريه و آوارگي هزاران نفر از مردم اين کشور و کشور عراق شده است.

    وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي به دنبال ايجاد تنش بين آل سعود و ايران است و اين موضوع، هوشياري مسئولان سياسي کشور را مي طلبد، چرا که ناامني ها به نفع صهيونيست ها و آمريکايي ها تمام خواهد شد.

    سردار صفوي با ابراز ناراحتي از فقدان سردار فولادگر اين يار صديق انقلاب اسلامي، گفت: فقدان آن پاسدار مومن که ساليان درازي در لباس پاسداري در سپاه خدمتگزاري صادقانه داشت، ضايعه جبران ناپذيري است که جز با صبر و پناه بردن به ايزد منان التيام نمي يابد.

    وي در پايان افزود: تلاش بي وقفه در مسندهاي مختلف در سپاه از يک سو و حضور در سنگر داخلي و خارج از کشور و کارهاي علمي، گوياي خستگي ناپذيري آن مرحوم بود.
خبر ويژه 
پيگيري ويژه چند مقام دولتي براي ثبت نام يك نماينده
رئيس فراکسيون رهروان مي گويد بنابر اصرار معاون اول رئيس جمهور، وزراي اطلاعات و کشور نامزد انتخاب شده و اين ثبت نام بدون حضور در وزارت کشور انجام گرفته است.
    
به گزارش جهان به نقل از خيبر آنلاين، کاظم جلالي طي سخناني، از نحوه ثبت نام عجيب و خاص خود براي کانديداتوري در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي پرده برداشت.
    
هفته گذشته در جمع تعدادي از هوادارانش در شاهرود، درباره علل انتشار نامه انصرافش از ادامه حضور در مجلس و صرفنظر کردن از اين نامه در فاصله نزديک به 24 ساعت پس از انتشار آن، رايزني هاي مقامات ارشد دولت با او پيرامون ترغيب به حضور در انتخابات و نهايتاً، ماجراي عجيب نحوه ثبت نامش در وزارت کشور سخنان تامل برانگيزي مطرح کرد.
    
وي با اشاره به بيانيه اوليه انصرافش از حضور در عرصه انتخابات آتي مجلس و دلايلي که براي آن در نظر گرفته بود، از تماس اسحاق جهانگيري، معاون اول حسن روحاني در دولت خبر داد و گفت: «آقاي جهانگيري تماس گرفت و گفت چه خبر؟ گفتم در خدمتيم. چون هميشه با ايشان يک شوخي داريم؛ هر وقت يک وزيري را مي خواهند استيضاح يا سوال کنند، با من تماس مي گيرند که بالاخره او را کمک کنيم. ايشان گفت که اين بار براي استيضاح و... تماس نگرفته ام بلکه براي خودت زنگ زدم... بعد گفت خودت چکار کردي؟ گفتم من ثبت نام نمي کنم و قبلاً هم با دوستان در اين باره صحبت کرده ام و به خود شما هم گفتم؛ چون خود آقاي جهانگيري هم در جريان بود. بعد ايشان به من گفت اينکه نمي شود شما ثبت نام نکنيد! گفتم نه، من قطعي هستم. گفت فردا من تهران نيستم. بعد معلوم شد رفته بود کيش. چهارشنبه ساعت 7 بعد از ظهر وقت تعيين کردند و ما هم رفتيم خدمتشان. يک ساعت با هم صحبت کرديم و من هم دلايلم را به ايشان گفتم که چرا نمي آيم؛ البته ايشان قانع نشد».
    
جلالي که از تهران نامزد شده، در ادامه به موضوع تماس علوي، وزير اطلاعات با او پرداخت و اظهار داشت: «فرداي آن روز، آقاي علوي وزير محترم اطلاعات تماس گرفتند و نزديک 20 دقيقه اين بنده خدا خيلي متواضعانه و با حالت تقاضا که حالاشما ثبت نام کنيد و... وقتي ديدم نمي توانم ايشان را قانع کنم، آخرالامر گفتم چشم، روي حرف شما يک فکري مي کنم. ولي خب به آقاي علوي در حالي گفتم فکر مي کنم که بيانيه من قرار بود نيم ساعت ديگر روي سايت قرار بگيرد؛ چون ايشان هم چندين بار به من اس ام اس داده بود، با يک ايرانسل به من اس ام اس مي داد و مي نوشت علوي خبرگان! من دوزاري ام افتاده بود. چون من در آن ايام جواب تلفن ها را نمي دادم، چون مي دانستم محتواي تلفن ها چي بود و من گير مي کنم و خسته هم مي شدم»!
    
وي سپس به تماس تلفني وزير ارتباطات درباره ثبت نام او در انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: «وزير ارتباطات همان شب زنگ زد به منزل ما، البته جواب ايشان را هم نداده بودم، بعد زنگ زد روي پيغامگير و پيام گذاشته بود و...»
    
وي سپس به شرح اتفاقات صبح جمعه 4 دي ماه 94 که آخرين روز ثبت نام داوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي بود، پرداخت و گفت: «صبح جمعه ما به همراه باجناقم داشتيم به بهشت زهرا مي رفتيم، آقاي رحماني فضلي ]وزير کشور[ زنگ زدند و ايشان هم اصرار داشتند براي ثبت نام»!
    
رئيس فراکسيون رهروان در ادامه با اشاره به اصرار علي لاريجاني گفته است: مسئول دفتر آقاي دکتر ]لاريجاني[ زنگ زد و جملاتي گفت که من ديگر نمي توانستم آنها را رد کنم. گفت يا شما بياييد يا ما بياييم که يک جوري همديگر را ببينيم. نهايتاً ساعت 20 دقيقه به 4 ما رسيديم و همديگر را تا حدود ساعت 5 ديديم؛ ايشان هم مصر بودند به ثبت نام، من دلايلي که ايشان مي آوردند را نقض مي کردم در عدم ثبت نام. حالابماند بعضي از جزئيات گفت وگوها! نهايتاً من يکباره با پيام آقاي دکتر لاريجاني مواجه شدم روي سايت ها، مبني بر اينکه شما بايد در انتخابات شرکت کنيد، يک نامه هم نمايندگان مجلس دادند، خيلي ساعات عجيب و بدي داشتم و کاملاً هنگ کرده بودم. ما هنگ مطلق را آنجا فهميديم معني اش چيست! ديگر مخم کار نمي کرد»!
    
جلالي ادامه مي دهد: «زنگ زدم به رئيس دفتر آقاي لاريجاني و گفتم که خانم ما مدارک ما را نمي دهد و من نمي دانم با شرمندگي دکتر چه کنم؛ ايشان نگويد که تعمداً ثبت نام نکردم. ايشان بعد با من تماس گرفت و گفت که با وزارت کشور هماهنگ شده و شما ثبت نام شديد(!) فقط مدارک خودتان را زودتر برسانيد! اينجا باز من ماندم که آيا ثبت نام شدم، نشدم؟! فردا دوباره يک ماجرا براي ما درست نکنند که چه شد، ثبت نام شد، نشد؟! بعد زنگ زدم به مسئول دفتر خودم و گفتم از مدارک من چي داريد؟ بخشي را از ايشان گرفتم و بخشي را از خانه خودمان پيدا کرديم و برداشتيم... تا ساعت 8/30 هنوز هم مشورت مي کردم و صحبت مي کردم، بعد رفتيم در وزارت کشور و به هر حال ثبت نام کرديم...».