گزیده ها قسمت -2

گزیده ها 22 دی – 94  قسمت -2

حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار در شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مسووليت كارگروه سياستگذاري و راهبردها را به عهده دارد. او روز گذشته طي گفت‌وگويي با ايلنا به طرح دغدغه‌ها و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان براي ورود به مجلس پرداخت:
*
در حال حاضر جناح راست سه شاخه است و اصلاح‌طلبان هيچ‌وقت در تمام تاريخ به اندازه امروز متمركز و با هم همراه نبوده‌اند. مردم الان مي‌بينند كه اصلاح‌طلبان يكپارچه‌اند. شوراي‌عالي سياستگذاري همه را دور هم جمع كرده است. در صورتي‌كه در اصولگرايان اين اتفاق نيفتاده و بين آنها اختلاف است. البته ما اميدواريم كه آنها هم به اتحاد برسند و همه براساس برنامه‌هايي كه ارايه مي‌دهند با هم رقابت كنند. ما به اين فكر نيستيم كه براي موفقيت از تفرقه طرف مقابل استفاده كنيم. ما موفقيت‌مان را در برنامه‌اي كه ارايه مي‌دهيم، مي‌بينيم. اين سياست‌ها سخيف و براي گروه‌هاي دون‌پايه است. ما مي‌خواهيم برنامه‌ها در يك رقابت قرار بگيرند و جامعه حق انتخاب داشته باشد. توسعه انساني يعني حق انتخاب بهتر و بيشتر.
*
بايد ابزار، وسايل و امكاناتي كه متعلق به بيت‌المال است و در اختيار كانديداها و جريانات سياسي قرار مي‌گيرد به شكل منصفانه و عادلانه تقسيم شود تا همه بتوانند به ميزان مناسبي از اين امكانات بهره‌مند شوند. اينكه يك گروه امكانات را متعلق به خودش فرض و بقيه را محروم كند پسنديده نيست و اثرات مثبتي در افزايش مشاركت سياسي و اجتماعي ندارد. صداوسيما عمده‌ترين ابزاري است كه مي‌تواند در اين رابطه موثر واقع شود اما متاسفانه مديران اين رسانه اين رسالت را ناديده گرفته‌ و گاه احساس مي‌شود در مقام رسانه ملي اما به عنوان سخنگوي يك جمع خاص وارد گفت‌وگو شده و اين كار را هم به شكل ناشايستي انجام مي‌دهند.
      
براساس آنچه در قانون اساسي تصويب شده صداوسيما دولتي‌ است و بخش خصوصي و ساير بخش‌ها اجازه تاسيس شبكه‌اي را ندارند. زماني‌كه رسانه‌اي بايد نقش ملي ايفا كند اگر وظايف بخشي و جناحي براي خودش قائل شود كار را مشكل مي‌كند. همان‌طور كه ما معتقديم نهادهايي مثل شوراي نگهبان و قوه قضاييه بايد در جايگاه پدري قرار بگيرند و وارد بحث‌هاي جناحي و گروهي نشوند؛ از صداوسيما هم به تبعيت از همان مجموعه همين خواسته را داريم كه وارد بحث‌هاي بخشي و سياسي و موضع‌گيري‌ها نشود.
*
شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان داراي سه كارگروه است. كارگروه استان‌ها كه بر انتخابات نظارت دارد، كارگروه سياستگذاري و برنامه‌ريزي كه سياست‌ها و برنامه‌ها را مشخص مي‌كند و يك كارگروه تعامل و رايزني كه وظيفه تغيير رويه صداوسيما برعهده اين كارگروه است و مسووليت اين كارگروه و تعامل با صداوسيما به عهده حجت‌الاسلام رهامي گذاشته شده و قرار است با مسوولان صداوسيما گفت‌وگوها و نشست‌هايي را آغاز كنند و از آنها بخواهند مناسب‌ترين روش را در انتخابات در پيش بگيرند كه نهايتا با مشاركت حداكثري كه موجب افزايش امنيت و وحدت ملي شود مواجه شويم.
*
انتخابات را همه شكل مي‌توان برگزار كرد. مسابقه با تك اسب براي هيچ‌كس جذاب و جالب نيست و سواري كه يك نفره تاخت مي‌كند بالاخره خسته مي‌شود. جامعه به فضايي نشاط ‌آفرين، شورانگيز و رقابت انديشه‌ها نياز دارد كه برگزاري انتخاباتي با حضور و مشاركت همه افراد و بالا بودن گستره انتخاب مي‌تواند فضاي شادابي را موجب شود. زماني‌كه زمينه حضور نمايندگان افكار مختلف جامعه در صحنه انتخابات فراهم مي‌شود در حقيقت زمينه وحدت ملي و مشاركت ملي را فراهم مي‌كند. زماني‌كه در انتخابات مشاركت افزايش پيدا مي‌كند يعني بازي حاكميت به رسميت شناخته شده و اين موضوع امنيت ملي را افزايش مي‌دهد. اين اتفاق قبل از هركس براي حاكميت ارزشمند است. بنابراين اگر بخواهيم از زاويه منافع مردم نگاه كنيم مشاركت حداكثري به نفع مردم است. اگر از زاويه نظام هم نگاه كنيم به نفع نظام است. اگر از زاويه مديران نگاه كنيم بازهم به نفع مديران است.
نرخ املاک کلنگی در دوران رکود به شدت کاهش یافته است و متقاضیان زیادی هم برای خرید این املاک وجود ندارد.بیشترین تقاضای مسکن در کلان شهرها و به ویژه شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان است، به همین دلیل گران ترین خانه ها را می توان در این شهرها پیدا کرد. از سوی دیگر تعداد زیادی از متقاضیان این شهرها به دلیل گرانی مسکن و تورم، توانایی خرید ندارند، بنابراین معضل مسکن در این شهرها نسبت به سایر شهرها بیشتر است.اما می توان بیشترین مشکل مسکن را مختص به شهر تهران دانست به طوری که گرانی و تورم مسکن در این شهر نسبت به دیگر شهرها بیشتر است و سوداگری زمین موجب شده که متقاضیان زیادی توانایی مالی برای خرید واحدهای مسکونی را نداشته باشند و همیشه کمبود عرضه به نسبت تقاضا وجود داشته باشد.به گفته کارشناسان، موضوع سوداگری زمین و فروش تراکم در شهر تهران یکی از عواملی بود که در سال‌های گذشته، قیمت مسکن را چند برابر کرد به طوری که زمینی که قابلیت ۲ طبقه واحد مسکونی را داشت، ناگهان مجوز ۵ طبقه دریافت کرد، بنابراین قیمت زمین هم به طور سرسام آوری افزایش یافت.براین اساس، پس از توقف سوداگری مسکن و تورم، مسکن وارد رکود شد و روند صعودی قیمت زمین فروکش کرد. به همین دلیل در دوسال اخیر شاهد کاهش قیمت‌ در خانه‌های کلنگی هستیم که حتی در این شرایط هم مشتری زیادی برای خرید ندارند. در واقع رکود مسکن و کاهش قیمت‌ها موجب شده است که بسازبفروش‌ها به دنبال این بازار نباشند و قیمت ملک کلنگی به شدت کاهش یابد، به همین دلیل الان تقاضای کمتری را در بازار مسکن کلنگی شاهد هستیم.نرخ املاک کلنگی بستگی به عوامل زیادی دارد که از جمله می توان به عرض زمین، تراکم‌های مجاز، دریافت مجوز از سوی مالک و شرایط ملک اشاره کرد و نقش زیادی را در تعیین قیمت نهایی ایفا می‌کند، ضمن آنکه در برخی مناطق شهر تهران مانند مناطق شمالی که زمین کمتر است، به طبع قیمت‌ها هم بطور سرسام آوری بالا است.نرخ املاک کلنگی در برخی مناطق شهر تهران
براساس گزارش میدانی خبرنگار ما، ملکی ۸۶ متری با بر ۵ متر در وحیدیه متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و در تهرانپارس ملکی ۴ طبقه و ۵۰ متری با سند قولنامه‌ای به‌صورت یکجا ۳۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.در خیابان نبرد پاسدار گمنام واحدی ۶۰ متری بدون اصلاحی ۱۹۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در اتوبان آهنگ میدان امام حسن، ملکی ۷۰ متری و دو بر ۱۰ و ۶ متر با جواز ۴ طبقه ۲۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.همچنین ملکی ۷۸ متری در نارمک با ۱۲ متر مغازه ۷۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و در استاد معین خیابان هاشمی ملکی با مساحت ۱۰۰ مترمربع در دو طبقه جنوبی و بر ۶ با قابلیت تجمیع، ۳۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.ملک دیگری در شهرک غرب سپهر گلرخ با مساحت ۲۰۰ مترمربع و بر ۹ متر شمالی، متری ۱۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و در فرجام ملکی ۱۹۸ متری با زمین کلنگی و بر ۱۱ در ۱۸ هرمترمربع ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.براین اساس ملکی ۱۶۱ متری در زعفرانیه، آصف با بر ۷ شمالی متری ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و در قیطریه - حکمت ملکی ۲۰۰ متری با عرض ۱۵ جنوبی و ۱۵۰ متربنا هرمترمربع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.در خیابان فاطمی گلها ملکی ۱۵۰ متری و جنوبی هم متری ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و در سعادت آباد مطهری شمالی ملکی ۱۲۵ متری و دو نبش، متری۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و از سوی فروشنده اعلام شده که این ملک قابل تهاتر تا ۸۰۰ میلیون تومان با ملک در همین منطقه است.
بیش از 2 هزار انفجار هسته‌ای به عنوان بخشی از آزمایش سلاح‌های هسته‌ای از سال 1945 تاکنون رخ داده است.به طور رسمی تنها دو بمب هسته‌ای در عملیاتی جنگی در هیروشیما و ناکازاکی در روزهای 6 و 9 اوت 1945 مورد استفاده قرار گرفت. اجماع رسانه‌یی این است که هولوکاست هسته‌ای غیرممکن است اما آیا ما باید نگران باشیم؟
به گزارش ایسنا، پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: اسناد نظامی در دسترس عموم تایید می‌کنند که جنگ هسته‌ای هنوز بر روی میز پنتاگون است. با این حال در مقایسه با دهه 1950 سلاح‌های هسته‌ای امروز بسیار پیشرفته‌تر هستند. سیستم انتقال آن‌ها دقیق‌تر است. علاوه بر چین و روسیه، ایران، سوریه و کره شمالی اهدافی برای اولین برخورد حمله هسته‌ای بازدارنده هستند.اجازه بدهید دچار توهم نشویم، نقشه پنتاگون برای منفجر کردن سیاره زمین با استفاده از سلاح‌های پیشرفته هسته‌ای هنوز در دستور کار قرار دارد.جنگ برای تجارت خوب است؛ با هدایت و رهبری پیمان‌کاران دفاعی، کابینه باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده طرحی یک تریلیون دلاری در طول یک دوره 30 ساله برای توسعه نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای، بمب‌افکن‌ها، زیردریایی‌ها و موشک‌های بالستیک قاره پیما را پیشنهاد کرده که همگی روسیه و چین را نشانه رفته‌اند.یک رقابت تسلیحاتی در حال پیدایش است. روسیه در جای خود به تهدیدهای ایالات متحده از طریق مدرن‌سازی گسترده زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک خود واکنش نشان داد.هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که باور دارد سلاح‌های هسته‌ای ابزاری برای ایجاد صلح هستند،‌ استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را به طور غیررسمی مورد تایید قرار داد. بودجه کمپین انتخاباتی کلینتون از طریق مجموعه صنعتی نظامی آمریکا که سلاح‌های کشتار جمعی تولید می‌کنند،‌ تامین می‌شود.در همین حال،‌ دانشمندانی که با پنتاگون قرارداد دارند،‌ استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را که گفته می‌شود به غیرنظامیان آسیبی وارد نمی‌کند چون انفجار آن در زیرزمین است،‌ مورد تایید قرار داده‌اند. سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، تسلیحاتی گرما هسته‌ای هستند که ظرفیت انفجاری آن‌ها 6 برابر بمب هیروشیما است. مجوز استفاده از آن‌ها از سوی سنای آمریکا صادر شد و استفاده از آن‌ها به تصویب فرمانده کل قوا نیازی ندارد.افرادی که در بالاترین سطوح دولتی قرار دارند و تصمیماتی را با توجه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اتخاذ می‌کنند، هیچ اطلاعاتی از مفاهیم اقدامات‌شان ندارند.جنگ سرد در مقابل دکترین پسا جنگ سرد
سند محرمانه پنتاگون که اخیرا منتشر شد تایید می‌کند که در خلال جنگ سرد، 1200 شهر از اروپای شرقی گرفته تا خاوردور مورد هدف تخریب سراسری قرار داشتند.بر اساس طرح سال 1956 قرار بود بمب‌های هیدروژنی در برابر نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی، چین و شرق اروپا به عنوان اهداف اولیه استفاده شود.شهرهای بزرگ در بلوک شوروی از جمله برلین شرقی اولویت اصلی در تخریب سراسری بمباران اتمی بودند .در این گزارش بسیاری از اهداف برای تخریب هدفمند در شهرهای بزرگ آمده است که شامل 179 هدف در مسکو، 145 هدف در لنینگراد و 91 هدف در برلین شرقی است. این اهداف منطقه نقطه صفر تعیین شده خوانده می‌شوند و با این که بسیاری از این اهداف تاسیسات صنعتی، ساختمان‌های دولتی و مشابه آن هستند، هر یک از این اهداف در مناطق پرجمعیت قرار دارند.فهرست شهرهای مورد هدف امروز سیاست بمباران هسته‌ای اهداف شهری هنوز بر روی میز نقشه کشی پنتاگون وجود دارد گرچه فهرست اهداف امروز محرمانه هستند. اما شهرهایی در روسیه، چین، خاورمیانه و کره شمالی در این فهرست قرار دارند.گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پنتاگون تایید می‌کند که پنتاگون به طور فعالانه استفاده از موشک‌های هسته‌ای علیه اهداف نظامی درون روسیه را بررسی کرده است.سه گزینه‌ای که مورد بررسی پنتاگون قرار گرفته، استقرار دفاع‌های ضد موشکی در اروپا با هدف شلیک بر موشک‌های روسی در آسمان هستند. یک اقدام متقابل که برخوردهای غیرهسته‌ای بازدارنده بر روی سایت‌های نظامی روسی را در بر می‌گیرد و در نهایت خنثی‌سازی توانایی‌های حمله که استقرار بازدارنده موشک‌های هسته‌ای در برابر اهدافی درون روسیه را دربر می‌گیرد.آسوشیتدپرس ادامه می‌دهد: این گزینه‌ها که تاکنون سربسته مانده‌اند، توانایی سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده برای نابودی اهداف نظامی در قلمرو روسیه را افزایش خواهند داد.به عبارت دیگر، ایالات متحده فعالانه در حال آماده‌سازی جنگ هسته‌ای علیه روسیه است.روبرت شر، یکی از مشاوران سیاست هسته‌ای کارتر، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده در ماه آوریل به کنگره آمریکا گفت که استقرار اقدامات نیروهای متقابل به این معنی خواهد بود که ما می‌توانیم دست به کار شویم و در واقع به آن موشک‌ها که در روسیه هستند حمله کنیم.بر اساس اظهارات دیگر مقامات پنتاگون این گزینه، استقرار موشک‌های کروز پرتاب زمینی در سراسر اروپا را فراهم می‌کند.جنایتکاری و بی‌ملاحظه‌گی سیاست خارجی واشنگتن و متحدانش در ناتو گیج کننده است. حمله هسته‌ای بازدارنده علیه نیروهای روسی که بسیاری از آن‌ها در نزدیکی مناطق پرجمعیت هستند،‌ می‌تواند در ثانیه‌ای جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیاندازد و منجر به جنگ هسته‌ای شود که بشریت را محو خواهد کرد.با این حال، حتی با فرض این که مقامات ایالات متحده تهدید کننده روسیه واقعا خواهان چنین عواقبی نیستند و این که آن‌ها فقط قصد ارعاب مسکو را دارند، ‌یک منطق عینی شومی در چنین تهدیدهایی وجود دارد.اهداف احتمالی حملات هسته‌ای ایالات متحده
آیا کشورهای خاورمیانه اهداف احتمالی حمله هسته‌ای هستند؟ این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به طور ویژه برای استفاده در نبردهای متعارف پساجنگ سرد با کشورهای جهان سوم توسعه یافته‌اند.در اکتبر 2010 بلافاصله پس از حملات یازدهم سپتامبر دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا استفاده از بمب هسته‌ای تاکتیکی B61- 11 را در نظر داشت. اهداف، غارهای زیرزمینی القاعده در کوه‌های تورابورا بودند.در آن زمان رامسفلد با بیان این که بمب‌های تخریب‌گر اهداف زیرزمینی می‌توانند از عهده کارها برآیند استفاده از سلاح هسته‌ای را رد نکرد.استفاده از B61-11 نیز در خلال بمباران 2003 و تهاجم به عراق و نیز بمباران سال 2011 ناتو در لیبی در نظر گرفته شده بود.در این زمینه بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی B61-11 به عنوان یک سلاح هسته‌ای دقیق نفوذ کننده در زمین علیه اهداف زیرزمینی بسیار مهم از جمله انبارهای زیرزمینی صدام حسین توصیف شده بود. سلاح هسته‌ای تاکتیکی B61-11 از سوی پنتاگون برای حمله به لیبی در سال 1996 در نظر گرفته شده بود و پنج ماه پس از این که هارولد اسمیت، معاون وزیر دفاع خواستار شتاب بیش‌تر در تولید B61-11 شد، با اعلام این که نیروی هوایی از این بمب هسته‌ای در لیبی استفاده خواهد کرد به صدر اخبار بازگشت.مقامات برجسته پنتاگون با بیان این که سلاح‌های هسته‌ای نفوذ کننده به اهداف زیرزمینی به‌زودی برای استفاده احتمالی در برابر کارخانه‌های شیمیایی زیرزمینی مورد ظن که توسط لیبی در شهر ترهونه ساخته شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث بروز مباحثی در اواخر آوریل سال 1996 شدند. شهر ترهونه جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر شامل مردان و زنان و کودکان است. این شهر در 60 کیلومتری شرق طرابلس قراردارد و اگر این بمب بر این شهر انداخته می‌شد جان هزاران نفر را می‌گرفت.
بالا رفتن رشد طلاق و پایین‌آمدن رشد ازدواج
فراروطلاق از ازدواج پیشی گرفت. 9 ماهِ اول امسال طلاق با 4.2 درصد افزایش و ازدواج با 3.4 دهم درصد کاهش همراه بود. این آمار در مقایسه با همین زمان در سال گذشته انتشار یافته‌است. به گفته کارشناسان جلو زدن درصد میزان رشد طلاق از ازدواج نشانه خوبی نیست.
به گزارش فرارو، علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی ثبت احوال گفته در 9 ماه اول سال 94 در هر ساعت 79 ازدواج و 18 طلاق رقم خورده‌است.
به طور جزئی‌تر تا کنون 520 هزار و 240 ازدواج و 123 هزار و 340 طلاق ثبت شده‌است.
نکته پراهمیت در این آمار بالا رفتن رشد طلاق و پایین‌آمدن رشد ازدواج نسبت به قبل است. آیا جامعه ایران قرار است با سونامیِ طلاق روبرو شود؟
یک روان‌شناس پاسخِ آری به این سئوال می‌دهد. او معتقد است تغییرات در خانواده ایرانی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود طلاق افزایش پیدا کند.
وی همچنین می‌گوید هرچه نهاد خانواده در ایران به مشکلات بیشتری موجه شود به همان‌میزان باید انتظار یک جامعه پر استرس و عاری از سلامت روان را انتظار بکشیم.
مهدی ملک‌محمد در گفتگو با فرارو گفت: موضوع ازدواج و طلاق را باید در زمینه اهمیت خانواده و تغییرات جامعه ایرانی بررسی کرد. در گذشته سنت‌هایی در جامعه حاکم بوده که ارزش خانواده را بالا می‌برد.
این روان‌شناس همچنین گفت: از اواسط دهه هشتاد به این طرف تغییرات گسترده‌ای در جامعه شکل گرفت و اهمیت خانواده را آرام‌آرام کم کرد.
وی همچنین اظهار کرد: تغییر در نحوه انتخاب همسر در این تغییر نقش داشت؛ افراد از انتخاب همسر به شکل سنتی آن به سمت انتخاب همسر به شکل مدرن حرکت کردند.
ملک‌محمد ادامه داد: بخشی از تغییر در انتخاب همسر با ورود گسترده زن‌ها به بازار کار و دانشگاه‌ها و نحوه آشنایی در محل کار یا تحصیل اتفاق افتاد.
عضو انجمن روان‌شناسی ایران با اشاره به شکلِ انتخاب همسر در جامعه ایران اظهار کرد: این تغییر در انتخابِ شخصی همسر نیست که باعث افزایش طلاق شده بلکه نکته اینجاست در این سال‌ها انتخاب همسر به شکل مدرن با عدم شناخت همراه شده‌است.
وی تاکید کرد: هیجان و عشق بدون‌ِ شناخت کامل از یکدیگر جای یک انتخاب صحیح و با آکاهی را گرفت. البته این به معنای آن نیست که در گذشته انتخاب همسر توسط خانواده امری بدون اشکال بوده‌است.
این روان‌شناس ضمن اشاره به این موضوع که بیشترین حجم طلاق‌ در 4 سال اول زندگی رخ می‌دهد گفت: طلاق در سال‌های اولیه زندگی به مشکل افراد در انتخاب همسر اشاره دارد.
ملک‌محمد در ادامه گفت: کمک‌هایی همچون داشتن مشاوره خوب برای شناخت همسر نیز امر مغفولی در میان نسل جدید ما بوده‌است. همچنین بسیاری از این مشاوره‌ها ضعیف هستند و یا افراد دیر به سراغشان می‌آیند.
این کارشناس تصریح کرد: بنابراین ما با یک سونامی به‌نام طلاق در سال‌های اول زندگی روبرو شده‌ایم.
وی درباره دلیل دیگر افزایش طلاق‌ها در سال‌های اخیر نیز توضیح داد: نکته دیگر در بالارفتن نسبت طلاق به ازدواج به تغییر نظام باورها در جامعه ایران بازمی‌گردد. خانواده که در گذشته یه پناهگاه امن برای افراد بود حالا از اهمیت کمتری برخوردار است.
این مشاور همچنین گفت: در حال حاضر خانواده دیگر مامن افراد حساب نمی‌شود. در زندگی بسیاری از افراد متاهل تنش حاکم است. بنابر آماری که تحقیقات مختلف داده‌اند 60 درصد از زندگی‌های متاهلی دارای تشنج است. بر 20 تا 30 درصد زندگی‌ها طلاق حاکم است و در این میان 10 تا 20 درصد از زندگی‌ها نیز خوب و سالم است.
وی در ادامه تصریح کرد: البته طلاق در جاهای مختلف کشور متفاوت است. مثلا در تهران 40 درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود، اما ما شهرهایی را نیز داریم که طلاق در آن‌ها 10 تا 20 درصد است. دلیل این امر می‌تواند تابو بودن طلاق در برخی مناطق باشد که البته به معنای سلامتِ روان متاهلین نیست.
این روان‌شناس و مشاور همچنین درباره بحران خانواده در ایران گفت: بحران خانواده جدی است. هرچند که ما هنوز این بحران را به مثابه یک بحران واقعی نمی‌بینیم.
وی ادامه داد: این بحران را می‌توانیم در نگاه افراد مجرد به ازدواج ببینیم. آن‌ها با خودشان می‌گویند وقتی زندگی متاهلین این است، چرا باید تن به ازدواج بدهند؟!
ملک‌محمد همچنین گفت: اگر الگوهای خوبی برای ازدواج در جامعه ایران وجود داشت، قطعا مسائلی مانند اقتصاد قابل حل بود. مشکل در اینجاست که اشتیاقی به ازدواج دیده نمی‌شود. به همین دلیل است که کارشناسان نسبت به رواجِ ازدواج سفید هشدار می‌دهند.
این مشاور در ادامه به تاثیر افزایش طلاق و کاهش ازدواج در جامعه پرداخت و توضیح داد: خانواده در تمام تحقیقات روان‌شناسی یک منبع عظیم سلامت روان است. در کشورهای دیگر نیز سلامت روان در میان افرادی که زندگی مشترک خوبی دارند بهتر از مجردها و یا مطلقه‌هاست.
عضو انجمن روان‌شناسی درباره چگونگی تاثیرگذاری ازدواج بر سلامت روان گفت: ما دیده‌ایم که یک فرد مجرد نسبت به یک فرد مطلقه سلامت روانی بالاتری دارد. چرا که طلاق می‌تواند به طور گسترده روی سلامت روانی موثر باشد.
وی ادامه داد: همچنین فردی که طلاق گرفته نیز در موارد زیادی نسبت به فردی که یک زندگی پرتنش را تحمل می‌کند سلامت بیشتری دارد.
ملک محمد اظهار کرد: با این تفاسیر، به این نتیجه می‌رسیم که وقتی در سال‌های آینده به سونامی طلاق برسیم، با جامعه‌ای مواجه خواهیم شد که منبع تامین سلامت روان در آن وجود نخواهد داشت. بنابراین مقاومت افراد در برابر استرس محیطی ضعیف می‌شود.
این روان‌شناس با تاکید بر تفاوت طلاق در کشور ما و کشورهای غربی گفت: ما نباید طلاق در کشورمان را با جوامع غربی مقایسه کنیم. اولا این‌که در بسیاری از این کشورها رشد طلاق مهار شده یا رو به کاهش است. دوم این‌که در کهن‌الگوی ایران خانواده نقش بسزایی دارد.
دکتر مهدی ملک‌محمد در انتها گفت: بنابراین با ادامه تغییرات در جامعه ایران سونامیِ طلاق پیش‌بینی می‌شود. در این سونامی سلامت روان جامعه در معرض تهدید است. همچنین در آینده طلاق گذرگاهی برای آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. درنتیجه باید نهادهایی همچون مشاوره‌های دقیق پیش از ازدواج را به کمک افراد بفرستیم.