گزیده ها

گزیده ها 22 دی – 94  
دبیر شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت مقابله منطقه ای و بین المللی با کشورهایی که به عنوان کارخانه داعش سازی نامیده می شوند تاکید کرد و گفت: عربستان سعودی باید از میان حمایت از گروه های تکفیری و بی ثبات سازی منطقه و یا در پیش گرفتن مسیر تعامل سازنده و مشارکت واقعی در ثبات آفرینی و ایجاد امنیت یکی را برگزیند.
به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی روز دوشنبه در دیدار گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان با تقدیر از نقش سازنده آلمان در جریان مذاکرات هسته ای نزدیک شدن به زمان اجرای برجام را فرصت مناسبی برای سرعت دادن به روند همکاری های اقتصادی میان ایران و کشورهای اروپایی به ویژه آلمان عنوان کرد و گفت: سیاست های ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران در منطقه و اهتمام به ایجاد فضای امن سرمایه گذاری و کسب و کار موجب اقبال شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در داخل کشور شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تلاش عوامل مخرب منطقه ای و بین المللی درمسیر اجرای برجام شامل عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و همچنین نو محافظه کاران افراطی در ایالات متحده آمریکا افزود: برخلاف برخی لابی ها و مسئولان آمریکا که حیات و منافع خود را در ایجاد چالش و بحران برای دیگران می بینند، ما علاقه مند به توسعه روابط و همکاری برای حل بحران ها هستیم.
وی با اشاره به تصویب قانون اخیر آمریکا برای محدودیت ارائه ویزا گفت؛ این رفتار آمریکا که نقض تمام ادعاهای مربوط به جریان بازار آزاد و قوانین سازمان تجارت جهانی است، نشان داد که هیئت حاکمه این کشور تعهد لازم به روح برجام و اقدام بر اساس حسن نیت را ندارد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نقش ایران به عنوان قدرت منطقه ای ثبات ساز در مبارزه واقعی و تاثیر گذار با افراط گرایی و تروریسم خاطر نشان ساخت: گسترش ناامنی های ناشی از تروریسم تکفیری تا قلب اروپا نشانه ناکارآمدی ائتلاف ادعایی آمریکا برای مقابله با حامیان و عاملان تروریسم در منطقه است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی رخدادهای اخیر در تعرض به سفارت عربستان سعودی در تهران برتعهد ایران در اجرای کنوانسیون های بین المللی و برخورد با عاملان اینگونه اقدامات تاکید کرد و افزود: فضا سازی دولت عربستان سعودی و تلاش برای بسیج کشورهای عربی و اسلامی علیه ایران به بهانه تعرض به سفارت این کشور ضمن آن که مورد اقبال قرار نگرفت به طور قطع مسیری سازنده به حساب نمی آید.
علی شمخانی بازگشت امنیت و ثبات به منطقه را موجب رهایی اروپا از بحران هایی چون سیل پناهجویان و تهدیدات تروریستی دانست و افزود: همه باید در این مسیر با رفتارهای سازنده و انسداد مسیرهای مالی، انسانی و تسلیحاتی تروریست ها به حل این مشکل کمک کنند.
دریابان شمخانی تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تبادل فناوری و دانش پیشرفته از جمله در زمینه های نانو، هسته ای، انرژی و شرکت های دانش بنیان آماده همکاری با آلمان بوده و از سرمایه گذاری در این زمینه ها استقبال می کند.
شرودر: آلمان با گسترش و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی مخالف است
گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان نیز در این دیدار با تقدیر از تلاش های موثر جمهوری اسلامی ایران در عرصه های سیاسی، امنیتی و نظامی برای مقابله با تهدیدات گروه های تروریستی بر توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان دو کشور در فضای پسا برجام تاکید کرد.
وی با محکوم کردن اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر، این گونه اقدامات را مغایر با ثبات آفرینی وکاهش تشنج عنوان کرد و افزود؛ موضع آلمان و کشورهای اروپایی مخالفت با هرگونه اقدامی است که به گسترش اختلافات قومی و مذهبی دامن بزند.
شرودر با تشریح اقدامات این کشور در پذیرش و ساماندهی صدها هزار نفر از پناهجویانی که بدلیل جنگ و ناامنی به اروپا پناه آورده اند ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت موضوع پناه جویان را مورد تاکید قرار داد.
صدر اعظم سابق آلمان با اشاره به آگاهی بیشتر غرب نسبت به الزامات و ضرورت های کاهش بحران در سوریه و فاصله گرفتن از سیاست های مبتنی بر تعیین پیش شرط برای آغاز مذاکرات سیاسی اظهار داشت: با توجه به نقش سازنده و تاثیر گذار جمهوری اسلامی در حل و رفع بحران سوریه آماده همکاری ومشارکت بیشتر با ایران در این زمینه هستیم.

گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان صبح امروز(دوشنبه) در صدر هیئتی 20 نفره از مقامات صنعتی، تجاری و اقتصادی آلمان به ایران سفر کرده است.
عصر ایران نوشت: عباس کیا‌رستمی را همه به عنوان مدرن‌ترین و بین‌المللی ترین هنرمند ایران می‌شناسند.
سال هاست که آوازه او از ایران فراتر رفته و در کشورهای مختلف جهان و خصوصا فرانسه کاملا شناخته شده است.
این اشاره اما به خاطر آن نیست که درباره فیلم تازه‌ای که کارگردانی کرده یا قصد ساخت آن را دارد خبر دهیم که در حوزه تخصصی دیگری است.
عباس کیارستمی اما تنها فیلم ساز نیست. نه تنها عکاس قابلی هم هست که تازگی ها به حوزه ادبیات نیز سرک کشیده وگزیده هایی درباره سعدی، حافظ ، مولانا و نیما منتشر کرده که از نگاه خاص ومتفاوت او حکایت می کند. مثلا مصراعی از یک غزل حافظ را انتخاب کرده که تحت الشعاع ابیات دیگر چه بسا کمتر به چشم می آمده است.
اثر جدید و متفاوت او در دو جلد (‌شب عاشقان بی دل و شب ندارد سر خواب) هم چنان که از عنوان آن برمی آید به موضوع شب در اشعار فارسی پرداخته است.
انگیزه این سطور اما معرفی این کتاب هم نیست! نکته دیگری است که به بهانه آن به «مدرن» بودن عباس کیا رستمی اشاره شد.
این است که کیارستمی برای این کتاب از یک روحانی بسیار مشهور و در عین حل کاملا سنتی الهام گرفته و جذابیت موضوع در همین است.
کارگردان سرشناس در گفت و گو با یکی از چهره های شناخته شده سینما ماجرا را توضیح داده است؛ مصاحبه ای بسیار خواندنی و شیرین که در شماره تازه ماهنامه «اندیشه پویا» درج شده است:
«
رفتم سراغ یک تِم. اما این تِم یک خاطره در پشت خود دارد در گذشته که گفتن آن را لازم می دانم. اوایل انقلاب بود. فکر می کنم که شبی رادیو باز بود و آقایی در رادیو در حال سخنرانی بود درباره شب.
لحن گوینده لحنی کاملا نزدیک به وعظ بود. اما حرف های او بسیار شاعرانه بود و من کنجکاو شدم که تا آخر گوش بدهم و ببینم او کیست که این گونه صحبت می کند و این حرف های جذاب شاعرانه را درباره شب می زند. متن، بسیار شاعرانه بود و تعریف واقعی شب.
بی آن که هیچ نکته ای را درباره شب فرو‌گذار کند و در واقع درباره شکوه شب حرف می زد و درباره عظمت و جادوی شب. به قدری شاعرانه بود که هنوز بعد از سی و چند سال در ذهن من حک شده است. لهجه گوینده به گویش و لهجه شیرین آذری نزدیک بود که به نظر من به فهم شعر بسیار کمک می کرد و نمی دانم چرا فکر می کنم که لهجه شیرین آذری به فهم بسیاری از پیچیدگی ها کمک می کند.
سخنرانی تمام شد و گوینده رادیو در انتهای برنامه اعلام کرد آنچه شنیدید سخنرانی آقای [آیت الله] موسوی اردبیلی بود... روزی موضوع را با محمد رضا بهمن پور مدیر نشر نظر مطرح کردم و با کمک او بود که به محضر آیت الله دست رسی پیدا کردیم و او اشتیاق مرا برای این که یک بار دیگر آن سخنرانی را بشنوم مطرح کرد
طبعا قصد نقل همه مصاحبه را نداریم و توصیه می‌کنیم مجله را خریداری کنید و از تورق آن و خصوصا مطالعه متن کامل گفت و گو با کارگردانِ شاعر مسلک لذت ببرید.
این چند سطر برای این است که بدانیم یک کارگردان سینما که مقدمه کتاب خود با موضوع اشعار انتخابی حافظ را با این جمله از آرتور رمبو شروع می کند که «باید مطلقا مدرن بود» تازه ترین کتاب خود را از روحانی مشهور و در حال حاضر در زمره مراجع تقلید الهام گرفته؛ نماد کامل سنت (‌آیت الله موسوی اردبیلی هر چند در گرایش‌های سیاسی گفتار و رفتاری اصلاح‌طلبانه دارد اما باز در حوزه سنت تعریف می‌شود).
اکنون با قطعیت بیشتری می‌توان گفت که عباس کیا‌رستمی کاملا متفاوت است. نه تنها به سبب فیلم‌های خود که با کمترین هزینه ساخته می‌شوند و به معتبرترین فستیوال‌های جهان راه می‌یابند و ستوده می‌شوند که به خاطر دل مشغولی‌های متنوع خود.
بی سبب نیست که دکتر امید روحانی در مقدمه نوشته است: «دوست مشترکی داریم که می‌گوید مدت‌هاست به دیدار کیارستمی نرفته‌ام. این همه نبوغ و درخشش آدم را عصبی می‌کند
ماهنامه اندیشه پویا به سردبیری رضا خجسته رحیمی و نیمه هر ماه منتشر می‌شود.
دومین هفته فعالیت بازارها در سال 2016 هم تحت‌تاثیر سیگنال‌های چینی شروع شد. بازارهای سهام چین که هفته گذشته با سقوط شدید، تمام بازارهای جهان را تحت‌تاثیر قرار دادند، روز دوشنبه باز هم وضعیت نابسامانی داشتند تا شاخص‌ها و قیمت‌های جهانی را دچار افت‌و‌خیز کنند. افت بازار دارایی چین، سقوط نفت را تداوم بخشید و طلا را در کانال 1100 دلار نگه داشت.
در اولین روز از هفته جدید بازارهای جهانی نگرانی درباره چشم‌انداز رشد چین و توجه به داده‌های ضعیف تورم این کشور،‌ باعث سقوط 5 درصدی شاخص بورس شانگهای شد. این روند، بازارهای سهام آسیا را به کف 4 ساله فرستاد تا مجموع بازارهای جهانی به کف حدودا 5/ 2 ساله بروند. در ادامه روز، امید بازارها به رشد دوباره نرخ برابری یوآن، بازارها را آرام‌تر کرد، اما تمام معامله‌گران متاثر از سیگنال‌های چینی ماندند.
روز یکشنبه، برخی مقام‌های چینی اعلام کردند که رقم زدن رشد 5/ 6 درصدی هم برای این کشور در سال 2016 دشوار است. چشم‌انداز رشد چین، معامله‌گران بازار انرژی را از کاهش بیشتر تقاضا در روزهای وجود مازاد عرضه شدید نگران تر و از این رو نفت خام را به مرز 30 دلاری نزدیک تر کرده است. شاخص نفتی نایمکس، روز گذشته نزدیک عدد 32 دلار نوسان می‌کرد.
به این ترتیب روز گذشته در حالی که شاخص دلار نوسان‌ اندکی داشت، افت نفت، طلا را تحت فشار گذاشت، با این همه در بازار فلزهای گرانبها نیز عمده توجه‌ها به نگرانی‌های چینی بود. نگرانی درباره روند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام در جهان نیز است، بازار کالاهای پایه را به‌شدت متاثر کرده است.
در این وضعیت،‌ طلا که از اعضای مهم این بازار است هم در ماه‌های گذشته تحت‌فشار قرار داشته، اما پناهگاه سرمایه بودن این کالا باعث شده که فلز زرد سال 2016 را با جهشی قابل توجه آغاز کند. طلا که در اولین هفته سال جدید میلادی با حدود 4‌درصد رشد به قیمت 1104 دلار رسیده بود، روز گذشته نیز به لطف نگرانی‌های چینی و با وجود اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی از کانال 1100 دلار پایین نیامد. هر اونس طلا روز دوشنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1102 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته کاری رقم خورده باشد.
چنانکه اشاره شد مهم‌ترین عامل کمک‌کننده به طلا در روز گذشته ادامه وضعیت بد بازارهای سهام جهانی بود. روز دوشنبه، بازارهای سهام آسیا با افزایش تردید سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی چین برای کنترل اوضاع اقتصادی، منفی شدند، گرچه بازارهای اروپایی ثبات بسیار بیشتری را تجربه کردند.
 
به گزارش «ایسنا»، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن، 8/ 1 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح از اواخر سال 2011 به این سو رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت 3/ 5 درصد عقب‌نشینی کرد و به پایین‌ترین سطح ثبت شده برای این شاخص در بیش از سه ماه گذشته رسید. این شاخص از ابتدای سال 2016 تاکنون حدود 15 درصد ریزش داشته و اگر سه‌درصد یا 89 واحد دیگر کاهش پیدا کند رکورد پایین قبلی که 2927.29 واحد در 26 اوت 2015 بود را خواهد شکست.
شاخص کوچکتر شنزن کامپوزیت 6/ 6 درصد ریزش کرد. بازار هنگ کنگ هم به پایین‌ترین سطح در دو سال و نیم گذشته نزول کرد و شاخص‌هانگ سنگ این منطقه با 8/ 2 درصد کاهش برای نخستین‌بار از ژوئن سال 2013، پایین 20 هزار واحد بسته شد. شاخص اس اند پی/ ای اس ایکس استرالیا 2/ 1 درصد و کسپی کره جنوبی 2/ 1 درصد از ارزش خود را از دست دادند؛ درحالی‌که بازار ژاپن به مناسبت تعطیلات ملی بسته بود. تعطیلی بازار توکیو نقدینگی را محدودتر کرده و نوسان بازارهای آسیایی را تشدید کرد. بازارهای سهام چین روز جمعه بهبود یافتند، اما تحلیلگران می‌گویند این بهبود به دلیل خرید از سوی گروهی از نهادهای دولتی به نام تیم ملی بود که مسوول تقویت قیمت‌های سهام هستند.
معاملات سهام چینی هفته گذشته پس از اینکه شاخص اصلی هفت درصد سقوط کرد، دو بار متوقف شد و شوک این سقوط در بازار جهانی انعکاس یافت و کاهش چشمگیر قیمت نفت را به‌دنبال داشت. بازار چین ارتباط اندکی با اقتصاد این کشور دارد، اما افت آن توجه خارجی را به کندی اقتصاد چین معطوف کرده است.
پسر جوان که در یک درگیری مرتکب قتل شده ‌بود، هرچند ازسوی مادر مقتول بخشیده‌ ‌شد،  اما خانواده‌اش تاوان سنگینی به‌دلیل این بخشش دادند.
این مرد جوان که دوبار پای چوبه‌دار رفته ‌بود، روز گذشته در شعبه ١٠ دادگاه کیفری استان تهران، محاکمه شد. در ابتدای جلسه رسیدگی، نماینده دادستان تهران، درخواست رسیدگی به پرونده به لحاظ جنبه عمومی جرم کرد و گفت: متهم که کوروش نام ‌دارد، آبان‌ماه سال ٩١ در خیابان، با جوانی به نام کریم درگیر شده و او را به‌قتل رسانده‌ است. او با وارد آوردن ضربه‌ای بر گردن مقتول، باعث مرگ مرد جوان شده و پزشکی قانونی، نیز این مسئله را تأیید کرده ‌است؛ بنابراین به‌عنوان نماینده دادستان تهران، درخواست رسیدگی به این پرونده را دارم.
در ادامه متهم در جایگاه حاضر شد. او اتهام قتل عمدی را قبول کرد و گفت: شب حادثه، من به همراه خانواده‌ام سر سفره شام ‌بودیم که صدای درگیری شنیدیم. من به همراه پدرم و برادرم بیرون رفتیم و دیدیم که پسرعموی حامد درحال دعوا با کریم است.
نمی‌دانم علت درگیری چه بود و چه اتفاقی افتاده ‌بود. فقط می‌دانم این دعوا از قبل شروع شده ‌بود و آن‌طورکه پسرعمویم می‌گفت، آنها قبل از این حادثه، در یک قهوه‌خانه دعوا کرده ‌بودند.  متهم ادامه‌ داد: درگیری بالا گرفت. پدر و برادرم در حمایت از پسرعمویم وارد دعوا شدند. عمویم و پسرعموهای دیگرم هم آمدند و این دعوا بالا گرفت. از طرف کریم هم خیلی‌ها آمده‌ بودند. من برای اینکه به این دعوا پایان بدهم، به خانه رفتم و یک کارد میوه‌خوری که اتفاقا سر سفره هم بود، برداشتم و با خودم به خیابان بردم. فکر می‌کردم اگر کریم چاقو را ببیند، موضوع را تمام می‌کند، اما او بدتر حمله کرد. درحین درگیری نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که یک ضربه به گردنش وارد شد. من اصلا متوجه ضربه‌ای که زده ‌بودم نشدم و نمی‌دانم چطور این ضربه بر بدنش وارد شد. بعد از فوتش بود که من را بازداشت کردند.
متهم گفت: مادر مقتول که تنها ولی‌دم اوست، درخواست قصاص کرد و حکم نیز صادر و تأیید شد. من را پای چوبه ‌دار بردند. خیلی عذاب کشیدم، شب قبل از اجرا خیلی شب سختی است. وقتی پای چوبه‌دار رفتم، التماس کردم. پیرزن به من گفت که یک ‌میلیارد تومان می‌خواهد و رضایت می‌دهد. پدرم متعهد شد این پول را تأمین کند؛ اما بعد از دو ماه، مادر مقتول دوباره گفت پشیمان شده و می‌خواهد حکم را اجرا کند. هرچه پدر و مادرم التماس کردند، فایده نداشت، دوباره من را پای چوبه‌ دار بردند و همان لحظات را تجربه کردم. این‌بار مادر مقتول گفت دو ‌و ‌نیم ‌میلیارد تومان می‌خواهد و پدرم متعهد شد که پول را تأمین کند. پدرم، عمویم و پسرعموهایم برای نجات من خانه‌هایشان را فروختند. چندین دستگاه آپارتمان فروخته شد تا من نجات پیدا کنم و حالا همه اعضای خانواده‌ام مستأجر شده‌اند. ما تاوان سنگینی پرداختیم. من سه سال است که در زندان هستم و خواهش می‌کنم با توجه به وضعیتی که پیش آمده ‌است، در حکمی که به لحاظ جنبه عمومی صادر می‌کنید، به من کمک کنید.  با پایان جلسه رسیدگی، هیأت قضات وارد شور شدند تا نظر نهایی خود را درباره این پرونده بدهند.