تازه ترين اسناد از مديريت انگليس در فتنه 88

اوین نامه ی کیهان 10 مرداد - 95
تازه ترين اسناد از مديريت انگليس در فتنه 88
ادوارد اسنودن فاش كرد
 ایکاش دریدگی ووقاحت هم ا برای  آبرو باختگان بیا عتبار وورشکست شده و به سیم آخر زدگان حدو مرزی داشت و پرخاشگری و تو هین واهانت کردن شان مهار پذیر بود و همچون سربازجو شریعت نداری پاسدار اطلاعاتی سپاه نبود که چون مأموریت دراوین نامه کیهان دارد ونماینده ویژه خامنه ای رهبر ولی فقیه انتصابی را هم ذراین اوین یدک می کشد . اشکارا هر موقع که دلش به خواهد به آسانی  نه به رقیب ومنتقدان بدو بیراه می گوید و پرونده سازی برای شان می کند که به وضوح توهین به فهم و شعور مردم ایران می کند .طوریکه میلیون ها نفر ناراضیانی که به خاطر طرح کودتای تقلبات آرای سپاه و زائده اش بسیج پس از نمایشا نتخابات ریاست جمهوری  22 خرداد 88 توی خیابان ها ریختند وفریاد مرگ بر دیکتاتور سردادند و  اعتراضات ضد حکومتی شان برای 9 ماه ادامه یافت و تعدادی شهیدد ادند تاکه با سرکوب  شدید و حشیانه ارگان های سرکوبگر وموج گسترده  بازداشت های ناراضیان اعتراضی جنبش اعتراضی  سرکوب ومهارگردید .در  حالیکه  در اوین نامه  ی کیهان باو ارونه گویی اتهام آن جنبش اعتراضی میلیونی ضد حکومتی اسناد مدیریت انگلیس درفتنه 88 نامیده شده است .چون مکمل  ادامه توطئه بستر سازی پرونده سازی برای حسین فریدون و  تلاش حذف  حسن روحانی برادر حسین فریدون از نامزدی ریاست جمهوری 96 است .

اسناد جديد فاش شده از سوي اسنودن ابعاد جديدي از دخالت انگليس در مديريت فتنه 88 را فاش کرد.
    
سرويس سياسي- انگليسي ها قبل از انتخابات دو حركت براي پيشبرد اهداف خودشان انجام داده بودند كه اولي تاسيس يك شبكه تلويزيوني به زبان فارسي(BBC) بود و دومي اعزام يك سفير جديد تازه نفس جهت رويارويي به نام «سايمون گس» بود. در جريان وقايع انتخابات اين سفارتخانه كه از آن به عنوان لانه جاسوسي جديد نيز ياد مي كنند از هيچ فعاليت و عملي در مورد دخالت در امور داخلي ايران كوتاهي نكرد كه از آن جمله مي توان به اعترافات حسين رسام اشاره كرد. وي در بخشي از اعترافاتش گفته بود: «با توجه به دستورالعمل دريافتي از لندن تحولات بعد از انتخابات (88) در دستور کار کارمندان محلي بخش سياسي سفارتخانه قرار گرفت در اين چارچوب با دفاتر برخي فعالان سياسي به ويژه اصلاح طلبان ارتباط برقرار و اطلاعات لازم درباره انتخابات جمع آوري مي شد
    
به گزارش فارس اطلاعات جديد از اسناد منتشر شده توسط «ادوارد اسنودن» نشان مي دهد سرويس اطلاعات انگلستان در سال ١٣٨٨ با استفاده از حربه هاي اينترنتي براي تشديد ناآرامي در ايران تلاش کرده است. براساس اين اسناد، اداره ارتباطات دولتي بريتانيا که وظيفه جاسوسي اينترنتي را بر عهده دارد و خواهرخوانده آژانس امنيت ملي آمريکا به شمار مي آيد، تيم ويژه اي براي تمرکز بر ايران ايجاد کرده بود.
    
اهداف اين تيم عبارت بوده اند از:
    
اعتبارزدايي از سران ايران و برنامه هسته اي اين کشور
    
ممانعت يا ايجاد اخلال در دسترسي ايران به اقلام مورد استفاده در برنامه هسته اي
    
انجام عمليات جاسوسي و جمع آوري اطلاعات
    
مقابله با سانسور!
    در بيشتر مواقع فعاليت هايي که با هدف ايجاد بحران توسط سرويس هاي اطلاعاتي غرب و خصوصا انگلستان در محيط مجازي صورت گرفته است با شعار دهن پر کن «مقابله با سانسور» است که با چنين ديدگاهي مخاطبان خويش را متقاعد کنند. در حاليکه آنچه که با اين اهداف در شبکه هاي اجتماعي منتشر مي شد به منظور بحران آفريني و ايجاد اغتشاش بوده است. ادعاي مقابله با سانسور در حالي مطرح مي شود که مطابق اسناد اسنودن، سرويس اطلاعات انگلستان با به کارگيري تکنيک هاي مهندسي اجتماعي و با ساخت حساب هاي جعلي در شبکه هاي اجتماعي و از طريق يک سايت کوتاه سازي آدرس اينترنتي، سعي در جذب معترضان و تهييج و خط دهي به آنها داشته است.
    
فعاليت اين سايت بعد از ناآرامي ها در ايران، در شبکه هاي اجتماعي تقريبا به صفر رسيده است. اين سايت بعدها براي يک دوره زماني در ابتداي ناآرامي ها در سوريه هم فعال شده است.
        
سايت «مادربُرد» گزارش مي دهد
    
بنا بر گزارش سايت «مادربرد»، اسناد جديدي که «ادوارد اسنودن» منتشر کرده، فاش مي کند که يکي از واحدهاي سازمان اطلاعات انگليس با حروف اختصاري «GCHQ» موسوم به «ستاد ارتباطات دولت انگليس» تلاش کرده تا در طول آشوب هاي مربوط به انتخابات رياست جمهوري سال 88 ايران و همچنين ناآرامي هاي مربوط به بيداري اسلامي در کشورهاي عربي که از سال 2011 آغاز شده بود، بر فعالان اينترنتي اثرگذاري داشته باشد.
    «
ستاد ارتباطات دولت انگليس» (GCHQ) که يک سازمان اطلاعاتي در دولت بريتانيا است، مسئول عمليات جاسوسي، عمليات نظامي و حفاظت اطلاعات در اين کشور است. مقر اين سازمان در شهر «چلتنهام» واقع شده است.
    
واحد ويژه اين ستاد موسوم به گروه اطلاعات تحقيقات تهديد مشترک (JTRIG) زماني شناسايي شد که در اسناد محرمانه رده بالاافشا شد. اين واحد ويژه سعي کرده تا با استفاده از تاکتيک هايي موسوم به «هاني پات»، در انجمن هاي اينترنتي از جمله هکرهاي ناشناس و گروه هاي ديگر نفوذ کرده و در فعاليت هاي آنها تغييراتي ايجاد کند.
    
فعاليت هاي اين گروه عليه هکرها قبلاگزارش شده است ولي تلاش اين گروه براي نفوذ در خاورميانه و اثرگذاري بر حوادث کشورهاي خاورميانه به ويژه ايران هرگز پيش از اين گزارش نشده بود.
        «
هاني پات» چيست؟ 
    
هاني پات مکانيزم امنيت رايانه اي و در اصل، يک منبع سيستم اطلاعاتي با اطلاعات کاذب است که براي مقابله با هکرها و کشف و جمع آوري فعاليت هاي غيرمجاز در شبکه هاي رايانه اي بر روي شبکه قرار مي گيرد.
    
يکي از سرويس هاي کوتاه کننده آدرس سايت ها که هم اکنون غيرفعال شده است، lurl.me، بوده که توسط «ستاد ارتباطات دولت انگليس» راه اندازي شده بود که شبکه هاي اجتماعي را قادر مي ساخت تا فعاليت هاي جاسوسي انجام دهند. اين سرويس در توئيتر و ديگر شبکه هاي اجتماعي براي انتشار پيام هايي در حمايت از ناآرامي ها و آشوب ها در خاورميانه مورد استفاده قرار مي گيرد.
    
اين پيام ها با هدف اثرگذاري بر معترضاني که عليه دولت خود به خيابان ها آمده بودند، منتشر مي شد تا آنها را تحريک کرده و به جاسوسي و جمع آوري اطلاعات بپردازند؛ اطلاعاتي که به اين نهاد جاسوسي انگليسي کمک مي کرد تا بيش از پيش اهداف خود را در سراسر جهان پيش ببرد. اين سرويس در حقيقت دستيابي به اين افراد و رديابي آنها را آسان تر مي ساخت.
        
نويسنده گزارش: من خود هدف سرويس اطلاعاتي انگلستان بودم
    
نويسنده اين گزارش تاکيد مي کند: من به اين دليل توانستم اين اطلاعات را از ميان اسناد اسنودن خارج کنم که خودم شخصا در گذشته هدف اين سرويس اطلاعاتي انگليسي قرار گرفته بودم. بنا بر اسناد افشا شده، اين پروژه با يگان ويژه اين نهاد جاسوسي اطلاعاتي انگلستان موسوم به «گروه اطلاعات تحقيقات تهديد مشترک» در ارتباط است که ماموريت اصلي آن استفاده از «حقه هاي کثيف» براي «نابود کردن، کاهش اعتبار و ايجاد اخلال» در کشورهاي هدف از طريق «اعتبارزدايي» آنها مي باشد.
    
سرويس کوتاه سازي آدرس سايت اينترنتي با نام مستعار «DeadPool» در حقيقت يکي از ابزارهاي «هاني پات» مورد استفاده يگان ويژه اين سرويس اطلاعاتي انگليس براي اثرگذاري در ايران و برخي کشورهاي خاورميانه به شمار مي آيد.
    
بر اساس اسناد فاش شده اسنودن، اين يگان ويژه جاسوسي، يک گروه عملياتي براي اهداف بين المللي دارد که بعدا يک زيرگروه براي کشور ايران تشکيل داده بود. در بخشي از اين اسناد آمده است: «تيم ايران در حال حاضر با هدف اثرگذاري بر برنامه هسته اي ايران از طريق: (1) اعتبارزدايي رهبري ايران و برنامه هسته اي اين کشور، (2) ممانعت يا ايجاد اخلال در دسترسي ايران به اقلام مورد استفاده در برنامه هسته اي (3) انجام عمليات جاسوسي و جمع آوري اطلاعات و (4) مقابله با سانسور، فعاليت مي کند
        
شخصيت هاي جعلي در شبکه هاي اجتماعي
    
در ادامه اين سند جزئياتي درباره روش هاي به کارگرفته شده توسط يگان ويژه سرويس اطلاعات انگلستان براي دستيابي به اين اهداف از طريق ايجاد شخصيت هاي جعلي در شبکه هاي اجتماعي، بارگذاري ويدئوهاي يوتيوب، و ايجاد گروه هاي فيس بوکي براي ارائه دستور کار يا اطلاعات خاص، ارائه شده است. بسياري از اين تکنيک ها در يک سري از حساب هاي کاربري شبکه هاي اجتماعي که شديدا از کوتاه کننده آدرس اينترنتي استفاده مي کردند، کاملامشهود است.
    
بنا بر اين گزارش، به نظر مي رسد که تعداد حساب هاي کاربري توئيتري که در ماه ژوئن سال 2009 فعال بوده اند، بسيار اندک بوده و فالوئرهاي آنها نيز بسيار کم بوده اند و مرتبا نيز مطالب مشابهي را توئيت مي کردند و لينک ها را با استفاده از lurl.me گرفته بودند. يکي از اولين حساب هاي کاربري اينچنيني، 2009 iranfree بوده است.
    
به نظر مي رسد بخش اعظمي از حساب هاي کاربري توئيتري که به ندرت فعاليت داشته اند، فعاليتشان حول موضوع قادر ساختن مردم ايران به دسترسي به اطلاعاتي که در غيراين صورت توسط دولت سانسور مي شود، بوده است. در سند علوم رفتاري اين يگان ويژه اطلاعاتي، اين موضوع تحت عنوان «فراهم کردن دسترسي آنلاين به مطالب و اطلاعات سانسور نشده (به منظور ايجاد اخلال)» تعريف شده است. اين موضوع از طريق ارائه اطلاعاتي درباره وب سايت هاي مسدود شده و دسترسي به گزارش هاي خبري بين المللي دنبال شده است. از سايت هايي که اين حساب هاي توئيتري مدام به آنها ارجاع مي داده اند، سايت iran-news.info بود که اخبار مربوط به ايران را به زبان انگليسي، ارائه مي کرد.
        
استفاده از نيروي انساني در جمع آوري اطلاعات
    
شايد در ظاهر اينگونه به نظر برسد که ستاد ارتباطات دولت انگليس و تظاهرات ضددولتي، هدفي مشترک در از بين بردن اعتبار حکومت ايران و مبارزه با سانسور داشته اند. اما خوب است بدانيم که يکي از اهداف اعلام شده گروه اطلاعات تحقيقات تهديد مشترک انگليسي ها، استفاده آنلاين از نيروي انساني براي جمع آوري اطلاعات (چيزي شبيه پروژه خبرنگار-شهروند) است و lurl.me از ابتدا براي انجام جاسوسي سيگنال (شنود اطلاعاتي با استفاده از سيگنال هاي الکترونيکي) به منظور سياه نمايي استفاده مي شده است.
    
سفارت انگلستان از پرسنل خود خواسته بود تا در جريان اغتشاشات 88 از آثار تخريب هايي که توسط فتنه گران ايجاد شده بود عکس برداري کنند ضمن آنکه بارها ديپلمات ها و دبيران سفارت در اغتشاشات حضور يافته بودند و حتي در 28 خرداد 1388 شخص سفير انگليس به همراه کاردار سفارت به ميان آشوبگران آمده بودند. «دومتروس» يکي ديگر از اعضاي بخش سياسي سفارت در دو مقطع به نشانه حمايت از جريان فتنه با پوشيدن لباس سبز در ميان تجمع کنندگان حاضر شده بود.
    
در مدتي که فتنه در ايران مشغول آشوب آفريني بود شبکه هاي تلويزيوني مثل BBC بطور دائم از شهروندان ايراني مي خواستند که ويدئوها و تصاوير خود را به همراه اطلاعات آنها به اين شبکه ارسال کنند. حسين رسام، تحليلگر ارشد سفارت انگلستان در اعترافاتش در اين مورد گفته بود: «به بنده و ساير کارکنان دستور داده شد با ايجاد شبکه به تامين اخبار و اطلاعات مورد نياز انگليس اقدام کنم که در طول پنج سال فعاليت خود در اين سفارت تا سال گذشته۱۳۰ مرتبط داشتم که امسال (1388) با افزايش ۵۰ نفري، تعداد مرتبطين بنده ۱۸۰ نفر شد
    
اين گزارش مي افزايد، هدف اصلي تم تکرارشونده اين شبکه از حساب هاي کاربري توئيتري، تهييج خوانندگان و کاربران خارج از ايران براي ترغيب شمار اندکي در ايران براي اعتراض بوده که ادعا مي شد عليه رياست جمهوري اين کشور انجام مي گيرد. از روش هاي توصيف شده در سند اين يگان ويژه اطلاعاتي انگليس «درآوردن اداي يک شخص واقعي (براي اعتبارزدايي، ترويج بي اعتمادي، دلزده و دلسرد کردن، فريب دادن، بازداشتن، به تاخير انداختن يا ايجاد اخلال) عنوان شده است. اين شبکه ها غالبا با شايعه سازي و يا تحريف حقيقت براي بي اعتماد کردن مردم نسبت به نظام و سران آن اقدام کردند. در شرايطي بحراني مانند فتنه 88 بهترين زمان براي اين گونه اقدامات و شايعه سازي است، يعني هر آنچه که از شبکه هاي رسمي تلويزيوني شايد قابل پخش نباشد؛ چرا که در التهاب جامعه معمولابرخوردها هيجاني است و کمتر افراد در پي کشف حقيقت برمي آيند. طبق اين گزارش سرويس اطلاعاتي انگلستان در شبکه هاي اجتماعي بيشترين استفاده را در اين مورد کرده است.
    
تمام اينها در شرايطي است که اين سايت کوتاه کننده آدرس اينترنتي، در سال 2010 ديگر هيچ فعاليت جديدي نداشته و پس از آن در سال 2011 به يکباره فعاليت خود را اين بار در مورد سوريه در دوران بيداري اسلامي در کشورهاي عربي آغاز کرده، آن هم با نام کاربري access4syria. اين حساب کاربري صرفا در ماه هاي مي تا ژوئن سال 2011 فعاليت داشته و تنها از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر به وقت گرينويچ از روزهاي دوشنبه تا جمعه فعاليت مي کرده است.
        
پس از ايران ايجاد اغتشاش در سوريه 
    
اين گزارش مي افزايد: باور اين مسئله دشوار است زماني که اين يگان ويژه اطلاعاتي نام هاي کاربري ساختگي را در شبکه هاي اجتماعي مديريت مي کند، تنها قادر باشد شمار محدودي حساب کاربري با محتواي کاملايکسان ايجاد کند و آن هم تازه در زمان هاي محدود و صرفا به زبان انگليسي فعاليت کند. با اين وجود، صفحه اي از اسناد افشا شده درباره دشواري هايي که ماموران مخفي اين سرويس اطلاعاتي در اجراي عملياتشان با آن مواجه بوده اند نيز وجود دارد؛ دشواري هايي شامل حفظ بيش از دو يا سه هويت جعلي و دسترسي محدود به مشاوران زباني. 
    
در يکي از اسناد فاش شده با عنوان «پشتيباني علوم رفتاري براي اثرگذاري يگان ويژه اطلاعاتي و عمليات انساني آنلاين» آمده است، حساب هاي فعاليت هاي توئيتري در سوريه نيز همانند حساب هاي کاربري ايراني، حول هدف فراهم ساختن شرايطي براي شهروندان سوري به منظور دور زدن سانسور اينترنتي دولت، بوده است. همان طور که پيش از اين گفته شد شعار دور زدن سانسور در حالي مطرح مي شود که هدف نهايي سرويس اطلاعاتي انگلستان منحرف کردن جريان بيداري اسلامي در کشورهاي عربي و يا ايجاد اغتشاش و نا امني به موازات آنها با مديريت بر شبکه هاي اجتماعي بوده است.
    
بر اساس اين سند، دستورالعمل هاي عربي ارائه شده در خصوص سوريه، خوانندگان را تهييج مي کرده تا «از طريق ماهواره به اينترنت متصل شوند، براي مثال، در خانه دوستان، فروشگاه هاي اينترنتي و يا در دفاتر شرکتها». همچنين از خوانندگان خواسته مي شد، «از فيلترشکن براي باز کردن صفحات مسدود استفاده کنند»، همچنين مدعي مي شدند که در اين صورت از اينترنت امن استفاده مي کنند. اسناد افشا شده نشان مي دهد آخرين فعاليت سايت lurl.me مربوط به ماه نوامبر سال 2013 بوده است.