نكته وقتي دولت بودجه نمي دهد و تلويزيون به لاتاري تن مي دهد!

نكته 
وقتي دولت بودجه نمي دهد و تلويزيون به لاتاري تن مي دهد! 10 مرداد – 95
افشای ماهیت تبلیغات دروغین صدا وسیما با ترفنددراز ومتهم ومحکوم کردن دولت روحانی که چرا بودجه صداو سیما راکاهش داده تامجبور شود روی به تبلیغات پوچ ودروغین و انحرافی بی آورد . البته گفته نشده که صدا وسیما دربست دراختیار خامنه ای و پاسداران وحامیان شان وعلیه روحانی و دولت ائتلافی و حامیان شان می باشد.
نويسنده: امير شريفي

«يک جوک بشنويد، يک اتومبيل برنده شويد، فقط با يک تماس!»، «پاسخ يک سوال را اس ام اس کنيد، يک خانه برنده شويد!!»، «پيامک بدهيد که آقاي ايکس بهتر است يا خانم ايگرگ، يک لب تاپ برنده شويد!!!»، «بياييد روي صحنه فلان برنامه و دلقک بازي درآوريد، يک تبلت ببريد»!!!، «پيامک بدهيد و در مسابقه اي نامعلوم شرکت کنيد، يک اتومبيل 400 ميليوني خارجي برنده شويد»!!!!
    اين جملات، دروغ هاي سال يا جملات طنز و يا تبليغات انتخاباتي نيستند بلکه تبليغاتي هستند که مدتي است برنامه ها و بخش آگهي هاي بازرگاني تلويزيون ما را اشغال کرده اند و جماعت خوش خيال زيادي را به دنبال آرزوهاي دور و دراز کشانده تا پول هاي اندک خود را (با تماس يا پيامک) به حساب مشترک اپراتورهاي مخابرات و شرکت هاي نامشخصي که جوک مي فرستند يا سوال ارائه مي کنند و يا ... و همچنين بخش بازرگاني صدا و سيما واريز کنند تا از طريق اين پول هاي اندک، پول هاي درشت به وجود آيد و سرمايه هاي کلان و ... که نمونه هاي قبلي اش اينک در کشورهاي ديگر مشغول خوردن پول ملت و خوش گذراني هستند. 

    سوال اينجاست که چرا دولت بايستي با کاهش بودجه صدا و سيما، اين دانشگاه را به سمت قبول اين آگهي هاي سخيف و مبتذل بکشاند؟ و چرا مسئولين صدا و سيما به خاطر تامين بودجه خود به هر وسيله اي متمسک مي شوند؟!!

    به جز اين، امروزه براي فروش هر کالايي، جوايز نفيس تبليغ مي شود. براي پودر لباسشويي، براي مايع ظرفشويي، براي چاي، براي خمير دندان، براي آدامس و براي دستمال کاغذي و ... و کارخانه هايي که حتي براي حقوق کارگران خود، گرفت و گير دارند و هر چند ماه و بطور اقساط آن را مي پردازند، به راحتي وعده اتومبيل هاي چند صد ميليوني و خانه هاي ميلياردي براي جوايز خود مي دهند! 

    شنيدن و ديدن مداوم و مسلسل وار اين تبليغات، آنچنان سرسام آور و سوهان روح شده که اگر وارد بازي آنها نشويم (که در آن صورت هم سرخوردگي ها و ياس هاي خاص خود را دارد)، قطعا دچار ضعف اعصاب شده و بيماري هاي مختلف روحي گريبانمان را خواهد گرفت. مگر اينکه تلويزيون را خاموش کرده و عطايش را به لقايش ببخشيم! 

    اين کشاندن وسيع و همه جانبه مردم به قرعه کشي و لاتاري و شانس و جايزه و قمار (که خاطره بليط هاي بخت آزمايي دوران طاغوت را زنده مي کند) چه تناسبي با مفاهيم و مظاهر اقتصاد مقاومتي دارد؟! در اين قرعه کشي ها و اهداي جوايز (مثلااتومبيل در مقابل يک پيامک) تا چه حد بر تشويق توليد و به کارانداختن سرمايه هاي مختلف در جهت آن تاکيد مي شود؟ جوک شنيدن، فال گيري، دانستن سن فلان بازيگر و يا شباهت هاي فلان خواننده چقدر در توليدات داخلي و به کارگيري سرمايه هاي راکد براي جريان توليد موثر است؟!!!

    آيا اقتصاد مقاومتي (که به کرات مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و عمل به آن شعار اصلي امسال است) تنها بايستي در همايش ها و کنفرانس ها و سمينارهاي خسته کننده و کسالت بار مطرح شود؟ کدام رسانه مي بايست اين مفهوم مهم اقتصادي را به مردم بشناساند؟ آيا تنها برگزاري سخنراني و ميزگردهاي پيچيده و سنگين (که حتي بعضا کارشناسان امر نيز تمايلي به ديدن و شنيدن آنها ندارند) کفايت مي کند؟ آيا نمي توان حداقل اين جوايز و پيامک ها را براي تبيين و تشريح مفاهيم و معاني اقتصاد مقاومتي صرف کرد و هزينه هاي آن را به کارگاههاي کوچک و کارخانه هاي مختلف و توليدات داخلي (که در سخت ترين شرايط اقتصادي کار مي کنند) اختصاص داد تا مفهوم اقتصاد مقاومتي در عمل تبيين شود؟ آيا نمي شود حداقل در سوالات پيامک ها به جاي جوک و فال و سن فلان بازيگر و مدل لباس فلان خواننده، از شيوه مصرف مناسب سوال کرد و درست مصرف کردن را به مخاطبان آموزش داد؟