گزیده ها6آذر- 95

گزیده ها6آذر- 95
دستگیری قاتل متواری پس از 19 سال زندگی مخفیانه در تهران 
فردی که 19 سال پیش به دلیل اختلاف مالی اقدام به آتش زدن منزل برادرش در تبریز و در نهایت مرگ همسر برادرش کرد، در تهران دستگیر شد.
در تاریخ 19 آبان امسال، فردی با دستور نیابت قضایی از شعبه 1101 دادگاه کیفری 2 تهران به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه و در اظهارات خود عنوان کرد که برادرش بنام «رحیم. ص» متولد 1346 به اتهام آتش سوزی منجر به جنایت تحت تعقیب قرار دارد.
*
اظهارات شاکی پرونده
شاکی پرونده در خصوص شکایت خود از برادرش به کارآگاهان گفت: حدود 19 سال پیش برادرم با به آتش کشیدن خانه‌ام باعث شد تا همسرم بنام رحیمه(20 ساله) با 95 درصد سوختگی فوت کرده و من نیز دچار سوختگی 55 درصدی شده و چشم چپم را از دست دهم.
شاکی پرونده در ادامه شکایت خود به کارآگاهان، گفت: شب حادثه و پس از پایان آتش سوزی، بقایای بجای مانده از یک خودرو سواری در محل آتش سوزی مشاهد شد که بنا بر نظریه آتش نشانی، منشاء آتش سوزی و انفجار از داخل آن اعلام شد.
شاکی اظهار کرد: در ادامه و با بررسی ارکان هویتی خودرو، پلیس اعلام کرد که خودرو متعلق به برادرم رحیم بوده و از همان تاریخ تاکنون برادرم ناپدید شده است و در این مدت اقدامات زیادی برای دستگیری او انجام شده اما هیچ اثر و نشانی از او نیافتیم.
*
شناسایی و دستگیری قاتل متواری
کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با انجام اقدامات پلیسی اطلاع پیدا کردند که «رحیم. ص» طی این مدت با هویت‌های مختلف در تهران ساکن بوده و تا حدود یک سال پیش نیز در یک مرکز تهیه غذا مشغول بکار بوده اما در حال حاضر در آنجا مشغول بکار نیست.
در ادامه اقدامات پلیسی، کارآگاهان ضمن شناسایی مخفیگاه متهم در منطقه بریانک، در تحقیقات نامحسوس اطلاع پیدا کردند که متهم در این مدت متاهل شده و در حال حاضر دارای 2 دختر دو قلوی هشت ساله است.
سرانجام در تاریخ 3 آذرماه متهم حین خروج از مخفیگاهش در منطقه بریانک و در حالیکه صورت خود را با ماسک پوشانده بود، دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
*
اعتراف به ارتکاب جنایت
متهم پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، صراحتا به آتش زدن منزل برادرش اعتراف کرده و اختلاف مالی با برادرش در خصوص تاسیس یک شرکت تولیدی پوشاک را انگیزه جنایت عنوان کرد.
وی مدعی شد که گمان می‌کرده در زمان آتش زدن خانه برادرش، کسی داخل خانه نیست.
متهم در خصوص شب حادثه به کارآگاهان گفت: پس از تهیه چندین کپسول گاز، آنها را در صندوق عقب خودرو شخصی خود قرار داده و به نزدیکی محل سکونت برادرم رفتم و در شب حادثه شاهد خارج شدن برادرم همراه با اعضای خانواده‌اش از داخل خانه بودم؛ تا منتظر بمانم تا محل آرام شود و در همین مدت داخل ماشین خوابم برد اما پس از بیدار شدن، ماشین را به نزدیکی منزل برادرم برده و پس از تخریب شیشه پنجره، شیلنگ‌های متصل به کپسول‌های گاز را به داخل خانه انداختم و آتش روشن کردم که ناگهان همه جا آتش گرفت و خود نیز دچار سوختگی شدم اما موفق به خارج شدن از محل شدم.
متهم در ادامه مدعی شد: پس از آتش زدن منزل برادرم به تهران آمده و در این مدت چون با هیچکدام از بستگان و اعضای خانواده ارتباط نداشتم از فوت همسر برادرم در آتش سوزی بی‌اطلاع بودم.
متهم در خصوص ازدواج خود در تهران نیز، گفت: پس از گذشت 10 سال از موضوع آتش زدن منزل برادرم، ازدواج کردم و در حال حاضر نیز 2 دختر دوقلو دارم و در این مدت هر بار که از سوی همسرم یا خانواده‌اش در خصوص اعضای خانواده و بستگانم سوال می‌شد، عنوان می‌کردم که با آنها اختلاف شدیدی دارم و آنها نیز پس از گذشت مدتی، دیگر سوالی در این خصوص نپرسیدند.
متهم درباره استفاده مداوم از ماسک نیز به کارآگاهان، گفت: 19 سال است که برای شناسایی نشدن از ماسک ضد آلودگی هوا استفاده می‌کنم اما سرانجام دستگیر شدم.
سرهنگ کارآگاه "حمید مکرم"، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر، گفت: با توجه به رسیدگی به پرونده در شعبه 116 دادگاه کیفری تبریز و با توجه به ارتکاب جنایت در شهرستان تبریز، متهم برای ادامه رسیدگی به پرونده در اختیار مقام قضایی این شهرستان قرار گرفت.
خبر ويژه 
دولت راهنماي خروج از ركود زده اما در حال گران سازي قيمت هاست
کارشناسان اقتصادي حتي آنهايي که حامي دولت بوده اند، ادعاي پايان دوران رکود را «خروج و رشد بي کيفيت» مي دانند.
    روزنامه وقايع اتفاقيه در گزارشي با عنوان «نقد کارشناسان به اعلام پايان دوران رکود: خروج بي کيفيت» نوشت: مسئولان و تحليلگران اقتصادي، اظهارنظرهاي متفاوتي درباره اينکه آيا بعد از اجراي سند برجام و قرار گرفتن اقتصاد در مسير جذب سرمايه گذاري هاي خارجي تا پايان امسال، رشد اقتصادي به پنج تا 6 درصد مي رسد و در نهايت، منجر به خروج اقتصاد از رکود خواهد شد يا خير، مطرح مي کنند. در چند روز گذشته بسياري از تحليلگران اقتصادي بار ديگر، موجي از انتقادات را به سياست هاي خروج از رکود تيم اقتصادي دولت يازدهم روانه کردند؛ از سرگيري دوباره اين نقدها زماني دوباره قوت گرفت که مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس جمهوري، چندي پيش مانند هر بار، با خوشبيني درباره نشانه هاي خروج اقتصاد ايران از رکود اظهارنظرهايي کرده بود.

    نيلي مي گويد: «در حال حاضر، اقتصاد ايران از رکود خارج شده و به رشد اقتصادي اندک رسيده است.» آنچه مشاور اقتصادي رئيس جمهوري به صراحت مي گويد، آن است؛ حالاديگر مشکل اقتصاد ايران، رکود نيست بلکه رشد اقتصادي اندک است که آن هم تا پايان امسال رفع خواهد شد. او حتي بر اين نکته هم تاکيد کرده است که اگر تا پايان سال، رشد اقتصادي به هفت درصد رسيد، نبايد تعجب کرد.

    به نظر مي رسد بيشترين اميدواري براي رشد اقتصادي مطلوب و خروج کامل اقتصاد ايران از رکود با تکيه بر افزايش درآمدهاي نفتي است.

    وقايع اتفاقيه در ادامه اين گزارش نوشت: در مقابل، بسياري از تحليلگران نه تنها خروج از رکود را تاييد نمي کنند، حتي در اين باره که گفته مي شود، با رشد اقتصادي پنج تا 6 درصدي تا پايان سال، زمينه خروج از رکود فراهم مي شود، مخالف هستند.

    فرشاد مومني، کارشناس اقتصادي، در اين باره مي گويد: واقعيت اين است که رشد اقتصادي مورد نظر به غايت، بي کيفيت است و اين همان مسئله اي بود که حتي دستگاه هاي مربوطه داخلي نيز بارها به آن اشاره کرده اند. مومني توضيح مي دهد: «رشد بي کيفيت بنابر تعريف رشد مبتني بر خام فروشي، دلالي، سوداگري و ترويج تجارت پول بوده، در حالي که مسئله اي که براي کشور نجات بخش است، افزايش فرصت هاي شغلي مولد در کنار افزايش توان رقابت اقتصادي ملي است که ريشه در ارتقاي بنيه توليد ملي دارد. واقعيت اين است که رشد اقتصادي 95 هيچ يک از اين ويژگي ها را ندارد؛ بنابراين رشد حاصل شده بيش از اينکه به کار ملت و کشور بيايد، به کار رقابت هاي جناحي و سياسي مي آيد و گرهي از مشکلات کشور باز نخواهد کرد. گشوده شدن اين گره نيازمند توجه به يک واقعيت مهم است و آن هم اينکه ساختار نهادي ايران و طرز نگاه مديريت اقتصادي کشور به مسائل، به طرز افراط آميزي تحت تاثير منافع بخش هاي غيرمولد است و گمان مي رود از اين زاويه جا داشته باشد سازمان هاي مستقل تر مانند مرکز پژوهش هاي مجلس، گزارش اخير مشاور اقتصادي رئيس جمهوري را در اتاق بازرگاني تهران، بررسي کنند

    محمدقلي يوسفي، تحليلگر اقتصادي نيز که سال ها در بخش صنعت فعاليت کرده است، در گفت وگو با «وقايع اتفاقيه» با استناد به آمار و ارقام اقتصادي مي گويد: جناب مشاور اقتصادي رئيس جمهوري درباره خروج اقتصاد از رکود، آدرس اشتباه مي دهد؛ گويا ايشان فراموش کرده اند که اقتصاد دچار رکود تورمي است، به اين مفهوم که سال هاست، نه توليدکننده مي تواند توليد کند نه مردم توان خريد دارند. متاسفانه انتظار آقايان از نتايج مثبت برجام، آن هم در کوتاه مدت، بسيار زياد و غيرمنطقي است تا جايي که موجب مي شود احساسات، جاي تحليل هاي کارشناسي آنها را بگيرد.

    او در ادامه مي گويد: آمارهاي رسمي اقتصادي نشان مي دهد، بيشترين تمرکز بانک ها بر سرمايه گذاري در حوزه مسکن بوده است. با اين اميد که بتوانند واحدهاي مسکوني و تجاري خود را متري 25 تا 30 ميليون تومان به فروش برسانند؛ مسکن که سه سال است رکودي سنگين را تجربه مي کند و در اين ميان، بخش توليد و کشاورزي که دو بخش مهم و مولد اقتصادي است، از دريافت تسهيلات جا ماندند و بايد بگويم 62 درصد از منابع و تسهيلات بانک ها به سوي بخش مسکن و واسطه گري رفت؛ با اين اوضاع آيا مي توان اميد داشت، زمينه خروج اقتصاد از رکود فراهم شده باشد يا به قول آقاي نيلي، مشکل رکود در کشور رفع شده و حالابايد بر رشد اقتصادي تمرکز کرد؟

    او تصريح مي کند: دلار هزار و 226 توماني دولت حالابه بالاي سه هزار تومان رسيده است، يعني دولت با يک حرکت زيرپوستي موجب گراني در بازار ارز شد، در حالي که رکود همچنان گريبانگير اقتصاد و وضعيت بيکاري هم در کشور کاملامشهود است. کاش آقاي نيلي توضيح مي دادند بر اساس کدام آمار، ارقام و مستندات اقتصادي مي گويند اقتصاد از رکود خارج شده است؟
خبر ويژه 
پيش بيني روزنامه دولت از صعود نرخ دلار به 4 هزار تومان
روزنامه رسمي دولت پيش بيني کرد قيمت دلار تا 4 هزار تومان نيز صعود کند. دلار به هنگام آغاز به کار دولت يازدهم 2550 تومان بود.
    قيمت دلار چند ماهي است که مسير صعودي پيدا کرده و از 3200 تومان به 3700 تومان رسيده است. حميدرضا زمان زاده مدير پژوهشکده پولي و بانکي اخيرا گفته بود: افزايش بيشتر نرخ ارز و رسيدن آن به سطوح 3800 تومان بسيار بعيد است و به نظر مي رسد حداکثر نرخ در بازار ارز تا پايان سال، حداکثر 3700 تومان باشد.

    وي در عين حال گفته است «با انتخاب ترامپ نااطميناني در بازار ارز به وجود آمد که به تدريج برطرف خواهد شد و دلار در بازارهاي جهاني تقويت مي شود. همان طور که يورو در يک ماه اخير 4 درصد و در برابر ين ژاپن 7 درصد افزايش يافته است. وقتي نرخ دلار در برابر همه ارزها رشد مي کند، نسبت به ريال هم افزايش خواهد يافت، بنابراين بخش عمده ماجراي افزايش نرخ دلار در بازار ايران، به ويژه بعد از انتخاب رئيس جمهور جديد آمريکا، رشد بهاي جهاني ارز است

    اين مدير بانکي توضيح نداده که آيا در وضعيت به هم ريختگي بازار جهاني، آيا بايد نرخ دلار در ايران کاهش مي يافته يا افزايش؟!

    در همين حال روزنامه دولتي ايران برخلاف ادعاي زمان زاده نوشت: پيش بيني مي شود که دلار در ماه هاي پيش رو به 4 هزار تومان برسد.

    علي ديني ترکماني اقتصاددان و استاد دانشگاه به «ايران» گفت: دلايل اين افزايش را مي توان به داخلي و خارجي تقسيم بندي کرد. يکي از مهم ترين دلايل رشد نرخ ارز در روزهاي اخير دنبال کردن سياست تک نرخي ارز توسط بانک مرکزي است.

    در واقع به محض اينکه دولت اين سياست را کليد مي زند و گام هايي براي اجراي آن برمي دارد برخي از فعالان بازار پيش بيني مي کنند که يکسان سازي نرخ ارز موجب افزايش قيمت ها در بازار خواهد شد و به همين دليل تقاضاي سفته بازانه به تدريج افزايش مي يابد.

    وي با اشاره به اينکه پيش بيني مي شود که دلار آزاد در ماه هاي پيش رو به 4هزار تومان نيز برسد اظهار کرد: احتمالانرخ دلار در بودجه سال آينده با 3500تومان بسته مي شود که همين نرخ باعث رشد بيشتر قيمت ها خواهد شد.
امام جمعه قم: نقض برجام واكنش غافلگير كننده ايران را در پي خواهد داشت
قم- خبرنگار کيهان: امام جمعه قم با اشاره به تمديد ده ساله تحريم ها و برخي اقدامات مجالس آمريکا عليه ايران گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند قطعي شدن اين اقدامات نقض برجام است و آمريکا بايد منتظر واکنش غافلگيرکننده ايران باشد.
    حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي اين هفته نماز که در مصلي قدس اين شهر و با حضور پرشکوه امت خداجوي برگزار شد، افزود: جمهوري اسلامي با اقتدار پاي مذاکرات هسته اي آمد و دشمن بداند اين کشور به پشتوانه ملت رشيدش و با عنايت حق تعالي آمادگي اقدامات مقهورکننده و پشيمان کننده عليه مستکبرين را دارد.

    وي اظهار داشت: دولت آينده آمريکا به خوبي به توانمندي هاي جمهوري اسلامي واقف است و نمي تواند در اراده ملت و دولت ما در دفاع از منافع خود خللي به وجود آورد.

    خطيب جمعه قم در ادامه هفته بسيج را به بسيجيان و همه ملت ايران تبريک گفت و گفت: بسيج در سالهاي پس از جنگ بسيار کارآمد شده و راه تکامل را به خوبي طي کرده است و امروز تحت فرماندهي کل قوا هر تهديدي را دفع و موجب اميد و مايه سکينه دل امت اسلام است.

    وي در بخش ديگري از خطبه هاي نماز با اشاره به رحلت آيت الله موسوي اردبيلي، خاطرنشان کرد: ايشان علاوه بر توان علمي و فقهي اما از انقلاب و اسلام و حضرت امام غافل نماند و مجاهدانه در کنار امام و انقلاب ايستاد لذا ارتحال ايشان حوزه هاي علميه و علما را متاثر و اندوهگين کرد.

    حجت الاسلام والمسلمين سعيدي در ادامه به هفته وقف نيز اشاره کرد و با بيان اينکه اين سنت حسنه باقيات صالحات بزرگي محسوب مي شود گفت: وقف چشمه جوشان و ابدي است که مي تواند سعادت ابدي انسان را رقم بزند لذا آنان که تمکن مالي دارند از اين فرصت بزرگ و نعمت الهي غافل نشوند.