گزیده ها 14 فروردین - 96

گزیده ها 14 فروردین - 96
انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و شعارهای پوپولیستی برای تهییج احساسات عامه مردم روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. یکی از شعارهایی که می‌تواند به بازی خطرناکی تبدیل شود و جسته و گریخته از سوی تعدادی از کاندیداهای بالقوه ریاست‌جمهوری مطرح شده، شعار چند برابر کردن یارانه نقدی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پرداخت یارانه نقدی و چند برابر کردن آن تنها یک روی سکه است که تصویر به ظاهر خوشایندی برای عموم دارد و به همین دلیل، اکثر کاندیداها تمایل به نشان دادن همین روی سکه دارند و روی دیگر سکه را از دیدگان همان یارانه‌بگیران نهان می‌کنند که در آن، مصائب ناشی از منابع کاذب همین یارانه به تصویر کشیده شده است.

در این میان، دو پرسش مهم مطرح است:

۱) آیا چند برابر کردن یارانه نقدی (یا حتی تداوم رقم فعلی) امکان‌پذیر و مقدور است؟

۲) پرسش مهم‌تر اینکه آیا این راه‌حل برای محرومیت‌زدایی روش مطلوبی است؟

در پاسخ به پرسش اول باید گفت یارانه نقدی حتی در زمان ابداع یعنی دوره وفور دلارهای نفتی نیز با کسری منابع مواجه بود و در زمان تحویل به دولت یازدهم، رقمی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع غیرمجاز (به روایت معاون اول رئیس‌جمهور) تأمین شده بود. این رقم تقریباً معادل رقمی است که در دولت دهم صرف تأمین منابع مسکن مهر از محل تغییر پایه پولی شد و تورم و جهش قیمتی افسارگسیخته‌ای را به دنبال آورد؛ درحالی‌که اگر رقم یارانه نقدی دقیق‌تر تعیین می‌شد، امکان تأمین منابع مسکن مهر از منابع سالم وجود داشت.

به‌عبارت دیگر، مسأله اصلی این نیست که یارانه نقدی ادامه یابد یا چند برابر شود، بلکه این است که منابع این یارانه از کجا باید تأمین شود؟ افزایش پایه پولی (بخوانید چاپ پول) برای پرداخت یارانه مصداق عینی برداشت از یک جیب مردم و گذاشتن در جیب دیگر آنان، البته به مقدار کمتر است. در مورد منابع دیگر از جمله دلارهای نفتی هم باید گفت چند سالی است که پاسخگوی بودجه عمومی دولت هم نیست و بدهی چند صد هزار میلیارد تومانی دولت (طبق آخرین نقل‌قول‌ها ۷۰۰ هزار میلیارد تومان) گواه این مدعا است و ظاهراً هیچ کاندیدایی برای پرداخت این بدهی‌ها که اقتصاد را زمین‌گیر کرده طرحی ارائه نکرده است؛ لابد چون در کمیت آرا چندان تأثیری ندارد.

اما درخصوص پرسش دوم و اینکه آیا پرداخت یارانه نقدی روش مطلوبی برای محرومیت‌زدایی است، ناگفته پیداست که چون «جامعه هدف» یارانه نقدی عموم مردم تعریف‌ شده و نه محرومان جامعه، پاسخ منفی است.

یکی از اشتباهات دولت یازدهم این بود که فرصت را برای اصلاح این روش غلط بر باد داد. روش صحیح باید براساس چارچوبی طراحی شود که در برخی جوامع پیشرفته اعمال می‌شود. این چارچوب براساس یک خط فرضی درآمدی طراحی می‌شود که صاحبان درآمدهای بالای این خط فرضی، مشمول مالیات مثبت (پرداخت مالیات) و صاحبان درآمدهای زیر این خط فرضی، مشمول مالیات منفی (دریافت یارانه) می‌شوند.

غیرمنطقی‌ترین سیستم می‌تواند این باشد که چارچوبی طراحی شود که در آن، افرادی هم مشمول پرداخت مالیات باشند و هم مشمول دریافت یارانه! و این همان سیستمی است که الان شاهد آن هستیم. راهکار اصولی آن است که صاحبان درآمدهای مشمول پرداخت مالیات از فهرست دریافت یارانه خارج شوند و فقط کسانی در این فهرست بمانند که درآمد آنها زیر خط فرضی معافیت مالیاتی است. این راهکار چنانچه با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود در بهزیستی، کمیته امداد و سایر ادارات وزارت رفاه اجرایی شود باعث خواهد شد که فهرست واقعی مشمولان دریافت یارانه نقدی که حداکثر سه دهک از جمعیت را شامل می‌شود، استخراج شود.

اگر سخن بر سر این است که یارانه نقدی این سه دهک را با استفاده از منابع آزاد شده سه برابر کنیم، باید گفت که می‌تواند یکی از بهترین شعارها باشد و بلاتردید با پشتیبانی اکثریت جامعه که فقرزدایی از چهره کشور، مطالبه اصلی آنان است مواجه خواهد شد. هر شعاری غیر از این درخصوص یارانه نقدی می‌تواند وضعیت طبقه محروم را بدتر از آن بکند که الان هست.
با توجه به نزدیک شدن به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت ۹۶، ویژه‌برنامه مناظره از امشب (۱۴ فروردین‌ماه) به صورت زنده راهی آنتن شبکه یک سیما می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه یک سیما، به گفته محسن رفیعی (تهیه‌کننده برنامه «مناظره») پخش این برنامه از دوشنبه ‌(۱۴ فروردین‌ماه) آغاز می‌شود و تا هفتم اردیبهشت، یعنی یک روز قبل از شروع تبلیغات رسمی نامزدهای ریاست جمهوری، ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه اجرای این برنامه بر عهده مرتضی حیدری خواهد بود، اظهار کرد: برنامه «مناظره» هر شب حوالی ساعت ۲۰ و پیرامون موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز پخش می‌شود و مدت هر برنامه ۳۵ دقیقه خواهد بود. همچنین مهمانان هر شب برنامه ترکیبی از حامیان و منتقدان دولت و صاحب‌نظران مختلف خواهند بود.

این تهیه‌کننده با اشاره به نخستین قسمت از برنامه «مناظره» که قرار است امشب راهی آنتن شود، گفت: در نخستین قسمت از برنامه مرتضی عزتی (کارشناس اقتصاد کلان و حامی دولت) و محمد کهن‌دل (کارشناس اقتصادی و منتقد دولت) به شبکه یک می‌آیند تا درباره اقتصاد پس از تحریم و سیاست‌های عبور از رکود مناظره کنند.

عملکرد اشتغال‌زایی دولت، رشد اقتصادی، عملکرد نظام بانکی، پزشک خانواده، آلودگی هوای کلان‌شهرها، شفافیت در هزینه‌های انتخاباتی، مشکل ریزگردها، ازدواج جوانان، دستمزد کارگران، قاچاق، جرم سیاسی، وام خرید و ساخت مسکن، سرنوشت مسکن مهر و مسکن اجتماعی، خرید هواپیما، کم آبی و خشکسالی، مبارزه با فساد ، اعتیاد و طلاق، حاشیه‌نشینی، اصل ۴۴ و سرنوشت توزیع بنزین با کارت سوخت از جمله محورهای اصلی مناظره حامیان و منتقدان دولت در ویژه برنامه «مناظره» شبکه یک خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ویژه‌برنامه انتخاباتی «مناظره» به تهیه‌کنندگی محسن رفیعی و اجرای مرتضی حیدری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که از یکشنبه تا پنجشنبه هر شب حوالی ساعت ۲۰ به مدت تقریبی ۳۵ دقیقه و به صورت زنده به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سه شنبه تا شنبه (۲۲ تا ۲۶ فروردین) انجام می‌شود. تبلیغات رسمی نامزدهای انتخاباتی نیز از هشتم تا ۲۷ اردیبهشت‌ ماه و پس از اعلام نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان خواهد بود.

قرار است دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به طور همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) برگزار شود.
 تلاش اصولگرایان برای اتفاق نظر بر سر نامزد یا نامزدهای معین علی رغم تشکیل ائتلاف «جبهه ملی نیروهای انقلاب اسلامی» به نتیجه نرسیده است.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه الحیات چاپ لندن با انتشار گزارشی با عنوان «اختلافات اصولگرایان فرصت های پیش روی روحانی را تقویت می کند» نوشت: زمان نام نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در میانه ابهامات موجود در میان اصولگرایان و جبهه های متعدد آن و تردید های این حزب برای معرفی نامزدهای خود برای انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت اعلام شد. این در شرایطی است که اصلاح طلبان موضع خود در حمایت از انتخاب مجدد حسن روحانی را اعلام کرده است.

این گزارش در ادامه می نویسد: تلاش اصولگرایان برای اتفاق نظر بر سر نامزد یا نامزدهای معین علی رغم تشکیل ائتلاف «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» به نتیجه نرسیده است. با این وجود حدس و گمان هایی درباره احتمال کاندیداتوری محمد باقر قالیباف، رئیس شهرداری تهران و سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی ایران، دو شخصی که در انتخابات پیشین این کشور در مقابل روحانی شکست خوردند وجود دارد.

الحیات همچنین می نویسد: از سوی دیگر، جبهه های دیگر اصولگرا خواستار کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی شده و وی را گزینه بهتری که می تواند اصولگرایان را متحد کند می دانند به ویژه پس از آنکه محمد تقی مصباح یزدی نیز موافقت خود را با کاندیداتوری رئیسی اعلام کرده است. این در شرایطی است که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران نیز از کاندیداتوری حمید بقایی معاون خود برای حضور در رقابت های ریاست جمهوری ایران اعلام حمایت کرده است.

این گزارش در ادامه می نویسد: انتظار می رود که فعالیت های انتخاباتی در ایران از امروز و همزمان با پایان تعطیلات نوروز ایرانی آغاز شود.

الحیات در پایان نیز مدعی می شود که برخی منابع از نام نویسی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری با وجود منع حضور وی از سوی رهبر ایران خبر داده و این اقدام وی را با پیش بینی برهم خوردن برنامه ریزی ها به ویژه در صورت رد صلاحیت حمید بقایی، نامزد مورد حمایت وی عنوان کرد.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: هیچ دانش‌آموز دارای اختلال مصرف مواد مخدر از مدرسه اخراج نمی‌شود. 

به گزارش تابناک،نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا مدارس باید دانش‌آموزان معتاد را از مدرسه اخراج کنند؟ و در کل مدرسه چه کاری باید انجام دهد؟»، اظهار داشت: برنامه مشترکی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان بهزیستی کشور از سال تحصیلی ۹۳ - ۱۳۹۲، در سطح استان‌ها، مناطق و مدارس کشور آغاز شده است.

وی افزود: بر این اساس، دانش‌آموزان در معرض خطر و یا دانش‌آموزانی که دچار اختلال مصرف مواد هستند، شناسایی شده و ضمن ارائه خدمات مداخله مختصر آموزش و توانمندسازی در مدرسه، در صورت نیاز جهت درمان و حمایت‌های اجتماعی به دستگاه‌های همکار معرفی می‌شوند. 

کیایی با تأکید بر اینکه هیچ دانش‌آموز دارای اختلال مصرف مواد از مدرسه اخراج نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه به صورت فعال کوشش می‌شود تا دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی و درمان شده و خدمات مددکاری به آن‌ها ارائه شود. 

وی افزود: این موضوع در قالب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده و کارگاه‌های متعددی در این زمینه برگزار شده است که در نتیجه این اقدامات دانش‌آموزان مورد نظر شناسایی شده و خدمات مورد نیاز درمان و مددکاری به آن‌ها ارائه شده است. 

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه در حادثه ساختمان پلاسکو را شاهد بودیم و موج تصویربرداری با تلفن همراه زیاد بود، آیا آموزش و پرورش در خصوص فرهنگ‌سازی شیوه استفاده صحیح از تلفن همراه در مدارس فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و یا داده است؟»، گفت: آموزش و پرورش هم در قالب کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و هم در قالب طرح‌ها و پروژه‌های آموزشی و فرهنگی، موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده صحیح از تلفن همراه و نیز رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را پیگیری می‌کند. 


کیایی ادامه داد: دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی نیز در قالب جشنواره نوجوان سالم و سایر فعالیت‌های فرهنگی، همچنین از طریق کارگاه‌های آموزشی برای والدین، این موضوع را در دستور کار دارد.