با سپري شدن 22 ماه از «هسته اي رفت، تحريم ها ماند

با سپري شدن 22 ماه از «هسته اي رفت، تحريم ها ماند» 9 اردیبهشت – 96
چرا گفته نمی شود نتیجه هزینه کردن ه بسیار نجومی نزدیک 3 دهه برنامه ی هسته ای به نیت دست یابی پاسداران به سلاح هسته ای چه شد . مگر جزا ین بوده است که فشار  وارده اقتصادی ناشی از تحریم ها خامنه ای ر اوادارکرد تا تن به برجام دهد . امااکنون سربازجو شریعت نداری باپاک کردن صورت مسأله  اشاره به نتجه منفی 22 ماه پس از برجام کرده است؟
کاخ سفيد: بايد هر 90 روز پايبندي ايران به روح و متن برجام بررسي شود/رفتار منطقه اي ايران هنوز تغيير نکرده! 
    
علي رغم سپري شدن 22 ماه از امضاي توافق هسته اي و با وجود پايان تعهدات ايران و سرپيچي آمريکا از انجام تعهدات، مقامات کاخ سفيد با اشاره به اينکه هر 90 روز پايبندي ايران به روح و متن برجام را بررسي مي کنند، تاکيد کردند که رفتار منطقه اي ايران هنوز تغيير نکرده است!
    
    
سرويس سياسي-
    
در طول مذاکرات هسته اي، دلسوزان نظام و منتقدان روند مذاکرات، با شناختي که از عهدشکني آمريکا داشتند، تاکيد کردند که نحوه انجام تعهدات طرفين ذيل برجام به هيچ عنوان متعادل نيست. اينکه ابتدا بايد ايران تعهدات خود را تمام و کمال انجام دهد و وقتي دستش در زمينه هسته اي خالي شد، تازه نوبت انجام تعهدات طرف مقابل آغاز مي شود. منتقدان هشدار دادند که با توجه به کارنامه سياه آمريکا در زمينه پايبندي به تعهدات، نه تنها از انجام تعهدات شانه خالي مي کند، بلکه بهانه هاي ديگري همچون محور مقاومت در منطقه، توانايي موشکي ايران و ادعاي حقوق بشر را عنوان خواهد کرد. منتقدان تصريح کردند که در متن برجام به هيچ عنوان تمهيدي درباره عهدشکني و بهانه جويي آمريکا در نظر گرفته نشده است. دولت يازدهم اما با پرخاشگري و توهين به منتقدان و کاسب تحريم و بزدل و... خواندن آنها، بدون توجه به انتقادهاي کارشناسي، تعهدات يکطرفه و بازگشت ناپذير ايران را آغاز کرد.
    
در فروردين ماه سال 94، کيهان در گزارشي با عنوان «برد برد نتيجه داد، هسته اي مي رود تحريم ها مي ماند» نوشت: «مذاکرات لوزان پس از 9 روز در حالي با قرائت يک متن مشترک به اتمام رسيد که ابهامات، نگراني ها و پرسش هاي بسياري درباره ماهيت و نتيجه اين مذاکرات وجود دارد و به نظر مي رسد از خطوط قرمز بسياري در اين زمينه عبور شده است... در دقايق پاياني نشست لوزان و تقريبا در حالي که ظريف و موگريني در حال قرائت متن مشترکي درباره رسيدن طرفين به متني با عنوان «پارامترهاي برنامه جامع اقدام مشترک» بودند، به صورت همزمان، متن ديگري با عنواني مشابه در سايت رسمي وزارت خارجه آمريکا منتشر شد که با متن ارسالي وزارت خارجه کشورمان تفاوت هايي نگران کننده داشت... در بخشي از اين متن آمده است:«معماري تحريم هاي مرتبط با هسته اي ايالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوري آنها درصورت بروز مورد جدي عدم-کارايي را فراهم مي کند»... جان کري] وزير خارجه سابق آمريکا[گفت: «برنامه موشک هاي بالستيک پيش روي ماست»... «فيليپ هاموند» وزير خارجه ]پيشين[ انگليس هم با انتشار بيانيه اي از توافق ايران و 1+5 استقبال کرد و تاکيد کرد که مشکلات منطقه اي با ايران کماکان ادامه خواهد داشت».
    
    
امتناع بانک هاي بزرگ فرانسوي از همکاري با ايران
    
اکنون 22 ماه از امضاي برجام و 16 ماه از آغاز اجراي تعهدات 1+5 ذيل برجام سپري شده است. در اين مدت دولت ايران به صورت يکطرفه و برگشت ناپذير، تعهدات را انجام داد و در مقابل، تعهدات طرف مقابل تنها بر روي کاغذ انجام شد. تا جايي که عباس عراقچي رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: «تحريم ها فقط بر روي کاغذ لغو شده است
    
روز پنج شنبه، علي آهني سفير ايران در فرانسه در گردهمايي «بررسي چشم انداز حضور در بازار ايران» گفت:« بانک هاي بزرگ فرانسوي با احتياط بيش از حد و ترس از مجازات هاي آمريکا از همکاري با بانک هاي ايراني امتناع مي کنند».
    
    
بررسي پايبندي ايران به روح برجام! 
    «
شان اسپايسر» سخنگوي کاخ سفيد در مصاحبه با شبکه خبري فاکس نيوز گفت: در حال حاضر رئيس جمهور يک تيم بين سازماني از سراسر دولت را براي بررسي برجام گرد هم جمع کرده تا اين توافق را ببينند و تعيين کنند که آيا ايران دقيقاً به آن جنبه هايي که گفته عمل مي کند يا خير- نه فقط آن جنبه هايي که امضا کردند بلکه روح توافق.
    
اسپايسر افزود: در صورتي که دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در بررسي هاي بين سازماني از برجام متوجه شود که ايران «روح توافق هسته اي» را نقض کرده به اين اقدام پاسخ مناسب خواهد داد.
    
وي در ادامه گفت: تيم رئيس جمهور هر 90 روز بايستي اين موضوع را که ايران به تعهداتش پايبند مانده يا خير را مورد بررسي قرار دهد.
    
    
درخواست آزادي ۲ جاسوس در جلسه بررسي نحوه اجراي برجام! 
    
چند روز پس از گرد هم آمدن نمايندگان ايران و 1+5 در وين براي بررسي نحوه اجراي برجام، آمريکايي ها از ديگر موارد طرح شده در اين نشست خبرهايي دادند.
    
آمريکايي ها گفته اند که در اين نشست، درباره بازداشت سيامک و باقر نمازي و همچنين مفقود شدن رابرت لويسنون، با نمايندگان اعزامي تهران صحبت و «نگراني جدي» واشنگتن در اين خصوص به آنها منتقل شده است.
    
به گزارش فارس، «مارک تونر» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد که هيئت آمريکا در مذاکرات کميسيون مشترک برجام در «وين» خواستار آزادي ۲ شهروند آمريکايي ]که به اتهام جاسوسي در ايران بازداشت هستند[ شده اند.
    «
سيامک نمازي» فرزند محمدباقر نمازي (از کارگزاران رژيم پهلوي) که در 28 سالگي شرکت مشاوره اي(دلالي) را در ايران تاسيس کرد و دلال قراردادهاي فاجعه بار کرسنت و استات اويل بود به جرم جاسوسي در ايران دستگير شده است.
    
محمدباقر و سيامک نمازي که به جرائم امنيتي در بازداشت به سر مي برند، تابعيت ايراني-آمريکايي دارند ولي با توجه به نامعتبر بودن تابعيت ثانويه در قانون مدني ايران، با آنها مانند هر ايراني مجرم ديگري برخورد مي شود و شاني براي مداخله دولت هاي خارجي در اين خصوص، درنظر گرفته نشده است.
    
    
رفتار منطقه اي ايران هنوز تغيير نکرده!
    
به گزارش جام، مارک تونر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا همچنين مدعي شد: فشار ناشي از تحريم ها سبب حضور ايران بر سر ميز مذاکره شد.
    
وي در ادامه گفت: من بايستي بگويم که ما در حال بازنگري جامع توافق هسته اي هستيم و اين موضوع هم اکنون در دست انجام است. مادامي که اين بازنگري کامل نشود و تا زماني که ما يک جهت گيري شفاف درباره ايران نداشته باشيم قصد داريم به راهبردي که داشته ايم همچنان ادامه دهيم. اين راهبرد آن است که ايران به تعهداتي که در رابطه با توافق اتمي وعده داده است، پايبند باشد.
    
تونر همچنين مدعي شد: دولت اين نگراني را دارد که رفتار منفي ايران در منطقه با وجود آنکه ما توافق هسته اي (برجام) را داريم، تغيير پيدا نکرده است. بنابراين ما نياز داريم راه هايي که بتوانيم از طريق آنها نفوذ ايران و اثر گذاري رفتار آن را در منطقه محدود کنيم، بررسي کنيم.
    
    
بوئينگ: از دستورالعمل هاي دولت آمريکا تبعيت مي کنيم
    
پس از آنکه «فرهاد پرورش» مديرعامل هما از موجود نبودن بوئينگ 777 درخواستي ايران که قرار بود زودتر از موعد تحويل شود سخن گفت، طرف آمريکايي بدون توضيح دلائل اين خلف وعده، يادآور شد که در همه موارد از دستورالعمل هاي دولتش پيروي مي کند.
    
ماجرا از آن قرار است که هما چندي پيش اعلام کرده بود يک فروند بوئينگ 777 سفارشي خطوط هوايي ترکيه را که مرجوع شده بود، به جاي هواپيماهايي که بناست در سال هاي آينده از بوئينگ تحويل دهد، تحويل مي گيرد.
    
بازار گردشگري ترکيه به دليل تنش هاي سياسي حاصل از کودتاي نافرجام تابستان و انفجارهاي گاه و بي گاه، کساد شده و به همين دليل، ترکيش ايرلاينز ديگر هواپيماي بردبلند گراني مثل بوئينگ 777 نمي خواهد. دو روز پيش اما پرورش به ناگاه گفت که آمريکايي ها از موجود نبودن اين هواپيما براي ايران سخن گفته اند؛ مدير ايراني از مجموعه تحت امر خود دفاع کرد و گفت که کنسل شدن اين تحويل زودتر از موعد، به دليل بي پولي هما نيست.
    
يکي از سخنگوهاي بوئينگ که نامش برده نشده، در مصاحبه با رويترز با لحني که مي توان آن را براي طرف ايراني اخطارآميز تلقي کرد، گفت: در همه قراردادها با ايرلاين هاي تاييد شده ايراني، از خط و خطوط ترسيم شده توسط دولت آمريکا تبعيت خواهيم کرد.
    
    
هشدار لابي آمريکايي حامي تحريم درباره تجارت با ايران
    
گروه «اتحاد عليه ايران هسته اي» که نقش مهمي در لابي گري براي تحريم ايران داشته، به کنفرانس تجارت جهاني لندن درباره انجام معاملات با ايران هشدار داد.
    
گروه «اتحاد عليه ايران هسته اي» طي بيانيه اي که در روزنامه انگليسي «اينديپندنت» منتشر کرد ضمن ارائه 10 خطر بزرگ تجارت با ايران، مدعي شد: «خطرات سياسي، اقتصادي و حيثيتي شديدي در انجام معاملات با ايران وجود دارد».
    
گروه «اتحاد عليه ايران هسته اي» در بخشي از اين بيانيه مدعي شد: «شرکت کنندگان همايش تجارت با ايران(در لندن) بايد آگاه باشند که چگونه رفتار تهاجمي و ثبات زداي دولت ايران مي تواند منجر به پيگردهاي تجاري شود...از زمان اجراي توافق هسته اي، ايران به حمايت از بشار اسد در سوريه ادامه داده و در صدر حاميان دولتي تروريسم باقي مانده است
    
    
ظريف: اکنون وظيفه آمريکا است که به تعهداتش عمل کند
    «
محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران در حساب کاربري اش در شبکه اجتماعي توئيتر نوشت: «هرقدر هم در گزارش ها به اجبار واقعيات را وارونه کنند، نمي توانند اين حقيقت را منکر شوند که آمريکا پايبندي ايران به برجام راتائيد کرده است. اکنون اين ايالات متحده است که بايد به تعهداتش پايبند بماند
    
رسانه ها روز چهارشنبه گزارش دادند رئيس جمهور آمريکا متن گزارش رکس تيلرسون، وزير خارجه اين کشور به کنگره درباره توافق هسته اي ايران و گروه 1+5 را تغيير داده و لحن آن را تندتر کرده است. گزارش وزارت خارجه علي رغم تاييد پايبندي ايران به برجام، از اين کشور به عنوان «حامي تروريسم» ياد کرده است. 
    
وزارت امور خارجه دولت يازدهم در حالي همچنان به تذکر توئيتري در مقابل نقض فاحش برجام از سوي آمريکا ادامه مي دهد که در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» مصوب مجلس شوراي اسلامي تاکيد شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغو شده و يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري که ظرف مدت دو سال ظرفيت غني سازي کشور به يکصد و نود هزار سو افزايش يابد».
    «
ايسرائيل کاتص» وزير اطلاعات و حمل ونقل رژيم صهيونيستي برنامه اي 5 بندي را براي مقابله با قدرت ايران و حزب الله در منطقه به آمريکا ارائه کرد.
    
به نوشته وبگاه نشريه «يديعوت آحارانوت» اين سند که شامل نکات مهم براي تنگ کردن عرصه بر ايران و گروه هاي مورد حمايتش در منطقه است، براي مقابله با افزايش نفوذ تهران در منطقه به ويژه از طريق جنبش مقاومت «حزب الله» طراحي شده است.
    
    
بيانيه نمايندگان دموکرات و جمهوري خواه براي تشديد تحريم ها
    
به نوشته وبگاه «سان شاين استيت نيوز»، «ايليانا راس ليتنن» نماينده جمهوري خواه ايالت فلوريدا و رئيس کميته خاورميانه و آفريقاي شمالي مجلس نمايندگان ايالات متحده همراه با «تد دويچ» نماينده دموکرات فلوريدا حاضر در اين کميته، با انتشار بيانيه اي به حمايت از فرقه ضاله بهائيت و همجنس بازان پرداختند و بدين طريق سعي در زير سوال بردن وضعيت حقوق بشر در ايران نمودند.
    
ايليانا راس ليتنن که سابقه حمايت هاي همه جانبه از گروهک منافقين را يدک مي کشد در ادامه مدعي شد: «وضعيت حقوق بشر ايران نشان مي دهد که اين کشور غيرقابل اعتماد بوده و بايد بخش جدايي ناپذير رويکرد امنيتي آمريکا باشد. من به دولت توصيه مي کنم تا با استفاده از تمامي اختيارات خود حداکثر تحريم ها عليه ايران را وضع کند»
    
دويچ ديگر نماينده مجلس نمايندگان آمريکا نيز به دفاع از همجنسگرايان پرداخت و هم راستا با لتينن مدعي شد: «ايران بهاييان را تحت پيگرد قرار داده و همجنس گرايان را زنداني مي کند. ضرورت دارد آمريکا به طور مستقيم مقابل تخلفات حقوق بشري ايران قرار گيرد. اين قطعنامه پاسخي محکم به اين رژيم به خاطر رفتارش با بهاييان و حبس آمريکايي ها و ديگر اتباع خارجي است
    
    
محکوميت به اتهام نقض تحريم هاي ايران
    
يک دادگاه اماراتي يک ايراني 46 ساله را به اتهام تلاش براي نقض تحريم هاي ايران از طريق ارسال يک ژنراتور برق و ديگر تجهيزات به اين کشور به 10 سال حبس و سپس اخراج از امارات محکوم کرد.
    
اين دادگاه مدعي است که اين ژنراتور مي تواند در برنامه هسته اي ايران مورد استفاده قرار گيرد.
    
    
برجام مشکلات را حل نکرد
    
پايگاه تحليلي لافار بلاگ از برجام به عنوان نقطه ضعف دولت روحاني ياد کرده که در رقابت هاي انتخاباتي براي وي دردسر ساز خواهد شد.
    
اين رسانه آمريکايي نوشت: طي يک ماه آينده روحاني بايد از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کند؛ برنامه اي که انتظارات ايراني ها براي بهبود شرايط اقتصادي را برآورده نکرده است.
    
عليرغم امضاي برجام و تعطيلي نسبي برنامه هسته اي ايران، همچنان شاهد رکود و بيکاري جوانان هستيم و مشکلات تجارت خارجي حل نشده اند.