آلاسکا پایگاه تهدید نظامی آمریکا علیه روسیه شد

آلاسکا پایگاه تهدید نظامی آمریکا علیه روسیه شد  12 فروردین -96
مسکو - ایرنا - افزون بر تهدیدهای نظامی آمریکا در شرق اروپا و آسیا نزدیک مرزهای روسیه، اکنون واشنگتن دامنه این اقدام ها را به منطقه قطبی آلاسکا رسانده است.
به گزارش ایرنا، آمریکا در چارچوب سازماندهی سامانه پدافند موشکی جهانی خود، چندین سکوی موشکی رهگیر و ایستگاه رادار نظامی در منطقه آلاسکا مستقر کرده که واکنش رئیس جمهوری روسیه را برانگیخته است.
ولادیمیر پوتین برای نخستین بار نسبت به پیامدهای این طرح تهدید کننده علیه روسیه و افزایش حضور و تحرکات نظامی آمریکا در آلاسکا به واشنگتن هشدار داد.
بنا به اعلام روز جمعه پایگاه خبری کاخ کرملین، پوتین در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت ها و تحرکات نظامی آمریکا در آلاسکا، روسیه را تهدید می کند.
در چارچوب طرح سامانه پدافند موشکی جهانی، آمریکا یک ایستگاه هشداردهی (رادار)، حدود 10 سکو و موشک های رهگیر در آلاسکا و دو سکو نیز در ایالت کالیفرنیا مستقر کرده است.
این جنگ افزارها اجزای سپر موشکی جهانی داخل خاک آمریکا را تشکیل می دهند و بخش خارجی نیز سکوهای موشکی رهگیر در رومانی و لهستان در شرق اروپا و سامانه پدافند موشکی تاد در کره جنوبی است که هر دو نزدیک خاک آلاسکا به وسعت یک میلیون و 717 هزار کیلومتر مربع که اکنون بزرگ ترین ایالت آمریکا به شمار می رود و در شمال کانادا قرار دارد، سال 1876 با تصمیم ویژه روسیه تزاری به دو میلیون 700 هزار دلار واگذار شد.
این ایالت موقعیت ویژه راهبردی دارد و دارای منابع طبیعی زیادی است که اکنون نیزبه پایگاه استقرار سامانه موشکی جهانی آمریکا تبدیل شده است.
افزون بر آلاسکا، در دو منطقه اروپایی و آسیایی نزدیک و حتی هم مرز خاک روسیه از جمله کشورهای لتونی و استونی جمهوری های سابق شوروی، هزاران نظامی آمریکایی و غربی در قالب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با پیشرفته ترین جنگ افزارها حضور دارند.
پوتین در این باره نیز گفته است: سامانه پدافند موشکی آمریکا صرفا دفاعی نیست و بخشی از توانمندی هسته ای این کشور محسوب می شود.
وی توضیح داد: این سامانه هشداردهنده حمله هسته ای بشمار نمی رود، بلکه امکان انجام عملیات متقابل از طرف رقیب را کاهش می دهد.
رئیس جمهوری روسیه همچنین به برنامه نیروهای مسلح برای توسعه توانمندی نظامی و تقویت یگان های مرزبانی این کشور اشاره کرد و افزود: این اقدام ها در قلمرو روسیه انجام می گیرد و ما حق داریم مانند هر کشور دیگری در هر نقطه ای از جمله همجوار قطب شمال، حضور نظامی را تقویت کنیم.
مسکو استقرار سامانه های ضدموشکی ناتو و آمریکا در قاره اروپا به ویژه مناطق همجوار مرزهای روسیه را تهدیدی جدی برای امنیت خود می داند و سران این کشور بارها هشدار داده اند، پاسخ مناسب به این اقدام ها را خواهند داد.
روسیه در راستای پاسخ به طرح سامانه موشکی آمریکا در اروپا، چند تدبیر مهم اتخاذ و بکار گرفته که مهم ترین آن استقرار موشک های تاکتیکی اسکندر قادر به حمل کلاهک های هسته ای در منطقه بالتیکی کالینینگراد هم مرز لهستان عضو پیمان ناتو است.
بخش مهم دیگر سامانه موشکی آمریکا که از آلاسکا شروع شده و از طریق ژاپن و کره جنوبی، تایوان و پایگاههایی در کالیفرنیا و فیلیپین تا استرالیا امتداد می یابد، پیوستگی خطی این سامانه جنگ افزاری را کامل می کند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا