گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  31 فروردین - 96
خبر ويژه 
دردسرهاي گزارش سفارشي براي روزنامه دولت
پس از آنکه انعکاس گزارش هاي مستند از تعطيلي پي درپي کارخانه هاي قديمي و بزرگ ايراني بيش از پيش کارنامه ناتواني و ناکارآمدي دولت يازدهم را نشان داد، اتاق عمليات رواني به فکر مقابله افتاد!
    اين مقابله که در اصل بايد در عرصه اقدام و عمل صورت مي گرفت، همانند 4 سال گذشته به حرف و آمارسازي محدود شد و در اقدامي عجيب و در شرايطي که دولت روحاني بايد جوابگوي عملکرد 4 ساله خود باشد، به کارنامه سازي براي دولت هاي نهم و دهم معطوف شد!

    در اين کارنامه سازي براي پنهان کردن ناکارآمدي دولت يازدهم و اوضاع آشفته اقتصادي کنوني، ادعا شده که سه هزار کارخانه در دولت هاي نهم و دهم تعطيل شده است!

    نکته جالب اينکه در اين گزارش سفارشي، نامي از کارخانه هاي تعطيل شده به ميان نيامده و معلوم نيست اساسا اين کارخانه ها وجود خارجي داشته يا نه!؟

    آمارسازان و گزارش نويسان سفارشي، مثل همه اين 4 سال همراه اين گزارش جدولي هم منتشر کرده اند تا به ادعاي خود رنگ حقيقت بزنند اما اين جدول نشانه ديگري از ساختگي بودن گزارش مورد اشاره است، چرا که باز هم هيچ نامي از 3 هزار کارخانه ادعايي ديده نمي شود! نکته درخور توجه اينکه گزارش مزبور در ماه هاي پاياني دولت يازدهم و در حالي منتشر مي شود که رکود بي سابقه بر کشور حاکم است و بيش از 60 درصد صنايع کشور تعطيل شده است.

    گزارش هاي منتقدان دولت با اشاره به اسم و مشخصات دقيق برندهاي تعطيل شده همچون آزمايش، ارج، ايرانا، آساک دوچرخ، زاگرس خودرو و... منتشر مي شود و مصاحبه هاي متعددي از هزاران کارگر بيکار شده آنها منتشر شده است.

    گفتني است اخبار منتشر شده در فضاي مجازي حاکي از آن است که اين گزارش بيرون از تحريريه روزنامه ايران و با عدم رضايت اهالي تحريريه که با حريت حاضر به انتشار گزارش خلاف واقع نبودند جهت انتشار به روزنامه ايران تحميل شده است.
خبر ويژه 
مخالفت اصلاح طلبان با رئيس ستاد انتخاباتي روحاني در خوزستان
در حالي که شوراي هماهنگي احزاب اصلاح طلب خوزستان حمايت خود را از رئيس ستاد تبليغاتي روحاني در اين استان اعلام کرده اما مخالفت برخي اصلاح طلبان با رئيس اين ستاد وارد فاز جديدي شده و به انتشار سوابق و تخلفات کهرام در فضاي مجازي کشيده است.
    براساس گزارش ها واکنش به معرفي «حميد کهرام» به عنوان رئيس ستاد تبليغات حجت الاسلام روحاني در خوزستان همچنان ادامه دارد.

    گروهي از اصلاح طلبان موافق اين انتصاب هستند.

    اما بخش ديگري از اصلاح طلبان، به ويژه ليدرهاي عرب هاي اصلاح طلب، مخالفت علني خود را اعلام کرده و اين نقل قول ها در فضاي مجازي به صورت گسترده منتشر شده است.

    در اين ميان برخي از مخالفان کهرام با برشمردن سوابق وي در موسسه سرم سازي رازي و انتشار مطالبي در اين زمينه، برخي تخلفات را به وي نسبت داده اند. اين محافل مي گويند يک کارخانه سرم سازي تاريخ سرم هاي خود را که در حال عبور از زمان انقضا بود با تعويض برچسب عوض مي کند.

    براساس حکم قطعي صادره از سوي اداره کل تعزيرات حکومتي استان البرز به تاريخ 25 بهمن 95 رئيس موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي به عنوان متهم رديف اول اين پرونده به برکناري از سمت رياست اين موسسه (به مدت 6 ماه) محکوم شده است و در پي صدور اين حکم، محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي ناگزير به تغيير رئيس موسسه رازي شده است.

    در همين رابطه محمد کيانوش راد رئيس سابق شوراي هماهنگي اصلاح طلبان خوزستان و نماينده اهواز در مجلس ششم با انتشار يادداشتي با عنوان «ضرورت با هم بودن» سعي در آرام کردن فضا داشت اما جاسم شديدزاده نماينده ديگر اهواز در مجلس ششم و يکي از ليدرهاي اصلاح طلب واکنش تندي نشان داد و با انتشار يک بيانيه گفت: اين گونه سخن گفتن بوي تماميت خواهي و انحصارطلبي مي دهد و نبايد اين چنين درصدد خاموش کردن صداهاي صادقانه مدافع جناب روحاني برآييد. درباره کهرام شبهاتي طرح شده و مستندات آن افشا شده که موضع ما را در حمايت از آقاي روحاني تضعيف خواهد کرد. عباس حيصمي يکي از گزينه هاي رياست ستاد تبليغات روحاني نيز در مطلبي از کيانوش راد انتقاد کرده و وي را در جهت دفع حداکثري و خيانت به اصلاحات و راي آوري روحاني دانسته است.

    وي خطاب به کيانوش راد گفته است: در شگفتم که چه منافعي در پي اين انتصاب غلط اخير (انتصاب کهرام)، حاصل شوراي سقيفه تهران، ستاد آقاي روحاني وجود دارد که کيانوش راد اينگونه در برابر نقدهاي سازنده درون اردوگاهي منفعلانه و عريان وارد ميدان تخاصم با خودي ها شده اند.
خبر ويژه 
نشنال پست: دولت ترامپ از سران آشوب 8 سال قبل حمايت كند
عضو شوراي روابط خارجي آمريکا در مقاله مشترکي با مامور سابق سيا از دولت جديد در کاخ سفيد خواستند از سران آشوب 88 در ايران حمايت کنند و به جمهوري اسلامي فشار بياورد.
    ري تاکيه و رئول مارک گرکت در مقاله مشترکي که نشنال پست منتشر کرد، نوشتند: اجماع نظر تازه اي در ميان مقام هاي واشنگتن بر سر فشارآوردن به جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده که دموکرات ها و جمهوري خواهان اين کشور بايد هر دو با درسي که از دوران جنگ سرد آموخته اند از آن استفاده کنند و نبردي را که در پيش دارند از ترس به خطر انداختن رقابت هاي تسليحاتي به مخاطره نياندازند.

    در اين مقاله به سران واشنگتن توصيه شده که در انديشه مهار کردن و فشار وارد آوردن به ايران و ارتش هاي نيابتي رو به رشد آن باشند.

    نويسندگان اين مقاله همچنين توصيه کرده اند که موضوع حقوق بشر بايد به عنوان اولويت سياست هاي واشنگتن در رابطه با ايران مورد توجه قرار بگيرد.

    مقامات آمريکايي بايد بر آزادي کساني که از زمان جنبش سبز در زندان هاي نظام در حال پوسيدن هستند از جمله رهبران اين جنبش يعني ميرحسين موسوي و مهدي کروبي پافشاري کنند.

    دموکرات ها و جمهوري خواهان بايد ايران را از جهت نظامي به عقب برانند و از نظر حقوق بشر تحت فشار قرار دهند. در اين تحليل آمده است: اگر آمريکا بخواهد در قبال ايران با در نظر گرفتن تجربه شوروي تصميمي اتخاذ کند بايد به دنبال تضعيف اقتدارگرايي در ايران توسط تحت فشار قرار دادن اين کشور از همه جوانب باشد.

    تحريم اين حکومت به خاطر مسائل حقوق بشري که مي تواند تنبيهي براي آن باشد ضروري مي نمايد.

    اين نوع تحريم ها نه تنها تنبيهاتي براي تهران به خاطر زير پا گذاشتن قوانين بين المللي مي باشد بلکه پيامي براي مخالفان ايران است.

    دولت آمريکا بايد ايران را براي آزادي افرادي که در پي جنبش سبز زنداني شده و يا به حبس خانگي روانه شدند، تحت فشار قرار دهد.

    به هر حال بايد واقف بود اين آخرين زماني است که مي توان عليه حکومت شيعي ايران اقدامي انجام داد.
خبر ويژه 
وقايع اتفاقيه: مردم با وعده هاي دولت صاحب خانه نمي شوند

روزنامه اصلاح طلب وقايع اتفاقيه در گزارشي نوشت مردم مي گويند ارزاني مسکن در سال جديد رويايي بيش نيست و تا قيمت ها پايين نيايد، مسکن در خواب مي ماند.
    اين روزنامه مي نويسد: نيمه دوم سال 95 در حالي به پايان رسيد که قرار بود در ماه هاي پاياني سال، بخش مسکن هم تکاني بخورد و از برجام نفع ببرد؛ مسکني که با خواب چندين ساله، براي خروج از روزهاي بي رونقي، همه چشم اميدش را به برجام و آثار مثبت آن دوخته است، اما خيلي زود با رکودي طولاني، روزهاي آخر سال قبل را هم به پايان رساند و با همان داستان تکراري وارد سال 96 شد. واقعيت آن است بازار مسکن همچنان درگير رکود و بي تحرکي است. به گفته کارشناسان و دست اندرکاران بخش مسکن، اين رکود حالاحالاها تمامي ندارد و شايد تا نيمه هاي اول همين امسال هم ادامه دار باشد. امروز و فردا کردن مسکن براي خروج از رکود، حالا صداي بسياري از متقاضيان مسکن و حتي برخي مسئولان را هم درآورده و ديگر هر خبري درباره خروج احتمالي اين بخش از رکود، از نظر برخي از جويندگان خانه که سال ها با کفش هاي آهني به پا، به دنبال يک چهار ديواري براي زندگي گشته اند، رويايي بيش نيست، از واقعيت تا عمل آن، فرسنگ ها فاصله وجود دارد.

    در چند روز گذشته که خبر رونق احتمالي بازار مسکن دوباره از سوي کارشناسان مطرح شد، نظرات منفي خوانندگان زيادي در زير اين خبر در سايت هاي مختلف درج شدند؛ نظراتي که بسياري از آنها با واکنش هاي منفي خوانندگان همراه بود و خيلي زوداز سوي خوانندگان همين خبر مورد نقد قرار گرفت. بسياري از اينکه مشکلات بازار مسکن حالاحالاها تمامي ندارد و نبايد به اين سادگي از رونق احتمالي آن در آينده اي نزديک حرف زد، نوشتند. بسياري از مردم هم گويي به اين گونه پيش بيني هاي خوشبينانه ديگر اميدي نداشته و همچنان با نااميدي درباره اين گونه تحليل ها و پيش بيني ها حرف مي زنند. به گفته يکي از کاربران در زير خبر «پاييز امسال شايد مسکن رونق بگيرد»، «اول پاييز که ميشه، اول محرم و ماه بعد هم صفر، مسکن خيلي پيچيده تر از اينه که بخواهيم با اين پيش بيني ها به اميد رسيدن روزهاي رونق در اين بازار صبر کنيم

    به گفته يکي ديگر از کاربران، «حالا مي رسيم به پاييز 96 مي گوييد که براي رونق بازار مسکن بايد تا بعد از عيد منتظر بمانيد و اين قصه سر دراز دارد.» به نوشته يکي ديگر از کاربران، «آغاز تابستان 96 شد آخر پاييز 96؟ تا کي بايد منتظر اين وعده ها ماند؟»

    يکي هم نوشته، «با اين امروز و فردا کردن رونق مسکن، من فکر مي کنم تا اواسط سال 1400 هم اين داستان ادامه داشته باشد و رونق احتمالي برسد به آن سال ها

    يکي ديگر نوشته، «آخرش هم نفهميديم اين رونق، رونق که مي گوييد کي از راه مي رسد، تا کي بايد به اين پيش بيني ها دل خوش بود و منتظر ماند؟» يکي ديگر گفته، «ديگر براي مسکن روزي نمانده که بيايد، فقط و فقط ظلمات و تاريکي را مي توان براي اين بازار پيش بيني کرد

    نظرات بسياري از مردم درباره رونق احتمالي بازار مسکن در سال جاري، مشابه هم بود و بسياري با نااميدي از آن حرف زده بودند. به گفته يکي ديگر از کاربران، «وقتي خانه اي قيمتش پرت و سرسام آور است، سال هاي سال خاک مي خورد بدون اينکه حتي يک نفر سراغي از آن بگيرد. به نظر من چهل تاي ديگه از اين پاييزها هم بيايد، باز هم با اين چنين قيمت ها و مبلغ پايين وام ها نمي توان منتظر رونق اين بازار بود.» يکي ديگر هم نوشته، «با مبالغ کم وام مسکن در شهرستان ها، هيچ اميدي به رونق در سال 96 نيست