وارونه سازی واقعیت

وارونه سازی واقعیت 11اردیبهشت-96
دراین مورد جای ابهام وجود ندارد که وارونه سازی واقعیت جازده می شود .چون این ترفند باچاشنی عوامفریبی وقول های سرخرمنی وناکجاآبادی دادن باطعم دین ابزارشده سابقه 38 ساله یا معادل عمرننگین رژیم و ارونه ولایت فقیه دارد.
تهران- ایرنا- کمتر از 20 روز دیگر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می شود. از این رو، این روزها در فضای اجتماعی و رسانه ها تحلیل و ارزیابی های مختلفی مطرح می شود. در این میان برخی رسانه های فارسی زبان خارجی، خط خبری تخریبی و قطبی سازی انتخابات را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، یکی از رسانه هایی که در این مدت به مانند گذشته جریان سازی خبری درباره اتنخابات ایران را پیگیری می کند، «بی. بی. سی فارسی» است.
در زمینه خط خبری این رسانه درباره انتخابات، توجه به چند نکته لازم است:
1-
رسانه ها در دنیای درهم تنیده امروز نقش بی بدیلی در شکل دادن به افکار عمومی بازی می کنند، بر همین اساس برخی رسانه ها، در راستای اهدافی از پیش طراحی شده به جریان سازی خبری می پردازند.
این رسانه ها حقیقت را وارونه جلوه می دهند و سعی می کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش ها ارائه کنند.
با نزدیک شدن به انتخابات بر حجم اخبار و گزارش های خبری و تحلیلی این رسانه افزوده شد و این رسانه که پیش از ثبت نام افراد برای انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را منتشر می کرد، با آغاز ثبت نام ها، جریان سازی خبری خود را شدت بخشید.
2-
ثبت نام افرادی همچون رئیس جمهوری سابق در انتخابات، خوراک خبری برای رسانه فارسی زبان خارجی فراهم کرد. این رسانه با پوشش اخبار و گزارش های تحلیلی سعی کرد به نوعی از این ثبت نام سوء استفاده کرده و آن را نشان دهنده گسترش شکاف ها و اصطکاک های حاد در نظام بخواند. از این رو بحث تایید شدن یا نشدن او را در برنامه های تلویزیونی و تارنمای خبری خود پیگیری کرد. سپس تلاش کرد با دوگانه سازی به موج سواری بپردازد. با این حال این تمام ماجرا نبود یکی از سرخط هایی که این رسانه دنبال می کرد، زیر سوال بردن نهادهای قانونی به ویژه شورای نگهبان است. بنابراین تضعیف نهاد شورای نگهبان را در دستور کار قرار داد و بحث هایی حاشیه ای را به میان کشید.
3-
خطی که پس از تایید صلاحیت ها در دستور کار بی بی سی قرار گرفت، شبهه افکنی درباره تایید صلاحیت ها بود. به این معنی که مانور بر روی برخی از افرادی که تایید نشده بودند، بخشی از گزارش ها را به خود اختصاص داد. همچنین به تخریب نهادهای قانونی و نظارت استصوابی پرداخت.
از طرفی دیگر نیز این رسانه با تاکید بر دوگانه سازی های جعلی و رجوع به انتخابات 88 سعی کرد، به نوعی فرافکنی و جریان سازی بپردازد.
4-
پس از آن که این رسانه فارسی زبان خارجی از بالا بردن هزینه در زمینه تایید صلاحیت نشده ها و ایجاد انشقاق چندان طرفی نبست، به ایجاد اصطکاک بین نیروها و جریان های سیاسی پرداخت. معرفی کردن برخی از نامزدها به عنوان نمایندگان حاکمیت بخشی از کار روانی این رسانه است. از این رو با ساختن دوگانه «نماینده مردم- حاکمیت» دست به نوعی فضاسازی زد. نگاه این رسانه نشانگر آن است که ایجاد فضای تقابل و قطبی سازی انتخابات بخش مهمی از جریان سازی این رسانه است.
یکی دیگر از موضوع هایی که این رسانه فارسی زبان خارجی در زمینه انتخابات دنبال می کند، آینده مناسبات قدرت است. بنابر گره زدن انتخابات به آینده، بخشی از رویکردهای این رسانه است.
5-
همچنین رسانه فارسی زبان خارجی با پرداختن به مطالبات فرا قانونی و ایجاد پرسشگری درباره خواسته های نامعقول، مسائلی را مطرح می کند که طبق قانون، شدنی نیست. ازاین رو رسانه این خط خبری را دنبال می کند که کلیت نظام و ساختار را زیر سوال ببرد.
بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پر رنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک های عملیات روانی همچون برجسته سازی حاشیه ها و چشم پوشی از حقیقت یکی از اصلی ترین راهبردهای این رسانه است.
همچنین نکته ای که همواره این رسانه فارسی زبان خارجی مطرح می کند این است که نگاهی بی طرفانه دارد اما سابقه پیشین و خط خبری که دنبال می کند، عکس این قضیه را نشان می دهد. حرکت سینوسی و بهره وری از تاکتیک های عملیات روانی در پس اخبار و گزارش ها نمایان است. پس شعار رسانه بی طرف که همواره این رسانه داعیه آن را دارد، غیر قابل پذیرش است.
پژوهشم**458**1601**خبرنگار:محمد ستاری** انتشاردهنده : شهناز حسنی