نگاه بازجویان اوین نامه ي کبهان سربازجو شریعت نداری به ديروزنامه هاي زنجيره اي

نگاه بازجویان اوین نامه ي کبهان سربازجو شریعت نداری به ديروزنامه هاي زنجيره اي 1 خرداد -96
فرداي انتخابات و آغاز سهم خواهي اصلاح طلبان 
    سرويس سياسي- روزنامه آفتاب يزد در گزارشي نوشت: «به ميان مردم رفتيم تا بدانيم چرا به او راي دادند و يا چرا به او راي ندادند و مطالبات آنها از دولت دوازدهم چيست... سميه 35ساله است. او را کنار بيمارستان قلب تهران مي بينم و با او همکلام مي شوم. او مي گويد: تنها دليلم براي آن که به روحاني راي دادم، آرامش نسبي است که به جامعه و کشور داده است... من دنبال برنامه خاصي نيستم. من دنبال اين نيستم که روحاني شق القمر کند يا وقتي رئيس جمهور مي شود معجزه اي رخ دهد... خيلي ها مي گويند که فرقي در معيشت مردم نکرده و ارزاق گران شده است. اما به نظر من اگر آقاي روحاني 4سال گذشته رئيس جمهور نبود، معيشت مردم بهتر از اين نمي شد».

    
        
سهم خواهي مدعيان اصلاحات از دولت دوازدهم کليد خورد
    روزنامه آرمان در مصاحبه با «احمد شيرزاد» از فعالين مدعي اصلاحات نوشت: «آقاي روحاني بايد اين نکته را در نظر داشته باشد که اصلاح طلبان هيچ گاه به دنبال سهم از دولت نبوده اند و در آينده نيز نخواهند بود. با اين همه، اگر آقاي روحاني به دنبال تشکيل کابينه قوي و کارآمدي هستند بايد نگاه ژرف تري به نيروهاي موجود در جريان اصلاحات که همواره مدعي نخبه پروري بوده، داشته باشد».

    اين روزنامه زنجيره اي، تشکيل کابينه کارآمد را به حضور اصلاح طلبان نسبت داده است. اين در حالي است که کابينه پير و خسته دولت يازدهم، يک نمونه از حضور مدعيان اصلاحات در مجموعه دولت است. 

    علاوه بر اين ادعا شده است که «اصلاح طلبان هيچ گاه به دنبال سهم از دولت نبوده اند» اين در حالي است که مدعيان اصلاحات در ماه هاي گذشته به دفعات بر لزوم سهم خواهي از دولت تاکيد کرده و به صراحت گفته بودند که چک سفيد امضاء به روحاني نمي دهيم.  

    
    
يک اعتراف و ادامه اتهام زني به منتقدان 
    روزنامه زنجيره اي شرق در يادداشتي به قلم محمدعلي ابطحي از فعالان فتنه به انتخابات روز جمعه 29 ارديبهشت پرداخت.

    اين يادداشت که در قالب نامه ابطحي به حجت الاسلام رئيسي تنظيم شده است اذعان مي کند احمدي نژاد هر چند در لباس اصولگرايي در سال 84 پيروز شد ولي در ادامه به مخالف سرسخت گفتمان و راه و مرام اصولگرايي تبديل شد.

    وي در ادامه به تعيين تکليف براي منتقدين و شخص حجت الاسلام رئيسي مي پردازد و مي نويسد: «شما از ۳۰ ارديبهشت يک مدير مياني در اين کشور نيستيد. يکي از شخصيت هاي ملي هستيد که در جيب خود راي نزديک به ۱۶ ميليون نفر را داريد. هر جامعه اي که اقليت را ناديده بگيرد آسيب مي بيند. شما مي توانيد اين اقليت را مديريت کنيد. هرروز که در ايام انتخابات، علاوه بر بدنه کلي اصولگرايان، پيوستن تندترين و افراطي ترين افراد و جريانات را به کمپين شما مي ديدم خوشحال مي شدم. فکر مي کردم چه رئيس جمهور بشويد و چه نشويد، بودن اينها زير چتر مديريتي فردي مثل شما به نفع مصالح کلي کشور است».

    ابطحي ادامه داد:«بداخلاقي ها که نمونه هاي زيادي از آن را در ايام انتخابات شاهد بوديم، جامعه را به دوقطبي خطرناکي سوق مي دهد. خود شما بهتر مي دانيد که ايراني هاي امروز در داخل و خارج به برکت هوش و تحصيلات عالي، مردمان کم نظيري هستند. رقم زدن انتخابات با اين حجم مشارکت يک معجزه است. همه، مردم را برنده اصلي مي دانند».

    هرچند ابطحي منتقدان دولت را اقليت مي داند ولي نزديک 16 ميليون نفر که با راي به حجت الاسلام رئيسي نه به وضع موجود را فرياد زدند آن هم در برابر همه تلاش ها و تخلفات آشکار و نهان دولت مستقر چيزي فراتر از يک اقليت عددي است ، هيچ دولتي پس از انقلاب تا اين اندازه راي منفي و مخالف نداشته است، از سوي ديگر ادامه هتاکي به منتقدين و بداخلاق خواندن آنان درحالي است که حسن روحاني رئيس جمهور در ايام انتخابات از هيچ کاري براي ايجاد دو قطبي خطرناکي که ابطحي از آن سخن مي گويد دريغ نکرد.

       

    وزير مسکن؛ به جاي پاسخگويي هشدار مي دهد!
    روزنامه اعتماد ديروز در گزارشي اقتصادي وضعيت معيشت مردم را در دوره روحاني گل و بلبل عنوان کرده و نوشته است: «معيشت هر چند حلقه گمشده اقتصاد ايران نيست و عدم مانور كانديداها بر مسئله تورم خود نشان مي داد كه حفظ قدرت خريد در چهار سال گذشته اتفاق افتاده است اما با اين حال مانور بر مسئله يارانه شايد در حوزه اي به مسئله معيشت بازگردد. معيشت در ايران مسئله مهمي است

    اين روزنامه در ادامه افزوده است: «وزير راه و شهرسازي بارها درباره وضعيت نابسامان ١٩ ميليون بد مسكن در ايران هشدار داده است! اين افراد كه از منظر استانداردسازي در واحدهاي مسكوني مناسبي زندگي نمي كنند، مي توانند در حوزه معيشت نيز با مشكلات بغرنجي روبه رو باشند كه البته هستند و همين امر خود گواهي است بر ضرورت برنامه ريزي براي برخورداري حداقلي تمامي جمعيت از آنچه حق زندگي خوانده مي شود

    مشخص نيست وزير مسکن درباره 19ميليون بدمسکن به چه کسي هشدار داده است؟ به وزير بهداشت يا وزير اقتصاد؟! در حالي که خود او متولي امر مسکن در دولت است. 

    اين بدعت در دولت يازدهم واقعا قابل تامل است. روزي روحاني سوال مي پرسد که وضعيت اقتصاد را چه کسي بايد سامان دهد! و وزير مسکن دولت به جاي آنکه توضيح دهد که در اين چهار سال چه کاري براي مسکن کرده است درباره 19ميليون بد مسکن هشدار مي دهد! چهارسالي که در آن خانه اي براي اين خيل ميليوني ساخته نشده است.

        

    نگاه گلادياتوري زنجيره اي ها به انتخابات!
    روزنامه زنجيره اي بهار در يادداشت تحليلي خود، در اقدامي قابل تامل انتخابات رياست را به نبرد گلادياتورها تشبيه کرد و نوشت: «زمان و مکان فعلي و در طي رقابت هاي انتخاباتي که برگزار شد، مي شد به نوعي بازگشت نظم مستقر سياسي به اعتماد به نفس سال هاي پيش از ۸۸ را يافت، تاييد دو نامزد تحول خواه جدي همچون روحاني و جهانگيري و دو نامزد اصولگراي آتشين همچون رئيسي و قاليباف و تب تند انتخابات و هيجان حاکم که کل کشور را در بر گرفت، اين دوره از انتخابات را به نبردي گلادياتوري شبيه کرد که علاوه بر ۶ نامزد، ۴۲ ميليون ايراني را نيز به ميدان رقابت کشاند و انتخاباتي تماشايي و ناب را سبب شد».

    اين روزنامه ها احتمالا انتخابات سال 88 را نيز با همين نگاه دنبال مي کردند که پس از شکست نامزد مورد حمايتشان 8 ماه کشور را به ميدان جنگ و آشوب و درگيري تبديل کردند و نکته جالب و خنده دار آنجاست که همواره جريان رقيب را به خشونت طلبي متهم مي کنند.

            
براي حل مشکلات اقتصادي بايد در کابينه تجديدنظر شود
    روزنامه ايران ديروز در گزارشي، ديدگاه هاي چند تن از اقتصاددانان و اساتيد دانشگاه را پيرامون ابعاد اقتصادي دولت دوم روحاني منتشر کرد.بازنگري راه طي شده و فعاليت چابک تر با کابينه کارآمدتر از جمله توصيه ها و تاکيدات کارشناسان اقتصادي است.

    در همين زمينه «غلامعلي فرجاي» اقتصاددان به ايران گفت:«مردم حتماً همه سياست هاي دولت را در حوزه اقتصاد قبول ندارند و انتقادهايي دارند بنابراين دولت دوازدهم بايد با تجديد نظر در کابينه و انتخاب برخي وزيران کارآمدتر با قدرت بيشتري به حل مشکلات اقتصادي کمک کند». وي تاکيد کرد: «مردم بايد آثار تغيير سياست ها را تا دو سال آينده ببينند تا ايمان پيدا کنند قول هايي که داده شده با روند مطلوبي پيش مي رود». «علي قنبري» استاد دانشگاه نيز در مصاحبه با ايران گفت:« تيم دولت روحاني بايد چابک تر فعاليت کند تا بتواند برنامه هايي را که عنوان کرده است اجرايي کند».

    عباس عبدي از فعالين مدعي اصلاحات نيز در مصاحبه جداگانه با روزنامه ايران گفت:«بايد کابينه موجود تغيير کند».

    عبدي افزود:«بحث فساد و ناکارآمدي اداري هم فوق العاده مهم است که فکر نمي کنم سر راه دولت مانعي باشد که بخواهد براي اين مسائل چاره انديشي کند».

        

    ايده هاي نو و خلاقيت به روش مدعيان اصلاحات!
    روزنامه وقايع اتفاقيه به زعم خود به اصولگرايان توصيه اي براي بعد از شکست در انتخابات داشته است. اين روزنامه نوشت: «اصولگرايان بايد بدانند که کمپين انتخاباتي جاي کپي کردن هاي سطحي يا پاسخ دادن هاي شخصي به رفتارهاي سياسي گذشته نيست؛ طرحي نو مي خواهد و ايده اي جديد. رفتارهاي انتخاباتي آقايان رئيسي و قاليباف مملو از کارهاي تکراري و کپي کردن هاي نازل در سطح ملي و بين المللي بود. حتي ائتلاف سياسي آنها نيز يک تکرار بي حاصل بود. شعارهايي که هوادارانشان در خيابان ها و تجمعات مي دادند نيز نشاني از خلاقيت نداشت و مردم نسخه هاي اصلي آنها را سال ها پيش شنيده بودند. همين کپي کاري هاي ساده و بدون پشتوانه، رفتار آنها را کاملا براي مردم و رقيب انتخاباتي پيش بيني پذير کرده بود و آنها به لحاظ تبليغاتي، چند گام عقب تر از اصلاح طلبان حرکت مي کردند». 

    در اين باره بايد گفت که در خلاقيت آقاي روحاني و تيم مشاورانش براي جلب آراء مردم همين بس که به غير اخلاقي ترين شکل ممکن به رقيب هراسي رو آوردند و در کنار بداخلاقي ها واتهام ها بدعت هاي کم نظيري هم در انتخابات ايجاد شد از جمله: ورود وزير خارجه ودستگاه ديپلماسي به انتخابات که طبق قانون جايگاهي همتراز نيروي هاي مسلح دارند. - حملات به دستگاههاي ديگر نظام که قدرت دفاع از خود در فرايند انتخابات نداشتند و بي ربط هم با وظايف رئيس دولت بود. - همراهي عاطفي با منافقين در اعتراض به اعدام آنها که توهين صريح به امام و خانواده۱۷۰۰۰شهيد ترور و مکمل رفتار احمد منتظري بود. - وارد کردن بيت امام به انتخابات و منازعات داخلي در يک پديده کم نظير- وارد کردن امام رضا(ع) به منازعات با ادبياتي لمپن بدون ارائه هرگونه حجت.

    بر اين اساس به نويسنده چنين يادداشتي بايد گفت که اگر منظور از ايده هاي نو و خلاقيت براي کسب راي مردم دست يازيدن به چنين روشها و شيوه هاي غيراخلاقي و بدعت گونه است، قطعا نتيجه حاصل از آن هم صرفا راي آوردن است نه پيروزي.