گزیده ها قسمت چهارم 1

گزیده ها قسمت چهارم 12 دی - 96
هوشنگ عشایری اظهار کرد: ابزارهای اولیه برای احیای بافت‌های نارکارآمد شهری در چهار سال اخیر شکل گرفت که می‌توان به تشکیل سند ملی و ستاد ملی بازآفرینی اشاره کرد، ضمن این‌که تشکیل ستادهای استانی، تغییر نگاه به درون شهرها و دیدگاه توسعه‌ای برای بافت‌های فرسوده از جمله اتفاقات خوب چند سال اخیر بوده است.
شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از اختصاص زمین در ۴۰ شهر کشور برای احیای بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: دولت اراضی خود در بافت‌های فرسوده را برای توسعه‌گران به حراج گذاشته است.
به گزارش تسنیم، هوشنگ عشایری با اشاره به این‌‌که در بافت‌های فرسوده تغییر رویکرد سخت و نیازمند یک سری ابزارها در حوزه مدیران،‌متخصصان و ساکنان بود، اظهار کرد: ابزارهای اولیه برای احیای بافت‌های نارکارآمد شهری در چهار سال اخیر شکل گرفت که می‌توان به تشکیل سند ملی و ستاد ملی بازآفرینی اشاره کرد، ضمن این‌که تشکیل ستادهای استانی، تغییر نگاه به درون شهرها و دیدگاه توسعه‌ای برای بافت‌های فرسوده از جمله اتفاقات خوب چند سال اخیر بوده است.
وی با بیان این‌که بر اساس برنامه ششم توسعه باید 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده هدف احیا شود، افزود: برای این کار اگر به سازندگان 50 میلیون تومان وام پرداخت کنیم نیازمند سالانه 5000 میلیارد تومان هستیم که 2500 میلیارد تومان آنرا دولت با سود صفر درصد تامین می‌کند.
وی با اشاره به این‌که 2000 میلیارد تومان توسط بانک با سود 18 درصدی تامین می شود، تصریح کرد: دولت اراضی خود در بافت‌های فرسوده برای توسعه‌گران به حراج گذاشته تا پس از ساخت واحدهای مسکونی، سازنده آنها را در اختیار مردم قرار دهد.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که در 40 شهر و 100 محله کشور شرکت عمران و بهسازی شهری زمین دارد، گفت: این زمین‌ها ظرفیت ساخت 25 هزار واحد را دارد.
عشایری همچنین با اشاره به این‌که در عملیات اجرایی برنامه نوسازی مسکن محله سیروس ساختمان‌های دو، 3 و چهار طبقه ساخته می شود، افزود:‌ رویکرد ما در این پروژه قدیمی است و واحدهای مشکونی دارای حیاط است.
وی این هم گفت که نوسازی بافت‌های فرسوده بدون نگاه سوداگرانه از طرف دولت انجام خواهد شد.
اسماعیلی گفت: اگر تصور کنیم که فتنه 88 به پایان رسیده و دیگر نیازی به گرامیداشت حماسه عظیم نهم دی نیست، این خود یک فتنه به شمار می‌رود و تقارن حوادث تلخ اخیر با سالروز حماسه نهم دی حاکی از این است که این حوادث توسط دشمنان اسلام و کشور از پیش طراحی شده بود.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تشکیلات قضایی با بکارگیری کلیه ظرفیت‌های قانونی موجود در سطوح مختلف، با اخلال‌گران در نظم و امنیت عمومی برابر مقررات قانونی، قاطعانه برخورد خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در هشتمین نشست شورای معاونین دادگستری کل استان تهران در سال جاری، ضمن تبریک میلاد عیسی ابن مریم و فرارسیدن سال نو میلادی با بیان روایتی از امام رضا (ع) به نقل از پدر بزرگوارشان، حضرت امام موسی کاظم(ع) با این مضمون که اگر کسی می‌خواهد قوی‌ترین انسان‌ها باشد به منشأ قدرت الهی توکل نماید، طی سخنانی اظهار کرد: قوی بودن و توانمند بودن جزو صفات حضرت حق است و قدرت او لایتناهی می‌باشد چه در آفرینش، چه در اداره جهان هستی و چه در خلق سایر مخلوقات، از طرف دیگر بندگان خدا در باطن خویش به دنبال کسب قدرت هستند، اما نباید فراموش کرد که قدرت انسانی محدود می‌باشد، فلذا صرفاً در صورت اتصال به منشأ لایزال قدرت الهی می‌تواند توانمندی لازم را به دست آورد.
وی افزود: در جوامع دینی و اسلامی هر چه از این منشأ اصلی فاصله بگیریم به سرعت دچار سستی خواهیم شد و لازم است به فوریت خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و می‌طلبد در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و... لحظه به لحظه و آن به آن خود را به منشأ اصلی قدرت الهی نزدیک‌تر نماییم، در آن صورت دیگر کسی توان مستولی شدن بر ما را نخواهد داشت.
اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: بحمدالله موضوع انتقال واحدهای قضایی در تهران به ساختمان‌های خاصه جدیدالاحداث به خوبی انجام شده و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و لازم است از عنایات ریاست محترم قوه قضائیه و مدیران ستادی قوه و همچنین همکاران قضایی و اداری و نیز پرسنل ستادی در بخش‌های مختلف به نحو ویژه تشکر نمایم، کار بزرگ و تحولی عظیم شکل گرفت، مستحدثات موجود حدود یکصد و پنجاه هزار متر مربع می‌باشد و این در حالی است که تا قبل از این میزان مساحت ابنیه ملکی 120 هزار متر مربع بوده است و در آینده‌ای نزدیک نیز پروژه‌های ساختمانی دیگری من جمله ساختمان محاکم تجدیدنظر استان افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. قابل ذکر است که در جابجایی‌های صورت گرفته به نحوی عمل شد که در روند رسیدگی به پرونده‌ها خللی وارد نشود.
اسماعیلی بار دیگر بر حضور بموقع همکاران در محل کار خود تأکید و اظهار کرد: با توجه به مرتبط شدن سیستم حضور و غیاب با سیستم پرداخت حقوق در قوه قضائیه و نیز یکپارچه شدن ارزشیابی همکاران، لازم شد که بخشنامه‌ای برای تبیین این موضوع صادر و ابلاغ گردد. بهرحال، ما وظیفه داریم برابر با قانون رفتار کنیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ادامه تشکیل جلسات کاربردی مدیریتی افزود: این جلسات در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و بطور قطع می‌تواند برای ارائه موفقیت‌ها و حل برخی مشکلات مربوط به واحدهای قضایی مفید و ارزشمند باشد.
اسماعیلی به حوادث اخیر در کشور اشاره و اظهار کرد: اگر تصور کنیم که فتنه 88 به پایان رسیده و دیگر نیازی به گرامیداشت حماسه عظیم نهم دی نیست، این خود یک فتنه به شمار می‌رود و تقارن حوادث تلخ اخیر با سالروز حماسه نهم دی حاکی از این است که این حوادث توسط دشمنان اسلام و کشور از پیش طراحی شده و البته مردم با بصیرت ما در برابر آشوبگران و کسانی که به اموال عمومی لطمه می‌زنند با رعایت هوشیاری، قاطعانه خواهند ایستاد و عده‌ای قلیل نمی‌توانند در برابر ملت غیور ایران اسلامی، تاب مقاومت داشته باشند و تشکیلات قضایی نیز با بکارگیری کلیه ظرفیت‌های قانونی موجود به ویژه قضات شجاع و با انگیزه در سطوح مختلف، با اخلال‌گران در نظم و امنیت عمومی برابر مقررات قانونی، قاطعانه برخورد خواهد نمود.
در ادامه این نشست، چند تن از حاضرین در جلسه گزارشاتی از حوادث اخیر ارائه نمودند و در پایان آقایان جلالی و فاضل حسینی که با حفظ سمت خود به عنوان رؤسای دادگستری شهرستان‌های ری و شهریار، ابلاغ معاونت قضایی دادگستری استان تهران دریافت کرده‌اند به عنوان اعضای جدید شورای معاونین معرفی شدند.
سخنگوی سپاه:
سخنگوی سپاه با اشاره به اینکه اوضاع تحت کنترل است و نیازی به حضور سپاه نبوده است گفت: دشمنان ما از احمق ها هستند.
به گزارش ایسنا، در پی بروز برخی اغتشاشات در نقاطی از کشور سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا سپاه برای آرام کردن اعتراضات به کمک نیروی انتظامی آمده است» گفت: «تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد.»
وی افزود: «با تدبیری که وزارت کشور به کار بسته، حفاظت از اموال مردم و برقراری امنیت صورت گرفته است. البته در برخی از شهرستان‌ها درخواست‌هایی از بخش‌هایی از بسیج برای کمک به ناجا صورت گرفته است که از طریق سردار غیب‌پرور، رئیس محترم بسیج هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و به دوستان کمک کردند. اما همانطور که گفته شد تا این لحظه شرایط و درخواستی که نیازمند به ورود سپاه باشد، گزارش نشده است.»
مسئول روابط عمومی کل سپاه همچنین درباره اوضاع تهران و اینکه آیا سپاه برای آرام کردن اوضاع پایتخت وارد شده است گفت: «در تهران قرارگاه ثارالله مسئول برقراری امنیت است که تدابیر لازم از سوی آنها اندیشیده شده است.»
شریف اظهار کرد: «جریانی که در پی تخریب اموال عمومی و وسائل مردم، ایجاد اغتشاش و ناامنی روانی در جامعه بود به برکت تدابیر اندیشیده شده و هماهنگی‌های خوبی که توسط قرارگاه ثارالله تهران در تعامل با مجموعه دستگاه‌های امنیتی- انتظامی کشور انجام شد ناکام مانده است.»
سخنگوی سپاه افزود: «مزاحمت‌ها برای مردم و تخریب اموال عمومی در حدی نبود که نیاز به بسط و گسترش حضور میدانی نیروها داشته باشد. چیزی که مهم است این است که خوشبختانه در این مرحله افکار عمومی، به‌ویژه مردم، خیلی سریع بین جریانی که دنبال ایجاد ناآرامی و اغتشاش بودند و آنهایی که با اعتراض به دنبال دریافت مطالبات اقتصادی و معیشتی بودند، تفکیک قائل شدند.»
او با بیان اینکه «خوشبختانه دشمن‌های ما از احمق ها هستند» تصریح کرد: «حمایت‌های صریح، واضح و رسمی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و آل سعود از فتنه‌گران و آشوبگران کمک کرد که افکار عمومی این را به سرعت تشخیص و تمیز دهند و بحمدالله با اقدامات خوبی که هم دولت و هم سایر دستگاه‌ها و نهادها داشتند، اوضاع تحت کنترل قرار گرفته است.»
شریف با تاکید بر این که شواهد نشان می دهد اغتشاش های چند روز اخیر اقدام و پروژه ای ضد انقلابی است که با حمایت پیدا و پنهان سرویس های جاسوسی و امنیتی دشمنان ملت ایران صورت پذیرفته است گفت: «مقامات آمریکایی و همنوایان کاخ سفید و رسانه‌های وابسته به امپریالیسم رسانه‌ای غرب قادر نخواهند بود خللی به عزم و اراده ملت ایران در دفاع از انقلاب و کشور وارد سازند و به فضل الهی با برچیده شدن بساط فتنه‌گران و اغتشاشگران جبهه شکست‌خوردگان از ایران رسوا خواهند شد و مسئولان محترم در کمال امنیت و آرامش برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای بحق معترضان دنبال خواهند کرد.»
دولت فرانسه با ابراز نگرانی از «آمار بالای قربانیان و بازداشت‌شدگان» در جریان ناآرامی‌های اخیر در چند شهر ایران، تأکید کرده است که در هفته‌های آینده با مقامات ایرانی درباره احترام به حقوق بشر گفت‌وگو می‌کند.
به گزارش فارس، دولت فرانسه روز سه‌شنبه از بروز ناآرامی‌ در برخی از شهرهای ایران و «آمار بالای قربانیان و بازداشت‌شدگان» ابراز نگرانی کرد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر ایران گفت: «مقامات فرانسوی به دقت وضعیت ایران را دنبال می‌کنند. حق اعتراض آزادانه یک حق اساسی است، همین طور آزادی انتقال اطلاعات.»
وی افزود: «دولت فرانسه نگرانی خود را از آمار بالای قربانیان و بازداشت‌شدگان ابراز می‌کند. در هفته‌های آینده، احترام به حقوق بشر، در مرکز گفت‌وگوهای ما با مقامات ایرانی خواهد بود.»

این اولین واکنش فرانسه به آشوب‌های اخیر در چند شهر ایران است. پیش از این اتحادیه اروپا، آلمان و انگلستان هم از این ناآرامی‌ها ابراز نگرانی کرده بودند.