گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم 11 بهمن -96
آب‌کردن همه چربی‌هایی که در طول سال‌ها در بدن‌تان انباشته شده‌اند، کار آسانی نیست. ما چند توصیه طبیعی، برای ازبین‌بردن مقاومت چربی‌ها به آب‌شدن یا لااقل اضافه‌نشدن چربی‌های تازه در بدن‌تان با شما در میان می‌گذاریم.
چربی‌هایی که روی پهلو‌های‌تان سوار شده و روی شکم بزرگ‌تان سنگینی می‌کنند، می‌توانند در اوج خوشبختی، غمی را گوشه دل‌تان جا دهند.
به گزارش سلامت نیوز، چاقی، فقط یک بیماری تهدیدکننده برای سلامت نیست. انگی که این چربی‌ها روی شما می‌چسبانند و نگاه‌های سنگینی که به‌خاطر آنها به شما خیره می‌شوند، گاهی از هراس بیمارشدن هم ترسناک‌تر است. آب‌کردن همه چربی‌هایی که در طول سال‌ها در بدن‌تان انباشته شده‌اند، کار آسانی نیست. ما چند توصیه طبیعی، برای ازبین‌بردن مقاومت چربی‌ها به آب‌شدن یا لااقل اضافه‌نشدن چربی‌های تازه در بدن‌تان با شما در میان می‌گذاریم.
چای سفید
شاید نوشیدن این چای در کشور ما رایج نباشد، اما محققان می‌گویند اگر قصد وزن کم‌کردن با روش‌های طبیعی را دارید، باید از یک عطاری معتبر آن را تهیه کنید. این چای، سلول‌های چربی را تجیزیه می‌کند و به‌خاطر آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد، از سلامت شما محافظت می‌کند. چای سفید، باعث تجزیه سلول‌های چربی می‌شود.
چای سبز
مطالعات مختلفی، تاثیر چای سبز را بر کاهش وزن اثبات کرده‌اند. به گفته متخصصان، این چای نه تنها خواب‌تان را آرام می‌کند، بلکه به‌خاطر کافئینی که دارد، سوخت‌وساز بدن‌تان را بالا بده و باعث لاغرشدن‌تان می‌شود.
 چای سیاه
حتی همین چای سیاهی که نمی‌توان از خانه ایرانی‌ها حذفش کرد هم به لاغرشدن مصرف‌کنندگانش کمک می‌کند. این چای، توان بدن را برای جذب چربی و انباشته‌کردن چربی‌ها روی هم کمتر می‌کند.
چای نعناع
نه برای سوختن چربی‌هایی که مهمان بدن‌تان شده‌اند، بلکه برای کاهش اشتها و خلاص‌شدن از گرسنگی کاذب، سراغ چای نعناع بروید. البته نعناع را در صورتی مصرف کنید که به ریفلاکس اسیدی مری دچار نیستید و سوزش سردل، عذاب‌تان نمی‌دهد.
 چای زنجبیل
با یک تیر، چندین نشان بزنید و نه تنها کم‌اشتها و لاغر شوید، که فشارخون و التهاب درون بافت‌های‌تان را هم کاهش دهید. محققان می‌گویند کسانی که صبح‌شان را با چای زنجبیل شروع می‌کنند، کمتر گرسنگی را تجربه کرده و سوخت‌وساز بدن‌شان هم پایین‌تر می‌آید.
چای رازیانه
بعضی از نوشیدنی‌ها مثل چای رازیانه، به ترشح بیشتر هورمون ملاتونین در بدن‌تان کمک می‌کنند. هورمونی که باعث می‌شود بهتر بخوابید و به‌خاطر کم‌خوابی، دچار کاهش سوخت‌وساز در بدن نشوید. رازیانه، نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه قلب را هم سالم نگه می‌دارد.
چای بابونه
اگر آرامش داشته باشید، کمتر از غذاخوردن به عنوان ابزاری برای آرام‌کردن اعصاب‌تان کمک می‌گیرید. چای بابونه، از نوشیدنی‌هایی است که نمی‌گذارد زیاد عصبی و کلافه باشید و شما را از مدام سرزدن به یخچال خانه منصرف می‌کند.
همه ما فکر می‌کنیم بدنمان را خیلی خوب می‌شناسیم. می‌دانیم که چطور کار می‌کند و چه تغییرات و فرآیند‌هایی در هر ثانیه از روز در آن اتفاق می‌افتد. اما در واقع بدن انسان یک مکانیزم بسیار پیچیده و اسرارآمیز است که گاهی حتی بهترین متخصصان را گیج می‌کند.
همه ما فکر می‌کنیم بدنمان را خیلی خوب می‌شناسیم.‌ می‌دانیم که چطور کار می‌کند و چه تغییرات و فرآیندهایی در هر ثانیه از روز در آن اتفاق می‌افتد.
به گزارش برترین ها، همه ما فکر می‌کنیم بدنمان را خیلی خوب می‌شناسیم. می‌دانیم که چطور کار می‌کند و چه تغییرات و فرآیند‌هایی در هر ثانیه از روز در آن اتفاق می‌افتد. اما در واقع بدن انسان یک مکانیزم بسیار پیچیده و اسرارآمیز است که گاهی حتی بهترین متخصصان را گیج می‌کند. در این با حقایق جالبی درباره بدنمان آشنا می‌شوید.

یک تار موی انسان می‌تواند وزن یک سیب آویزان را تحمل کند. البته دانشمندان ابعاد سیب را مشخص نکرده اند.

تعداد باکتری‌های داخل دهان انسان با تعداد افرادی که روی زمین زندگی می‌کنند برابر یا بیشتر است.

ناخن‌های نرم و شکننده که قسمت هلالی شکل سفید پایین ناخن را ندارند از علائم پرکاری تیروئید است.

سرعت تکانش‌های ورودی مغز ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

برخلاف آنچه فکر می‌کردیم ۲۹ نوع گروه خونی وجود دارد نه چهار نوع! نادرترین آن‌ها گروه خونی بمبئی است که در گروه کوچکی از خانواده‌ها در ژاپن دیده می‌شود.

در یک دوره یک روزه، خون ما فاصله ۱۹۳۱۲ کیلومتر را طی می‌کند.

مجموع طول اعصاب بدن انسان ۷۵ کیلومتر است.

انسان در روز ۲۰ هزار بار نفس می‌کشد.

تقریبا همه مردم دنیا کرم ریزی به نام دیمودکس روی مژه هایشان دارند.

چشم انسان می‌تواند تا ۱۰ میلیون رنگ متفاوت را تمییز دهد، اما مغزمان نمی‌تواند همه آن‌ها را به یاد آورد.

گوش‌های ما در تمام عمرمان با سرعت باورنکردنی یک چهارم میلیمتر در سال رشد می‌کنند.

قلب انسان ۳۵ میلیون بار در سال می‌زند.

بدن انسان روزانه یک میلیون سلول پوست را از دست می‌دهد، یعنی تقریبا ۲ کیلوگرم در سال.

یک سانتیمتر مربع از پوست حاوی ۱۰۰ حسگر درد است.

پسر‌ها نسبت به دختر‌ها غدد چشایی کمتری روی زبانشان دارند.

یک انسان معمولی در عمرش ۳۵ تن غذا مصرف می‌کند.

انسان حدود ۵ سال از عمرش را در حال پلک زدن است. خوشبختانه می‌توانیم همزمان کار‌های زیادی انجام دهیم.

در هر ثانیه ۱۰۰ هزار واکنش شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد.

سرعت عطسه ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

خنده ۱۷ ماهیچه را در صورت درگیر می‌کند در حالیکه گریه ۴۳ عضله. پس بیشتر بخندید.
امشب ماه در حالی در آسمان طلوع می‌کند که در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار می‌گیرد ضمن آنکه ناظران زمینی شاهد ماه گرفتگی هستند و به گفته کارشناسان این پدیده از ساعت 15 آغاز می‌شود ولی تا ساعت 17 که ماه در ایران طلوع می‌کند قابل مشاهده نیست.
در شهرهایی چون اراک، اردبیل و زنجان زمانی ماه طلوع می‌کند که این خسوف به پایان رسیده است.
به گزارش ایسنا، امشب ماه در حالی در آسمان طلوع می‌کند که در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار می‌گیرد ضمن آنکه ناظران زمینی شاهد ماه گرفتگی هستند و به گفته کارشناسان این پدیده از ساعت 15 آغاز می‌شود ولی تا ساعت 17 که ماه در ایران طلوع می‌کند قابل مشاهده نیست.
خسرو جعفری زاده محقق حوزه نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه خسوف جزیی این گرفت شامگاه امروز چهارشنبه 11 بهمن ماه در ساعت 15 و 18 دقیقه و 27 ثانیه آغاز می‌شود، گفت: خسوف کلی به وقت ایران در ساعت 16 و 21 دقیقه و 47 ثانیه شروع می‌شود.
وی بیشترین زمان رصد این ماه گرفتگی را در ساعت 17 دانست و ادامه داد: در ساعت 17 و 27 دقیقه و 51 ثانیه خسوف کلی تمام می‌شود و در ساعت 18 و 41 دقیقه و 11 ثانیه خسوف جزئی این ماه گرفتگی مجدد شروع می‌شود.
جعفرزاده با تاکید بر اینکه ماه در ایران در ساعت 17 طلوع می‌کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس بهترین منطقه برای رصد این پدیده نجومی در شرق کشور است و هرچه به سمت شرق کشور برویم زمان بیشتری می‌توان خسوف را مشاهده کرد.
این محقق حوزه نجوم یادآور شد: در شهرهایی چون اراک، اردبیل و زنجان زمانی ماه طلوع می‌کند که این خسوف به پایان رسیده است.
جعفری زاده تاکید کرد: به دلیل وقوع خسوف، زمانی که ماه طلوع می‌کند، از نظر ناظران زمینی ماه به رنگ قرمز دیده می‌شود.
وی بهترین نقطه در کره زمین برای رصد این پدیده در شرق ژاپن و غرب آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: در ایران وقتی خورشید غروب می‌کند، ماه طلوع می‌کند که آن زمان ماه گرفتگی شروع شده است.
وی با بیان اینکه در شامگاه امشب علاوه بر ماه گرفتگی، شاهد ابرماه نیز در آسمان هستیم، اظهار کرد: در تقویم‌های غربی اصطلاحی به نام "ابر آبی" درج شده است که این پدیده زمانی رخ می‌دهد که 2 بار ماه بدر در یک ماه میلادی مشاهده شود.
این محقق حوزه نجوم آماتوری یادآور شد: علاوه بر آن در شامگاه امشب ماه در نزدیکترین فاصله به زمین قرار می‌گیرد که به آن "ابرماه" می‌گویند ضمن آنکه با پدیده خسوف نیز همزمان خواهد بود.
وی با بیان اینکه همزمان شدن ماه گرفتگی و ابرماه هر 150 سال رخ می‌دهد، اضافه کرد: در سال جاری 3 با شاهد وقوع پدیده ابرماه در آسمان بودیم.

بی‌ارتباطی ماه گرفتگی با زلزله
جعفریزاده با بیان اینکه ماه گرفتگی امشب از ساعت 14 و 21 دقیقه با گرفت نیم‌سایه آغاز می‌شود گفت: این پدیده تا ساعت 17 که طلوع ماه در ایران است قابل مشاهده نیست. بعد از طلوع ماه رفته رفته از شمال شرقی ایران می‌توان شاهد گرفت کلی بود.
وی یادآور شد: از نیمه‌های مرکزی به سمت غرب ایران فقط می‌توان ماه گرفتگی جزئی را دید.
این کارشناس حوزه نجوم با بیان اینکه برای دیدن ماه گرفتگی باید رصدگران منتظر غروب خورشید باشید، اضافه کرد: رصدگران باید سعی کنند غروب خورشید را نظاره گر باشند؛ چراکه دقیقا روبروی محل غروب خورشید محل غروب ماه است و رصدگران می‌توانند منتظر طلوع ماه در محل مشخص شده بمانند.
جعفری زاده اضافه کرد: اگر رصدگران در نیمه شرقی ایران باشند به علت کم نور بودن ماه مدتی طول می‌کشد تا شاهد گرفت کلی باشند ولی در نیمه غربی ایران می‌توانند پس از طلوع ماه هلال زیبایی از ماه گرفته را در افق شرقی شاهد باشند.
بی ارتباط بودن ماه گرفتگی با بلایای طبیعی
جعفری با اشاره به انتشار برخی خرافات در خصوص پدیده‌های نجومی با گرفتاری‌های زمینی گفت: به علت آنکه این پدیده نسبتا نادر بوده است از گذشته تاکنون خرافات مختلفی پیرامون آن مطرح بوده است، به گونه‌ای که در گذشته رنگ قرمز ماه را شوم می‌پنداشتند و قحطی و جنگ را در آینده با خسوف پیش بینی می‌کردند.
وی با بیان اینکه عده‌ای نیز پدیده ماه گرفتگی را با زلزله مرتبط می‌دانستند، ادامه داد: در این زمینه شایعاتی پس از زلزله مهیب طبس در 25 شهریور ماه سال 1357 منتشر شد که ماه گرفتگی آن شب به زلزله ارتباط دانستند.
جعفری‌زاده تاکید کرد: این در حالی است که امروزه می‌دانیم این پدیده نجومی هیچ تاثیری در زندگی ما ندارد و فقط می‌تواند باعث شود تا ساعاتی را به دور از هیاهوهای زندگی روزمره در کنار یکدیگر به دیدن یکی از جلوه‌های بی نظیر خلقت خدا مشغول شویم.
به رغم آنکه تاکسی‌های آنلاین مزایای زیادی برای عموم به ارمغان آورده‌اند، بارش برف ثابت کرد در شرایط حساس تفاوتی با دیگر انواع تاکسی ندارند و حتی به جهاتی از تاکسی‌های سنتی ناکارآمدترند!
بارش برف سنگین در تهران و چند شهر دیگر در کنار همه اتفاقات پیش بینی شده و نشده‌ای که به دنبال داشت، محک جدی برای برخی کسب و کار‌های نوپا در کشورمان بود. برای آن دسته از کسب و کار‌هایی که در عرصه حمل و نقل فعالیت می‌کنند و شمارشان روزافزون است.
به گزارش تابناک، به رغم آنکه تاکسی‌های آنلاین مزایای زیادی برای عموم به ارمغان آورده‌اند، بارش برف ثابت کرد در شرایط حساس تفاوتی با دیگر انواع تاکسی ندارند و حتی به جهاتی از تاکسی‌های سنتی ناکارآمدترند!
بارش برف سنگین در تهران و چند شهر دیگر در کنار همه اتفاقات پیش بینی شده و نشده‌ای که به دنبال داشت، محک جدی برای برخی کسب و کار‌های نوپا در کشورمان بود. برای آن دسته از کسب و کار‌هایی که در عرصه حمل و نقل فعالیت می‌کنند و شمارشان روزافزون است.
از حمل و نقل درون شهری گرفته تا پیک‌های موتوری آنلاین و حتی حمل و نقل برون شهری و ارسال بار و مرسوله، مدتی است که جامعه ایرانی با این نوع از کسب و کار‌ها آشنا شده و از قضا، اقبال زیادی هم به استفاده از این نوع خدمات نشان داده است تا جایی که آوازه این خدمات آنلاین خیلی فراتر از دایره خدمت رسانی شان –که محدود به شهر‌های بزرگ است- رفته است.
اتفاقی که البته ناشی از مزایای این خدمات نوپاست. از کاهش هزینه گرفته تا سود بیشتر شاغلان در این کسب و کار‌ها و از همه مهم تر، احیای رسوم مشتری مداری. اتفاقات مثبتی که همه در سایه یک سری کسب و کار اینترنتی پدیدار شده‌اند و کسب و کار‌های سنتی را تا حد زیادی به محاق رانده‌اند. این را می‌شود از رکود بازار امثال تاکسی تلفنی‌ها دریافت که حتی به برگزاری تجمعات مالکان این نوع کسب و کار‌های سنتی هم منجر شده است.
این در حالی است که پس از مدت‌ها خشک‌سالی و رخت بستن بارش‌های زمستانی از کشورمان، به تازگی شرایط جوی در بسیاری از شهر‌های کشورمان به مانند گذشته‌های نه چندان دور، سرد و همراه با بارش باران و برف شده و کسب و کار‌های نوپای حمل و نقل آنلاین، تجربه بسیار ناموفقی در اولین زمستانی که با آن مواجه شده اند به ثبت رسانده‌اند.
اتفاقی که استفاده کنندگان از این سامانه‌های حمل و نقل آنلاین را به شدت مایوس نموده و مجابشان کرده که این کسب و کار‌های نوپا آنقدر هم که تصور می‌کردند، بی عیب و نقص نیست و تکیه کردن به آن‌ها ممکن است نتایج شومی به دنبال داشته باشد. نتایجی که برتری فاحش سامانه‌های حمل و نقل سنتی را در قیاس با انواع مدرن ترسیم می‌کند و حکایت از یک اشکال بسیار کلیدی در کسب و کار‌های حمل و نقل آنلاین دارد.
اگر در روز‌های عادی بهترین گزینه برای حمل و نقل یا ارسال بسته، استفاده از تاکسی‌ها و پیک‌های آنلاین به نظر می‌رسد و حتی در روز‌های بارانی یا مواقعی که آلودگی هوا اوج می‌گیرد و محدودیت‌های ترافیکی افزایش می‌یابد، استفاده از این تاکسی‌ها سخت تر، اما باز تا حدودی مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، در روز‌های برفی تقریبا بهتر است هرگز سراغ خدمات این شرکت‌های آنلاین نرویم و به جایش از تاکسی‌های گردشگری یا انواع تلفنی تاکسی یا حتی مسافرکش‌های شخصی، اتوبوس و... استفاده کنیم.
این در حالی است که در روز‌های برفی، نرخ کرایه تاکسی‌های آنلاین تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود، اما این افزایش نیز رانندگان شاغل در این کسب و کار‌ها را مجاب نکرد تا روانه خیابان‌ها شده و جابجایی مسافران را عهده دار شوند. وضعیتی که مالکان این کسب و کار‌ها هیچ تدبیری برایش نداشته و ندارند! گویی تنها در شرایط عادی است که شعار مشتری مداری می‌دهند و خود را خادم مردم معرفی می‌کنند و در روز‌های برفی و یخبندان، به مانند رانندگانش ترجیح می‌دهند به استراحت مشغول شده و مشتریانشان را رها کنند!
اتفاقی که به مدد مدیریت ضعیف شرایط برفی در برخی شهر‌ها از جمله تهران، به خلق بحران ترافیکی منجر شده و در برخی عرصه ها، مثل جابجایی مسافران مابین فرودگاه بین المللی و شهر، اتفاقاتی دور از انتظار و غیرقابل باور رقم زده است. آنقدر عجیب که شنیده می‌شود نرخ کرایه فرودگاه از حقوق حداقل قانون کار در کشورمان پیشی گرفته است.
وضعیتی که اگر نبودند تاکسی‌های آنلاین، می‌شد آن را ناشی از نقص تاکسی‌های گردشی یا مسیری یا تاکسی‌های ویژه فرودگاهی دانست و از مسئولان خواست با قصور ایشان برخورد نمایند. اتفاقی مسبوق به سابقه که موجب می‌شد خدمت رسانی تاکسی‌ها در روز‌های برفی و یخبندان هم قطع نشده و رفت و آمد مسافران مختل نشود، اما در خصوص تاکسی‌های آنلاین این گونه نیست و همه چیز به خواست ایشان بستگی دارد نه نیاز مسافران یا مشکلات جامعه!
اشکال بزرگی که می‌بایست رفع شود، اما حتی نمی‌دانیم مسئول رفع آن کیست؛ شرکت‌های نوپای تاکسی آنلاین یا امثال شهرداری، سازمان تاکسیرانی یا حتی امثال سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده؟ بحرانی که بی شک تاکسی‌های آنلاین در رقم خوردنش نقش پررنگی ایفا کرده‌اند، اما ظاهرا مسئولیتی متوجه ایشان نخواهد شد!