آخرین تحولات انتخابات عراق؛ تنش و آرامش در اردوگاه های سیاسی

 آخرین تحولات انتخابات عراق؛ تنش و آرامش در اردوگاه های سیاسی   12 بهمن – 96
 اگر خامنه ای و پاسداران بخواهنذ سیاست شکست خورده پس از اشغال نظامی عراق را دراین کشور را دنبال کنند و تلاش کننددوباره نوری مالکی مزدور را به قدرت برگردانند که  عملکرد این مزدور منجر به جنگ فرقه ای و پیدایش داعش شد بدون شک خیلی بیش ازگذشته متضرر خواهند شد .چون  این تلاش راه به خلع سلاح کامل پاسداران می برد. برای اینکه سیاست آمریکا ومنطقه تغییر کرده وهمچون دوران مماشات ونظاره گری اوباما نیست.
بغداد – ایرنا – در حالی که اردوگاه ائتلاف های انتخاباتی اهل سنت و کردها این روزها شاهد آرامش نسبی است در مقابل آستانه تنش و تلاطم سیاسی در داخل بیت سیاسی شیعیان به شدت بالا رفته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رقابت شدید بر سر کسب آراء حداکثری انتخابات از یکسو، تکاپوی احراز پست نخست وزیری به عنوان مهمترین پست اجرایی عراق از سوی دیگر و از همه مهمتر ترس کاملا مشهود از ریزش بالای آرای گروه های سرشناس سیاسی شیعی به باور کارشناسان مهمترین عوامل در انعکاس این رفتارهای تنش زا در داخل اردوگاه سیاسی شیعیان، در این روزها است.
در مقابل ائتلاف های انتخاباتی کردها و اهل سنت به نظر می رسد بعد از مشخص شدن صف بندی های هر گروه، از حیث سیاسی از آرامش نسبی سیاسی برخوردار شده اند و در طول روزهای گذشته تبادل اتهامات و اظهارات تند علیه همدیگر یا انشقاق در ائتلاف های موجود به چشم نخورده است.
برخی گزارش های رسانه ای در عراق، نقش آمریکا و عربستان سعودی را در آرامش موجود در اردوگاه سیاسی اهل سنت و کردها موثر دانسته اند.
گزارش های اخیر در خصوص تلاش آمریکا برای نظارت برای انتخابات در مناطق اهل سنت و یا تلاش جدی عربستان سعودی برای تغییر آرایش سیاسی در انتخابات آینده عراق به اعتقاد رسانه های عراق، در پس این آرامش نسبی موجود در اردوگاه سیاسی کردها و اهل سنت است.
طبق یک گزارش منتشر شده، با توجه به تشتت و تنش موجود در اردوگاه سیاسی شیعه، عربستان سعودی به شدت درصدد تشکیل یک ائتلاف متشکل از کردها و اهل سنت است تا شاید بتواند، اکثریت آراء را به دست آورده و به این ترتیب پست نخست وزیری را از حیطه شیعیان خارج کند.
یک گزارش دیگر نیز که روزنامه 'الوطن' عربستان سعودی آن را چند روز قبل منتشر کرد، حاکیست که سعودی ها در صدد تغییر آرایش سیاسی در انتخابات آینده عراق هستند به نحوی که پست ریاست جمهوری سهم اهل سنت و ریاست پارلمان سهم کردها باشد و فعلا سعودی ها، رضایت داده اند که نخست وزیری همچنان سهمیه شیعیان باقی بماند.
در طول 14 سال گذشته براساس یک توافق نانوشته در عراق پست های کلیدی در این کشور بین سه بافت مذهبی و قومی عراق تقسیم شده به نحوی که نخست وزیری سهم شیعیان، ریاست پارلمان سهم اهل سنت و ریاست جمهوری سهم کردها باشد و این سنت در طول سه انتخابات گذشته پارلمانی عراق رعایت شده است.
در این چنین شرایطی که اردوگاه های انتخاباتی اهل سنت و کردها آرامش سیاسی خود را حفظ کرده اند، شاید بهترین توصیف درباره شرایط امروز بیت سیاسی شیعی، تلاطم باشد.
آغاز قدرتمند که ائتلاف انتخاباتی حیدر العبادی نخست وزیر عراق در 11 ژانوبه 2018 (21 دیماه 96) داشت تنها 24 ساعت بیشتر دوام نیاورد و بعد از گذشت قریب 20 روز از اعلام موجودیت این ائتلاف، اکنون تقریبا حیدر العبادی در آن تنها مانده است.
ائتلاف انتخاباتی الحشد الشعبی به رهبری هادی العامری دبیرکل سازمان بدر اولین گروه بود که بعد از 24 ساعت از پیوستن به ائتلاف حیدر العبادی، از آن جدا شد و بعد از گذشت 20 روز از عمر این ائتلاف اکنون جریان سیاسی سید عمار حکیم به همراه شش گروه سیاسی دیگر ائتلاف انتخاباتی حیدر العبادی را ترک کرده اند.
در تحولی دیگر سه شنبه شب سید عمار حکیم به دیدار هادی العامری رئیس سازمان بدر و رهبر ائتلاف انتخاباتی 'الفتح' (نیروهای همسو با الحشد الشعبی) رفت و طبق اعلام دفتر حکم دو طرف بر ضرورت وحدت و همدلی، مشارکت گسترده در انتخابات و فراهم کردن فضای مناسب در این زمینه تاکید کرده اند.
هر چند اطلاعات بیشتری در مورد مباحث این جلسه منتشر نشده است اما رفتن عمار حکیم به دیدار العامری ( و نه برعکس) آنهم در فاصله ای اندک پس از جدا شدن ائتلافش از ائتلاف حیدرالعبادی برای ناظران معنا دار است.
گفته می شود که همه این جدا شدن ها ناشی از اختلاف نظر بر سر ترتیب اسامی نامزدها در فهرست انتخابی و در پاره ای موارد اختلافات سیاسی بین جریان های حاضر در داخل ائتلاف حیدر العبادی بوده است.
جریان صدر نیز که قبلا جدایی از ائتلاف واحد شیعیان عراق را اعلام کرده بود، حمایت خود را از جریان های کمونیستی و مدنیت خواه در انتخابات آینده اعلام کرده است.
مقتدا صدر امروز چهارشنبه به دیدار آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق رفته و هنوز مشخص نیست که هدف از این دیدار چیست و آیا آیت الله سیستانی توصیه های خاصی به وی در خصوص انتخابات می کند یا خیر.
جریان نوری المالکی - دیگر جریان رقیب حیدر العبادی - نیز حال و روز خوبی ندارد و بعد از جریان های قدرتمندی که در 2014 در کنار او صف بسته بودند امروز مجموعه ای از جریان های ناشناخته و جوانگرا در ائتلاف انتخابی او گرد آمده اند.
ائتلاف انتخاباتی نوری المالکی که از ائتلاف جریان های سیاسی شیعه با او ناامید شده، برخی گزارش ها امروز از احتمال نزدیکی بین او با حزب مسعود بارزانی خبر داده اند که اگر این خبر صحت داشته باشد، اصل گزارش های متعلق به تلاش سعودی ها برای گنجاندن کردها و اهل سنت را در یک لیست واحد انتخابی زیر سوال می برد.
این درحالیست که حزب مسعود بارزانی به شدت در سال های اخیر به محور امریکایی – سعودی نزدیک بوده و سعودی ها بیشترین حامیان او در همه پرسی 25 سپتامبر (3 مهر 96) به شمار می رفتند.
در حالی که ائتلاف های کردها و اهل سنت محصور بین دو ائتلاف انتخابی شده اند در مقابل اردوگاه سیاسی شیعیان در آستانه انتخابات آینده عراق، دچار چند دستگی شده و هریک مدعی داشتن گسترده ترین پایگاه اجتماعی شده است.
مهمترین ائتلاف های اهل سنت بین دو جریان 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان و 'اسامه النجفی' معاون رییس جمهور عراق محصور شده است.
کردها نیز بعد از تشکیل اپوزیسیون کرد متشکل از 'جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلاف دمکراسی برای عدالت' در مقابل دو حزب حاکم دمکرات و اتحادیه میهنی، مهمترین صف بندی های سیاسی را در کردستان عراق تشکیل داده اند.
در مقابل در این دوره از انتخابات عراق، از ائتلاف واحد شیعیان اثری دیده نمی شود و هرگروه سیاسی شیعی به تنهایی یا وارد کارزار انتخابات شده یا برای خود متحدانی از بین جریان های کوچکتر سیاسی در عراق دست و پا کرده است.
صدری ها، حکیمی ها، المالکی ها، العبادی ها و الحشدی ها پنج جریان برجسته انتخاباتی شیعیان هستند که در این دوره برخلاف دوره های سابق که در یک ائتلاف واحد انتخاباتی تحت عنوان 'ائتلاف ملی' شیعیان گرد می آمدند در این دوره به صورت انفرادی وارد انتخابات شده اند.
جریان های سیاسی شیعه به دلیل اینکه بیشترین رقابت سیاسی را بر روی همکیشان عقیدتی خود متمرکز کرده اند، عملا از رصد کردن رفتارهای سیاسی رقبای دیگر در دو طیف اهل سنت و کردها عقب مانده اند یا شاید احساس می کنند که از درجه اهمیت ثانوی برخوردارند.
به هر روی یکی از مهمترین شاخصه های تحولات انتخاباتی این روزهای عراق در این خلاصه می شود که شاهد اظهارات بعضا تند سیاسی و اتهام زنی در بین اردوگاه سیاسی شیعی و در عین حال آرامش و ثبات نسبی در اردوگاه سیاسی کردها و اهل سنت هستیم