سفرهای اردویی از حالت تعلیق درآمد


در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

12 بهمن - 96

 حال که ظشت رسوایی منفوریت پاسداران و سیاست جنگ افروزی برون مرزی اش از بام برزمین فتاده و آشکار وهمه گیر شده ومورد اعتراض جدی معترضان ناراضی قرار گرفته است . برای چه همچنان دانش آموزان مدارس باید ازطریق بسیج وراهیان گور بازور عازم مناطق عملیات جنگی جنوب کشور شوند درحالی که  برای کاهش مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده ای تصمیم گرفته شده به جای اتوبوس با قطار اعزام شوند؟

معاون فرهنگی پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: سفرهای اردویی از حالت تعلیق درآمده و اردوی راهیان نور نیز از ۱ بهمن ماه شروع شده است.
علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت بازنگری در آیین‌نامه و شیوه‌نامه اردوها پس از حوادث چند ماه گذشته که منجر به فوت تعدادی از دانش آموزان شد، گفت: دستورالعمل جدید اردوها، یک دستورالعمل پیشنهادی است و قرار است؛ پس از اتمام مهلت اجرای آزمایشی آن، نظرات اصلاحی از بخش‌های مختلف آموزش و پرورش جمع‌آوری و در نهایت اصلاح شود.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲ سیاست در  حوزه سفرهای اردویی داریم، گفت: نخست توسعه فعالیت‌های اردویی و کیفیت در برگزاری آن است و دیگری بحث ارتقای ضریب امنیت و استانداردهای اردوهاست. در دستورالعمل جدید به بحث ضریب امنیت اردوها توجه بیشتری شده است و از مواردی که در امنیت اردوها خلل ایجاد  می کند، پیشگیری شده و پیشگیری خواهد شد.
وی افزود: یکی از تفاوت های دستورالعمل جدید، تغییر در ساعت حرکت اتوبوس ها و اخذ مجوز از مراجع قانونی برای استانداردهای اردویی در حوزه نیروی انسانی (سرپرست مربی و وسیله نقلیه مناسب) است. از سوی دیگر مرکز کنترل اردویی، حرکت ماشین را از مبدا تا مقصر رصد می کند.
علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش توضیحات بیشتری را در این رابطه به خبرنگار ایلنا داد و اظهار داشت: پس از حادثه تلخی که در استان هرمزگان رخ داد؛ نظر آقای وزیر بر این شد که دستورالعمل اردوها که بیش از دو دهه بدون تغییر باقی مانده بود، اصلاح شود.
وی افزود: به همین منظور کارگروهی تشکیل و به جهت اهمیت موضوع، وزیر ۲ بار در جلسه حضور یافتند. بارها روی دستورالعمل جدید کار شد که البته بررسی آن با حضور بهترین کارشناسان صورت گرفته است. دستورالعملی که به استان ها ابلاغ شده آزمایشی است و فعلا رسمی نیست.
مدیرکل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش اضافه کرد: شیوه نامه آزمایشی بازخورد مثبتی به همراه داشته و به احتمال زیاد ۹۵ درصد شیوه نامه رسمی هم همین مدل آزمایشی خواهد بود.
رمضانی با بیان اینکه مهلت اجرای آزمایشی دستورالعمل اردوها اسفندماه پایان می‌یابد، گفت: کارگروه هفته آینده برگزار می شود و در رابطه با این دستورالعملل تصمیم گیری خواهند کرد. در این رابطه نظر استان ها و کارشناسان خبره و اندیشمند و اساتید اخذ شده است.
مدیر کل فرهنگی هنری اردوهای آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار است؛ پلیس راه و وزارت راه نظراتشان را به صورت مکتوب به ما ارائه دهند، خاطرنشان کرد: سفرهای اردویی از حالت تعلیق درآمده و اردوی راهیان نور از ۱ بهمن ماه  شروع شده است.
وی با اعلام اینکه اولویت در سفرهای دانش آموزی، قطار است، گفت: تاکید داریم، مسیرهایی که قطار دارند، برای سفر از اتوبوس استفاده نشود و اگر هم قرار است غیر از این روال اتفاق بیفتد، با مدیرکل استان باید هماهنگی انجام شود.