گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها قسمت هفتم 11 بهمن -96
چند روزی است که صادق زیباکلام مرکز برخي انتقادها واقع شده است. او در جریان زلزله کرمانشاه با اعلام شماره حساب، سه‌میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع کرد.
بعد از این اتفاق بود که این استاد دانشگاه در مصاحبه با سایت فرارو، از مردم خواست به او مشورت دهند که پول جمع‌شده را چگونه هزينه کند.
زیباکلام در نهایت تصمیم خود را برای این پول گرفت؛ او به «شرق» گفت: «با صاحب‌نظران دانشگاهي در دانشگاه کردستان و کرمانشاه و کسان ديگري که در کمک‌رساني بودند و تجربه اين حوزه را داشتند و مي‌دانستند با فقر چگونه بايد مبارزه کرد، تصميم گرفتيم يک روستاي نمونه به اسم دهکده اميد ايجاد کنيم و يکي از روستاهايي را که با خاک يکسان شده است، انتخاب کرديم و مي‌خواهيم اين روستا را بسازيم.
منتها فقط نمي‌خواهيم خانه و آغل و کوچه‌ها را دوباره بسازيم، بلکه مي‌خواهيم اين روستا را براي اولين‌بار در ايران، روستايي بر اساس توسعه پايدار بسازيم». هم‌زمان با خبر مرگ برخي کودکان زلزله‌زده و شرايط نامناسب زلزله‌زدگان کرمانشاهی، نقدها به زیباکلام و ایده «دهکده امید» او آغاز شد. در پی این نقد‌ها، جمعی از چهره‌های سياسي و مدني در نامه‌ای حمایت خود را از ایده «دهکده امید» اعلام کردند.
این نامه به امضای ۱۵۲ نفر ازجمله نمایندگان سابق مجلس، استادان دانشگاه‌، پژوهشگران و فعالان مدنی رسیده است. اسلامی امضاکنندگان در روزنامه محفوظ است.
متن این نامه را در ادامه می‌خوانید:
بسمه‌تعالی
استاد مردمی و برجسته جناب آقای دکتر صادق زیباکلام
با سلام؛ احتراما با توجه به نظرخواهی حضرت‌عالی از صاحب‌نظران و فعالان کُرد هم‌وطن درباره تعیین‌تکلیف نهایی چگونگی صرف کمک‌های نقدی مردمی واریز‌شده به حساب اعلامی شما، این‌جانبان امضاکنندگان این بیانیه که شامل استادان دانشگاه، روحانیون، فعالین مدنی و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی غرب کشور می‌باشیم، به استحضار می‌رسانیم: ضمن سپاس و تقدیر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر حضرت‌عالی در راستای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، بدین‌گونه حمایت کامل خود از طرح آینده‌نگرانه و توأم با مطالعه و بررسی‌های دقیق علمی «دهكده امید» در جهت ساخت یک «روستای نمونه» مبتنی بر اصول بین‌المللی «توسعه پایدار» با استفاده از فکر و توان استادان، مهندسان و کارگران بومی این مناطق را اعلام می‌داریم. امید است که این ايده خلاقانه و علمی، الگویی برای بازسازی دیگر مناطق آسیب‌دیده از زلزله شود. با سپاس و آرزوی توفیق
در جریان نشست علنی امروز مجلس سه نماینده به دفاع از لایحه بودجه ۹۷ پرداختند و از لزوم تصویب آن سخن گفتند.
در جریان نشست علنی امروز مجلس سه نماینده به دفاع از لایحه بودجه ۹۷ پرداختند و از لزوم تصویب آن سخن گفتند.
به گزارش خبرآنلاین، کلیات لایحه بودجه 97 که روز یکشنبه ( 8 بهمن ماه) در جلسه علنی بهارستان با مخالفت نمایندگان رو به رو شد و دوباره به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد، بار دیگر امروز در دستور کار قرار گرفت و سه نماینده به دفاع از آن پرداختند.
ذوالقدر: اگر هاشمی بود از رد کلیات بودجه تعجب نمی‌کرد؟
فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 97 در نشست علنی امروز مجلس به عنوان موافق اول به دفاع از این لایحه پرداخت و رای مثبت به آن را برای آرامش کشور لازم دانست.
اهم صحبت های او از این قرار است:
*لایحه بودجه 97 در زمان مقرر در 19 آذرماه تقدیم مجلس شد که در آن اشتغالزایی، رفع فقر و توانمندسازی مورد توجه بود.
* این لایحه بودجه، لایحه ای عملیاتی است و همکاران از اصلاحات سازنده این لایحه یعنی انتشار اوراق مشارکت و کاهش بدهی بودجه به خوبی مطلعند.
* دل مشغولی اساسی مردم، افزایش قیمت حامل های انرژی بود که مورد موافقت کمیسیون تلفیق قرار نگرفت.
*به آموزش و پرورش هم سهمی بیش از 10 درصدی از بودجه تعلق گرفته که در توجه به نیازهای معلمان سهم شایسته ای است.
*این دولت برآمده از رای مردم شریف است و به اندازه کافی مصائبی از گذشته دارد و مشکلاتش حل نمی شود، مگر با همکاری سازنده میان دولت و مجلس.
*نباید بررسی بودجه، درگیر سیاسی کاری شود و شان نمایندگی آن نیست که با رد کلیات بودجه، کشور را به چالش بکشانند.
*اگر امروز حضرت آیت الله هاشمی مرد بزرگ سیاست در قید حیات بودند، از رد کلیات لایحه بودجه که صبغه تاریخی ندارد، متعجب نمی شدند؟ من هم انتقاداتی به دولت دارم اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
*مسئولیت به ما تکلیف می کند که به دولت کمک کنیم تا اهداف کشور پیش رود.
*میزان بودجه هدفمندی یارانه ها نیز افزایش یافت و تمام افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یارانه خواهند گرفت.
* همکاران لازم است وضعیت مملکت را در نظر بگیرند. چرا که امروز نیاز به ثبات و آرامش داریم و باید به دنیا و جهانیان نشان این ثبات را نشان دهیم.
کیانپور : بودجه آموزش و پرورش، ملی شد
مجید کیانپور نماینده درود و ازنا از دیگر نمایندگان موافق کلیات بودجه 97 بود که اهم صحبت های او از این قرار است:
*از کمیسیون تلفیق به خاطر اصلاحاتی که در جهت تامین نظر نمایندگان و منافع مردم انجام داد و همچنین به منظور تدوین لایحه ‌ای عملیاتی تشکر می کنیم.
*یکی از بهترین مصوبات در لایحه بودجه، توجه به اقشار متوسط و کم درآمد است به گونه ای که بتوانیم کمترین تورم را داشته باشیم.
* نکته قابل توجه دیگر بودجه آموزش و پرورش است که از استانی به سمت ملی شدن پیش رفت.
*در جهت هدفمندی یارانه ها که نیز مبلغ آن از 21 هزار میلیارد به 30هزار میلیارد افزایش پیدا کرد، 41 هزار میلیارد نیز به دولت اختیار داده شد که بتواند آن را به اقشار واجد شرایط پرداخت کند.
* در این بودجه پاداش پایان خدمت فرهنگیان هم به خوبی دیده شده و 5 هزار میلیارد به مبلغ قبلی افزوده شده است.
*همسان سازی حقوق بازنشگستگان نیز از 1000 به 2000 میلیارد افزایش پیدا کرد.
* هرچند درباره افزایش حقوق افرادی که حقوق پایین داشتند اصلاحات مناسبی صورت گرفته است اما باید برای هیات علمی و قضات نیز تصمیم گرفته شود.
* یکی دیگر از موارد مثبت این لایحه بودجه این است که تمام درآمد های دولت به خزانه واریز شود که در جهت شفاف سازی مسئله خوبی است. نکته مثبت دیگر این است که افزایش نرخ بنزین هم متوقف شد.
زارع: ما بدهی دولت با پیمانکاران را تهاتر کردیم
رحیم زارع نماینده آباده نیز در دفاع از کلیات لایحه بودجه 97 این چنین گفت:
* ما بودجه را در شرایطی که کشور با تحریم رو به رو است بررسی کرده ایم و در این وضعیت چاره ای نداشتیم که یا نفت بفروشیم یا مالیات را افزایش دهیم. مالیات را که اگر افزایش می دادیم به مردم فشار می آمد، بنابراین باید نفت بفروشیم که آن هم یک درصد افزایش پیدا کرده است.
*ما بدهی دولت به پیمانکاران را تهاتر کردیم که اگر این اجرایی شود مانند این است که ما به پیمانکاران وام داده‌ایم.
* ما از افزایش تعرفه‌هایی که مردم به آن نیازمند هستند جلوگیری کردیم. منطقی بود قیمت بنزین افزایش پیدا کند اما ما مانع از این شدیم.
*در رابطه با اوراق مشارکت نیز 72 هزار میلیارد تومان را مجاز دانسته بودیم که 47 هزار میلیارد آن دولتی بود. این مبلغ به 38 هزار میلیارد تقلیل پیدا کرد.
* در رابطه با آموزش و پرورش نیز بودجه ای که پیش از این 42 هزار میلیارد تعیین شده بود، به 47 هزار میلیارد افزایش پیدا کرد.
* بودجه مربوط به حقوق بازنشستگان 1000 میلیارد افزایش پیدا کرد و همچنین وام ازدواج 15 میلیون شد که قبلا 10 میلیون تومان بود.
* افرادی که از بانک وام دریافت کرده اند، اگر تا قبل از شهریور وام را تسویه کنند، فقط وام را پرداخت خواهند کرد نه سود آن را.
*ما اعتبارات استانی را برای افزایش اشتغال و طرح های نیمه کاره قرار دادیم.
*کیفیت مهم است ما در 72 ساعت تلاش کردیم اصلاحات را انجام دهیم، امیدواریم که نمایندگان به آن رای مثبت دهند.
 مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بربرخورد قاطع با تاکسیرانان متخلف در فرودگاه امام خمینی(ره)، گفت: در صورت اثبات تخلف دریافت کرایه های غیرمتعارف، حتی نسبت به اخراج راننده از تاکسیرانی اقدام خواهد شد.
به گزارش ایرنا از سازمان تاکسیرانی تهران، سید امیر سیدهنجن افزود: برهمین اساس از شهروندان و مسافران می خواهیم که موارد تخلف و شکایات خود را به مسئولان شهرداری اعلام کنند.
وی تصریح کرد: در فرودگاه امام خمینی(ره) 2 شرکت تاکسیرانی فعالیت دارد که مسیرهای درون و برون شهری را پوشش می دهند.
وی با بیان اینکه همه تاکسی‌های فعال در فرودگاه تحت مدیریت سازمان تاکسیرانی تهران نیست، اظهار کرد: حدود یک سوم تاکسی‌های فعال در فرودگاه امام تحت نظارت سازمان تاکسیرانی شهر تهران هستند.
وی افزود: براساس توافقنامه ای که با مدیران فرودگاه امام منعقد شده، نرخ، نوبت‌ دهی،‌ نظارت و مدیریت تاکسی‌ها بر عهده فرودگاه است و سازمان تاکسیرانی تنها تامین تاکسی‌ها را بر عهده دارد.
مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی در خصوص چرایی کمبود تاکسی در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز گفت: معابر متصل به فرودگاه امام در روزهای اخیر به دلیل برف و یخبندان، مسدود شده و تاکسی‌ها امکان برگشت ندارند و یا به سختی خود را به تهران یا فرودگاه می‌رسانند که این مسئله موجب کاهش تعداد تاکسی ها فعال فرودگاه شده است.
وی در خصوص دریافت کرایه های غیرقانونی در برخی خطوط، تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی با رانندگان متخلفی که اقدام به دریافت کرایه غیرقانونی و بیشتر از تعرفه های مشخص کرده اند، برخوردی قاطع و قانونی می کند.
مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهر تهران، گفت:‌ شهروندان موارد تخلف دراین خصوص را می‌توانند از طریق سامانه 1888 و یا 48048 برای پیگیری و رسیدگی قانونی به مسئولان شهرداری تهران اعلام کنند.
هنجن با بیان اینکه دقت داشته باشید که مدیریت عرضه و تقاضای سفر در شهر فرودگاهی امام(ره) برعهده سازمان تاکسیرانی نیست، گفت: در صورتی که گزارشی از اخذ کرایه های غیرمتعارف و میلیونی توسط تاکسی های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی دریافت شود، قطعا راننده به کمیته انضباطی معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در کمیته انضباطی رای های مختلفی برای رانندگان صادر می شود گفت: ضمن برگرداندن کرایه دریافت شده به مسافران، حتی ممکن است نسبت به اخراج راننده از تاکسیرانی اقدام شود اما تاکنون هیچ گزارشی در خصوص دریافت کرایه های میلیونی دریافت نکرده ایم.
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اخذ کرایه های گزاف از مسافران توسط تاکسیرانان در مسیر ارتباطی فرودگاه امام خمینی(ره) منتشر شده است.
نصرالله پژمانفر از نمایندگان مخالف دولت در مجلس دهم است که از مدتها پیش در صدد ارائه طرح سوال از رئیس جمهور است و امروز با کنایه به رئیس مجلس باردیگر خواسته خود را عنوان کرد.
به گزارش خبرآنلاین، نماینده اصولگرای مشهد که مدعی بود طرح سوال از رئیس جمهور 180 امضا دارد، به رئیس مجلس گفت: شما مانع از اجرای این طرح در مجلس می شوید. درست است که خودتان را بزرگتر از ما نمایندگان در مجلس می دانید و می پندارید که عقلتان بیشتر است و خودتان را عقل کل می دانید، اما باید به 180 نمایندهای که خواستار سوال از رئیس جمهور هستند، احترام بگذارید.
رئیس مجلس در پاسخ به او با تاکید بر اینکه نه خودش را بزرگتر و نه عاقلتر از دیگر نمایندگان میبیند، به او به دلیل اینگونه سخن گفتن گلایه کرد و گفت: دیروز هم در این باره توضیح دادم (اینجا) و گفتم اختیار با خودتان است. ممشکل هم روشن بود. برخی سپرده گذاران موسسات مالی دچار مشکل شده بودند. به طور طبیعی وقتی کسی کلاه برداری می کند، باید به قوه قضاییه شکایت کنند تا او اموال طرف را بردارد و به شکات بدهند. قوه قضاییه هم باید به این موضوع رسیدگی می کرد که کار زمان بری بود. مال باختگان هم هر روز جلوی در مجلس تجمع می کردند.
وی افزود: وقتی بررسی کردیم دیدم که 80 درصد این افراد زیر 200 میلیون در این موسسات سرمایه گذاری کرده بودند. قوه قضاییه هم باید شرعا به همه، به نسبت پولشان را می دادند، ولی ما می خواستیم پول افراد کم بضاعت که سرمایهگذاری کمتری کرده بودند را زودتر بدهند. اما چون این موضوع، منع شرعی داشت، سران قوا از رهبری اجازه گرفتند. شما اگر راه بهتری می شناختید، خب بگویید.
لاریجانی ادامه داد: اینقدر که به عقل ناقص ما میرسید این کار را کردیم و این مسیر را رفتیم. اگر شما فکر می کنید با سوال از رئیس جمهور این مساله حل می شود، بروید و سوال را بیاورید.
پژمانفر با داد و فریاد میگفت که طرح سوال از رئیس جمهور را به هیات رئیسه دادهاند. لاریجانی هم گفت که تعداد امضاهای آن کم شدهو دیگر 170 امضا ندارد چون برخی نمایندگان امضایشان را پس گرفتهاند.
نماینده مشهد قانع نشد و به جایگاه هیات رئیسه رفت و باز اصرار کرد. رئیس مجلس هم به او گفت: اگر می گویید هنوز نماینده ها می خواهند از رئیس جمهور سوال کنند، بروید امضاها را بیاورید.