تاکید معاهده پالرمو این است که برای مقابله با گروه‌های تروریستی تبادل اطلاعات مالی شود


رحیمی جهان‌آبادی:

تاکید معاهده پالرمو این است که برای مقابله با گروه‌های تروریستی تبادل اطلاعات مالی شود 11بهمن-96

 مگر سپاه قدس و پاسداران و حزب الشیطان لبنان از سوی خزانه داری آمریکا جزو لیست  تحریم ها وگروه های تروریستی قرار ندارند .برای همین پاسداران ورسانه های خبری و مطبوعاتی عوامل شان درون مجلس ارتجاع به شدت مخالفت با مصوبه کنوانسیون پالرمو می کنند؟

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و نماینده مردم تربت‌جام
رییس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون قضایی مجلس گفت: در معاهده پالرمو تاکید بر این است که برای مقابله با گروه‌های تروریستی و گروه هایی که جرائم فراملی انجام می‌دهند و امنیت کشورها را به خطر می اندازند تبادل اطلاعات مالی شود.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته ملی(پالرمو) در مجلس و منافعی که می تواند برای ایران داشته باشد، گفت: ما در همکاری‌های مالی و بین بانکی با جهان باید یکسری اصول و چارچوبی که در معاهدات بین‌المللی همچون پالرمو آمده را رعایت کنیم.
این عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس افزود: این تبادل اطلاعات مالی به این کمک خواهد کرد تا بحران‌هایی که از راه غیرقانونی مانند پولشویی به دست می آید، شناسایی و از اینگونه موارد در کشورهای مختلف جلوگیری شود. ما به عنوان کشوری که دولتمان این قرارداد را امضا کرده، در مجلس باید این لایحه را تبدیل به قانون می کردیم. در این‌باره یکسری اصلاحاتی در مجلس انجام شد و در این کنوانسیون حق شرط‌هایی را هم برای خود قائل شدیم و آن را در صحن به تصویب رساندیم و منتظریم ببینیم شورای نگهبان آن را تایید خواهد کرد یا نه.
این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی فرم دریافت وام را پر می‌کنیم مسائلی مربوط به پولشویی در آن مطرح است. در همکاری‌های بین‌المللی هم نیاز به همین تعهدات داریم تا دولت‌ها خیالشان راحت باشد که پول ها در راستای کمک به سازمان‌های تروریستی و گروه‌هایی که جرائم سازمان یافته فراملی انجام می‌دهند مورد استفاده قرار نمی گیرد.
رحیمی جهان آبادی با اشاره به نگرانی‌هایی که در خصوص محدودیت حمایت ایران از گروه‌های آزادی بخش در صورت الحاق به این کنوانسیون مطرح است، گفت: این نگرانی وجود دارد. ما هم در کمیسیون قضایی این نگرانی را داشتیم، ما در موضوع گروه‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی که به منظور حفظ استقلال خود و فرزندانشان در مقابل کشورهای سلطه‌گر ایستادگی می کنند اختلاف دیدگاه داریم و برخی کشورهای غربی این گروه‌ها را تروریستی می دانند به همین دلیل حق شرط‌هایی در مجلس تصویب شده است.
رییس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون قضایی مجلس در خصوص این حق شرط‌ها توضیح داد: از جمله این حق شرط‌ها این است که در تشخیص تروریستی بودن یا نبودن یک گروه از قوانین داخلی و از مصوبات شورای امنیت ملی پیروی کنیم.
وی تصریح کرد: در حقوق بین‌الملل در یک معاهده چند جانبه برخی کشورها براساس متن معاهده اجازه حق شرط دارند، حق شرط در روابط فی‌مابین دولتها حاکم است. برخی اعضای معاهده پالرمو ممکن است حق شرط ما را بپذیرند و برخی نیز نه و معتقد باشند که حق شرط ها با روح و اهداف معاهده در تضاد است.
رحیمی خاطرنشان کرد: همه مقررات در همکاری‌های بانکی بین‌المللی، باب طبع ما نیست. باید یکسری محدودیت‌ها و چارچوب ها را بپذیریم تا بتوانیم همکاری‌های بانکی و مالی را انجام دهیم. منتها باید این موضوع را مدیریت کنیم که این همکاری های بین‌المللی ما را از مواضع و ارزش‌ها و آرمان هایی که داریم دور نکند. اصلا ما برای همین آرمان‌ها انقلاب کردیم.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید در همکاری‌های بین‌المللی آرمان‌ها و ارزش‌هایمان را مدنظر قرار دهیم، عنوان کرد: اگر قرار باشد از ترس این محدودیت‌ها این همکاری‌های بین‌المللی را نداشته باشیم فرصت‌هایی را از دست خواهیم داد که به ما آسیب خواهد زد.
رحیمی تاکید کرد: ما خود قربانی تروریسم هستیم. ما کشوری هستیم که بیشترین شهید را در این راه داده است. کشوری هستیم که بیشترین هزینه را در مقابله با داعش پرداخت کرده است و نباید خود را در شرایطی قرار دهیم که با نپیوستن به این معاهدات به عنوان یک کشور حامی تروریست، در جهان معرفی شویم.
نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس در پایان تصریح کرد: پس محدودیت‌هایی در پیوستن به تمام این معاهدات بین‌المللی وجود دارد. مجلس شورای اسلامی به خوبی این موضوع را بررسی کرده و آن پیش‌شرط‌ها را به تصویب رساند.